تعمیر و سرویس خودرو

تنظیم و رگلاژ کلاج خودرو بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه

در خودروهای مجهز به دنده دستی، پدالی به نام کلاج یا کلاچ در آن وجود دارد که هنگام تعویض دنده، باید این پدال را فشار دهید تا بتوانید به‌راحتی دنده را تعویض کنید.

کلاج خودرو یک سیم دارد که این سیم فلزی به‌صورت مکانیکی عمل می‌کند و وقتی شما کلاچ را فشار می‌دهید، جعبه‌ دنده را خلاص می‌کند تا بتوانید دنده دلخواه خودتان را اعمال کنید. نکته‌ای که وجود دارد این است که مدتی پس از استفاده از خودرو، ممکن است سیم کلاچ شل شده و کلاج نیاز به رگلاژ داشته باشید تا بتوانید مجدداً از آن استفاده کنید.

قطعاً برای شما هم پیش‌آمده است که برای رانندگی سوار یک خودرو شده‌اید و متوجه شده‌اید که کلاج آن خودرو رگلاژ نیست و هنگام رانندگی این موضوع اذیتتان کرده است. حالا سؤال این است که برای رگلاژ کلاج خودرو، باید حتماً به تعمیرگاه مراجعه کنیم یا خودمان نیز می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟ آیا برای رگلاژ سیم کلاج خودرو باید آشنایی خاصی با تعمیرات خودرو داشته باشیم یا خیر؟

در این مقاله ما می‌خواهیم در مورد تنظیم رگلاژ کلاج صحبت کنیم و بگوییم که چطور می‌توانید بدون نیاز به تعمیرگاه و خودتان به‌تنهایی، کار رگلاژ را انجام دهید و کلاج خودروی خودتان را به‌دلخواه تنظیم کنید تا بتوانید رانندگی بی‌دغدغه و راحتی را با آن تجربه کنید.

اگر به دنبال این هستید که روش‌های رایج رگلاژ کلاچ خودرو را یاد بگیرید تا بتوانید کلاچ خودرو را به‌درستی تنظیم کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

رگلاژ کلاچ خودرو
رگلاژ کلاچ خودرو

رگلاژ کلاچ خودرو چه تأثیری در کارکرد خودرو دارد؟

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ بررسی روش‌های رگلاژ کلاج خودرو برویم، خوب است بدانید که اصلاً رگلاژ کلاچ خودرو، چه فایده‌ای در کارکرد خودرو خواهد داشت و چه تأثیری روی این موضوع می‌گذارد؛ بنابراین در ادامه این مورد را بررسی خواهیم کرد.

از جمله تاثیرات رگلاژ کردن کلاج خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- عدم صدا دادن دنده:

اگر سعی کنید که دنده خودرو را بدون گرفتن کلاچ تعویض کنید، قطعاً متوجه می‌شوید که دنده کاملاً محکم است و تعویض دنده کار سختی خواهد بود. یکی از چراغ‌های هشداردهنده خودرو، مربوط به کلاچ است و نشان می‌دهد که شما باید کلاج را بیشتر فشار دهید تا بتوانید دنده را عوض کنید. اگر کلاچ را به‌صورت کامل فشار ندهید و اقدام به تعویض دنده کنید، صدای شدیدی ایجاد می‌شود. این صدا، همان صدای ساییده شدن چرخ‌دنده‌ها روی یکدیگر است و ممکن است این موضوع باعث شکستن چرخ‌دنده‌ها و خرابی در گیربکس خودرو شود که هزینه زیادی را برایتان به دنبال خواهد داشت.

بنابراین، نیاز است که کار رگلاژ کلاج را به‌موقع انجام دهید تا هم بتوانید کار تعویض دنده خودرو را به‌راحتی انجام دهید و هم از صدا دادن چرخ‌دنده‌ها هنگام تعویض و خرابی در گیربکس، جلوگیری کنید.

رانندگی راحت و ایمن با رگلاژ کلاج
رانندگی راحت و ایمن با رگلاژ کلاج خودرو

2- رانندگی راحت‌تر:

اگر با خودرویی که کار رگلاژ کلاج را انجام نداده است رانندگی کرده باشید، خوب می‌دانید که تجربه رانندگی با چنین خودرویی چقدر ناخوشایند و پراسترس‌ است؛ چون مدام باید حواستان به این موضوع باشد که کلاچ را چقدر فشار دهید یا چه زمانی باید کلاچ را رها کنید و این کار باعث اذیت راننده خواهد شد. به همین خاطر نیاز است که خودرو را به‌موقع به مراکز تعمیر خودرو ببرید یا خودتان رگلاژ کلاج را انجام دهید تا با چنین مشکلی مواجه نشوید.

مزایای رگلاژ کلاج خودرو
مزایای رگلاژ کلاج خودرو

3- خرابی خودرو حین رانندگی:

در هنگام رگلاژ کردن کلاج خودرو، علاوه بر تنظیم کلاچ، قطعات مختلف مانند سیم کلاج نیز بررسی می‌شود و در صورت نیاز، قطعات مختلف خودرو تعویض خواهد شد.

حالا اگر شما به این موضوع اهمیتی ندهید و کلاج خودروی خودتان را به‌موقع بررسی نکنید، قطعاً دچار مشکل خواهید شد و حتی ممکن است در حین رانندگی و حرکت خودرو، سیم کلاچ پاره شود که این موضوع هم می‌تواند خطرناک باشد و هم می‌تواند باعث استرس شما حین رانندگی شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر خودرو هم ارائه میده؟

بنابراین یکی دیگر از مزایای رگلاژ کلاچ خودرو، تعویض قطعات معیوب خودرو است. شما می‌توانید کار ارسال سریع لوازم یدکی خودرو را به هوم سرویز بسپارید تا قطعات موردنیاز را خیلی سریع و با هزینه مناسب به دست شما برسانند.

در وبلاگ هوم سرویز با بهترین زمان تعویض تسمه تایم خودروهای ایرانی آشنا شوید.

ارسال لوازم یدکی خودرو
بررسی عملکرد گاز و ترمز در هنگام رگلاژ کلاج

4- اختلال در عملکرد گاز و ترمز:

یکی از مواردی که معمولاً به آن توجه زیادی نمی‌شود، این است که پدال کلاچ خودرو، در کنار پدال‌های گاز و ترمز قرار دارد و ممکن است در کارکرد آنها اختلال ایجاد کند.

بنابراین، شما باید با رگلاژ کلاج خودرو در زمان نیاز، از بروز چنین اختلال‌هایی جلوگیری کنید؛ چون ایجاد مشکل در پدال‌هایی مانند ترمز می‌تواند خسارات سنگین و حتی جبران‌ناپذیری را برایتان ایجاد کند.

مراحل رگلاژ کلاج خودرو
مراحل رگلاژ کلاج خودرو

نحوه رگلاژ کلاج خودرو چگونه است؟

تا به اینجا درباره رگلاژ کلاچ صحبت کردیم و گفتیم که این کار چه فایده‌ای دارد و چرا باید به آن توجه کنید. حالا می‌خواهیم به سراغ این موضوع برویم که نحوه انجام رگلاژ کلاچ خودرو را بررسی کنیم تا بتوانید با مراحل انجام این کار آشنا شوید و به‌راحتی خودتان و بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه، این کار را انجام دهید.

به‌صورت کلی دو نوع کلاچ در وسایل نقلیه‌ داخل ایران وجود دارد. یا کلاچ این خودروها به‌صورت هیدرولیک است که در این حالت امکان خودتنظیمی کلاچ وجود دارد و کار شما خیلی سخت نخواهد بود. یا کلاچ باید به‌صورت دستی تنظیم شود که در این صورت نیز می‌توانید با روش‌هایی که می‌گوییم به‌راحتی این کار را انجام دهید. در ادامه با هم این دو نوع کلاچ را بررسی خواهیم کرد.

تنظیم سیم کلاچ
رگلاژ کلاج هیدرولیک

نحوه رگلاژ کلاج هیدرولیک

برای انجام این روش، معمولاً نیازی به مهارت‌های خاصی ندارید و می‌توانید به‌راحتی کار تنظیم کلاچ را انجام دهید. برای رگلاژ کلاج در این حالت، نیاز است که مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا خودروی خودتان را روشن کنید و آن را روشن بگذارید تا بتوانید به سراغ مراحل بعدی بروید.
  2. مطمئن شوید که ترمزدستی خودرو فعال است تا مانع از حرکت‌ کردن خودرو شود.
  3. پای خودتان را مانند هنگام رانندگی قرار دهید و با پا، زیر کلاج را بگیرید و آن را به بالا بکشید. این کار امکان تنظیم خودکار کلاج را فعال می‌کند و رگلاژ کلاج را می‌توانید به‌راحتی انجام دهید.
  4. حالا کلاچ را به‌اندازه‌ای که برایتان راحت است و می‌توانید تعویض دنده را به‌راحتی انجام دهید فشار دهید تا بتوانید اندازه آن را تنظیم کنید. اگر این کار به‌درستی انجام شد، یعنی تنظیم اتوماتیک خودروی شما به‌خوبی کار می‌کند و رگلاژ کلاج انجام شده است. در صورتی‌ که با انجام این کار کلاچ خودرو تنظیم نشد، احتمالاً باید از روش دستی استفاده کنید.

بهترین حالت تنظیم کلاچ دستی
تنظیم کلاچ دستی

نحوه رگلاژ کلاج دستی

رگلاژ کلاج هیدرولیک که در قسمت قبلی توضیح دادیم، کار بسیار راحتی است؛ چون تمامی تنظیمات از داخل کابین خودرو انجام می‌شود و نیاز به تنظیم پیچ و… ندارید. اما در تنظیم کلاچ دستی خودرو، نیاز است که تنظیمات را چندین بار انجام دهید تا بتوانید بهترین حالت تنظیم را برای خودتان پیدا کنید.

در این حالت می‌توانید به‌تنهایی نیز کار رگلاژ کلاج را انجام دهید؛ اما اگر شخص دیگری در کنار شما باشد تا یک نفر بتواند کلاچ را تنظیم کند و یک نفر میزان سفتی و شل بودن سیم را انجام دهد، کار برایتان بسیار راحت‌تر خواهد بود.

برای انجام این روش نیاز است که مراحل زیر را دنبال کنید تا در نهایت بتوانید کلاچ خودروی خودتان را تنظیم کرده و راحت‌تر به رانندگی با آن بپردازید:

  1. در مرحله اول برخلاف روش قبلی، باید خودرو را خاموش کنید و اجازه دهید موتور آن کمی خنک شود تا بتوانید کار رگلاژ کلاج را راحت انجام دهید.
  2. حواستان باشد که ترمزدستی فعال باشد تا خودروی شما حرکت نکند. برای اطمینان می‌توانید در جلوی چرخ‌های خودرو و در پشت آنها یک سنگ قرار دهید.
  3. حالا باید کاپوت خودرو را باز کنید و در بالای گیربکس خودرو، نقطه اتصال سیم کلاچ را پیدا کنید تا بتوانید تنظیم را از آن قسمت انجام دهید. اگر این قسمت را برای خودروی خودتان پیدا نمی‌کنید، توصیه می‌کنیم یا از یک تعمیرکار کمک بگیرید یا دفترچه راهنمای خودروی خودتان را مطالعه کنید.
  4. حالا باید پیچ کلاچ را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و هم‌زمان کلاج را نیز تست کنید تا در حالتی که بهترین تنظیم برای شما است و با آن راحت هستید، تنظیم را متوقف کنید.
  5. هرچه پیچ را بیشتر بچرخانید، کلاچ در حالت بالاتری قرار می‌گیرد. البته توصیه ما این است که کلاچ را خیلی در حالت بالا قرار ندهید، چون این موضوع باعث خراب‌ شدن دیسک صفحه می‌شود و هزینه‌های سنگینی را برایتان ایجاد می‌کند؛ بنابراین به این موضوع دقت داشته باشید.
  6. با چرخاندن مهره به‌صورت برعکس نیز می‌توانید کلاچ را در پایین‌تر قرار دهید تا تنظیم به‌درستی انجام شود. بهترین حالت این است که رگلاژ کلاج در حالتی میانه باشد و نه خیلی پایین باشد و نه خیلی بالا تا بتوانید راحت با آن کار کنید.

با انجام این مراحل، شما می‌توانید به‌راحتی رگلاژ کلاج را به‌صورت دستی انجام دهید و از سلامت کلاچ خودروی خودتان نیز اطمینان حاصل کنید. اگر با این روش نتوانستید کلاچ خودرو را تنظیم کنید، پیشنهاد می‌کنیم کار تعمیر و سرویس خودرو را به تیم حرفه‌ای و متخصص هوم سرویز بسپارید تا تمام مشکلات خودروی شما توسط مکانیک‌های باتجربه برطرف شوند و هزینه تعمیر خودرو نیز برای شما کمتر شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر خودرو هم ارائه میده؟
تعمیر خودرو
تعمیر و سرویس خودرو

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله باهم در مورد رگلاژ کلاج صحبت کردیم و گفتیم که اصلاً رگلاژ کلاچ برای چه منظوری باید انجام شود و بررسی کردیم که انجام این کار، چه تأثیری در روند کارکرد خودرو و راحتی راننده هنگام رانندگی دارد.

همچنین با هم بررسی کردیم که رگلاژ کلاج هیدرولیک و رگلاژ کلاچ دستی به چه صورتی باید انجام شود و قدم‌به‌قدم این موارد را بررسی کردیم تا خودتان و بدون نیاز به تعمیرکار بتوانید این کار را انجام دهید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که در مورد رگلاژ کلاج اطلاعات بیشتری کسب کنید و بتوانید با مراجعه به‌موقع به تعمیرگاه یا تنظیم کلاج توسط خودتان، از مشکلات گفته شده جلوگیری کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم که سایر مقالات مانند نشانه‌های تعویض باتری ماشین را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و با دلایل ترکیدن رادیاتور خودرو نیز آشنا شوید.

تمام مشکلات و ایرادات خودرو، توسط تیم هوم سرویز قابل حل است. برای دریافت خدمات مرتبط با تعمیر و سرویس خودرو، شما می‌توانید به سایت یا اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس مانند تعمیر جلوبندی خودرو، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است تا بتوانید ایرادهای ماشین خود را سریع‌تر برطرف کنید و با اطمینان خاطر سوار خودرو شخصی خود شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا