لوله کشی و تاسیسات

چنته چیست؟ + روش باز کردن لوله با چنته

یکی از مشکلات رایج در خانه‌های مسکونی، گرفتگی لوله در بخش‌های مختلف خانه مانند آشپزخانه، حیاط و فاضلاب است. در صورت گرفتگی شدید لوله‌ها، همه ما به فکر استفاده از خدمات لوله بازکنی فوری می‌افتیم تا بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن، مشکل گرفتگی لوله‌ها را برطرف کنیم.

گرفتگی لوله با روش‌هایی مانند ریختن اسید یا مواد لوله بازکن قابل حل است و خیلی سریع می‌توان این مشکل را برطرف کرد. چنته، نوعی پودر لوله بازکن است که در زمان گرفتگی لوله‌های ساختمان استفاده می‌شود. در قسمت‌هایی از خانه مانند سینک ظرفشویی، می‌توانیم این پودر لوله بازکن را داخل لوله بریزیم تا راه لوله باز شود.

شاید بپرسید که دقیقاً چنته چیست و چطور باعث باز شدن لوله‌ها می‌شود؟ روش استفاده از چنته به چه صورتی است؟ چقدر طول می‌کشد تا گرفتگی لوله با پودر لوله بازکن چنته برطرف شود؟

اگر دوست دارید که با چنته آشنا شوید و از این پودر لوله بازکن در مواقع گرفتگی لوله استفاده کنید، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید. بعد از مطالعه این نوشته به‌خوبی متوجه خواهید شد که چنته چیست و چطور از آن برای باز کردن گرفتگی لوله استفاده کنید.

چنته چیست
استفاده از چنته برای باز کردن لوله

چنته چیست؟

از گذشته تا امروز، مشکلاتی مانند گرفتگی لوله و گیر کردن اجسام در لوله وجود داشتند؛ اما در آن زمان، دستگاهی برای باز کردن لوله ساخته نشده بود و مواد شیمیایی و اسیدهای مخصوص برای این کار وجود نداشت.

به همین دلیل، در گذشته برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب یا سینک ظرفشویی، از پودرهای مخصوص استفاده می‌کردند تا گرفتگی لوله از بین برود و لوله‌ها باز شوند. چنته نام پودرهای مخصوص لوله بازکنی است که به باز شدن لوله‌ها و رفع گرفتگی لوله کمک می‌کند.

چنته با نام علمی سود پرک یا سدیم هیدروکسید جامد با خاصیت بازی بسیار قوی، یک ماده شیمیایی سفید رنگ، بدون بو و خالص می باشد که به اشکال گرانولی و پرک یافت می شود و در صنایع مختلف نظیر صنعت غذایی، صنعت شوینده ها، چرم سازی و ساخت مواد شوینده کاربرد دارد. البته ما چنته را بیشتر با عنوان پودر لوله بازکن می شناسیم که از قدیم برای بازکردن لوله ها و چاه از آن استفاده می کردیم. عبور چربی، مو و موارد دیگر در بعضی مواقع از لوله های فاضلاب به سختی و حتی غیر ممکن می شود. یکی از سریعترین روش ها و رفع گرفتگی، جرم و رسوب لوله ها استفاده از پودر لوله بازکن چنته می باشد.

استفاده از پودر چنته بسیار راحت است. شما می‌توانید این پودر را داخل لوله‌ها بریزید و کمی صبر کنید تا کار باز شدن لوله‌ها انجام شود.

نکته مهمی که باید بدانید این است که نحوه استفاده از چنته بسیار مهم است و شما باید اصول این کار را به‌خوبی بلد باشید. همچنین باید بدانید که استفاده از چنته برای بعضی از گرفتگی‌ها جواب نمی‌دهد و بهتر است از خدمات لوله بازکنی استفاده کنید.

روش استفاده از پودر لوله بازکن
آشنایی با پودر لوله بازکن چنته

کاربردهای پودر لوله‌بازکنی یا چنته چیست؟

حالا که با پودر لوله بازکن چنته و تاثیر آن آشنا شدید، خوب است موارد استفاده از این پودر را نیز بدانید تا بتوانید از این ماده برای رفع گرفتگی لوله‌های ساختمان خود استفاده کنید.

در موارد زیر، بهتر است برای رفع گرفتگی لوله‌ها از پودر لوله بازکنی چنته استفاده کنید:

1- گرفتگی‌های سطحی:

اولین کاربرد پودر چنته، استفاده از آن برای رفع گرفتگی‌های سطحی و ساده است. در بسیاری از اوقات، شما می‌توانید گرفتگی‌های معمولی را با استفاده از چنته برطرف کنید و نیازی به خدمات لوله‌بازکنی فوری نخواهید داشت. بنابراین با پرداخت هزینه کم و در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید گرفتگی لوله‌ها را از بین ببرید.

2- گرفتگی لوله‌های روشویی و سینک ظرف‌شویی:

لوله‌هایی مانند روشویی و سینک ظرف‌شویی، قطر کمی دارند و به همین دلیل برای فنر زدن با دستگاه لوله‌بازکنی مناسب نیستند. در صورت استفاده از دستگاه لوله بازکنی برای لوله‌های کوچک، ممکن است به بدنه لوله آسیب وارد شود. در این حالت، بهتر است از پودرهای لوله‌بازکن‌ مانند چنته استفاده کنید تا خیلی سریع گرفتگی لوله را از بین ببرد و آسیبی به لوله‌ها وارد نشود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تخلیه چاه و لوله بازکنی هم ارائه میده؟

3- پیش از استفاده از دستگاه لوله‌بازکنی:

دستگاه لوله‌بازکنی به این صورت است که یک فنر بزرگ در آن قرار دارد که این فنر وارد لوله می‌شود و گرفتگی‌های موجود در لوله را از بین می‌برد. زمانی که رسوبات زیادی در لوله وجود داشته باشد، از این دستگاه استفاده می‌شود تا مشکل گرفتگی لوله سریعتر حل شود.

گاهی اوقات میزان گرفتگی لوله زیاد است و فنرهای معمولی برای باز کردن لوله‌ها، پاسخگو نیستند که در این صورت، باید از فنرهای قوی‌تر و دستگاه قوی‌تر استفاده کرد. هرچه قدرت دستگاه لوله بازکنی بیشتر باشد، هزینه کار نیز بیشتر می‌شود.

کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که قبل از فنر زنی، پودر چنته را داخل لوله بریزید تا رسوبات لوله را نرم و روان کند. در صورت استفاده از پودر چنته قبل از فنرزنی، وضعیت رسوبات لوله بهتر می‌شود و احتمال باز شدن لوله‌ها با فنرهای معمولی بیشتر خواهد شد. همچنین با استفاده از فنرهای معمولی لوله بازکنی، هزینه نهایی کار نیز کمتر می‌شود.

موارد استفاده از چنته
موارد استفاده از چنته

نحوه استفاده از چنته چیست؟

روش استفاده از چنته بسیار ساده است و شما می‌توانید به‌راحتی از این ماده برای باز کردن لوله‌های ساختمان استفاده کنید. در درجه اول، باید پودر لوله‌بازکنی باکیفیت و مناسب را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. سپس مقدار مناسبی از پودر را در لوله موردنظر که دچار گرفتگی شده است بریزید و چند دقیقه‌ صبر کنید.

بعد از ریختن چنته داخل لوله، باید کمی صبر کنید تا این ماده تاثیرش را بگذارد. با خواندن مطالب روی بسته‌بندی محصول و پرسش از فروشنده، متوجه خواهید شد که بعد از ریختن چنته داخل لوله چقدر باید منتظر بمانید.

پس از گذشت زمان کافی، نیاز است که در لوله مقداری آب بریزید تا رسوبات باقی‌مانده در لوله شسته شوند و به‌صورت کامل از بین بروند. به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید کار لوله‌بازکنی با استفاده از چنته را انجام دهید.

حواستان باشد که چنته ماده‌ای قدرتمند است. به همین دلیل در هنگام استفاده از آن، حتماً از ماسک و دستکش استفاده کنید. همچنین به این موضوع دقت کنید که استفاده زیاد از چنته ممکن است باعث پوسیدگی لوله‌ها و خرابی اتصالات لوله شود؛ بنابراین به‌اندازه مناسبی از این پودر استفاده کنید تا آسیبی به لوله‌های ساختمان وارد نشود.

برای کاهش قیمت لوله‌کشی ساختمان، این کار را به تیم متخصص و حرفه‌ای بسپارید تا خیلی سریع و با بهترین هزینه، اقدام به تعمیر لوله‌های ساختمان شما کنند.

رفع گرفتگی لوله
رفع گرفتگی لوله

مزایا و معایب چنته چیست؟

تا اینجا، شما متوجه شدید که چنته چیست و چه کاربردهایی دارد. همچنین روش استفاده از آن را یاد گرفتید. در این قسمت، می‌خواهیم به سراغ این موضوع برویم که استفاده از چنته چه مزایا و معایبی دارد. بنابراین در ادامه نیز با ما همراه باشید تا با خواص و معایب چنته بیشتر آشنا شوید.

مزایای چنته چیست؟

  • برای گرفتگی‌های سطحی بسیار مناسب و کاربردی است.
  • سرعت انجام این روش بسیار بالا است و می‌توانید در سریع‌ترین زمان نتیجه آن را مشاهده کنید.
  • هزینه بسیار پایینی نسبت به روش‌های دیگر مانند خدمات لوله‌بازکنی در محل دارد و می‌توانید با هزینه‌ای بسیار کم، کار باز کردن لوله‌ها را انجام دهید.
  • برای رفع گرفتگی لوله در سینک ظرف‌شویی یا روشویی بسیار مناسب و کاربردی است.
  • می‌توانید از چنته در کنار محلول‌های قدرتمند لوله‌بازکنی استفاده کنید تا نتیجه بهتری را دریافت کنید.

معایب چنته چیست؟

  • چنته، نوعی ماده شیمیایی است و استفاده بیش از حد از آن برای لوله‌ها بسیار مضر خواهد بود.
  • استفاده بیش از حد از این پودر و ماندن آن در لوله‌ها، باعث شل‌ شدن اتصالات یا ایجاد سوراخ در لوله‌ها می‌شود و این احتمال وجود دارد که به مشکلاتی مانند نم‌ دادن دیوار در ساختمان منجر شود.
  • خیلی اوقات برای گرفتگی‌های شدید مناسب نیست و در بعضی از موارد، استفاده از آن بی‌نتیجه است.
  • این روش معمولاً موقتی است و برای دریافت بهترین نتیجه، نیاز است که حتماً از روش‌های اصولی‌تر و بهتر استفاده کنید تا مشکل را به‌صورت کامل ریشه‌کن کنید.

خدمات لوله بازکنی در محل
خدمات لوله بازکنی فوری

روش‌های جایگزینی که برای چنته وجود دارند چه هستند؟

همان‌طور که توضیح دادیم، استفاده از پودر چنته، یکی از روش‌های قدیمی برای باز کردن گرفتگی لوله‌های ساختمان است. امروزه، روش‌های بهتری مانند استفاده از دستگاه لوله بازکنی رایج شده‌اند که هرگونه گرفتگی در لوله‌ها را سریع از بین می‌برند.

همچنین استفاده از محلول‌های اسیدی لوله بازکن برای رفع گرفتگی لوله‌های ساختمان کاربرد زیادی دارد؛ اما نکته مهمی که وجود دارد و باید به آن توجه کنید، این است که اکثر این مواد شیمیایی لوله‌بازکن مضر هستند و باعث ایجاد خرابی در لوله‌ها خواهند شد.

در صورتی که شاهد گرفتگی‌های معمولی در لوله فاضلاب ساختمان خود هستید، می‌توانید از ترکیبات طبیعی و کم ضرر استفاده کنید. برای این کار، مقدار مساوی پودر لباسشویی و نمک را با آب داغ ترکیب کنید و داخل لوله‌ها بریزید. اجازه دهید که این مواد به مدت چند ساعت داخل لوله بماند و سپس لوله‌ها را با فشار زیاد آب شستشو دهید. همچنین می‌توانید از ترکیب نمک، جوش شیرین، سرکه و آب گرم برای باز کردن لوله‌ها استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم روش لوله بازکنی با جوش شیرین را در وبلاگ هوم سرویز یاد بگیرید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تخلیه چاه و لوله بازکنی هم ارائه میده؟

اگر میزان گرفتگی لوله‌ها شدید است و با محلول‌های لوله بازکن و ترکیبات طبیعی باز نمی‌شود، بهتر است از خدمات لوله بازکنی فوری استفاده کنید تا افراد متخصص و باتجربه، اقدام به باز کردن لوله‌های فاضلاب شما کنند.

خدمات لوله بازکنی فوری
خدمات لوله بازکنی فوری

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره این صحبت کردیم که چنته چیست و چه کاربردهایی دارد؟ همچنین مزایا و معایب پودر چنته را بررسی کردیم و به شما توضیح دادیم که چطور مشکل گرفتگی لوله‌ها را با این ماده حل کنید.

در ادامه نیز سایر روش‌های مفید برای باز کردن لوله را به شما توضیح دادیم تا بتوانید مشکل گرفتگی لوله‌ها را خیلی راحت و سریع انجام دهید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد. چنانچه تمایل دارید پیشنهاد می کنیم سایر مطالب آموزشی هوم سرویز را در مجله هوم سرویز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا