بنایی و دکوراسیون

آشنایی با کاربرد رنگ‌ ها در دکوراسیون داخلی

در زندگی انسان‌ها، رنگ‌ها نقش پررنگ و تاثیرگذاری دارند؛ به‌ همین دلیل می‌توان گفت تقریبا اغلب مردم بدون توجه به رنگ‌ها و بدون اینکه از آن‌ها استفاده‌ای ببرند، در زندگی اجتماعی و حتی در زندگی شخصی خود با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. وجود رنگ‌ها باعث می‌شود که احساسات انسان‌ها پدیدار شده و خلق‌وخوی آن‌ها نیز نمایان شود؛ همین موضوع دلیل قانع کننده‌ای است، برای درک بهتر اینکه امروزه طراحان و معماران داخلی با استفاده از رنگ‌ها، به فکر ایجاد تنوع، بروز بودن و ایجاد خلاقیت در طراحی فضاهای داخلی می‌گردند. در واقع، رنگ از ترکیب نور تشکیل شده و به وسیله امواج مختلف آن، موجب ایجاد انواع حس‌ها در انسان‌ها می‌شود. در واقع شما با درک تئوری رنگ‌ها می‌توانید مکانی که با خلق‌و‌خوی شما کاملا هماهنگ است را ایجاد کنید و احساساتی نظیر شور و حرارت، انرژی، خوشحالی و… را با استفاده از رنگ‌ها به وجود بیاورید. در این میان، توجه به این نکته نیز ضروری است که هر یک از رنگ‌ها، روی افراد متفاوت، تاثیرات مختلفی را بروز می‌دهند و این موضوع کاملا به عواملی مانند جنسیت، فرهنگ، سن، نژاد و حتی تجارب زندگی فرد وابسته است. اگرچه تقریبا تمامی انسان‌ها در اغلب موارد به رنگ‌ها واکنش می‌دهند و در واقع، می‌توان گفت اثرگذاری رنگ روی انسان مهم است و نوع واکنش و خود رنگ چندان اهمیت ندارد. در این مقاله، روانشناسی رنگ‌ ها در دکوراسیون داخلی را به شما یاد داده ایم و پس از آن رنگ‌های پرکاربرد در فضای داخلی و تاثیر آنها به شما معرفی شده‌اند.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

رنگها در دکوراسیون خانه
رنگ خانه شما، تاثیر زیادی در روحیه شما می گذارد

روانشناسی رنگ‌ ها در دکوراسیون داخلی

در فضا، رنگ‌ها به دو شکل حضور پیدا می‌کنند:

1.      رنگ‌هایی که پوشش اصلی فضا مانند دیوارها، کف‌ها، سقف و درب‌ها را تشکیل می‌دهند.

2.      رنگ‌هایی که لوازم دکوراسیون فضا مانند مبلمان، فرش، پرده‌ها و …. را تشکیل می‌دهند.

در این میان، لازم است بدانید که از لحاظ نقش، رنگ‌هایی که در فضا پوشش اصلی آن را تشکیل می‌دهند، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؛ زیرا این رنگ‌ها نسبت به لوازم دکوراسیون ثابت‌تر هستند و در واقع می‌توان گفت، پوشش اصلی فضا به‌ عنوان پس زمینه لوازم دکوراسیون عمل کند. همچنین این رنگ‌ها، به دلیل اینکه در فضا با وسعت بیشتری حضور دارند، جایگاه برتر و ویژه‌تری داشته و در همین راستا، میزان تاثیرگذاری رنگ‌های پوشش اصلی فضا از دیگر رنگ‌های لوازم دکوراسیون بسیار چشمگیرتر است. از طرفی، علاوه‌ بر اینکه این رنگ‌ها روی رنگ دیگر لوازم دکوراسیون و فضا نیز تاثیرگذار هستند، در تغییر وسعت فضا و نور آن نیز بسیار موثر می‌باشند.

به‌ همین دلیل می‌توان گفت، روانشناسی رنگ‌ها در فضاهای داخلی فاکتور مهمی محسوب می‌شود. به‌ عنوان مثال، در صورتی‌ که شما قصد فروش خانه خود را داشته باشید، رنگ‌آمیزی صحیح و مناسب آن می‌تواند روی جذب مشتری بسیار تاثیرگذار باشد. در این راستا، جالب است بدانید که استفاده از رنگ‌های روشن و خنثی اتاق را روشن‌تر و بزرگ‌تر جلوه می‌دهد و در واقع به‌ همین دلیل است که رنگ سفید یکی از بهترین گزینه‌ها برای رنگ‌آمیزی فضای داخلی محسوب می‌شود. به همین خاطر توصیه می‌شود قبل از اینکه برای فضای داخلی خانه خود رنگ انتخاب کنید، حتما به مبحث روانشناسی آن رنگ توجه داشته باشید. برای انتخاب رنگ دکوراسیون منزل نیز می توانید از تیم حرفه ای و متخصص هوم سرویز کمک بگیرید.

کاربرد رنگ ها در دکوراسیون داخلی
با تاثیر رنگها در دکوراسیون خانه آشنا شوید

پرکاربردترین رنگ ها در دکوراسیون داخلی و تاثیر آن‌ها

·         رنگ سفید

سفید رنگی است که سمبل آرامش، صلح، پاکی، بی‌گناهی و حتی خلوص شناخته می‌شود و می‌تواند القاکننده آرامش و آسایش باشد. همانطور که می‌دانید رنگ سفید را می‌توان با تمامی رنگ‌ها ترکیب کرد و به‌ همین خاطر این رنگ یکی از رنگ‌های پرکاربرد در طراحی فضای داخلی محسوب می‌شود. در واقع، می‌توان رنگ سفید را با سایر رنگ‌ها، در یک ترکیب رنگی در فضا قرار داد.

استفاده از رنگ سفید در فضای داخلی و برای پوشش‌های اصلی آن، باعث می‌شود که فضا روشن‌تر و بزرگ‌تر دیده شود. این رنگ برای فضاهای کوچک و کم‌نور انتخاب بسیار مناسبی است. اگر دقت کرده باشید، رنگ سفید خالص، در نورپردازی با نور طبیعی یک رنگ گرم را ایجاد می‌کند؛ در صورتی‌ که همین رنگ سفید در زیر نورهای مصنوعی سرد به نظر می‌رسد. با افزودن رنگ‌ها و وسیله‌هایی مانند زرد، قهوه‌ای یا حتی قرمز در کنار نورهای مصنوعی، محیط تغییر پیدا می‌کند. در واقع، این رنگ‌ها باعث کاهش کیفیت رنگ سفید نمی‌شوند و به‌ عبارتی، باعث می‌شوند که رنگ سفید گرم‌تر نشان داده شود.

رنگ سفید برای فضاهایی که عناصر معماری قدیمی دارند نیز بسیار مناسب است. همچنین زمانی که ایجاد هماهنگی بین سبک‌های کاملا مجزای معماری مورد نیاز است، انتخاب رنگ سفید یک گزینه ایده‌آل محسوب می‌شود. در کنار این موارد، برای حفظ آرامش فضاهایی که سطوح سفید دارند می‌توان از لوازمی با رنگ‌های خنثی و یا با بافت‌های طبیعی مانند چوب استفاده کرد و برای ایجاد تضادهای ظریف و جذاب نیز لازم است که تعدادی از رنگ‌های دراماتیک به این ترکیب افزوده شوند.

رنگ ها در طراحی داخلی منزل
رنگ سفید، خانه شما را بزرگتر و روشن تر نشان می دهد

·         رنگ مشکی

از تاثیرات مهم روانشناختی رنگ مشکی، می‌توان به تاثیر آن روی برجسته کردن فضا و لوازم دکوراسیون اشاره کرد. در صورتی‌ که شما از رنگ مشکی به‌ صورت کاملا حرفه‌ای و هوشمندانه در فضای داخلی استفاده کنید، می‌توانید فضایی پیچیده، جذاب و منحصر به‌ فرد داشته باشید. همچنین شما می‌توانید روی پیش‌ زمینه‌ های روشن یا خنثی، اشیاء مشکی را قرار دهید که با این کار به برجسته شدن آن شیء کمک می کنید.

به‌ عبارتی، رنگ مشکی بیشتر برای مشخص کردن و یا برجسته کردن اشیاء در فضا کاربرد دارد و به دلیل اینکه اغلب این رنگ با مرگ، سوگواری یا سایر مناسبت‌های جدی و رسمی مرتبط است، بهتر است بیش از اندازه از آن استفاده نکنید تا فضایی غمگین نداشته باشید.

·         رنگ زرد

رنگ زرد می‌تواند روی درخشان کردن فضا کاربرد داشته باشد که از اثرات مهم روانشناختی این رنگ نیز می‌توان به خوشبیانه بودن آن اشاره کرد. با استفاده از سایه‌های روشن، تاثیرات رنگ زرد نیز متفاوت است. به‌ عنوان مثال، در صورتی‌ که شما روی دیوارها و یا سقف خود از زرد کم‌رنگ استفاده کنید، می‌توانید کمی از نور آفتاب را در فضای داخلی منزل خود داشته باشید. این در حالی است که استفاده از رنگ‌های زرد تیره غالبا به‌ مرور زمان افراد را افسرده و ضعیف می‌کند. رنگ و مدل نقاشی دیوارهای منزل اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل است که شما باید کار نقاشی دیوار منزلتان را به تیم حرفه ای و متخصص بسپارید تا این کار را به خوبی برای شما انجام دهد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات طراحی دکوراسیون داخلی هم ارائه میده؟
تاثیر رنگها در دکوراسیون منزل
رنگ زرد، خوشبینی و شادابی افراد را افزایش می دهد

·         رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای یک احساس طبیعی و راحتی در خانه شما ایجاد می‌کند. این رنگ غالبا از ترکیب رنگ‌های سیاه و سفید، زرد، خاکستری، سبز، قرمز یا نارنجی و بنفش تشکیل می‌شود؛ به‌ همین دلیل پیدا کردن آن در نمودار رنگ مشکل بوده و غالبا به‌ عنوان رنگ خنثی شناخته می‌شود. رنگ قهوه‌ای رنگ زمین است و به‌ همین دلیل یک احساس امنیت و ثبات در فرد ایجاد می‌کند. همچنین می‌تواند عمق و گرما را به فضا اضافه کند. از طرفی، به دلیل اینکه در طبیعت از رنگ قهوه‌ای بسیار استفاده شده است، این رنگ نمادی از طبیعی بودن نیز محسوب می‌شود.

·         رنگ قرمز

در صورتی‌ که می‌خواهید یک فضای مهیج و طنین‌دار داشته باشید، از رنگ قرمز در فضای داخلی خانه خود استفاده کنید. رنگ قرمز می‌تواند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد که اگر در کنار این رنگ شما از سایه‌های گرمتر استفاده کنید، می‌توانید احساس خوبی داشته باشید. اتاق‌هایی که با قرمز رنگ‌آمیزی شده اند، سطح شور و شوق افراد را افزایش می‌دهند. علاوه‌ بر آن، قرمز نیز مانند نارنجی می‌تواند از رنگ‌های افزایش‌ دهنده اشتها باشد و به‌ همین دلیل در آشپزخانه‌ها نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاثیر رنگها در دکوراسیون منزل
رنگ قرمز را در کنار رنگهای گرم و تیره قرار دهید

·         رنگ آبی

رنگ آبی باعث ایجاد یک ظاهر شفاف و خنک می‌شود. غالبا از رنگ آبی برای ایجاد یک فضای مدیتیشن استفاده می‌شود که می‌تواند فشار خون و ضربان قلب را کاهش دهد. همچنین این رنگ برای بزرگ نشان دادن اتاق با سایه‌های روشن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

·         رنگ‌های خنثی

رنگ‌های خنثی به آن‌ دسته از رنگ‌هایی گفته می‌شود که درصد غالبشان از رنگ سفید تشکیل شده است؛ اما به هیچ‌ یک از رنگ‌های اولیه و ثانویه متمایل نیستند. به‌ عنوان مثال، رنگ کرم و رنگ خاکستری از رنگ‌های خنثی هستند؛ در صورتی‌ که رنگ آبی آسمانی از رنگ‌های خنثی محسوب نمی‌شود؛ زیرا به رنگ اولیه آبی متمایل است.

در دکوراسیون داخلی، رنگ‌های خنثی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و بسیار کاربردی محسوب می‌شوند؛ زیرا شما از این رنگ‌ها می‌توانید در کنار هر رنگ دیگری استفاده کرده و ترکیب مناسبی را ایجاد کنید، بدون اینکه احتمال از بین رفتن زیبایی‌های هریک از رنگ‌ها وجود داشته باشد. از طرفی، با توجه به اینکه رنگ‌های خنثی از رنگ‌های آرامش‌بخش و ملایم محسوب می‌شوند، می‌توانند در پوشش‌های اصلی مانند دیوار نیز مورد استفاده قرار بگیرد و پس‌ زمینه مناسبی برای نصب تابلو، پرده، دیوارکوب و سایر لوازم مورد استفاده در دکوراسیون ایجاد کند.

همچنین یکی از راه‌های برقراری تعادل در فضا این است که فقط قسمتهای اصلی خانه را با رنگهای خنثی بپوشانید و دست به وسایل خانه نزنید که این مورد، بسیار کاربردی است و می‌تواند فضای داخلی شما را به کل تغییر دهد.

تاثیر رنگها در دکوراسیون منزل
رنگ آبی، آرامش و امنیت را به افراد منتقل می کند

دکوراسیون داخلی منزل شما با هوم سرویز

شما می توانید برای تغییر دکوراسیون خانه خود از خدمات هوم سرویز استفاده کنید تا کار بازسازی و دکوراسیون منزل شما را طبق سلیقه و بودجه شما انجام دهند و خانه ای زیبا و شیک و جذاب را به شما تحویل دهند. برای سفارش طراحی و دکوراسیون داخلی منزل خود به هوم سرویز اعتماد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا