تعمیر و سرویس خودرو

نکات مهم درباره ریختن روغن ترمز روی بدنه، در و لاستیک ماشین

یکی از دغدغه های مهم در تعویض روغن خودرو و مخصوصا تعویض روغن ترمز، این است که روغن ترمز روی بدنه ماشین بریزد و آسیب های جدی را به آن وارد کند. روغن ترمز یکی از مواد بسیار آسیب زننده به رنگ خودرو است و می تواند آسیب های جدی را به رنگ خودرو شما وارد کند. هنگام تعویض روغن خودرو توسط خودتان، خیلی پیش می آید که روغن ترمز روی بدنه ماشین بریزد و به همین خاطر باید بدانید که با این ماده چه کاری انجام دهید که به رنگ خودروی شما آسیبی نرساند. در این مقاله می خواهیم در مورد نکات مهم در تعویض روغن خودرو صحبت کنیم و بگوییم که اگر روغن ترمز روی بدنه ماشین شما بریزد، چه کارهایی باید انجام دهید تا از خراب شدن رنگ ماشین جلوگیری کنید.

اگر می خواهید در این زمینه اطلاعات فوق العاده ای به دست بیاورید که در صورت بروز چنین مشکلی، بدانید باید چه کاری برای تعویض روغن خودرو انجام دهید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

روغن ترمز چیست؟

اول از همه باید بدانید که روغن ترمز چیست و اصلا چه کاری انجام می دهد. خیلی از افراد فکر می کنند که روغن ترمز برای نرم شدن ترمز استفاده می شود و وظیفه نرم کردن ترمز را برعهده دارد. اما جالب است بدانید که روغن ترمز برخلاف تصور عموم، روغنی است که وظیفه دارد، نیروی وارد شده به پدال را به پیستون و لنت ها منتقل کند و با این عمل باعث توقف و کاهش سرعت خودرو شود.

روغن ترمز ماده ای است که می تواند رطوبت هوا را به خود جذب کند و این موضوع باعث می شود که از گرم شدن بیش از حد این روغن جلوگیری شود. دقیقا به همین خاطر است که در سیستم ترمز اتومبیل، از روغن ترمز استفاده می شود. چون فرآیند ترمز گرفتن کاری است که حرارت زیادی تولید می کند و روغن ترمز می تواند این حرارت را خنثی کرده و کنترل کند تا مشکلاتی مانند آتش سوزی ایجاد نشود.

همچنین روغن ترمز خاصیت اسیدی دارد و این موضوع است که موجب می شود ریختن روغن ترمز روی بدنه خودرو و لاستیک ها، آسیب شدیدی را به این بخش ها وارد کند و باعث خراب شدن رنگ خودرو شود.

روغن خودرو
روغن خودرو

 

روغن ترمز چه رنگی است؟

یکی از دغدغه های اکثر افراد برای تعویض روغن خودرو این است که روغن ترمز چه رنگی است و مثلا روغن ترمز پراید چه رنگی است یا روغن ترمز سمند چه رنگی است. باید بگوییم که رنگ روغن ترمز ربطی به نوع خودرو ندارد، بلکه رنگ ها نشان دهنده استاندارد موجود در روغن ترمز یعنی DOT هستند.

روغن ترمزها برحسب نقطه جوشی که دارند، به 4 دسته DOT2، DOT3، DOT4، DOT5 تقسیم می شوند که هرکدام به ترتیب نقطه جوش 190، 205، 230 و 260 دارند. این 4 دسته را می توانید به رنگ های زرد، آبی و سبز مشاهده کنید که در بازار وجود دارند و رنگ هر روغن ترمز، ربطی به اتومبیل خاصی ندارد.

معمولا شرکت های تولیدکننده روغن ترمز، براساس اتومبیل ها مختلف و وزن و قدرت و نقطه جوشی که هر اتومبیل دارد، روغن ترمز مخصوص تولید می کنند و روی درب روغن ترمز نوشته می شود که هرکدام برای چه خودرویی کاربرد دارند. پس نیاز است که زمان تعویض روغن خودرو به درب روغن ترمز توجه کنید تا مطمئن شوید که آن روغن برای ماشین شما مناسب است.

روغن ترمز
رنگ روغن ترمز

چه زمانی نیاز به تعویض روغن خودرو داریم؟

برای تعویض روغن ترمز خودرو باید بدانید که این روغن معمولا خیلی دیر نیاز به تعویض خواهد داشت و مانند روغن موتور نیست که هرچند وقت یک بار نیاز باشد آن را تعویض کنید.

اما برای اینکه متوجه شوید روغن ترمز خودروی شما نیاز به تعویض دارد یا خیر، باید توجه کنید که شاخص روغن ترمز خودروی شما باید در بیشترین حالت یعنی روی MAX قرار داشته باشد و اگر شاخص از این حالت کمتر باشد، باید نسبت به تعویض روغن خودرو اقدام کنید. معمولا روغن ترمز به دلیل نشتی از لاستیک ها تمام می شود و باید مجددا آن را عوض کنید تا در سیستم ترمز خودروی شما اختلالی ایجاد نشود.

تعویض روغن خودرو
تعویض روغن خودرو

ریختن روغن ترمز روی بدنه خودرو

یکی از کابوس های افرادی که می خواهند تعویض روغن خودرو را خودشان انجام بدهند و روغن ترمز را در مخزن مخصوصش بریزند، این است که روغن ترمز روی بدنه ماشین بریزد و به رنگ ماشین آسیب وارد کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

روغن ترمزها انواع مختلفی دارند که یکی از انواع آن ترکیب گلیکول دارد و این ماده اگر روی بدنه خودرو یا روی درب کاپوت بریزد، سریعا رنگ خودرو را بلند می کند و آن قسمت را خراب می کند و باید برای حل این مشکل، پیش صافکار بروید تا مشکل برایتان حل شود؛ اما اگر روغن ترمزی که استفاده می کنید ترکیب سیلیکونی داشته باشد، بعد از ریختن چند لحظه ای فرصت دارید تا روغن را از روی بدنه خودرو بشویید از خراب شدن رنگ خودرو جلوگیری کنید.

اکثر تعویض روغنی ها می دانند که چطور این کار را حرفه ای انجام دهند و به خاطر تجربیاتی که دارند، با احتیاط کامل این کار را انجام می دهند تا مشکلی برای خودروی شما ایجاد نشود. به همین خاطر توصیه می کنیم اگر احتمال می دهید که ممکن است روغن ترمز روی بدنه خودروی شما بریزد و رنگ آن را خراب کند، حتما از خدمات تعویض روغن خودرو استفاده کنید تا یک شخص متخصص و کاربلد این کار را برایتان انجام دهد. شما می توانید تعویض روغن خودرو را به تیم هوم سرویز بسپارید تا تعویض روغن موتور و فیلتر هوا را برای شما انجام دهند.

روغن ماشین
راه حل ریختن روغن ترمز روی بدنه ماشین

راه حل ریختن روغن ترمز روی بدنه خودرو

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اگر روغن ترمز روی بدنه خودرو بریزد، چه کاری باید انجام دهید. باید بگوییم که اینکه چقدر وقت دارید تا روغن را از روی بدنه خودروی خودتان پاک کنید کاملا بستگی به ترکیبات روغن ترمز دارد و نمی توانیم زمان خاصی را برایش بگوییم، اما اگر هنگام تعویض روغن خودرو، روغن ترمز روی بدنه خودرو ریخت، می توانید گام به گام مراحل زیر را انجام دهید:

1- روغن ریخته شده را با آب شستشو دهید:

در ابتدا سریعا نیاز است که با استفاده از آب، روغن ریخته شده را بشویید و به صورت کامل آن را از روی رنگ خودرو پاک کنید.

حتی از ریخته شدن روغن روی قسمت هایی پایین تر مانند سپر و چراغ ها هم جلوگیری کنید، چون ممکن است ترکیب اسیدی روغن ترمز به این قسمت ها هم آسیب وارد کند. توصیه می کنیم اگر امکانش هست، از شیلنگ استفاده کنید تا این کار را سریع تر انجام دهید و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

می توانید این کار را چندین بار انجام دهید تا به صورت کامل مطمئن شوید که روغن از روی بدنه خودرو پاک شده است و دیگر نمی تواند آسیبی به خودروی شما وارد کند.

2- مکان موردنظر را خشک کنید:

در مرحله بعدی، زمانی که مطمئن شدید دیگر روغن روی بدنه خودرو وجود ندارد، نیاز است که با استفاده از یک دستمال خشک، به صورت کامل بدنه خودرو را پاک کنید و نگذارید حتی آب آغشته به روغن روی بدنه باقی بماند.

توصیه می کنیم که حتما برای این کار حوصله کافی صرف کنید و در سریعترین زمان ممکن این کار را انجام دهید تا آسیبی به رنگ خودرو نرسد.

3- به یک کارشناس مراجعه کنید:

بعد از انجام این کارها، احتمال آسیب دیدن رنگ خودرو بسیار کم می شود، اما بازهم ممکن است که آسیب به بدنه خودرو رسیده باشد. به همین خاطر توصیه می کنیم بعد از انجام مراحل بالا، حتما به یک کارشناس رنگ یا یک صافکار مراجعه کنید تا خودروی شما را بررسی کند و اگر نیاز بود، لکه گیری را روی رنگ خودرو انجام دهد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

نکات مهم در زمان تعویض روغن خودرو
نکات مهم در زمان تعویض روغن خودرو

نکات مهم در زمان تعویض روغن خودرو

نیاز است که در زمان تعویض روغن خودرو و مخصوصا تعویض روغن ترمز، به این نکات توجه کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید:

  • روی بدنه خودرو یک پارچه را قرار دهید تا کارها را روی آن انجام دهید و از ریخته شدن روغن روی بدنه جلوگیری کنید.
  • روغن را با احتیاط باز کنید و در محفظه مخصوصش بریزید. اگر نمی توانید به صورت دستی این کار را انجام دهید، حتما در هنگام تعویض روغن خودرو از یک قیف مناسب استفاده کنید تا روغن پایین نریزد.
  • از روغن ترمز سیلیکونی استفاده کنید. روغن ترمز سیلیکونی قدرت تخریب کمتری دارد و به همین خاطر توصیه می کنیم تا حد امکان از روغن ترمز سلیکونی استفاده کنید تا در صورت ریختن این روغن روی بدنه خودرو، وقت داشته باشید تا از بروز آسیب جلوگیری کنید.
  • کار را به متخصص بسپارید. توصیه می کنیم اگر خودتان به اندازه کافی تخصص در زمینه تعویض روغن خودرو ندارید، این کار را به یک فرد متخصص بسپارید تا با بهترین کیفیت و در سریعترین زمان برایتان انجام دهد و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

اگر روغن ترمز روی در، بدنه و لاستیک ماشین شما ریخته است، می توانید با خدمات کارواش سیار هوم سرویز، خودروی خود را تمیز کنید.

کارواش سیار
تعمیر خودرو و کارواش سیار

چکیده مطلب

در این مقاله در مورد تعویض روغن خودرو صحبت کردیم و گفتیم که ریختن روغن ترمز روی بدنه خودرو چه عواقبی را برای شما به دنبال خواهد داشت. همچنین گفتیم که روغن ترمز از چه ترکیباتی ساخته شده است و روغن ترمز چه رنگی است. در ادامه در مورد این صحبت کردیم که چطور می توانید تشخیص دهید که روغن ترمز نیاز به تعویض دارد یا خیر و در بخش بعدی هم در مورد این صحبت کردیم که بعد از ریختن روغن ترمز روی بدنه ماشین، چه کارهایی را باید انجام دهید. در آخر هم گفتیم که برای تعویض روغن خودرو چه نکاتی را رعایت کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید و بتوانید با بهترین کیفیت این کار را برای ماشین خودتان انجام دهید.

تعویض روغن خودرو
تعویض روغن خودرو با هوم سرویز

تعویض روغن موتور ماشین شما با هوم سرویز

اگر می خواهید روغن موتور داخل ماشین خود را تعویض کنید و می خواهید این کار را به فردی متخصص و حرفه ای بسپارید، تعویض روغن موتور و فیلتر خودرو را به تیم متخصص هوم سرویز بسپارید تا این کار را به بهترین شکل ممکن برای شما انجام دهند.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا