رایانه و تکنولوژی

مروری بر تاریخچه گوشی‌های موبایل هوشمند

 

 

گوشی‌های موبایل در حال حاضر به بخشی جدا نشدنی از زندگی همه‌ی ما تبدیل شده‌اند. این وابستگی به حدی شدید است که اگر زندگی بدون گوشی‌های موبایل غیرممکن نباشد،؛ قطعاً بسیار سخت خواهد بود. گوشی‌های موبایل در طول زمان از کالایی تجملاتی که تنها عده‌ای به آن دسترسی داشتند؛ به وسیله و ابزاری ضروری برای همه‌ی مردم تبدیل شدند. امروزه دیگر ما اکثر‌های کار‌های خود نظیر پرداخت‌های بانکی، خرید لباس و غذا و….. بسیاری دیگر را به کمک گوشی‌های موبایل انجام می‌دهیم. همچنین شاید دلیل اصلی این وابستگی بیش از حد گوشی‌های موبایل، شبکه‌های اجتماعی باشند. شبکه‌های اجتماعی سوای مزایا و معایب‌شان موجب شده‌اند که مردم وقت بسیار بیشتری را با گوشی‌های خود بگذرانند. همچنین جالب است بدانید که بر خلاف باور عموم نخستین گوشی هوشمند و لمسی جهان توسط اپل ساخته نشده و 15 سال قبل از آن رونمایی شده است. پس اگر شما هم کنجکاوید که بدانید گوشی‌های هوشمند از کجا آمده‌اند، اولین مدل‌های آن چه شکلی بوده‌اند و چگونه به این جایگاه رسیده‌اند؛ با هوم سرویز همراه باشید.

 

کارتو به هوم سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم سرویز قیمت بگیر

قیمت گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

پیدایش گوشی‌های موبایل

 

اولین گوشی موبایل دنیا در سال 1940 ساخته شد. البته که این گوشی‌ها قابلیت حمل و جابه‌جایی نداشتند و فقط در تاکسی‌ها و برخی وسایل نقلیه عمومی نصب می‌شدند و تنها در همان مکان‌ها قابل استفاده بودند.

همچنین نخستین تماس‌ها، از طریق تلفن‌های رادیویی خودرو‌ها، در سال 1946 و در شیکاگو صورت گرفت. این روند ادامه داشت تا بالاخره در سوم آپریل 1973شرکت موتورولا اولین گوشی‌های موبایل قابل حمل را اختراع کرد. این گوشی موبایل که DynaTAC 8000X نام داشت به عنوان نسل صفر گوشی‌های موبایل تلقی می‌شود. در همان سال نیز شرکت موتورولا توانست آن را به تولید انبوه دربیاورد و مقدار زیادی از محصولاتش را وارد باز کند. البته که قیمت 4 هزار دلاری مانع از دسترسی عموم افراد به آن می‌شد.

جالب است بدانید که گوشی‌های موبایل با تاخیری نسبتاً زیاد و اولین بار در سال 1372 وارد ایران شدند. اولین پیامک‌ها در ایران نیز در سال 1381 ارسال شدند. قیمت گوشی‌های موبایل در همان ابتدای ورود به بازار ایران بسیار بالا بوده و قیمتی معادل 1 میلیون تومان داشتند. آن هم بدون احتساب نرخ تورم! برند اکثر این گوشی‌ها را نیز نوکیا تشکیل می‌داد. حال که با تاریخچه نسبتاً مختصری از گوشی‌های موبایل آشنا شدیم؛ به تاریخچه گوشی‌های هوشمند و چگونگی پیدایش آن‌ها می‌پردازیم.

مقالات مرتبط: چگونگی فلش‌کردن گوشی‌های موبایل

 

اولین اسمارت فون جهاناولین اسمارت فون جهان

 

 IBM Simon Personal Communicator-که با نام سیمون نیز شناخته می‌شود- نام اولین اسمارت فون جهان است که در سال 1994 و با قیمت 899 دلاری وارد بازار شد. شرکت ای بی ام اولین بار از این محصول در نمایشگاه کامدکس لاس وگاس با اسم رمز انگلر رونمایی کرد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موبایل و تبلت هم ارائه میده؟

این اسمارت فون مجهز به یک نمایشگر 4.5 در 1.4 اینچی بود. برای استفاده از آن نیز حتماً باید از قلم مخصوص خودش استفاده می‌کردید. جالب است بدانید که IBM Simon Personal Communicator با وجود قیمت بالای خود، موفق به فروش نسبتاً حوب و 50هزار نسخه‌ای شد. این در حالیست که محصول مربوطه به دلیل محدودیت در برقراری ارتباط تنها در چند ایالت آمریکا عرضه شد.

از مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های این اسمارت فون می‌توان به ایمیل، دفترچه تلفن، تقویم، ساعت جهانی، ماشین حساب و …. اشاره کرد که آن را در زمان خود به محصولی منحصر به فرد و بی همتا تبدیل کرده بود. در جعبه این محصول پد مخصوص شارژ، دو باتری نیکل کادمیوم و کابل RS232 قرار داشت. همچنین سیمون می‌توانست تا یک ساعت شارژ نگه دارد. شرکت ای بی ام برای سیمون یک رابط اختصاصی لمسی به نام نویگیتور نیز طراحی کرده بود. جالب است بدانید که این محصول قابلیت به‌روز رسانی برای نصب و اجرای اپلیکیشن‌های دیگر را نیز داشت.

ورود نوکیا به بازار

ورورد نوکیا به بازار گوشی‌های هوشمند

نوکیا یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های سازنده گوشی موبایل است. اهمیت این شرکت فنلاندی و محصولاتش به حدی زیاد است که اگر آن‌ها وارد بازار گوشی‌های هوشمند و اسمارت فون‌ها نمی‌شدند قطعاً گوشی‌های موبایل به جایگاه فعلی خود نمی‌رسیدند.

در سال 1996 نوکیا اولین اسمارت فون خود به نام Nokia Communicator را وارد بازار کرد. ویژگی منحصر به فرد این اسمارت فون نسبت به رقبایش قابلیت تا شدن و بدنه‌ی لولایی آن بود. همچنین کاربر به یک صفحه نمایش بزرگتر و صفحه کلیدی با فرمت QWERTY دسترسی داشت.

 

به کارگیری نام اسمارت فون برای اولین بار

استفاده از نام اسمارت فون برای اولین بار

لفظ گوشی هوشمند یا اسمارت فون اولین بار و در سال 2000 Ericsson R380 اختصاص یافت. این گوشی علاوه بر ویژگی‌های هوشمند خود به اندازه یک گوشی سبک، شیک و کوچک بود. همچنین این گوشی اولین اسمارت فونی بود که به سیستم عامل Symbian مجهز بود.

 

قابلیت فرمان صوتی

Palm Treo خط تولیدی از گوشی‌های هوشمند بود که توسط شرکت Handspiring اداره می‌شد. این شرکت بعد‌ها توسط Palm خریداری شد. در سال 2002 موفق‌ترین و محبوب‌ترین گوشی از این برند وارد بازار شد. ویژگی منحصر به فرد این نوع گوشی موبایل نسبت به رقبایش قابلیت فرمان صوتی بود.

 

نقطه عطف تحول اسمارت فون‌ها

تحول اسمارت فون‌ها با ورود آیفون

در سال 2007 استیو جابز و اپل با معرفی گوشی آیفون تعریف جدیدی از گوشی‌های هوشمند را ارائه دادند. آیفون 2G یا همان نسل اول آیفون با شعار اختراع دوباره گوشی موبایل معرفی شد.

طراحی شیک، کوچک و خلاقانه و رابط کاربری عالی و در عین حال ساده باعث شد آیفون را به خواستنی‌ترین محصول تکنولوژی دنیا تبدیل کرد. قبل از معرفی آیفون، نوکیا بزرگترین کمپانی سازنده گوشی‌های هوشمند به شمار می‌آمد و هیچ شرکتی حتی نزدیک آن هم نبود. اما نوآوری‌های اپل، غفلت و اشتباهات نوکیا منجر شد که شرکت فنلاندی از بازار گوشی‌های هوشمند ناپدید شود.

تبدیل عکاسی از کاری تخصصی به کاری ساده و سرگرم کننده، تحول تکنولوژی لمسی و انقلاب در بازار اپلیکیشن‌ها با معرفی اپ استور بخشی از دستاورد‌های این محصول انقلابی بود. اولین آیفون موجب شد که استفاده از اینترنت در اسمارت فون‌ها به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند. همچنین آیفون اولین گوشی بود که بدون واسطه قلم و تنها با استفاده از انگشتان خود از آن استفاده کنید.

 

تولد اندروید و رقبای اپل

تولد اندروید و به چالش کشیده شدن آیفون و اپل

یک سال پس از معرفی آیفون، شرکت گوگل دست به کار شد و با معرفی گوشی HTC Dream اولین گوشی مبتنی بر سیستم عامل اندروید را روانه بازار کرد. از htc dream یا g1 به عنوان دومین نقطه عطف تاریخ اسمارت فون یاد می‌شود.

اما اولین گوشی که توانست آیفون رو به چالش بکشد و به یک رقیب جدی برای مخلوق اپل تبدیل شود؛ Galaxy s از شرکت سامسونگ بود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موبایل و تبلت هم ارائه میده؟

 

قابلیت تشخیص اثر انگشت

تکنولوژی حسگر اثر انگشت

شرکت اپل و این بار در سال 2015 با معرفی آیفون 5S بار دیگر تحولی عظیم در بازار اسمارت فون‌ها ایجاد کرد. چراکه این محصول، اولین اسمارت فونی است که از قابلیت حسگر اثر انگشت بهره می‌برد. از آن پس این قابلیت در تمام گوشی‌های اپل به جز سری SE و XR به کار رفته است.

 

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم که توضیح مختصری از چگونگی تولد گوشی‌های هوشمند و نقاط عطف آن‌ به شما بدهیم. امید است که این مقاله توانسته باشد برای شما مفید واقع شود. چناچه می‌خواهید از سرویس گوشی‌های موبایل هوشمند استفاده کنید و یا قصد نصب بازی گوشی را دارید، همیاران هوم سرویز آماده خدمت رسانی به شما هستند.

 

 

 

 

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا