رایانه و تکنولوژی

10 راهکار ساده برای کاهش مصرف باتری موبایل

امروزه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی اکثر گوشی‌هایی که به بازار عرضه می‌شوند مجهز به قابلیت هایی نظیر کیفیت بالای صفحه‌ی نمایش، دوربینهای قدرتمند و …  هستند. همه‌ی این قابلیت‌ها به وسلیه‌‌‌ی نمایشگرهایی بزرگ و بدنه‌هایی با ضخامت چند میلی‌متر تزیین شده‌اند. اکثر این موارد باعث هر چه زیباترشدن، قدرتمندترشدن و کارآمدتر شدن اسمارت فون‌ها شده است. اما از روی دیگر باعث شده است مصرف باتری در گوشی های جدید به شدت افزایش یابد. ما قصد داریم در این مقاله راه‌هایی برای استفاده‌ی بهینه از باتری های موبایل به شما آموزش دهیم. با هوم سرویز همراه باشید.

کارتو به هومسرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هومسرویز قیمت بگیر

قیمتگذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

اهمیت باتری به عنوان مهم ترین عنصر گجت های قابل حمل هر روز بیشتر از قبل می‌شود.

با وجود این اهمیت و ارزش بسیار اما در این چند ساله شاهد پیشرفت چشمگیری در حوزه‌ی باتری نبودیم. همین مورد آن را به دغدغه‌ی بسیاری از سازندگان موبایل تبدیل کرده است.

از طرفی مجهز شدن گوشی های موبایل به صفحه نمایش هایی با وضوح QHD باعث شده مصرف باتری در آنها به شدت افزایش یابد. همینطور بدنه‌ی نازک اکثر گوشی های امروزی مانع استفاده از باتری های قدرتمند و با حجم بالا شده است.

همه‌ی این موارد دست به دست هم داده‌اند که مسئله توان شارژدهی باتری موبایل تبدیل به مشکلی بزرگ شود.

از این رو قصد داریم راهکارهایی را به شما معرفی کنیم که می‌توانند تا حد زیادی مشکل مصرف باتری را برای شما برطرف کند.

قبل از شروع ذکر این نکته ضروری است که از آنجایی که اکثر باتری ها از جنس لیتیوم یونی یا پلیمری هستند. پس نیازی نیست پس از هر بار اتصال به برق کاملا شارژ شوند.

همچنین گوشی ‌های امروزی مجهز به قابلیتی هستند که پس از فول شارژ شدن دیگر برقی مصرف نمی‌کنند. پس دلیلی برای نگرانی از ضعیف شدن باتری حداقل در چنین مواردی وجود ندارد.

1- استفاده از تصویر سیاه برای پس زمینه

پس زمینه سیاه موبایل

این مورد شاید عجیب به نظر برسد اما می‌تواند تاثیر به‌سزایی در کاهش انرژی مصرفی باتری شما داشته باشد. امروزه اکثر گوشی‌های اندرویدی از صفحه‌های نمایش Amoled بهره می‌برند. استفاده از Walppaer سیاه رنگ می‌تواند منجر به کاهش انرژی مصرفی باتری موبایل شود.

صفحه نمایش های نوع آمولد از پیکسل هایی ساخته شده‌اند که هر کدام به هنگام روشن یک نوع رنگ خاص را به نمایش در‌می‌آورند. و همینطور هنگامی که خاموش هستند به رنگ سیاه در می‌آیند.

بنابراین استفاده از تصویر پس زمینه سیاه رنگ باعث می‌شود پیکسل‌ها خاموش بمانند. در نتیجه انرژی کمتری از باتری موبایل شما مصرف کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موبایل و تبلت هم ارائه میده؟

همچنین باید اشاره کرد که به هیچ عنوان از تصاویر پس زمینه متحرک استفاده نکنید. این نوع تصاویر توان مصرفی بالایی دارند و در صورت استفاده شارژ گوشی را به‌شدت کاهش می‌دهند.

2- خاموش کردن حالت ویبره

خاموش کردن ویبره موبایل

شاید شما هم جز آن دسته از افرادی باشید که علاوه بر گذاشتن آوای صوتی برای گوشی، ویبره آن را نیز فعال می‌کنند.

اما باید بدانید که انرژی به لرزه درآوردن گوشی بسیار بیشتر از پخش آوای صوتی از آن است.

پس توصیه می‌شود برای کاهش مصرف باتری موبایل حتما آن را غیرفعال کنید. همچنین سعی کنید قابلیت ویبره و پخش صدا از صفحه کلید‌ها رو نیز خاموش کنید.

3- عدم استفاده از ویجت‌ها

وجود ویجت‌ها باعث هر چه زیباتر شدن گوشی‌ها و دسترسی راحت‌تر به برخی موارد می‌شود.

اما ویجت‌ها می‌توانند انرژی زیادی از باتری موبایل شما مصرف کنند. برخی از این ویجت‌ها به طور دائم به اینترنت متصل می‌شوند.

اتصال ویجت‌ها به اینترنت باعث می‌شود علاوه بر حجم مصرفی اینترنت، انرژی باتری شما نیز کاهش یابد.

4- آپدیت کردن اپلیکیشن‌ها

آپدیت کردن برنامه‌های موبایل

اکثراوقات برنامه نویسان تدابیری برای مصرف کمتر و بهینه‌تر حافظه و باتری موبایل می‌اندیشند و آن را به صورت ‌آپدیت منتشر می‌کنند.

بنابراین توصیه می‌کنیم که حدالامکان اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های نصب شده بر روی گوشی خود را به‌روز نگه دارید.

همچنین سعی کنید اپلیکیشن‌هایی رو که زیاد از آنها استفاده نمی‌کنید، حذف و مقدار حافظه‌ی گوشی خود را افزایش و مصرف باتری را نیز در آن کاهش دهید.

5- جلوگیری از آپدیت خودکار اپلیکیشن‌ها

بعضی مواقع اکثر اپلیکیشن های گوشی شما در پس زمینه در حال آپدیت شدن هستند. در نتیجه بدون اینکه شما متوجه شوید، انرژی زیادی از باتری موبایل شما را مصرف می‌کنند.

همیشه سعی کنید فقط اپلیکیشن هایی را که می‌خواهید آپدیت کنید و تنها آن‌ها را به روز نگه دارید.

در این راستا اکیدا توصیه میکنم قابلیت آپدیت خودکار را در استور گوشی خود غیر فعال کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موبایل و تبلت هم ارائه میده؟

6- سیم کارت

سیم کارت موبایل

این مورد یکی از عجیب ترین موارد این لیست است و احتملا شما هم فکر نمی‌کردید که سیم کارت شما بتواند در میزان مصرفی باتری موبایل تاثیر داشته باشد.

اما باید بدانید که کیفیت و سرعت خدمات دهی اپراتور سیم کارت شما می‌تواند نقش بسیار زیادی در مقدار انرژی مصرفی باتری موبایل شما داشته باشد.

همچنین استفاده همزمان از دو سیم کارت، مصرف باتری شما را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

7- استفاده از باتری موبایل اورجینال

باتری اورجینال موبایل

حتما سعی کنید از باتری های مرغوب و باکیفیت در گوشی های خود استفاده کنید.

اگر به هر دلیلی باتری شما آسیب دید و قصد تعویض آن را دارید حتما از جنس اورجینال و اصل استفاده کنید.

باتری های غیر اصل شاید قیمت فریبنده‌ای داشته باشند اما نه تنها به اندازه‌ی باتری های اورجینال کارایی ندارند بلکه به گوشی شما نیز آسیب می‌زنند.

پس اگر به سلامت گوشی خود اهمیت می‌دهید بدون شک از باتری موبایل اورجینال استفاده کنید. چراکه خرید باتری اصل ارزان‌تر و راحت‌تر از خرید گوشی جدید به جای موبایلی که به دلیل استفاده از باتری بی‌کیفیت خراب شده، است.

8- غیر فعال کردن ویژگی تنظیم نور صفحه نمایش

ویژگی تنظیم اتوماتیک نور صفحه نمایش یا همان auto brightness یکی از مواردی است که تاثیر به‌سزایی در زود به اتمام رسیدن شارژ باتری موبایل شما دارد.

اگر این قابلیت و ویژگی در موبایل شما فعال باشد، دستگاه نور محیط را می‌سنجد و به سبب آن نور صفحه نمایش گوشی شما را تنظیم می‌کند.

مثلا اگر شما وارد یک محیط تاریک و کم نور شوید دستگاه شما آن را درک کرده و در نتیجه نور صفحه نمایش شما را افزایش می‌دهد. همچنین اگر وارد یک محیط بسیار روشن شوید برعکس این اتفاق رخ می‌دهد و نور صفحه نمایش شما کم می‌شود.

این قابلیت به واسطه حسگری که معمولا در کنار دوربین سلفی شما تعبیه شده است، کار می‌کند.

بنابراین اگر قابلیت auto brightness در گوشی شما فعال باشد، این حسگر نیز فعال می‌شود. این حسگر در صورت فعال شدن انرژی زیادی از باتری موبایل شما مصرف می‌کند.

بنابراین اگه قصد دارید مصرف باتری در موبایل خود را کاهش دهید از غیر فعال بودن این قابلیت اطمینان حاصل کنید.

9- بررسی قابلیت های اتصال موبایل

اتصال موبایل به اینترنت

موبایل شما قابلیت اتصال های مختلفی مانند وای‌فای، بلوتوث، موبایل دیتا، GPS (سامانه موقعیت یابی هوشمند)، Hotspot و….. دارد. استفاده از هر کدام از این قابلیت ها و اتصال آن‌ها به معنی مصرف باتری در گوشی موبایل شما است.

بنابراین سعی کنید همواره این اتصال ها رو چک کنید. مطمین شوید هیچکدام از آن‌ها بدون خواست شما فعال نباشند. همچنین نیازی نیست که همیشه گوشی شما به وای‌فای متصل باشد یا و همواره موبایل دیتا شما روشن بماند.

بررسی ها نشان داده است که استفاده از شبکه موبایل دیتا و همچنین فعال بودن قابلیت هات اسپات می‌تواند نقش بسیار چشمگیری در کاهش شارژ باتری موبایل داشته باشد.

پس اگر به دنبال راهی برای کاهش مصرف باتری موبایل خود می‌گردید، قابلیت های اتصال را مدیریت و موارد گفته شده را رعایت کنید.

در ادامه قصد داریم چند اپلیکیشن برای بهینه‌سازی مصرف باتری موبایل به شما معرفی کنیم:

این برنامه که برای گوشی های اندرویدی کاربرد دارد. Greenfiy بر خلاف سایر برنامه ها که ادعای کاهش مصرف باتری موبایل شما را دارند، کاملا به وعده‌اش عمل می‌کند. این برنامه می‌تواند تا حد زیادی به بهینه سازی باتری موبایل شما کمک کند.

کاری که این اپلیکیشن انجام می‌دهد آن است که برای مدت زمان معینی تمام برنامه‌هایی را که در پس زمینه در حال اجرا شدن هستند رو غیر فعال و یا به اصطلاح آن را به وضعیت Hibernate می‌برد.

اکثر اپلیکیشن هایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند حجم بسیار زیادی از باتری موبایل رو مصرف می‌کنند. پس این برنامه می‌تواند کاملا برای شما موثر واقع شود.

  • du battery saver & phone charger

این اپلیکیشن نیز از قضا تنها برای گوشی های اندرویدی کاربرد دارد.

شما می‌توانید با استفاده از این برنامه به راحتی برنامه های پر مصرف را شناسایی و آن‌ها را غیر فعال کنید.

پس اگر به دنبال برنامه‌ای می‌گردید که بتوانید به سادگی مصرف باتری را در موبایل خود کاهش دهید، du battery saver را حتما امتحان کنید.

کار اصلی که این اپلیکیشن انجام می‌دهد بررسی اتصال‌ها است.

در مورد 9 از اهیمت اتصلات و نقش بسیار مهمی که در مصرف باتری موبایل دارند گفتیم. این اپلیکیشن می‌تواند به سادگی این اتصالات را برای شما بررسی و در صورت روشن بودن آن را به شما اطلاع دهد.

همچنین با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید تمام برنامه‌هایی که باعث کاهش انرژی باتری موبایل شما می‌شوند را بررسی و در صورت لزوم آن‌ها را حذف کنید.

اگر به هر دلیلی بازم هم مصرف باتری موبایل شما کاهش پیدا نکرد و یا هرگونه مشکل دیگر در رابطه با موبایل خود دارید می‌توانید با استفاده از همیاران بخش تعمیر موبایل سایت هوم سرویز مشکل خود را بررسی و آن را درب منزل برطرف کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا