نظافت و پذیرایی

چک لیست موارد مهم در نظافت شرکت

شرکت و محل کار یکی از مکان های پر رفت و آمد است که خیلی زود کثیف و آلوده می شود و نیاز به نظافت دارد. به همین خاطر است که نظافت شرکت یکی از کارهای پر اهمیت است و باید به خوبی و به بهترین شکل ممکن انجام شود. شرکت ها معمولا مکان های بزرگی هستند و نظافت آنها ممکن است بسیار زمان بر باشد، به همین خاطر باید بدانید که چطور و از کجا کار نظافت را شروع کنید و در کجا آن را به پایان برسانید. برای این منظور یکی از بهترین روش های ممکن، استفاده از چک لیست نظافت شرکت است. شما با استفاده از چک لیست می توانید به راحتی متوجه شوید که از کجا کار نظافت را شروع کنید و به چه چیزهایی دقت کنید و در کجا این کار را تمام کنید.

در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم که چک لیست نظافت شرکت چیست و چه مراحلی دارد و چطور می توانید از آن برای نظافت بهتر شرکت خودتان استفاده کنید و بهترین نتیجه ممکن را دریافت کنید.

اگر صاحب یک شرکت هستید یا مسئول نیروی انسانی هستید و می خواهید به وضعیت نظافت شرکت خودتان سر و سامان درست و حسابی بدهید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

کارهای مهم در نظافت شرکت
کارهای مهم در نظافت شرکت

به همراه داشتن چک لیست نظافت شرکت چه کمکی می کند؟

شاید در ابتدای این مقاله این سوال در ذهنتان شکل گرفته باشد که اصلا اینکه وقت بگذارید و یک چک لیست برای نظافت شرکت خودتان طراحی کنید، چه فایده ای دارد و چه تاثیری در عملکرد بخش نظافت شرکت خواهد داشت؟ باید بگوییم که این کار می تواند تاثیرات زیادی داشته باشد که در ادامه با هم آنها را بررسی می کنیم.

1- مشخص بودن وظایف نظافت کننده:

اولین نکته مهم در ساخت چک لیست نظافت شرکت این است که وقتی کسی را برای نظافت شرکت استخدام می کنید، وظایف او کاملا مشخص است و می تواند بر اساس چک لیست شما تمامی بخش های شرکت را به بهترین شکل انجام دهد. همچنین شما می توانید بخش های مختلف شرکت را برای نظافت اولویت بندی کنید و زمان مشخصی برای آنها در نظر بگیرید تا کار نظافت با کیفیت و دقت بیشتری انجام شود. مثلا ممکن است در طول هفته بخش تولید شرکت در حال فعالیت باشد و امکان نظافت وجود نداشته باشد، به همین خاطر می توانید زمان مناسب را در چک لیست قید کنید تا کار نظافت بخش تولید در آن زمان که کارکنان مشغول کار نیستند انجام شود.

2- مشخص کردن بخش های مختلف شرکت:

در شرکت های مختلف برخی از نقاط ممکن است حساسیت بیشتری برای نظافت داشته باشند و نیاز باشد که به روش خاصی نظافت شوند. برای این منظور می توانید در چک لیست قید کنید که مثلا دستگاه های بخش تولید به چه صورتی نظافت شوند تا با انجام این کار بتوانید سیستم نظافت شرکت را به بهترین شکل هدایت کنید.

وقتی چک لیستی وجود نداشته باشد، امکان فراموش کردن کارها زیاد می شود؛ اما وقتی چک لیست باشد و مانند یک سیستم عمل کنید، احتمال اینکه کیفیت نظافت بد باشد، بسیار کم می شود و شخص نظافت کننده نمی تواند از زیر کار فرار کند.

3- استخدام راحت نیروی نظافت:

ممکن است به دلایل مختلف نیروهای نظافتی هر چند وقت یکبار عوض شوند و هر دفعه یک شخص متفاوت برای نظافت اعزام شود. در این حالت شما باید هر بار برای شخص موردنظر نحوه نظافت شرکت را توضیح دهید و بگویید که چطور و از کجا کار خود را شروع کند و چگونه ادامه دهد.

اما وقتی چک لیست مشخصی داشته باشید، دیگر نیاز به چنین کاری نیست و شما می توانید به راحتی چک لیست را در اختیار فرد موردنظر خودتان قرار دهید و فرد با مطالعه چک لیست می تواند شرح وظایف و نحوه کار خودش را به راحتی متوجه شده و شروع به انجام آن کند.

این هم یکی دیگر از فواید استفاده از چک لیست نظافت شرکت است که می تواند کارهای شما را بسیار آسان تر کرده و کمک کند بازدهی بیشتری از بخش نظافت شرکت خودتان دریافت کنید.

کارهای مهم در نظافت محل کار
کارهای مهم در نظافت محل کار

چک لیست نظافت شرکت

تا به اینجا در مورد مزیت های چک لیست نظافت شرکت صحبت کردیم و گفتیم که این ابزار چه کمکی به شما می کند. حالا می خواهیم به سراغ این برویم که موارد مهم در این چک لیست را با هم بررسی کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

1- استفاده درست از وسایل شوینده و ابزارهای گردگیری:

اولین مرحله در چک لیست نظافت شرکت، وسایل شوینده و گردگیری است. بدون این ابزارها امکان انجام نظافت وجود ندارد و در ابتدا باید این موارد را فراهم کنید تا بتوانید به بهترین شکل این کار را انجام دهید.

به همین خاطر سعی کنید وسایل شوینده مانند مواد شستشو، مواد ضدعفونی کننده و… را پیدا کنید. همچنین وسایل گردگیری مانند جاروبرقی، جارو، تی و موارد دیگر را پیدا کرده و بردارید تا بتوانید مراحل بعدی را نیز به خوبی انجام دهید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نظافت شرکت و محل کار هم ارائه میده؟

بدون داشتن این وسایل امکان انجام کار وجود ندارد و اگر هم کار را انجام دهید قطعا کیفیت مناسبی نخواهد داشت.

2- پاک کردن شیشه ها:

در ابتدا بهتر است کار را از شیشه ها شروع کنید و آنها را تمیز کنید. با استفاده از شیشه پاک کن و کاغذ باطله یا روزنامه های بدون استفاده می توانید به بهترین شکل شیشه ها را پاک کرده و نظافت کنید تا هیچ لکه ای روی آنها باقی نماند.

3- گردگیری محیط:

در مرحله بعدی نیاز است که محیط را گردگیری کنید. با استفاده از یک دستمال روی میزها، مبلمان، طاقچه ها و سطوح دیگر را به صورت کامل گردگیری کنید تا تمام گرد و غبار و خاک موجود روی این سطوح روی زمین ریخته شود. دقت کنید که وسایل روی میزها را نامرتب نکنید یا اسناد را به هم نزنید. فقط کار گردگیری را انجام دهید و وسایل را مجددا به سر جای خودشان برگردانید.

4- جارو کشیدن کف زمین:

بعد از اینکه سطوح مختلف را تمیز کردید و تمام گرد و غبار و آشغال ها روی زمین ریختند، حالا نوبت این است که کف زمین را جارو بکشید. جاروی دستی می تواند باعث بلند شدن گرد و خاک شود و تمامی زحمات شما را به باد دهد. به همین خاطر توصیه می کنیم که حتما با استفاده از جاروبرقی کار جارو کشیدن محیط را انجام دهید و به صورت کامل سطح زمین را از گرد و غبار و آشغال تمیز کنید.

5- تی کشیدن کف زمین:

بعد از اینکه به خوبی با استفاده از جاروبرقی کف زمین را تمیز کردید و مطمئن شدید که گرد و غباری در این قسمت وجود ندارد، حالا نوبت به تی کشیدن می رسد. با استفاده از تی رشته ای و یک سطح آب، به خوبی تمام سطح زمین را تی بکشید و گرد و غبار موجود روی این قسمت را از بین ببرید تا به صورت کامل شفاف و تمیز شود.

دقت کنید که هر چند لحظه یک بار تی را مجددا آب بکشید تا هم کف زمین بو نگیرد و هم گرد و غبار و گِل در بخش های مختلف پخش نشود.

چک لیست نظافت شرکت
استفاده درست از مواد شوینده و ابزارهای گردگیری
پاک کردن شیشه ها
گردگیری محیط
جارو کشیدن کف زمین
تی کشیدن کف زمین
چک لیست نظافت شرکت

مهم ترین بخش های محل کار برای نظافت
مهم ترین بخش های محل کار برای نظافت

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نظافت شرکت و محل کار هم ارائه میده؟

چک لیست مهمترین بخش های شرکت که در هنگام نظافت باید تمیز شوند چه هستند؟

در ادامه مهمترین بخش های تمیز کردن یک شرکت را می گوییم تا نظافت به بهترین شکل ممکن انجام شود. پس همچنان با ما همراه باشید و این نکات را مدنظر داشته باشید.

1- درب ورودی شرکت:

اولین جایی که کارکنان و مراجعان شرکت با آن مواجه می شوند، درب ورودی و پذیرش شرکت است. این قسمت باید به خوبی تمیز شده باشد و در نگاه اول حس خوبی را به مراجعه کننده منتقل کند. همچنین اگر اتاق انتظار دارید، این قسمت هم باید به خوبی نظافت شده باشد و تمام بخش های آن تمیز باشد.

2- سرویس های بهداشتی:

نظافت سرویس بهداشتی شرکت یکی دیگر از کارهای مهم در چک لیست نظافت شرکت است. این بخش ها چون روزانه بارها مورد استفاده قرار می گیرند، باید به صورت روزانه نیز تمیز شوند و با استفاده از مواد شوینده و گند زدا و همچنین فرچه مناسب کاملا نظافت شوند.

3- خالی کردن سطل زباله:

در بخش های مختلف شرکت و در اتاق ها باید سطل زباله قرار داشته باشد و براساس نیاز، به صورت روزانه یا هفتگی باید این سطل زباله ها خالی شوند. برای راحتی کار بهتر است که در این سطل ها از کیسه مخصوص استفاده شود تا تخلیه آنها نیز آسان تر انجام شود.

4- تمیز کردن میزها و وسایل روی آنها:

بخش دیگری که اهمیت زیادی دارد، میزهای کار، میزهای پذیرایی و همچنین وسایل روی آنها است. معمولا روی میز کار وسایلی مانند کامپیوتر، شلف های بایگانی و زونکن و… قرار دارند که باید به خوبی تمیز شوند. همچنین اگر قفسه کتاب هم در دفتر است باید به خوبی نظافت و گردگیری شود.

5- نظافت مشاعات:

جاهایی مانند راه پله و آسانسورها که زیاد مورد استفاده قرار می گیرند نیز بخش دیگری هستند که باید به نظافت آنها توجه شود تا حس خوبی به مراجعین شرکت منتقل گردد. پس نظافت مشاعات ساختمان را نیز جدی بگیرید.

مهم ترین بخش ها در هنگام نظافت شرکت
نظافت درب ورودی شرکت و پنجره ها
نظافت سرویس های بهداشتی
خالی کردن سطل زباله ها
تمیز کردن میزها و وسایل روی آنها
نظافت مشاعات مانند راه پله، درب آسانسور و…
چک لیست نظافت محل کار

نظافت محیط کار با هوم سرویز
نظافت محیط کار با هوم سرویز

نظافت محیط شرکت و اداره با هوم سرویز

شما می توانید نظافت محل کار خود را به شرکت نظافتی هوم سرویز بسپارید تا با هزینه مناسب و به بهترین شکل، کار نظافت شرکت شما را انجام دهند و از نظافت محل کارتان لذت ببرید. برای سفارش خدمات نظافت شرکت یا اداره، روی دکمه های زیر کلیک کنید تا تیم هوم سرویز با شما تماس بگیرند:

نظافت دوره ای محل کار
نظافت دوره ای محل کار

جمع بندی

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که چک لیست نظافت شرکت باید چه مواردی را پوشش دهد و چطور می توانید یک چک لیست برای خودتان بسازید. همچنین گفتیم که انجام چنین کاری برایتان چه فایده ای دارد و چرا باید برای ساخت یک چک لیست وقت بگذارید.

در ادامه با هم بررسی کردیم که چه مراحلی باید در چک لیست قرار داشته باشند و همچنین چه بخش هایی از شرکت هستند که حتما نیاز به نظافت دارند. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با چک لیست نظافت شرکت آشنا شوید و برای شرکت یا محل کار خودتان، استانداردی برای نظافت بسازید. برای ما بنویسید که شما چه انتظاراتی از نظافت شرکت و محل کار خود دارید؟ یادتان باشد که شما می توانید برای نظافت دوره ای شرکت و نظافت منزل از تیم حرفه ای هوم سرویز کمک بگیرید تا در سریعترین زمان ممکن و با بهترین هزینه، کار نظافت منزل یا محیط کار شما را انجام دهند. برای مشاهده محتواهای ویدیویی هوم سرویز می توانید به آپارات هوم سرویز مراجعه نمایید. جدول زیر، شامل قیمت خدمات نظافت هوم سرویز است:

قیمت سرویس نظافت منزل
قیمت نظافت شرکت و محل کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا