برقکاری ساختمان

معرفی انواع هواکش خانگی و صنعتی

انواع هواکش کوچک و بزرگ در همه خانه ها وجود دارند. از هواکش های آشپزخانه گرفته تا سرویس دستشویی و حمام همگی بخشی از پرکاربردترین لوازم برقی خانگی هستند. تصور کنید تنها برای یک روز هواکش دستشویی و توالت خراب شود یا آشپزخانه بدون تهویه باشد. خیلی زود بوی بد و آزار دهنده همه خانه را اشغال می کند. تعمیرات هواکش خانگی از مواردی هستند که نمی توان پشت گوش انداخت. اما انواع هواکش محدود به همین مدل های خانگی نیست. در صنعت استفاده از دستگاه های تهویه و هواکش بسیار رایج است. در برخی موارد کار در محیط کارگاه بدون روشن بودن تهویه امکان پذیر نیست و حتی خطراتی را به همراه دارد. در این مطلب با انواع هواکش آشنا می شوید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

انواع هواکش کدامند؟

برندهای هواکش ایرانی و خارجی زیادی در بازار موجود هستند کارایی همه هواکش ها کم و بیش به هم شباهت دارد. البته در جزئیات و طریقه ساخت تفاوت هایی دیده می شود. شکل ظاهری برندهای هواکش هم همیشه یکسان نیست. اما از شکل ظاهری و نام برند که بگذریم انواع هواکش به دو گره تقسیم می شوند.

  • هواکش خانگی : هواکش آشپزخانه، هواکش توالت و دستشویی در این گروه قرار دارند. در ساختمان های اداری نیز از فن های موسوم به خانگی استفاده می شود که جهت پاکسازی هوا به کار می رود.
  • هواکش صنعتی : فن صنعتی وظیفه ایجاد جریان هوا در فرایندهای تهویه، هوادهی، رطوبت گیری، تبرید و …را دارد. قدرت و اندازه هواکش در کارایی تاثیرگذار است.
انواع هواکش خانگی و صنعتیتعمیرات هود خانگی و صنعتی در تهران

نصب و راه اندازی انواع هواکش

نصب هواکش  به معنای هوای پاک در محیط است. بدون یک تهویه مناسب محیط بسیاری از کارگاه ها و کارخانه ها غیر ایمن می شد. لازم است تا در همه مکان های سر پوشیده حداقل یک فن، دستگاه تهویه یا هواکش مناسب نصب باشد. این دستگاه ها فانتزی نیستند و جنبه کاربردی فراوانی دارند. برای اینکه هواکش عملکرد خوبی داشته باشد باید قدرت مکش با مساحت فضای مورد نظر، مطابق باشد. قدرت مکندگی هوا و تهویه مطبوع بستگی به نوع هواکش دارد. برای مثال هواکش های خانگی اصلا مناسب نصب در سوله های بزرگ نیستند. مشخصات دستگاه بر روی بسته بندی نوشته شده و می توانید از قبل در مورد هواکش متناسب با فضای مورد نظر، تصمیم گیری کنید. در ادامه رایج ترین مدل های هواکش موجود در بازار معرفی شده. 

انواع هواکش خانگی و صنعتی

کارکرد انواع فن و هواکش تقریبا شباهت دارد. به این صورت که یک پروانه بزرگ یا کوچک با چرخش، جریان هوا را ایجاد می کند. جریان هوا به دلیل ایجاد اختلاف فشار در اطراف پروانه به وجود می آید. سیستم کارکرد فن های صنعتی هم تقریبا با همین هواکش های کوچک خانگی مشابه است. اساس کار یکی است ولی اندازه، طراحی و قدرت دستگاه های مختلف، تفاوت دارد. برخی از کارشناسان طبقه بندی شش گانه را برای معرفی انوع هواکش در نظر می گیرند:

  • فن های جریان محوری (Axial flow fans )
  • فن های سانتریفوژ (Centrifugal fans)
  • هواکش های پشت بامی (Roof ventilators)
  • فن های سانتریفوژ محوری (Axial-centrifugal fans)
  •   دمنده های جریان متقاطع (Cross-flow blowers)
  •  دمنده های گردبادی (Vortex blowers)

هواکش های جریان محوری

این فن ها برای انتقال هوای آلوده در محیط منازل و کارگاه ها بیشترین استفاده را دارند. هوای گرم،آلاینده های هوا، گازهای خورنده و دیگر آلودگی های موجود در هوا از طریق این نوع هواکش از محیط خارج می شود. علاوه بر ساختمان های مسکونی در کارگاه های جوشکاری، ریخته گری، آزمایشگاه ها، کارخانه ها، فروشگاه ها و بسیاری از مراکز دیگر این نوع فن نصب شده است.

فن های سانتریفوژ

در این مدل هواکش جریان هوای ورودی توسط پروانه افزایش یافته و به از اطراف خارج می شود. مدل هایی که به شکل حلزونی طراحی شده اند از نظر کارایی قوی تر هستند. فن سانتریفیوژ برای جابجایی هوای آلوده، غبار دوده، گازهای شیمیایی و خوردنده، هوای داغ کوره ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. در مصارف خانگی فن سانتریفیوژ در هواسازها، خنک سازی سیستم های الکترونی و دیگ بخار، سیستم های گرمایشی و سرمایشی به کار می رود.

نکات نصب و تعمیر هواکش دستشویی

انواع هواکش صنعتینصب و عیب یابی هود خانگی و صنعتی

 انواع هواکش  پشت بامی

این نوع هواکش را در اغلب ساختمان های مسکونی می توان دید. انواع فن پشت بامی بدون کانال و یا با کانال های کوتاه نصب می شود. این هواکش از بیرون فضای زیادی را اشغال نمی کند و تنها بدنه خارجی دستگاه دیده می شود. هوای دمیده شده از داخل ساختمان توسط این هواکش به خروجی لوله پشت بام منتقل می شود. هواکش دستشویی یکی از همین نمونه هاست. در حمام و سرویس بهداشتی بو و هوای مرطوب توسط هواکش خارج می شود. در برخی از آشپزخانه ها نیز علاوه بر هود از هواکش نیز استفاده شده است. به این ترتیب گردش هوای آشپزخانه بیشتر می شود. 

 فن های سانتریفوژ محوری

در مقایسه فن سانتریفیوژ این مدل  یک مزیت بزرگ دارد و آن نصب آسان فن داخل کانال است. در نتیجه فن های سانتریفوژ محوری (Axial-centrifugal fans) قادر به تولید فشار بیشتری از فن های جریان محوری (Axial flow fans ) هستند. در اندازه و قطر برابر، قدرت و فشار این مدل بیشتر است.

انواع دمنده های جریان متقاطع

دهانه خروجی این هواکش ها باریک و طویل تر از انواع دیگر است. این فن در دمنده های خشک کننده کارواش یا خشک کن های دستی، هیترهای برقی و …. بیشتر به کار می رود. کاربرد دمنده های جریان متقاطع در ساختمان های اداری، فروشگاهی، هتل ها و مراکز خدماتی بیشتر است.

هواکش و دمنده های گردبادی

کاربرد اصلی دمنده های گردبادی در صنایع است. در دستگاه های برش به وسیله هوا همیشه از فن های دمنده گردبادی استفاده می شود. برای هوادهی، انتقال مواد و غبارگیرها ….. کارایی این هواکش فوق العاده است. تعمیر انواع هواکش صنعتی از سرویس های کاربردی هوم سرویز است برای ثبت سفارش از اپ هوم سرویز استفاده کنید.

قیمت انواع هواکش

هواکش ها از وسایل پر کاربرد هستند. در کارگاه های تولید، فروشگاه ها، ساختمان های تجاری، ادارات و در خانه ها نیز انواعی از هواکش های بزرگ و کوچک نصب شده است. قیمت هواکش با توجه به ابعاد و قدرت مکش آن متفاوت است. هواکش های قوی صنعتی می توانند بخارات و گازهای سمی را از محیط بسته ساختمان، خارج کنند. این مکنده های بزرگ و قوی دارای در مقایسه با هواکش حمام و دستشویی، قیمت بالاتری دارد. البته هواکش ها اغلب قابلیت تعمیر را دارند و در صورت خراب شدن می توان آن را تعمیر کرد. با وجود ساده بودن سیستم کارکرد هواکش ها، تعمیرات آن نیاز به تخصص دارد. اگر در این زمینه تجربه ای ندارید هرگز اقدام به باز کردن دستگاه نکنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر هواکش هم ارائه میده؟

عیب یابی و تعمیر فن کوئل

عیب یابی و تعمیرات هواکش خانگی

هزینه تعمیر هواکش چقدر است؟

اغلب ایرادات مکنده ها را می توان تعمیر کرد. قیمت ها بالا و پایین دارد و در همه سفارش ها یکسان نیست. ابتدا باید مشکل هواکش مشخص شود. نصب و راه اندازی هواکش های خانگی شامل صفر تا صد کار است. در واقع ابتدا محل نصب، آماده می شود. برخی هواکش ها دیواری و برخی دیگر در سقف کار گذاشته می شوند. اگر سیمکشی کامل باشد معمولا نصب دستگاه زمان کمتری می برد. در مورد هواکش های صنعتی لازم است تا محل نصب به درستی انتخاب شود در غیر این صورت کارایی هواکش بسیار کمتر می شود. انواع هواکش را نباید در کنار شعله و یا مواد محترقه نصب کرد. در جدول زیر هزینه های دریافتی برای نصب و راه اندازی هواکش آورده شده است. این نرخ به طور مرتب به روز رسانی می شود و آخرین تغییرات از همین طریق اطلاع رسانی خواهد شد.

قیمت تعمیرات انواع هواکش در هوم سرویز

قیمت نصب و تعمیر هواکش

خدمات نصب و تعمیر انواع هواکش در تهران

سرویس نصب و تعمیر هواکش هوم سرویز در همه ایام سال فعال است. نصب و راه اندازی هواکش خانگی دارای نرخ مشخصی است ولی در مورد انواع هواکش صنعتی باتدا بازدید از محل انجام می شود و سپس با توجه به شرایط قیمت گذاری به صورت توافقی انجام می شود. قیمت گذاری توافقی یعنی همیار طوری هزینه را محاسبه می کند که مشتری در قابل دریافت خدمات با کیفیت کاملا رضایت داشته باشد. نرخ های اعلام شده از سوی همیاران هوم سرویز از متوسط بازار کمتر است و سطح کیفی خدمات ارائه شده عیب و تعمیر هواکش بسیار بالاتر است. عیب یابی و تعویض هواکش خانگی و صنعتی به سرعت انجام شده و در صورت رضایت مشتری کار در همان روز شروع می شود. همه سفارش های ثبت شده در اپ این سامانه دارای تضمین کیفیت خدمات هستند و گارانتی دارند. در ضمن ثبت سفارش کاملا رایگان است.

ثبت سفارش رایگان نصب و تعمیر هواکش از طریق اپلیکیشن هوم سرویز

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا