تعمیر و سرویس خودرو

لیسه گیری خودرو چیست و چه تفاوتی با رنگ‌ کردن دارد؟

افرادی که با خودروی شخصی خود رانندگی می‌کنند، احتمالاً با این صحنه مواجه می‌شوند که به‌خاطر مالیدگی ماشین خود به یک خودروی دیگر یا به ستون‌های پارکینگ، روی بدنه خودرو خط‌ و خش ایجاد شود. خط خوردگی بدنه ماشین از جمله اتفاقات ناخوشایندی است که موجب افت قیمت خودرو می‌شود و باید سریعاً برای از بین بردن این خطوط اقدام کرد. برای رفع خط و خش روی بدنه خودرو، می توان از تکنیک‌های مختلف نقاشی خودرو استفاده کرد. هرکدام از این تکنیک‌ها برای زمان‌های خاصی به کار می‌روند و با انجام آنها می‌توانید لکه‌ها و خرابی‌های سطح بدنه خودرو را به‌صورت کامل رفع کنید. یکی از روش‌های جدید و موثر برای رفع خط و خش روی بدنه خودرو، لیسه گیری خودرو است.

اما سؤالی که ممکن است برایتان به وجود بیاید، این است که اصلاً لیسه گیری خودرو چیست؟ آیا لیسه گیری با افت قیمت خودرو همراه است؟ تفاوت لیسه گیری و رنگ کردن خودرو چیست؟ کدام یک از این روش‌ها بهتر هستند؟ آیا بعد از لیسه گیری، بدنه خودرو رنگ‌ کرده محسوب می‌شود یا خیر؟

در این مقاله ما می‌خواهیم در مورد لیسه گیری بدنه خودرو صحبت کنیم و بگوییم که لیسه گیری چیست و چه تفاوتی با نقاشی بدنه خودرو دارد و اصلاً برای چه زمان‌هایی کاربردی است؟

اگر به دنبال این هستید که در مورد لیسه گیری خودرو بیشتر بدانید و بدنه خودروی خودتان را از هرگونه خط‌وخش پاک کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

لیسه گیری خودرو چیست؟
لیسه گیری خودرو چیست؟

لیسه گیری خودرو چیست و چه زمانی انجام می‌شود؟

اگر به لایه‌های رنگ روی بدنه خودرو نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که در بدنه خودرو، چندین لایه رنگ وجود دارد که روی‌ هم قرار گرفته‌اند. گاهی اوقات 3 لایه رنگ صنعتی روی بدنه خودرو قرار می‌گیرد. رنگ شفاف و براق روی بدنه خودرو، در واقع آخرین لایه رنگ است و زیر آن لایه پرایمر و لایه رنگ اولیه وجود دارد. عواملی مانند ضربه خوردن به خودرو، مالیدگی خودرو با دیوار یا ماشین‌های دیگر و تصادف، به لایه رنگ خودرو آسیب می‌رساند.

شدت ضربه‌های وارد شده به خودرو متفاوت است. گاهی اوقات ضربات مختلفی که به خودرو وارد می‌شوند، آن‌قدر شدید هستند که موجب تورفتگی و خرابی رنگ خودرو می‌شوند که در این حالت باید ابتدا صافکاری ماشین انجام شود و سپس بدنه خودرو با ابزار مناسب رنگ زده شود تا ظاهری زیبا و جذاب پیدا کند. یکی از روش‌های جدید و کاربردی برای صافکاری ماشین، صافکاری پی دی آر است که بدون افت قیمت خودرو، بدنه ماشین را ترمیم می‌کند و توسط افراد متخصص انجام می‌شود.

در بعضی موارد هم ضربه در حد مالیده شدن بدنه خودرو یا خط افتادن روی بدنه باشد، در این حالت دیگر نیازی نیست که کل بدنه را نقاشی کنید و هزینه کارهایی مانند بتونه‌ کاری و … را بپردازید؛ بلکه در چنین حالتی می‌توانید با لکه‌گیری یا همان لیسه گیری خودرو مشکل را حل کنید و خودروی خودتان را مانند روز اول بدون خط‌وخش کنید.

لیسه گیری خودرو اصطلاحا تکنیکی است که به منظور از بین بردن خراش و خط وخش روی بدنه خودرو انجام می شود و عمدتا برای خرابی های سطحی بدنه ماشین کاربرد دارد. در فرآیند لیسه گیری خودرو ضخامت رنگ خودرو ثابت می‌ماند بنابراین حداقل آسیب به رنگ بدنه خودرو وارد شده و باعث افت قیمت خودرو نخواهد شد. بعد از انجام لیسه گیری، سطح بدنه خودرو کاملاً تمیز و صاف شده و به حالت اول خود باز می‌گردد. لیسه گیری خودرو به طور معمول شامل مراحل زیر است:

  • تمیز کردن بدنه خودرو
  • بررسی عمق خطوط روی بدنه
  • بتونه‌کاری
  • صاف‌ کردن قسمت موردنظر
  • پولیش بدنه

لیسه گیری خودرو هم هزینه بسیار کمتری نسبت به رنگ‌ کردن خودرو دارد و هم بسیار سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود که در نتیجه برایتان به‌صرفه‌تر خواهد بود.

تفاوت لیسه گیری و رنگ
تفاوت لیسه گیری و رنگ کردن خودرو

تفاوت رنگ‌ کردن بدنه خودرو با لیسه گیری خودرو چیست؟

رنگ‌ کردن خودرو با لیسه گیری چند تفاوت اساسی دارد که در ادامه می‌خواهیم این تفاوت‌ها را بیان کنیم تا بتوانید به‌راحتی تفاوت میان این دو روش را بدانید و آنها را از هم تفکیک کنید. از جمله تفاوت‌های این دو تکنیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- کاربرد متفاوت:

رنگ‌ کردن بدنه خودرو زمانی انجام می‌شود که رنگ خودروی شما به لایه‌هایی پایینی رسیده و خراب شده باشد یا قسمتی از بدنه صافکاری شده و رنگ آن قسمت از بین رفته باشد. در این حالت شما نیاز به نقاشی بدنه خودروی خودتان خواهید داشت تا بتوانید خودرو را به حالت اول برگردانید.

اما لیسه گیری خودرو برای زمانی است که روی بدنه خودرو خط‌وخش‌های جزئی ایجاد شده است و می‌خواهید آنها را به صورتی از بین ببرید که اصلاً مشخص نباشند و زیبایی خودرو را کم نکنند.

2- سرعت انجام کار:

لیسه گیری خودرو کاری است که بر اساس میزان حجم خط‌وخش، نهایتاً چند ساعت طول می‌کشد و پس از آن می‌توانید به‌راحتی از خودروی خودتان استفاده کنید و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات صافکاری و نقاشی خودرو هم ارائه میده؟

اما نقاشی خودرو کاری است که ممکن است حتی تا چند روز نیز طول بکشد؛ زیرا باید مراحل خشک‌ شدن و نهایی کردن نقاشی خودرو به صورت کامل انجام شود تا بتوانید با خیال راحت از خودرو استفاده کنید. بنابراین سرعت لیسه گیری خودرو از نقاشی خودرو بیشتر است.

لیسه گیری خودرو
لیسه گیری خودرو

3- ضخامت نهایی:

لیسه گیری خودرو کاری است که کاملاً سطحی انجام می‌شود و با استفاده از این روش، می‌توانید خط‌وخش‌های سطحی بدنه را برطرف کنید و نیازی نیست که خط‌های روی بدنه را به‌صورت کامل رنگ کنید. این موضوع باعث می‌شود که ضخامت رنگ خودروی شما دست‌کاری نشود و ثابت باقی بماند. زمانی که ضخامت رنگ خودرو تغییر نکند، بدنه خودرو رنگ شده محسوب نمی‌شود و قیمت خودرو افت نمی‌کند.

اما در رنگ‌ کردن بدنه خودرو، قسمت موردنظر باید کاملاً سنباده خورده و رنگ آن قسمت ریخته شود تا بتوانید رنگ جدید را روی آن قرار دهید. این کار باعث می‌شود که ضخامت رنگ تغییر کند و در نهایت با استفاده از دستگاه‌های مخصوص کارشناسی رنگ خودرو، رنگ خوردگی بدنه خودرو مشخص خواهد شد و قیمت خودرو افت می‌کند. پس لیسه گیری با افت قیمت همراه نیست؛ اما رنگ کردن خودرو موجب کاهش قیمت خودرو می‌شود.

4- هزینه متفاوت:

لیسه گیری خودرو کاری است که سریعاً انجام می‌شود و معمولاً زحمت زیادی نیز برای نقاش ندارد و همین موضوع باعث می‌شود که هزینه آن نسبت به روش‌های دیگر مانند قلم‌گیری و رنگ‌ کردن بدنه خودرو، بسیار کمتر باشد.

اما در نقاشی خودرو، باید مراحل زیادی مانند سنباده خوردن، نقاشی، پولیش زدن و… انجام شود که هرکدام از این روش‌ها به‌تنهایی می‌توانند ساعت‌ها وقت نقاش را بگیرند و به همین خاطر هزینه آن نیز نسبت به روش‌هایی مانند لیسه گیری بیشتر خواهد بود.

لوازم لیسه گیری
لوازم لیسه گیری خودرو

آیا با لیسه گیری، بدنه خودرو رنگ‌ کرده محسوب می‌شود؟

کارشناسی بدنه خودرو، با استفاده از دستگاه‌هایی انجام می‌شود که این دستگاه می‌تواند ضخامت رنگ خودرو را تشخیص داده و بر اساس آن بگوید که یک قسمت از خودرو رنگ خوردگی دارد یا خیر؟ اگر بدنه خودرو رنگ خورده باشد، قیمت خودرو نسبت به خودروی بی‌رنگ کمتر می‌شود.

اما همان‌طور که در تفاوت‌های رنگ‌ کردن بدنه خودرو و لیسه گیری خودرو گفتیم، در لیسه گیری معمولاً خط‌وخش‌های سطحی بدنه برطرف می‌شوند که با استفاده از روش لیسه گیری، به‌راحتی می‌توان آنها را از بین برد.

در لیسه گیری خودرو ضخامت رنگ خودرو ثابت می‌ماند و در نتیجه افت قیمت نخواهد داشت و بدنه خودرو، رنگ خورده محسوب نمی‌شود؛ اما در فرآیند رنگ‌ کردن بدنه خودرو، مراحل انجام کار کاملاً متفاوت است و باید رنگ قسمت موردنظر به‌صورت کامل ریخته شود و مجدداً نقاشی انجام شود که این موضوع باعث می‌شود ضخامت رنگ کم‌ و زیاد شده و در نهایت دستگاه، به‌راحتی این موضوع را تشخیص خواهد داد.

قبل و بعد لیسه گیری
قبل و بعد لیسه گیری خودرو

مراحل انجام لیسه گیری خودرو چه هستند؟

لیسه گیری مراحل مختلفی دارد که بهتر است این مراحل را به فرد متخصص یا مراکز صافکاری ماشین بسپارید تا به بهترین شکل ممکن این کار را برای شما انجام دهد.

برای لیسه گیری خودرو، مراحل زیر انجام می‌شود:

1- تمیز کردن بدنه خودرو:

اولین مرحله از لیسه گیری خودرو این است که فرد متخصص، قسمت‌های موردنظر برای لیسه گیری را مشخص می‌کند و با استفاده از مواد شوینده مخصوصی که برای همین کار هستند، قسمت‌های مشخص شده را کاملاً تمیز می‌کنند تا هیچ‌گونه آلودگی روی آنها باقی نماند.

2- بررسی عمق خطوط روی بدنه:

مرحله بعدی پس از شستشوی بدنه، این است که در برابر نور آفتاب یا نور فرابنفش، قسمت مورد نظر توسط فرد متخصص بررسی می‌شود تا بتواند عمق خط‌وخش موجود را مشاهده کرده و بر اساس آن اقدام مناسبی را انجام دهد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات صافکاری و نقاشی خودرو هم ارائه میده؟

آموزش لیسه گیری خودرو
مراحل لیسه گیری خودرو

3- بتونه‌کاری:

در سومین مرحله، فرد متخصص بر اساس تشخیص خود می‌تواند قسمت موردنظر را بتونه‌کاری کند تا خط‌وخش‌های موجود برطرف شوند و بتواند بستر را برای لیسه گیری خودرو آماده کند. اما گاهی اوقات ممکن است که متخصص تشخیص دهد نیازی به بتونه‌کاری بدنه نیست و بستر برای لیسه گیری مناسب است.

نکته مهمی که وجود دارد این است که بتونه‌کاری با استفاده از بتونه‌های آماده موجود انجام نمی‌شود، بلکه متخصص باید با توجه‌ به کد رنگی خودرو، خراش موجود را با استفاده از رنگ جامد یا خشک پر کند و به این وسیله کار بتونه‌کاری را انجام دهد.

4- صاف‌ کردن قسمت موردنظر:

پس از اینکه در مرحله قبل کار پر کردن خط‌وخش انجام شد باید چند دقیقه صبر کرد تا رنگ کاملاً جذب شده و خشک شود و برای مرحله بعدی آماده باشد. در این مرحله، عمل اصلی لیسه گیری خودرو انجام می‌شود که در آن باید با استفاده از لیسه‌های مخصوص نرمی که برای این کار وجود دارند، قسمت‌های اضافی رنگ به‌صورت کامل برداشته شده و بدنه کاملاً صاف و یکدست شود.

این مرحله نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد و فرد موردنظر نیز باید کاملاً کاربلد باشد تا در نهایت بتواند سطحی کاملاً صاف و یکدست را به شما تحویل دهد؛ بنابراین حواستان باشد که فرد متخصص و حرفه‌ای را برای صافکاری ماشین خود پیدا کرده و این کار را به او بسپارید.

صافکاری و نقاشی خودرو با هوم سرویز
صافکاری و نقاشی خودرو

5- پولیش بدنه:

حالا که کار لیسه گیری خودرو به‌صورت کامل انجام شده و بدنه نیز خشک شده است؛ نوبت به پولیش بدنه می‌رسد. در این مرحله باید با استفاده از پولیش مناسب و مخصوص بدنه خودرو و با استفاده از واکس بدنه ماشین، قسمت موردنظر را کاملاً تمیز کنید و آن را مانند قسمت‌های دیگر بدنه کنید تا بتوانید خودروی خودتان را به روز اولش برگردانید.

این مرحله آخرین بخش از لیسه گیری خودرو محسوب می‌شود و بعد از آن دیگر نیازی نیست که کار خاصی انجام دهید. البته توصیه ما این است که اگر بدنه خودروی شما رنگ ماتی دارد، پولیش بدنه را برای تمامی قسمت‌ها انجام دهید تا بدنه کاملاً یکدست شود و مات بودن آن به‌صورت کامل از بین برود.

هزینه لیسه گیری
لیسه گیری خودرو

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد لیسه گیری خودرو صحبت کردیم و گفتیم که لیسه گیری چیست و برای چه قسمت‌هایی از خودرو انجام می‌شود. همچنین با هم بررسی کردیم که تفاوت لیسه گیری خودرو با رنگ‌ کردن بدنه چیست تا بتوانید به‌راحتی تفاوت این دو را از هم تشخیص دهید.

در مرحله بعدی نیز بررسی کردیم که آیا با لیسه گیری خودرو بدنه رنگ‌کرده محسوب می‌شود یا خیر. در انتهای این مقاله نیز با هم مراحل لیسه گیری را قدم‌به‌قدم بررسی کردیم تا بتوانید با آنها آشنا شوید. شما می‌توانید انواع خدمات خودرو در محل را نظیر صافکاری ماشین و نقاشی خودرو، جلوبندی خودرو، تعویض روغن و باتری ماشین و … را به تیم متخصص و حرفه‌ای هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع و با هزینه مناسب، این کارهای تخصصی را برای شما انجام دهند.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با لیسه گیری بدنه خودرو آشنا شوید و بتوانید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از 400 نوع خدمات مختلف آماده ارائه خدماتی نظیر جلوبندی خودرو در محل برای شما عزیزان است تا بتوانید سریعتر برای تعمیر خودرو اقدام کرده و مشکلات خودرو را با کمک افراد متخصص برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا