تعمیر و سرویس خودرو

صافکاری پی دی آر (PDR) چیست؟ چگونه انجام می‌شود؟

اگر خودروی شخصی خودتان را داشته باشید و با آن به مسافرت و گشت‌وگذار در شهر بروید، گاهی اوقات ممکن است که به دلیل بی‌احتیاطی یک راننده دیگر یا خودتان، تصادف کنید و خودروی شما دچار خرابی شود.

اگر در تصادف بدنه خودروی شما دچار خرابی شود و تورفتگی در آن ایجاد شود، باید خودرو را به صافکاری ببرید تا بتوانید مشکل آن را به‌صورت کامل حل کنید و بدنه را به روز اولش برگردانید.

روش‌های مختلفی برای رفع مشکل خرابی بدنه خودرو و در کل صافکاری به وجود آمده‌اند که هرکدام از این روش‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. صافکاری پی دی آر (PDR)، جدیدترین تکنولوژی برای صافکاری بدنه خودرو در ایران است و توانسته در سال‌های اخیر، طرفداران زیادی را پیدا کند.

حالا سؤال که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که صافکاری پی دی آر (PDR) چیست؟ این روش چگونه انجام می‌شود و مزیت‌های آن نسبت به صافکاری عادی خودرو چیست؟ آیا روش پی دی آر هزینه بیشتری نسبت به صافکاری معمولی دارد یا خیر؟

اینها سؤالاتی هستند که ممکن است برایتان ایجاد شوند و ما در این مقاله، می‌خواهیم به شما بگوییم که صافکاری پی دی آر (PDR) چیست و چه تفاوت‌هایی با صافکاری معمولی دارد و مزایای آن چیست؟

اگر به دنبال این هستید که در مورد روش صافکاری پی دی آر اطلاعات بیشتری کسب کنید و با مزایای آن آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که حتماً تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

صافکاری پی دی آر
پی دی آر

صافکاری پی دی آر (PDR) چیست؟

صافکاری پی دی آر یا Paintless Dent Repair، روشی جدید و تخصصی برای صافکاری خودرو است. همان‌طور که از نام انگلیسی‌ این روش پیدا است، در صافکاری پی دی آر رنگ بدنه خودرو خراب نمی‌شود و بدنه ماشین بدون هیچ‌گونه خرابی و مشکلی به روز اولش برمی‌گردد. صافکاری پی دی آر با استفاده از ابزارهای مخصوصی که برای این کار وجود دارد انجام می‌شود.

یکی از دغدغه‌های مهمی که هرکسی بعد از تصادف و وارد شدن ضربه به بدنه خودروی خود دارد، این است که بدنه خودرو بدون رنگ و نقاشی ترمیم شود. زیرا در بسیاری از موارد، رنگ خودرو در حین صافکاری، خراب می‌شود و به نقاشی بدنه خودرو نیاز دارد که انجام این کارها، قیمت خودرو را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد. اما با استفاده از صافکاری پی دی آر، دیگر این مشکل وجود نخواهد داشت و در این روش تمامی سعی صافکار این است که بدون رنگ، تمامی قسمت‌های بدنه را ترمیم کرده و آنها را به روز اولش برگرداند.

معمولاً بعد از استفاده از این روش، خودروی شما نیاز به نقاشی نخواهد داشت و نهایتاً ممکن است به کمی قلم‌گیری نیاز داشته باشد و در پایان، بدنه خودروی شما سالم و بدون رنگ دربیاید.

در صافکاری پی دی آر، بدنه خودرو مانند کارخانه ترمیم می‌شود و هزینه آن از روش‌های سنتی صافکاری بیشتر است. صافکاری PDR برای افرادی مناسب است که دوست دارند ترمیم ماشین اصلاً مشخص نباشد و قیمت خودرو پایین نیاید.

البته این نکته را باید بدانید که در حال حاضر، افراد کمی در ایران هستند که واقعاً صافکاری با روش پی دی آر را بلد باشند و بتوانند با کیفیت بالایی خودروی شما را صافکاری کنند و رنگ آن را نیز خراب نکنند.

اگر به دنبال افراد متخصص برای صافکاری پی دی آر خودرو هستید و می‌خواهید هزینه صافکاری ماشین خود را کاهش دهید، پیشنهاد می‌کنیم که این کار را به تیم حرفه‌ای و متخصص هوم سرویز بسپارید تا با بهترین قیمت، بدنه خودرو را صافکاری کنند.

صافکاری پی دی آر
صافکاری پی دی آر چیست؟

مزایای صافکاری پی دی آر چیست؟

حالا که با این روش صافکاری آشنا شدید و می‌دانید که این روش چطور انجام می‌شود و به چه دلیلی محبوبیت زیادی پیدا کرده است، می‌خواهیم برخی از مهم‌ترین مزیت‌های روش پی دی آر را نسبت به روش‌های قدیمی‌تر بررسی کنیم تا بتوانید با آنها آشنا شوید و تصمیم بگیرید که این روش برای شما مناسب است یا خیر.

از جمله مزایای صافکاری پی دی آر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات صافکاری و نقاشی خودرو هم ارائه میده؟

1- عدم افت قیمت خودرو:

همان‌طور که در قسمت قبلی نیز گفتیم، یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که صافکاری به روش پی دی آر دارد، این است که در این روش رنگ خودرو خراب نمی‌شود و اصطلاحاً بدنه خودرو را بدون رنگ برایتان تعمیر می‌کند که این موضوع باعث می‌شود رنگ خودرو خراب نشده و به آن آسیبی وارد نشود.

بنابراین، می‌توانید با خیال راحت خودروی خودتان را صافکاری کرده و خیالتان راحت باشد که هیچ‌گونه افت قیمتی برای رنگ خوردگی بدنه نخواهید داشت. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشته باشید که این روش برای زمانی کارساز است که واقعاً رنگ خودرو خرابی زیادی نداشته باشد.

2- صافکاری دقیق بدنه:

در روش‌های سنتی اگر صافکار خیلی ماهر نباشد، نمی‌تواند به‌خوبی قسمت‌های مختلف بدنه را به حالت اول برگرداند و رنگ بدنه ماشین را صاف کند. در این حالت، با نور انداختن روی بدنه، متوجه خواهید شد که قسمت‌های مختلفی که صافکاری شده‌اند، موج‌های زیادی دارند و هنگام فروش خودرو، کارشناس به‌راحتی می‌تواند خوردگی این قسمت‌ها را تشخیص دهد.

اما نکته جالبی که در مورد پی دی آر باید بدانید، این است که در این روش یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که استفاده می‌شود، نور است و با استفاده از لامپ‌های مخصوصی که برای این کار وجود دارند، بدنه خودرو صافکاری می‌شود تا تمامی موج‌های موجود روی آن به‌صورت کامل از بین بروند و بدنه کاملاً صاف و یکدست شود.

این کار باعث می‌شود که تشخیص اینکه خودرو تصادف کرده است و بدنه آن صافکاری شده است، دشوارتر باشد. این نوع صافکاری تشخیص تصادف را حتی در هنگام کارشناسی خودرو دشوار خواهد کرد.

مزایای صافکاری پی دی آر
مزایای صافکاری پی دی آر

3- صافکاری تمامی قسمت‌ها:

در صافکاری به روش سنتی، معمولاً قسمت‌هایی از بدنه که دارای ورق دوبل هستند را نمی‌توان به‌راحتی صافکاری کرد و باید آن قسمت به‌صورت کامل باز شده و شکافته شود تا صافکار بتواند تعمیر را به‌خوبی انجام دهد. این موضوع باعث می‌شود که شکاف روی بدنه خودرو ایجاد شده و بعد از آن نیز جوشکاری انجام شود که همین موضوع، تشخیص تصادفی بودن خودرو را هنگام کارشناسی خودرو بسیار راحت می‌کند.

اما شاید بپرسید در این زمینه مزیت صافکاری پی دی آر (PDR) چیست؟ باید بدانید که در این روش صافکاری، نیازی به شکافتن قسمت‌های مختلف بدنه نیست و از روی همان قسمت و با استفاده از ابزارهای مخصوصی که وجود دارد، به‌راحتی کار صاف‌کردن بدنه انجام خواهد شد و هیچ‌گونه اثری نیز در این قسمت باقی نخواهد ماند. بنابراین صافکاری ماشین با روش پی دی آر با ظرافت و دقت بالا انجام می‌شود.

4- سرعت در اجرای صافکاری:

در روش‌های سنتی صافکاری، معمولاً نیاز است که خودرو را به مدت چند روز در صافکاری بگذارید و اجازه دهید تمام قسمت‌های خودروی شما تعمیر شود.

اما در روش پی دی آر، به‌خاطر ابزارهای خاصی که وجود دارد، نیازی نیست زمان زیادی را صرف کنید تا خودروی خودتان را به روز اول برگردانید و سرعت انجام کار نسبت به روش سنتی بسیار بیشتر است.

در وبلاگ هوم سرویز، با مراکز معاینه فنی خودرو در تهران آشنا شوید و از سلامتی تمام قسمت‌های خودروی خود مطمئن شوید.

پی دی آر چیست
تعمیر سریع بدنه خودرو با صافکاری پی دی آر

5- مناسب برای تصادف‌های جزئی:

در بسیاری از موارد، تورفتگی‌های جزئی بدنه خودرو به‌خاطر تصادف‌های کوچک باقی خواهند ماند و صاحب خودرو به‌خاطر جزئی بودن این تورفتگی‌ها، خودروی خودش را به صافکاری نمی‌برد.

حتی گاهی اوقات صافکار می‌گوید فرورفتگی موردنظر روی ورق دوبل است و ارزشش را ندارد که بخواهید هزینه کرده و آن قسمت را ترمیم کنید. اما روش پی دی آر برای این موارد کاملاً مناسب است و می‌توانید به‌راحتی چنین مشکلاتی را از بین ببرید.

اصلی‌ترین کاربرد پی دی آر دقیقاً همین است که خرابی‌های جزئی را ترمیم کند؛ اما صافکارهای ماهر از این روش برای خرابی‌های گسترده‌تر نیز استفاده می‌کنند و آنها را کاملاً ترمیم می‌کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات صافکاری و نقاشی خودرو هم ارائه میده؟
مزایای صافکاری پی دی آر
مزایای صافکاری پی دی آر

6- عدم نیاز به نقاشی بدنه:

رنگ کردن بدنه خودرو کاری است که معمولاً بعد از روش‌های صافکاری سنتی انجام می‌شود و باید قسمت‌های مورد نیاز بدنه کاملاً سنباده خورده و رنگ‌آمیزی شود تا به روز اولش برگردد.

اما در روش پی دی آر همان‌طور که گفتیم معمولاً صافکاری بدون رنگ انجام می‌شود و به رنگ خودرو آسیبی وارد نمی‌شود و تنها در برخی موارد، نیاز است که قلم‌گیری برای بدنه خودرو انجام شود که این موضوع باعث نمی‌شود خودرو از حالت بی‌رنگی خارج شود.

البته این نکته مهم را باید در نظر داشته باشید که روش پی دی آر تنها زمانی مناسب است که رنگ بدنه به‌خاطر شدت تصادف دچار ترک‌خوردگی و خرابی نشده باشد؛ چون چنین مواردی را نمی‌توان با پی دی آر ترمیم کرد و حتماً باید از صافکاری سنتی استفاده کرده و بعد از آن نیز کار نقاشی بدنه خودرو انجام شود.

اگر شدت تصادف ماشین به‌قدری شدید است که به جلوبندی خودرو آسیب شدید وارد کرده است، باید برای تعمیر جلوبندی خودرو اقدام کنید. شما می‌توانید از خدمات جلوبندی سازی سیار استفاده کنید و بدون نیاز به جابجایی خودرو، از افراد حرفه‌ای برای تعمیر قسمت‌های مهم ماشین خود کمک بگیرید.

مراحل صافکاری پی دی آر (PDR) چیست؟
مراحل صافکاری PDR

مراحل صافکاری پی دی آر (PDR) چیست؟

حالا که با روش پی دی آر و مزیت‌های آن نسبت به روش‌های سنتی آشنا شدید، بهتر است که با فرایند انجام این روش نیز آشنایی پیدا کنید تا بتوانید اطلاعات خودتان را در مورد روش انجام آن افزایش دهید. برای انجام صافکاری PDR، مراحل زیر انجام می‌شود:

1- بررسی محل فرورفتگی:

اولین مرحله از پی دی آر این است که صافکار، محل فرورفتگی و خرابی بدنه را بررسی کند تا بتواند بر اساس آن، تصمیم بگیرد که آیا روش پی دی آر برای صافکاری بدنه مناسب است یا خیر. اگر بتوان از این روش برای صافکاری خودرو استفاده کرد، باید صافکار ابزارهای موردنیاز برای قسمت موردنظر را انتخاب کند و به مرحله بعدی برود.

2- بازگردانی حالت بدنه:

دومین مرحله از صافکاری به روش پی دی آر، این است که صافکار با استفاده از دستگاه‌ها و ابزارهای مخصوصی که برای این کار وجود دارند، بدنه را به حالت اولیه برگرداند. این کار از روی بدنه و با کشش انجام می‌شود یا در صورت نیاز از پشت ورق و با فشار انجام خواهد شد تا بدنه به همان حالت اولیه برگردد.

صافکاری PDR
صافکاری PDR

3- یکدست کردن بدنه:

زمانی که فرورفتگی به حالت اولیه خود برگردد، نیاز است که اطراف آن نیز یکدست شود تا تمامی بدنه حالتی مناسب و صاف پیدا کند و به روز اولش برگردد. برای این کار، صافکار از ابزارهای مختلفی برای یکدست کردن سطح بدنه خودرو استفاده می‌کند. معمولاً برای این کار از یک ابزار مناسب و یک چکش پلاستیکی استفاده می‌شود تا بتواند پرداخت بدنه را انجام دهد.

صافکاری خودرو
یکدست کردن بدنه خودرو

4- نهایی‌سازی کار:

این نکته را باید در نظر داشته باشید که بر اساس میزان فرورفتگی روی بدنه خودرو، ممکن است نیاز باشد مراحل قبلی چندین بار انجام شوند. پس از انجام این مراحل نیاز است که نهایی‌سازی کار انجام شود که شامل قلم‌گیری و پس از آن پولیش‌کاری بدنه ماشین می‌شود.

پولیش‌کاری خودرو باعث می‌شود سطح موردنظر کاملاً یکدست شده و به روز اول خود برگردد. پس از این مرحله، خودروی شما آماده است و می‌توانید از دیدن بدنه سالم و زیبای آن لذت ببرید.

پولیش خودرو
مراحل انجام صافکاری پی دی آر

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که صافکاری پی دی آر (PDR) چیست و گفتیم که این روش چگونه انجام می‌شود. همچنین در مورد مزیت‌های پی دی آر نسبت به روش‌های سنتی صافکاری صحبت کردیم.

در قسمت بعدی نیز گفتیم که برای انجام صافکاری PDR، باید چه مراحلی انجام شود تا خودروی شما کاملاً تعمیر شده و به روز اولش برگردد. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بدانید صافکاری پی دی آر (PDR) چیست و چطور انجام می‌شود.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می کنیم سایر مقالات مانند دلایل بالا رفتن آمپر آب خودرو را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از 400 نوع خدمت مختلف، آماده ارائه خدماتی نظیر مکانیکی سیار برای شما عزیزان است تا بتوانید ماشین خود را خیلی سریع تعمیر کنید و رانندگی ایمن و لذت‌بخشی را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا