تعمیر و سرویس خودرو

معنی چراغ‌های هشدار خودرو

خودروهایی که امروزه ساخته می‌شوند، کاملاً هوشمند هستند و می‌توانید از روی چراغ‌های هشداری که در پشت آمپر خودرو وجود دارد، به‌راحتی مشکلات خودرو را تشخیص دهید و سریعاً برای رفع آن اقدام کنید.

با روشن شدن چراغ‌هایی مانند چراغ چک خودرو متوجه می‌شویم که عملکرد خودرو با مشکل خاصی مواجه شده است و نیاز داریم که خودرو را به دستگاه دیاگ متصل کنیم تا بتوانیم خطاهای خودرو را برطرف کنیم.

اما گاهی اوقات ممکن است چراغی را در پشت آمپر ببینیم که برایمان ترسناک باشد و معنی آن را ندانیم و به همین خاطر نتوانیم به‌درستی تشخیص دهیم که مشکل دقیقاً از کجاست. در این حالت نیاز است که معنی چراغ‌های هشدار خودرو را بدانیم و با آنها آشنا شویم تا اقدام مناسبی را برای حل مشکلات احتمالی انجام دهیم.

در این مقاله ما می‌خواهیم در مورد معنی چراغ‌های هشدار خودرو صحبت کنیم و بگوییم که چراغ‌های هشداری که در پشت آمپر خودرو روشن و خاموش می‌شوند، نشان‌دهنده چه چیزی هستند و برای بررسی هرکدام، باید چه کاری را انجام دهید.

همچنین انواع چراغ‌های هشداردهنده در خودروهای ایرانی و خارجی را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید با عملکرد و پیغام هرکدام از این چراغ‌ها آشنا شوید.

اگر به دنبال این هستید که با معنی چراغ‌های هشدار خودرو آشنا شوید و بتوانید خطایابی خودروی خودتان را راحت‌تر انجام دهید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چراغ‌های هشداردهنده خودرو
چراغ‌های هشداردهنده خودرو

معنی چراغ‌های هشدار خودرو

در ادامه این مقاله به بررسی تک‌تک چراغ‌های هشدار خودرو می‌پردازیم. اگر خودروی ایرانی دارید، احتمالاً تعداد چراغ‌های هشدار خودرو خیلی کمتر است و ممکن است تعدادی از چراغ‌های زیر در خودروی شما وجود نداشته باشند.

نکته‌ای که شاید برایتان جالب باشد این است که خودروی بنز کلاس ای (E)، 41 چراغ هشدار دارد که تقریباً بیشترین چراغ هشدار را در بین خودروها دارد.

در ادامه با هم تک‌تک این چراغ‌های هشدار را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید هرکدام را بشناسید.

1- چراغ مه‌شکن جلو: این چراغ زمانی روشن می‌شود که چراغ مه‌شکن جلو را روشن کرده باشد.

2- چراغ مه‌شکن عقب: این چراغ هم زمانی روشن می‌شود که چراغ مه‌شکن عقب را روشن کرده باشید. تفاوت این دو چراغ این است که برعکس هم هستند؛ یعنی چراغ مه‌شکن عقب رو به‌ پایین است و چراغ مه شکن جلو، رو به جلو است.

3- مشکل در سیستم فرمان: این چراغ برای زمانی است که در سیستم فرمان هیدرولیک خودرو، مشکلی وجود داشته باشد و نیاز به بررسی این موضوع داشته باشید.

4- تمام شدن آب‌ شیشه‌شور: این چراغ برای زمانی است که مقدار آب‌ شیشه‌شور خودرو پایین باشد و نیاز به پر کردن آن داشته باشید.

5- مقدار لنت ترمز: این چراغ برای زمانی است که لنت ترمز خودرو در حال تمام‌ شدن است و نیاز دارید سریعاً اقدام به عوض کردن لنت ترمز ماشین خود کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات دیاگ و عیب یابی خودرو هم ارائه میده؟

6- کروز کنترل: این چراغ زمانی روشن می‌شود که کروز کنترل خودروی شما روشن باشد و در حال استفاده از آن باشید.

7- چراغ‌ راهنما: این چراغ‌ها زمانی روشن می‌شوند که یکی از چراغ‌های راهنمای خودرو یا هر دوی آنها روشن باشند و به شما چراغ یا چراغ‌های موردنظر را نشان خواهد داد.

8- سنسور نور و باران: این چراغ برای زمانی است که سنسور مادون‌قرمز مخصوص روزهای بارانی و برفی فعال شود. با تابش مادون قرمز به شیشه، می‌توانید میزان خشکی شیشه را تنظیم کند تا دید بهتری داشته باشید.

9- رانندگی زمستانی: این چراغ برای زمانی است که حالت رانندگی در زمستان فعال باشد و خودروی شما روی این مود رفته باشد.

10- هشداردهنده: این چراغ هشداردهنده دریافت اطلاعات است که برای خودروی شما فعال شده است. البته بین ایرانیان به چراغ چک معروف است و باید خودرو را با استفاده از تست دیاگ خودرو در محل چک کنید تا اطلاعات موردنیاز را برای رفع خطاها دریافت کنید. چنانچه با این مورد مواجه شدید حتما باید علت روشن شدن چراغ چک خودرو را پیگیر باشید.

11- گرمای بالا: این چراغ برای زمانی است که گرمای سیستم دیزل خودرو بسیار بالا باشد و نیاز به بررسی آن داشته باشید.

12- یخ‌زدگی جاده: این چراغ برای زمانی است که سنسورهای خودرو تشخیص بدهند جاده یخ زده یا در حال یخ‌زدن است و نیاز است احتیاط کنید. عوض کردن ضد یخ ماشین در هوای سرد زمستان را فراموش نکنید.

13- استارت: این چراغ معمولاً زمان استارت خودرو روشن می‌شود و به چراغ هشدار استارت خودرو مربوط است. البته این چراغ به سیستم ضدسرقت خودرو با کلید رمزگذاری شده نیز مرتبط است.

14- نبودن کلید: این چراغ زمانی روشن می‌شود که کلید خودرو در داخل خودرو وجود نداشته باشد. معمولاً خودروهایی که دارای سیستم بدون کلید (key less) هستند چنین قابلیتی دارند.

15- باتری کم کلید: خودروهای هوشمند امروزی، سوئیچ‌های خاصی دارند که حتی برخی از این سوئیچ‌ها نیاز به شارژ دارند. این چراغ زمانی روشن می‌شود که سوئیچ خودروی شما نیاز به شارژ داشته باشد و سطح باتری آن کم باشد.

16- هشدار فاصله: این چراغ زمانی نمایش داده می‌شود که فاصله شما با خودروی جلویی حفظ نشده باشد و به آن بسیار نزدیک باشید و سیستم خودرو، خطر تصادف را تشخیص دهد.

17- پدال کلاچ: این چراغ گوینده این است که نیاز است پدال کلاچ خودرو را فشار دهید تا بتوانید فعالیت‌های بعدی را انجام دهید.

18- پدال ترمز: این چراغ نشان‌ می‌دهد که شما باید پدال ترمز را فشار دهید و معمولاً برای خودروهایی با دنده‌اتوماتیک کاربرد دارد.

19- قفل فرمان: معمولاً خودروها، یک قفل داخلی فرمان دارند. اگر این قفل فعال باشد، در زمان خاموشی شاهد روشن‌ شدن این چراغ خواهید بود.

20- چراغ جلو: روشن شدن این چراغ، به این معنا است است که نور جلوی خودروی شما روشن است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات دیاگ و عیب یابی خودرو هم ارائه میده؟

21- قدرت نور کم: این چراغ به شما نشان می‌دهد که قدرت چراغ‌های خودرو کم است و نیاز به بررسی آنها دارید.

22- چراغ داخل: برای این مورد از انواع چراغ‌های هشدار خودرو، باید بدانید که نور داخل خودرو روشن است و به همین دلیل، این چراغ فعال شده است.

23- ایراد در چراغ‌ها: این چراغ نشان‌دهنده این است که در نورهای خارجی خودروی شما ایرادی وجود دارد و نیاز است آنها را بررسی کنید.

24- خرابی استوپ‌ها: این هشدار، نشان‌دهنده این است که چراغ‌های استپ خودرو که در زمان ترمز روشن می‌شوند، به‌درستی عمل نمی‌کنند و این موضوع می‌تواند برای خودروی شما خطرآفرین باشد.

25- فیلتر دیزل: این چراغ هشدار خودرو نشان‌دهنده این است که فیلتر دیزل دچار مشکل شده است و نیاز به تعویض دارد.

26- چراغ یدک‌کش: این چراغ برای خودروهایی روشن می‌شود که یدک‌کش دارند و در مورد آن هشدار می‌دهد.

27- سیستم تعلیق بادی: در خودروهایی که سیستم تعلیق بادی دارند، این چراغ نشان‌دهنده وجود یک مشکل در سیستم تعلیق است و باید سریعاً به آن رسیدگی کنید.

28- رانندگی بین خطوط: این چراغ هشدار خودرو، نشان‌دهنده این است که خودروی شما از خطوط جاده منحرف شده است و این موضوع احتمالاً برایتان خطرساز می‌شود.

29- پر شدن کاتالیست: چراغ هشداری که مشاهده می‌کنید، نشان‌دهنده این است که کاتالیست خودرو پر شده است و نیاز به بررسی آن دارید.

30- هشدار بستن کمربند: این چراغ زمانی روشن می‌شود که کمربند ایمنی برای راننده یا سرنشینان بسته نشده باشد و نیاز باشد که تمامی افراد از کمربند ایمنی استفاده کنند.

31- ترمز پارک: این چراغ برای زمانی است که ترمز پارک فعال باشد و به شما در مورد این موضوع اطلاع‌رسانی می‌کند.

32- سیستم برق: این چراغ نشان‌دهنده وجود یک مشکل در دینام یا باتری خودرو است و باید به آن رسیدگی کنید تا دچار مشکل نشوید. این ارور را حتما جدی بگیرید تا در حین مسیر و مسافرت مجبور به توفق نشوید. ترجیحا قبل از سفر سیستم برق ماشین را حتما چک کنید و چنانچه لازم بود نسبت به عوض کردن باتری ماشین اقدام کنید.

33- پارک اتوماتیک: این چراغ هشدار خودروی، به شما اطلاع می‌دهد که کمک پارک یا پارک کننده اتوماتیک خودرو فعال شده است.

34- نیاز به سرویس: این چراغ هشدار به شما می‌گوید که شما نیاز به سرویس دوره ای خودرو دارد و باید بخش خاصی از آن را بررسی کنید. البته اطلاعات بیشتر در این مورد با اتصال دیاگ به دست خواهد آمد.

35- روشنایی تطبیقی: این چراغ نشان‌دهنده این است که کنترل حجم نور فعال است.

36- کنترل میزان نور: این چراغ نشان‌دهنده این است که می‌توانید میزان نور خودرو را تنظیم کنید.

37- بال خودرو: این چراغ برای نشان‌ دادن وضعیت بال عقب خودرو تعبیه شده است و وضعیت آن را نمایش می‌دهد.

38- سقف خودرو: در خودروهایی که کروک هستند و سقف آنها جابه‌جا می‌شود، این چراغ نشان‌دهنده وضعیت سقف خودرو است.

39- عملکرد ایربگ: این چراغ نشان‌دهنده وضعیت ایربگ خودرو است و اگر روشن شود، احتمالاً مشکلی در ایربگ‌ها وجود دارد که باید آنها را بررسی کنید.

40- ترمزدستی: این چراغ نشان‌دهنده فعال‌ بودن ترمزدستی است و زمانی که ترمزدستی را می‌کشید روشن می‌شود.

41- وجود آب در بنزین: این چراغ هشداردهنده، به شما می‌گوید که در فیلتر بنزین خودرو آب وجود دارد که با فعال شدن آن متوجه خواهید شد که بنزین دارای حجم بالایی از آب است و باید آن را تعویض کنید.

42- غیرفعال‌ شدن ایربگ: این چراغ برای زمانی است که ایربگ خودروی شما غیرفعال شده باشد.

43- مشکل در خودرو: این چراغ زمانی روشن می‌شود که مشکلی در خودرو وجود داشته باشد؛ اما دقیقاً منشأ مشکل مشخص نباشد. حتما در زودترین زمان ممکن از مکانیک سیار خودرو بخواهید خودروی شما را بررسی کند.

44- نورپایین: این چراغ نشان‌دهنده نورپایین جلوی خودروی است و در این حالت روشن می‌شود.

45- فیلتر هوا: معنی این چراغ هشداردهنده خودرو این است که فیلتر هوای خودروی شما کثیف است و باید به آن رسیدگی کنید.

46- حالت اکو: این چراغ زمانی روشن می‌شود که خودرو در حالت رانندگی اکو یا اقتصادی باشد و مصرف سوخت آن به‌صورت بهینه انجام شود.

47- کنترل سرپایینی: این چراغ برای زمانی است که سیستم کنترل خودرو در سرپایینی فعال باشد و به شما در راندن بهتر خودرو کمک کند.

48- دمای موتور : این چراغ که در خودروهای ایرانی نیز وجود دارد، نشان‌دهنده وجود دمای بالا در موتور خودرو است.

49- مشکل در ABS خودرو: این چراغ نشان‌دهنده این است که در سیستم ترمز ای‌بی‌اس خودروی شما مشکلی وجود دارد و باید به آن رسیدگی کنید.

50- فیلتر سوخت: این چراغ زمانی روشن می‌شود که فیلتر سوخت خودرو کثیف شده و نیاز به نظافت یا تعویض کامل داشته باشد.

51- باز بودن درب: این چراغ زمانی روشن می‌شود که یکی از درب‌های خودرو باز باشد و نیاز به بستن آن داشته باشید. در مانیتور خودروها نشان داده می‌شود که دقیقاً کدام درب خودرو باز است.

52- باز بودن کاپوت: این چراغ هشدار نشان‌دهنده باز بودن کاپوت خودرو است و برای جلوگیری از مشکلات باز شدن در هنگام حرکت بسیار کارآمد است.

53- کم‌ بودن سوخت: این چراغ نشان‌دهنده سطح پایین سوخت خودرو است. البته در برخی خودروها برای چنین حالتی تنها یک چراغ نارنجی‌ رنگ روشن می‌شود.

54- مشکل در گیربکس: این چراغ نشان‌دهنده وجود مشکل در گیربکس‌اتوماتیک خودروی شما است.

55- محدودکننده سرعت: این چراغ نشان‌دهنده این است که محدودکننده سرعت در خودروی شما فعال شده است.

56- کمک‌های خودرو: این چراغ زمانی روشن می‌شود که در کمک‌های خودرو یا همان سیستم تعلیق مشکلی وجود داشته باشد و خودرو متعادل نباشد.

57- فشار روغن‌ موتور: در چراغ هشدار نشان‌دهنده این است که فشار روغن‌ موتور کم است و باید این موضوع را بررسی کنید. حتما زمان تعویض خودرو را در نظر داشته باشید.

58- یخ‌زدایی شیشه جلو: این چراغ زمانی روشن می‌شود که آپشن یخ‌زدایی شیشه جلو را فعال کرده باشید.

59- باز بودن صندوق‌ عقب: این چراغ نشان‌دهنده باز بودن درب صندوق‌عقب خودرو است.

60- سیستم پایداری: این چراغ هشدار نشان‌دهنده غیرفعال بودن سیستم کنترل پایداری خودرو است.

61- سنسور باران: این چراغ نشان‌دهنده فعال‌ بودن سنسور باران و برف است.

62- مشکل در موتور: این چراغ هشدار زمانی روشن می‌شود که در موتور خودرو اشکالی وجود داشته باشد و احتراق به‌خوبی صورت نگیرد یا کارکرد مناسب نباشد.

63- یخ‌زدایی شیشه عقب: این چراغ برای زمانی است که یخ‌زدایی شیشه عقب خودرو را فعال می‌کنید.

64- شیشه‌پاک‌کن اتوماتیک: این چراغ برای زمانی است که شیشه‌پاک‌کن اتوماتیک خودرو فعال باشد.

معنی چراغ‌های هشدار خودرو
چراغ‌های هشدار خودرو

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد معنی چراغ‌های هشدار خودرو صحبت کردیم و گفتیم که هرکدام از این چراغ‌ها نشان‌دهنده چه هستند و چراغ‌های زیادی را بررسی کردیم که در خودروهای ایرانی، خارجی، دنده‌ای و اتوماتیک آنها را مشاهده می‌کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بامعنی چراغ‌های هشدار خودرو آشنا شوید و بتوانید در صورت مواجه‌شدن با هرکدام از این چراغ‌ها، عیب‌یابی خودرو را به‌راحتی انجام دهید. در موارد ضروری، شما می‌توانید دیاگ خودرو در محل را به کارشناسان ما در هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع و با هزینه مناسب، خودروی شما را تعمیر کنند و به شما تحویل دهند.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم دیاگ خودرو با اپلیکیشن موبایل را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و با علت بخار کردن شیشه‌های ماشین آشنا شوید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس از نصب ضبط و باند ماشین گرفته تا سرامیک کردن خودرو آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا