لوازم خانگی

6 دلیل دود کردن فر اجاق گاز + عیب‌یابی و رفع آن

اکثر غذاها و شیرینی‌های خوشمزه در داخل فر درست می‌شوند. به همین دلیل است که اکثر افراد دوست دارند از اجاق گاز و فر مناسب و سالم در منزلشان استفاده کنند. گاهی اوقات فر اجاق گاز دچار مشکل می‌شود و نمی‌توان انواع غذاهای متنوع را با آن درست کرد. مثلاً یکی از مشکلات رایج، دود کردن فر اجاق گاز است. در این حالت، تمام فضای فر با دود پر می‌شود و غذاها و شیرینی‌ها بو و طعم دود می‌گیرند. به همین دلیل در صورت مشاهده دود از فر اجاق گاز، باید سریع‌تر برای عیب‌یابی و تعمیر فر اجاق گاز اقدام کرد.

در این نوشته دلایل دود کردن فر را به شما توضیح خواهیم داد. همچنین به شما آموزش می‌دهیم که چطور مشکل بلند شدن دود از داخل فر را حل کنید و جلوی تکرار مجدد این اتفاق را بگیرید.

اگر می‌خواهید با دلایل دود کردن فر آشنا شوید و روش حل این مشکل را یاد بگیرید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

علت دود كردن فر
چرا فر دود میکند؟

دلایل دود کردن فر اجاق گاز چیست؟

زمانی که فر اجاق گاز دچار مشکل می‌شود، با هر بار روشن کردن فر این اتفاق تکرار خواهد شد و شما نمی‌توانید از فر اجاق گاز منزلتان برای پخت غذا و شیرینی استفاده کنید. به همین دلیل باید با عوامل خرابی فر و اجاق گاز آشنا شوید. باید بدانید که بلند شدن دود از اجاق گاز دلایل متعددی دارد. گاهی اوقات عیب‌یابی و تعمیر فر کار راحتی است؛ اما در بعضی موارد مشکل به‌سرعت حل نمی‌شود و بهتر است از افراد متخصص برای تعمیر اجاق گاز فردار کمک بگیرید.

موارد زیر، منجر به بلند شدن دود از فر اجاق گاز می‌شوند:

1- سوختن روکش فر در اجاق گاز نو:

اگر اجاق گاز منزلتان را به‌تازگی خریداری کرده باشید، احتمالاً در اولین استفاده از فر، شاهد بلند شدن دود از داخل فر گاز خواهید بود. دلیل این اتفاق، سوختن روکش المنت فر است. زمانی که روکش روی المنت می‌سوزد، دود زیادی تولید می‌شود و داخل فر، بوی ناخوشایندی را حس خواهید کرد.

برای جلوگیری از بلند شدن دود، پس از نصب توسط نصاب فر، ابتدا داخل آن را خالی کنید و سپس فر اجاق گاز را روشن کنید. بهتر است فر را روی دمای بالای 200 درجه سانتیگراد باشد تا این روکش‌ها بسوزند و از بین بروند. بعد از حدود یک ساعت، درب فر را باز کنید و اجازه دهید این دود و بوی ناخوشایند داخل فر به بیرون برود. بعد از تمیز کردن فر، می‌توانید با خیال راحت از فر اجاق گاز استفاده کنید و از پخت غذاهای لذیذ و خوشمزه در داخل فر لذت ببرید.

عیب یابی اجاق گاز
عیب یابی اجاق گاز

2- وجود باقی‌مانده مواد غذایی:

یکی از مهم‌ترین دلایل بلند شدن دود از فر اجاق گاز، وجود موادغذایی در داخل فر است. زمانی که شما سینی شیرینی یا ظرف غذا را در داخل فر قرار می‌دهید تا آماده شوند، این احتمال وجود دارد که مقداری از مواد غذایی در داخل فر بریزد. بنابراین دفعه بعدی که فر را روشن می‌کنید، باقی‌مانده مواد غذایی می‌سوزند و از داخل فر دود بیرون می‌آید.

یکی از خانم‌هایی که از وجود دود در فر اجاق گاز شکایت می‌کرد، بعد از مدتی متوجه شد که بعد از درست کردن غذای چرب در فر، روغن در کف فر ریخته است و در اثر سوختن روغن، دود زیادی ایجاد می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق، بعد از اینکه غذا یا شیرینی موردنظر را در داخل فر درست کردید، داخل فر را کاملاً بررسی کنید و مطمئن شوید که مواد غذایی در داخل فر نریخته باشد. در صورت وجود غذا و روغن در داخل فر، حتماً داخل فر را با دستمال و مواد شوینده مخصوص تمیز کنید تا در دفعات بعدی این مشکل پیش نیاید و شاهد دود کردن فر اجاق گاز نباشید.

دلایل خاموش شدن مکرر شعله اجاق گاز را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و این مشکل ناخوشایند را حل کنید.

دود کردن فر اجاق گاز به دلیل وجود موادغذایی در فر
دود کردن فر به دلیل وجود موادغذایی در سینی فر

3- پاک نکردن مواد شوینده:

گاهی اوقات پیش می‌آید که شما داخل فر را با مواد شوینده تمیز می‌کنید؛ اما باز هم شاهد بلند شدن دود از داخل فر خواهید بود. این وضعیت به دلیل وجود مواد شوینده در داخل فر پیش می‌آید و قابل حل است. در اثر سوختن مواد شوینده در فر، بو و دود زیادی تولید می‌شود که موضوعی ناخوشایند است. وارد شدن این بو یا دود به غذا، طعم غذا را تغییر می‌دهد. گاهی اوقات نیز این مواد شیمیایی با حرارت شعله واکنش می‌دهد و موجب آتش‌سوزی می‌شود.

برای رفع این مشکل، ابتدا فر را خاموش کنید و با دستمال، مجدداً کار تمیز کردن فر را انجام دهید تا تمام رطوبت و مواد شوینده داخل فر تمیز شوند.

روش برق انداختن اجاق گاز را در وبلاگ هوم سرویز یاد بگیرید و تمیز کردن گاز را به صورت اصولی و کامل انجام دهید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر فر و اجاق گاز هم ارائه میده؟
دلایل دود کردن فر اجاق گاز
دود کردن فر به دلیل وجود مواد شوینده در فر

4- تنظیم نبودن فشار گاز:

یکی دیگر از دلایل دود کردن فر اجاق گاز، تنظیم نبودن فشار گاز است. زمانی که فشار گاز زیاد باشد، حجم زیادی گاز وارد محفظه فر می‌شود. بنابراین بعد از روشن شدن فر، شعله فر شدت و ارتفاع زیادی خواهد داشت و حرارت داخل فر بسیار زیاد می‌شود. در نتیجه بالا بودن فشار گاز داخل فر منجر به دود کردن فر اجاق گاز می‌شود.

تنظیم نبودن فشار گاز موضوعی خطرناک است و منجر به بروز مشکلاتی مانند آتش‌سوزی فر می‌شود. به همین دلیل در صورت بروز این مشکل، بهتر است از تعمیرکار اجاق گاز بخواهید که فشار گاز را به‌درستی تنظیم کند و مشکل فر را حل کند تا دیگر با چنین مشکلی مواجه نشوید.

دلایل دود کردن فر اجاق گاز
وجود دود در فر اجاق گاز به دلیل زیاد بودن فشار گاز

5- قرار دادن غذا بدون سینی:

زمانی که می‌خواهید از قابلیت جوجه‌گردان فر استفاده کنید، احتمالاً مرغ یا گوشت را به سیخ می‌زنید و بدون گذاشتن ظرف، آنها را در داخل فر قرار می‌دهید. در این حالت، احتمال اینکه آب و روغن موجود در مرغ یا گوشت روی کف فر بریزد، زیاد است. در اثر سوختن روغن و چربی غذا، مشاهده می‌کنید که دود از فر بیرون می‌آید و بوی دود به غذا نیز منتقل می‌شود.

به همین دلیل، در صورت گذاشتن غذاهای چرب در داخل فر، حتماً در طبقات پایین‌تر فر، سینی یا فویل قرار دهید تا روغن غذا روی آن بریزد. در زمان برداشتن گوشت یا مرغ نیز دقت کنید که آب یا روغن غذا روی شعله و کف فر نریزد.

چنانچه در منزل و روی تراس از باربیکیو و کباب پز استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم مطلب نحوه تمیز کردن کباب پز هوم سرویز را از دست ندهید.

اهمیت استفاده از سینی فر برای پخت شیرینی و غذا
اهمیت استفاده از سینی فر برای پخت شیرینی و غذا

6- نزدیک بودن غذا به منبع حرارت:

در اکثر گازهای جدید، هم در قسمت بالا و هم در قسمت پایین اجاق گاز، شعله و منبع حرارت وجود دارد. با روشن کردن شعله بالایی و شعله پایینی فر، می‌توانیم غذاهای مختلف را بهتر بپزیم و از این قابلیت استفاده کنیم. بهتر است در زمان پخت غذا در داخل فر، دقت کنیم که غذا را به منبع حرارت یا شعله فر نزدیک نکنیم تا غذاها نسوزند.

زمانی که موادغذایی به شعله فر بسیار نزدیک باشند، بیش از حد داغ می‌شوند و می‌سوزند. سوختن غذای داخل فر با ایجاد دود و بوی ناخوشایند همراه است. بنابراین برای جلوگیری از سوختن غذا در داخل فر و بلند شدن دود، بهتر است غذا را در طبقات میانی قرار دهید. با این کار، هم غذا به‌ آرامی می‌پزد و هم از سوختن غذا و دود کردن فر اجاق گاز جلوگیری خواهید کرد.

اگر می‌خواهید بهترین مدل اجاق گاز را برای منزل خود تهیه کنید، ابتدا با تفاوت اجاق برقی و اجاق گازی آشنا شوید و بهترین مدل اجاق گاز را انتخاب کنید.

عیب یابی و تعمیر اجاق گاز
عیب یابی و تعمیر اجاق گاز

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره دلایل دود کردن فر اجاق گاز با شما صحبت کردیم و روش رفع این مشکل را به شما توضیح دادیم. با رعایت این نکات، مشکل بلند شدن دود از اجاق گاز حل می‌شود و شما می‌توانید با خیال راحت از فر منزلتان استفاده کنید و از وجود آن لذت ببرید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر برای انجام کارهای تخصصی مانند تعمیر و نصب اجاق گاز به دنبال افراد متخصص هستید و می‌خواهید کار تعمیر لوازم منزل شما با هزینه مناسب انجام شود، به تخصص و تجربه تیم هوم سرویز اعتماد کنید و انجام این کارها را به ما بسپارید.

بعد از ثبت درخواست در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز، همیاران هوم سرویز با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام خواهند داد.

همیار شماییم تا پایان سرویس…

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر فر و اجاق گاز هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا