لوازم خانگی

چرا اجاق گاز یکسره جرقه می‌زند؟ + عیب‌یابی و رفع آن

اجاق گاز، یکی از مهم‌ترین لوازم منزل است که کار آشپزی را برای ما راحت‌تر می‌کند. امروزه مدل‌های جدید اجاق گاز با سوخت گاز و نیروی برق کار می‌کنند و امکانات مختلفی مانند فندک جرقه زن، فر و… دارند. گاهی اوقات مشکلات خاصی برای اجاق گاز پیش می‌آید. زمانی که اجاق گاز خراب می‌شود، دیگر نمی‌توانیم از آن به‌درستی استفاده کنیم و دچار مشکل می‌شویم. یکی از مشکلات رایج در اجاق گازهای ایرانی و خارجی، یکسره جرقه زدن فندک اجاق گاز است. در این حالت، حتی در زمان خاموش بودن شعله گاز نیز شاهد جرقه زدن مداوم فندک اجاق گاز خواهیم بود و این موضوع برای ما مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

در نوشته‌های قبلی درباره دلایل جرقه نزدن فندک اجاق گاز صحبت کردیم و در این نوشته می‌خواهیم دلایل یکسره جرقه زدن فندک اجاق گاز را بررسی کنیم. اگر چنین مشکلی برای اجاق گاز شما هم پیش آمده است و به دنبال راهی برای تعمیر جرقه زن اجاق گاز هستید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

تعمیر جرقه زن اجاق گاز
تعمیر جرقه زن اجاق گاز

انواع جرقه زن اجاق گاز

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی دلایل یکسره جرقه زدن فندک اجاق گاز بپردازیم، بهتر است شما را با انواع جرقه زن اجاق گاز آشنا کنیم و روش کار هرکدام از آنها را به شما توضیح دهیم. بعد از آشنایی با انواع فندک جرقه زن گاز، شما می‌توانید نوع فندک اجاق گاز و مشکل آن را سریع‌تر تشخیص دهید.

به‌صورت کلی دو نوع سیستم جرقه زن برای اجاق گاز وجود دارد که کار روشن کردن شعله گاز با کمک آنها انجام می‌شود:

1- جرقه زن دستی:

جرقه زن دستی، همانطور که از نامش مشخص است، به‌صورت دستی کار می‌کند. با وجود جرقه زن دستی، قبل از روشن کردن شعله گاز، باید دکمه فندک جرقه زن را فشار دهید تا جرقه موردنیاز تولید شود و شعله گاز روشن شود. باید بدانید که در صورت وجود جرقه زن دستی، برای تمام شعله‌ها جرقه ایجاد می‌شود. جرقه زن دستی روی اکثر اجاق گازهای قدیمی وجود دارد، در حالی که اجاق گازهای پیشرفته به جرقه زن اتوماتیک مجهز هستند.

تعمیر فندک اجاق گاز
جرقه زن اجاق گاز

2- جرقه زن اتوماتیک:

سیستم جرقه زن اتوماتیک، به‌صورت اتوماتیک کار خود را انجام می‌دهد. جرقه زن اتوماتیک، دکمه‌ای ندارد و نیازی نیست که برای روشن کردن شعله گاز، دکمه خاصی را فشار دهید. برای روشن کردن شعله اجاق گاز با جرقه زن اتوماتیک، کافی است ولوم گاز هر شعله را فشار دهید تا جرقه برای همان شعله ایجاد شود و سپس با پیچاندن ولوم گاز، شعله اجاق گاز را روشن کنید.

جرقه زن اتوماتیک، سیستم پیشرفته دارد و به صرفه‌جویی در مصرف برق کمک می‌کند. به همین دلیل است که جرقه زن اتوماتیک در اکثر اجاق گازهای جدید وجود دارد. اگر به وجود فندک اتوماتیک در اجاق گاز اهمیت می‌دهید، در هنگام انتخاب و خرید اجاق گاز، مدل‌هایی را انتخاب کنید که جرقه زن اتوماتیک داشته باشد.

بهترین اجاق گاز ایرانی از نظر کاربران
تعمیر جرقه زن اجاق گاز

بعد از آشنایی با این دو مدل جرقه زن در اجاق گاز، به سراغ دلایل خراب شدن سیستم جرقه زن می‌رویم و به شما توضیح می‌دهیم که دلایل یکسره جرقه زدن فندک اجاق گاز چیست؟

دلایل یکسره جرقه زدن فندک اجاق گاز چیست؟

مشکل جرقه زدن مداوم فندک اجاق گاز هم برای اجاق گازهای ایستاده و هم برای اجاق گازهای رومیزی پیش می‌آید و باعث نگرانی افراد می‌شود. برای تعمیر جرقه زن اجاق گاز، شما باید ابتدا مشکل اصلی گاز را پیدا کنید و سپس برای تعمیر اجاق گاز اقدام کنید. بهترین کار این است که از افراد متخصص و باتجربه بخواهید که مشکل اجاق گاز شما را پیدا کنند و تعمیر اجاق گاز را انجام دهند.

موارد زیر، از جمله اصلی‌ترین دلایل جرقه زدن مداوم فندک اجاق گاز رومیزی و اجاق گاز ایستاده هستند:

1- نوسان جریان برق:

اولین دلیل یکسره جرقه زدن فندک اجاق گاز، نوسان جریان برق است. گاهی اوقات جریان برق ساختمان نوسان دارد و همین موضوع باعث اختلال در عملکرد فندک اجاق گاز می‌شود. اگر شاهد نوسان برق در منزل خود هستید، بهتر است صبر کنید تا جریان برق ثابت شود و فندک اجاق گاز به‌درستی کار کند.

اگر زیاد با مشکل نوسان جریان برق مواجه می‌شوید، می‌توانید با انتخاب محافظ برق ساختمان، از وسایل برقی منزل خود بهتر مراقبت کنید. همچنین در زمان قطع و وصل شدن متناوب جریان برق، از اجاق گاز منزلتان استفاده نکنید.

2- سوختن فندک اجاق گاز:

یکی دیگر از دلایل جرقه زدن مداوم فندک اجاق گاز، خراب شدن الکترود و ماژول اجاق گاز است. در صورت خراب شدن الکترود و ماژول گاز، فندک جرقه زن نیز آسیب می‌بیند و می‌سوزد. زمانی که فندک اجاق گاز به صورت کامل بسوزد یا نیم سوز شود، شاهد یکسره کار کردن فندک خواهید بود. در این حالت، حتی بدون فشار دادن دکمه جرقه زن، فندک گاز دائم جرقه می‌زند و یکسره کار می‌کند.

برای رفع مشکل یکسره شدن فندک گاز، باید از تعمیرکار اجاق گاز بخواهید تا ماژول و الکترود اجاق گاز را بررسی کند و در صورت وجود مشکل، سیستم فندک اجاق گاز را تعویض کند.

علت جرقه زدن مداوم فندک اجاق گاز رومیزی
علت جرقه زدن مداوم فندک اجاق گاز

3- خیس شدن فندک اجاق گاز:

فندک جرقه زن اجاق گاز با استفاده از برق کار می‌کند و انرژی الکتریسیته را به شکل جرقه به سمت سر شعله گاز پرتاب می‌کند. بعد از باز کردن ولوم اجاق گاز و برخورد با جرقه، شعله گاز تشکیل می‌شود و شما می‌توانید از شعله اجاق گاز استفاده کنید. پس فندک جرقه زن اجاق گاز نیز با نیروی برق کار می‌کند. همانطور که ریختن آب روی وسایل الکتریکی باعث سوختگی آنها می‌شود، بعد از ریختن آب روی اجاق گاز هم شاهد اختلال در عملکرد فندک جرقه زن گاز خواهید بود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر فر و اجاق گاز هم ارائه میده؟

اگر بعد از ریختن غذا یا مایعات روی گاز، شاهد یکسره کار کردن جرقه زن بودید، ابتدا باید برق اجاق گاز را قطع کنید. سپس سری فندک را خشک کنید تا رطوبت این قسمت‌ها خشک شود. با این کار، از خراب شدن اجاق گاز و گرفتگی شعله‌های گاز نیز جلوگیری خواهید کرد.

دلایل داغ شدن ولوم اجاق گاز را نیز در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و این مشکل آزاردهنده را سریع‌تر حل کنید.

4- به‌هم‌خوردن تنظیمات سری جرقه زن:

گاهی اوقات دلیل یکسره جرقه زدن فندک اجاق گاز، به هم خوردن تنظیمات فندک است. موارد متعددی مانند گیر کردن جسمی در داخل دکمه جرقه زن باعث می‌شود که فندک گاز به صورت یکسره جرقه بزند و دائماً فعال باشد. همچنین زمانی که فاصله جرقه زن تا شعله گاز زیاد شود، فندک جرقه زن به صورت دائم کار می‌کند تا بتواند جرقه را به شعله گاز برساند.

برای رفع این مشکل، باید سری جرقه زن اجاق گاز را بررسی کنید و در صورت به هم خوردن تنظیمات سری جرقه زن، به‌صورت دستی این مشکل را حل کنید. همچنین بهتر است فاصله جرقه زن تا شعله گاز را مجدداً تنظیم کنید.

کار کردن یکسره فندک اجاق گاز
کار کردن یکسره فندک اجاق گاز

5- فعال شدن قفل کودک:

یکی دیگر از دلایل جرقه زدن مداوم فندک اجاق گاز، فعال بودن قفل کودک است. در اکثر مدل‌های اجاق گاز، زمانی که شما قفل کودک را فعال می‌کنید، جریان گاز وارد شعله نمی‌شود و حتی در صورت کار کردن فندک اجاق گاز، شعله گاز تشکیل نمی‌شود. بنابراین برای رفع این مشکل، باید قفل کودک را غیرفعال کنید تا جریان گاز به‌درستی به شعله برسد و بتوانید مجدداً از شعله اجاق گاز استفاده کنید.

6- گیر کردن دکمه فندک:

در اجاق گازهایی که فندک گاز به صورت دکمه‌ای است، این احتمال وجود دارد که دکمه فندک در داخل گیر کند و همین موضوع باعث جرقه زدن مداوم فندک اجاق گاز شود. برای رفع این مشکل، باید دکمه فندک را از جای خود خارج کنید تا مشکل یکسره جرقه زدن فندک حل شود.

تعمیر انواع اجاق گاز و فر
تعمیر انواع اجاق گاز و فر

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب، 6 دلیل یکسره جرقه زدن فندک اجاق گاز را با هم بررسی کردیم. همچنین به شما توضیح دادیم که برای تعمیر فندک اجاق گاز باید چه کارهایی را انجام دهید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر برای انجام کارهای تخصصی مانند نصب اجاق گاز و تعمیر گاز به دنبال افراد متخصص هستید، پیشنهاد می‌کنیم به تخصص و تجربه تیم هوم سرویز اعتماد کنید و انجام این کارها را به ما بسپارید. تیم هوم سرویز آماده انجام تعمیرات انواع اجاق گاز هستند و تعمیر اجاق گاز را با بهترین هزینه انجام می‌دهند.

برای ثبت درخواست تعمیر اجاق گاز و فر، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا