برقکاری ساختمان

ارتفاع استاندارد نصب کلید و پریز چقدر است؟ ✔️ برقکاری ساختمان

برقکاری ساختمان تابع مقررات و قوانین مشخصی است. اینکه سیم ها با چه قطری باشند یا فیوزها دارای چه ویژگی هایی باشند از قبل روی نقشه برق ساختمان مشخص می شود. استاندارد نصب کلید و پریز هم توسط نظام مهندسی اعلام شده و پیمانکار نمی تواند این معیار را تغییر دهد. شاید تصور می کنید کلید و پریز را می توان در هر اتاقی نصب کرد بدون اینکه به ارتفاع یا فاصله توجه شود. بسیاری از حوادث ناخواسته به دلیل عدم رعایت استانداردهای سیم کشی ساختمان رخ می دهد. برای اینکه بعد از ساخت بنا دچار مشکل نشوید از پیمانکار با تجربه کمک بگیرید

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

استاندارد نصب کلید و پریز چه فایده ای دارد؟

سیم کشی برق از تخصصی ترین کارها در ساختمان سازی است. هر کسی که بتواند فاز و نول را تشخیص دهد، برقکار ساختمان نیست. گذراندن دوره برقکاری ساختمان و آشنایی با قوانین و استانداردهای موجود در سیم کشی، برای برقکار حرفه ای الزامی است. سیم کش های تجربی و بدون گواهینامه از جدیدترین قوانین نصب کلید و پریز اطلاعی ندارد و از مهارت کافی در سیم کشی و نصب قوطی سیم برق برخوردار نیستند. کوچکترین سهل انگاری در سیم کشی ساختمان منجر به بروز آتش سوزی در مدار سیم کشی شده و جان ساکنین را به خطر می اندازد. از طرفی چنانچه استاندارد نصب کلید و پریز رعایت نشود، موقع اتمام کار با مشکل روبرو می شوید و مجبورید همه کارهای سیمکشی را دوباره از نو انجام دهید.

نصب  کلید و پریز و استانداردهای آن

این استانداردها برای همه موارد در نظر شده است. از قوانین موجود مدام در حال تغییر هستند و پیمانکارها باید جدیدترین قوانین و استانداردها را در نظر بگیرند. استانداردهای نصب کلید و پریز شامل این موارد است:

  • ارتفاع نصب کلید و پریز
  • فاصله نصب پریز و کلید در ساختمان
  • فاصله نصب کلید و پریز برق از لوله‌های آب و گاز
  • ارتفاع نصب کلید و پریز در ساختمان
  • استاندارد ارتفاع و فاصله در راهرو‌ها، پارکینگ و حیاط

نصب کلید و پریز هوشمند چه مزایایی دارد؟

استاندارد نصب کلید و پریز برق

استاندارد نصب کلید و پریز در ارتفاع

ارتفاع نصب کلید و پریز مهم ترین مولفه در استاندارد سیم کشی ساختمان است. کلیدهای روشنایی برق و کولرها و همچنین پریزهایی که آشپزخانه و حمام نصب می شوند از نظر ارتفاع تفاوت هایی دارند به طور معمول ارتفاع مناسب کلیدهای روشنایی از کف ساختمان بین 110 تا 120 سانتیمتر است که در همه کلیدهای روشنایی طبق یک اندازه اجرا می شود. این امر در موقع لوله کشی برق ساختمان و در نقشه سیم کشی هم لحاظ شده است. به طور خلاصه ارتفاع استاندارد نصب کلید و پریز در ساختمان های مسکونی به این شرح است:

  • ارتفاع کلیدهای روشنایی : ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر
  • ارتفاع پریزها در آشپزخانه ۶۰ و ۱۲۰ سانتی متر
  • ارتفاع پریزها در حمام ۱۲۰ سانتی متر
  • ارتفاع کلید کولر آبی و گازی ۱۳۰ سانتی متر

مهم ترین نکات در برق کاری ساختمان که نباید نادیده گرفت

استاندارد نصب کلید و پریز در فاصله

رعایت فاصله مناسب نصب کلید و پریزها از  لوله بخاری و لوله کشی شوفاژ و اب سرد و گرم نیز مبحث مهمی است. به طور استاندارد فاصله کلیدها از کف ساختمان بین 110 تا 120 سانتیمتر است. در واقع کلید و پریزها در یک راستا و با ارتفاع یکسان در ساختمان نصب می شوند. البته فاصله پریزهای تلفن و آنتن مرکزی از کف بین 30 تا 40 سانتیمتر است. موقع سیمکشی برق هنوز رادیاتورها وصل نشده اند ولی قطعا در مسیر لوله کشی شوفاژ می توان محل نصب رادیاتورها را مشخص کرد. لازم است تا کلید و پریزهای تلفن و آنتن به گونه ای نصب شوند که در آینده پشت شوفاژ قرار نگیرند. پریزهای تلفن پشت شوفاژ اصلا قابل استفاده نیستند.

قیمت برقکاری ساختمان در هوم سرویز

استاندارد نصب کلید و پریز منزل

استاندارد نصب کلید و پریز در اتاق ها

علاوه بر ارتفاع و فاصله، تعداد کلید و پریزها در ساختمان هم تابع استانداردهای مشخصی است. به طور معمول برای هر اتاق خواب 2 عدد پریز برق نصب می شود. تعداد پریز در هر اتاق همین تعداد است ولی در هال و پذیرایی تعداد بیشتری کلید و پریز، نصب می شود. در نصب پریزهای اتاق خواب یک موضوع مهم وجود دارد و آن اینکه پریزها نباید در محل احتمالی قرارگیری تختخواب، نصب شوند. همچنین نصب پریزها در دیوار کناری درب نیز پیشنهاد نمی شود زیرا با باز شدن درب، پریز عملا قابل استفاده نیست.

به طور معمول جهت صرفه جویی در هزینه ها و کاهش لوله کشی برق و سیمکشی های اضافی، سر خط پریزهای اتاق خواب ها به یک جعبه فیوز می رود. در واقع پریز همه اتاق خواب ها به یک جعبه فیوز وصل شده و با سوختن این فیوز همه پریزها با هم قطع می شود. موقع تعمیرات سیمکشی ساختمان نیز با قطع همین فیوز می توان پریزها را تعمیر کرد.

استاندارد نصب کلید و پریز در پذیرایی

به طور استاندارد برای هر پذیرایی 3 عدد پریز در نظر گرفته می شود. این پریزها در نزدیکی محل احتمالی قرارگیری سیستم های صوتی و تصویری نصب می شوند. معمولا یک پریز در دیوار مجاور اتاق خواب برای جاروبرقی نصب می شود.  ارتفاع پریز از کف برای هال و پذیرایی بین 30 تا 40 سانتیمتر از کف است. معمولا اتاق خواب و هال و پذیرایی از نظر ارتفاع کلید و پریز یکسان کار می شوند. تنها نکته مهم توجه به لوله کشی شوفاژ است. با توجه به بزرگی و کوچکی پذیرایی از یک، دو و یا بیشتر رادیاتور استفاده می شود.

برقکار ساختمان دقت لازم را در مورد عدم تداخل سیمکشی و لوله کشی های آب سرد و گرم انجام می دهد. رعایت فاصله استاندارد از لوله کشی گاز نیز از مهم ترین موارد است.به هیچوجه نباید کلید و پریز در کنار لوله کشی گاز باشد. رعایت استانداردهای سیم کشی برق ساختمان برای ایمنی و سلامت خانواده ها در نظر گرفته شده و از وقوع حوادث ناخوشایند جلوگیری می کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعویض کلید و پریز هم ارائه میده؟

وضعیت سیم کشی ساختمان چگونه است؟

سوکت پیش بند آشپزخانه

استاندارد نصب پریز در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از مناطقی است که بیشترین تعداد پریزها در آن نصب می شود. بحث ایمنی و رعایت استاندارد در سیمکشی برق و نصب کلید و پریزهای آشپزخانه اهمیت بسیار زیادی دارد.با توجه به زیاد بودن تعداد پریز در آشپزخانه برخی از برقکارها ترجیح می دهند “سوکت پیش بند پریز” را برای جایگیری پریزها نصب کنند به این ترتیب دسترسی به پریزها ساده تر است و خطری هم به دنبال ندارند.

در تصویر نمونه ای از این طرح را برای استفاده لوازم خانگی رومیزی می بینید.  پیش بند پریز آشپزخانه همیشه بالاتر از سطح کار نصب می شود. البته در آشپزخانه های نقلی این شیوه اجرا نمی شود. علاوه بر اینها لازم است تا برای هر کدام از وسایل اصلی برقی نیز یک پریز برق جداگانه نصب شود به این ترتیب:

  • پریز لباسشویی
  • پریز ظرفشویی
  • پریز یخچال
  • پریز فریزر
  • پریز فندک و جوجه گردان اجاق گاز
  • پریز هود
  • پریز پکیج گاز
  • پریز فیلتر آب

قیمت گذاری خدمات خانگی تعرفه قیمت برقکاری

استاندارد نصب کلید و پریز 99

تعداد پریز در  سرویس بهداشتی

نصب پریز برق در حمام به دلیل وجود رطوبت و خطرات احتمالی اصلا پیشنهاد نمی شود. در واقع استاندارد این اجازه را نمی دهد و ناظر ایراد می گیرد. به طور معمول بر روی دیوار روشویی امکان نصب پریز وجود دارد. این پریز نباید نزدیک محل نصب روشویی باشد. رعایت یک حد فاصل تقریبا 30 سانتی متری بین پریز و روشویی الزامی است. کلیدهای حمام و دستشویی هم همیشه در پشت درب و دیوار مجاور نصب می شود. موقع نصب کلید و پریز دستشویی و حمام باید نقشه لوله کشی های آب سرد و گرم را در نظر داشت.

قوانین سیمکشی برق در بالکن

در  ساختمان هایی که بالکن، تراس و یا پاسیو دارند نیز رعایت استانداردهای نصب کلید و پریز الزامی است. برای استفاده از پکیج و سایر وسایل برقی در بالکن باید سیم کشی برق مناسب انجام شده باشد. در آپارتمان ها اغلب، پکیج در بالکن و هوای باز نصب می شود بنابراین لازم است تا از قبل در این زمینه اقدامات لازم انجام شود. رعایت قوانین حتی برای محدوده تراس و بالکن هم الزامی است.

استاندارد نصب کلید و پریز بالکن 120 سانتیمتر از کف است. به این ترتیب موقع شستشو نظافت آب وارد کلید و پریز نمی شود. اگر امکان بارش باران در بالکن هست باید پس از نصب کلید، از چسب آکواریوم برای عایق بندی استفاده شود. این مورد برای همه کلید و پریزهای فضای باز نیز اجرا می شود.

هزینه نصب کلید و پریز هوم سرویز

نصب و تعویض کلید و پریز

خدمات نصب و تعویض کلید و پریز  در تهران

نصب، عیب یابی و تعمیر کلید و پریز از خدمات کاربردی هوم سرویز است. باز کردن و نصب کلید و پریز برق، آنتن و تلفن می بایست توسط تکنیسین متخصص انجام شود. نصب قوطی کلید و پریز و جعبه تقسیم طبق استانداردهای جدید برق کشی ساختمان، کابل کشی و داکت کشی اصولی توسط تیم حرفه ای برقکاری ساختمان هوم سرویز در همه مناطق تهران انجام می شود. نصب کلید و پریز مینیاتوری، جا به جایی یا اضافه کردن کلید و پریز و همه کارهای خرده کاری برق کشی ساختمان پذیرفته می شود. برای سفارش می توانید از طریق اپلیکیشن هوم سرویز اقدام کنید. ثبت سفارش در این سامانه کاملا رایگان است و هزینه ای بابت عضویت دریافت نمی شود.

برای ثبت سفارش رایگان سرویس نصب و تعویض کلید و پریز از اپلیکیشن هوم سرویز استفاده کنید

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام به هوم سرویز و مراجعین

    تشکر _ تشکر _ تشکر
    .
    از این که توضیحات کامل و ساده بودند تشکر میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا