تعمیر و سرویس خودرو

نشانه‌های تعویض باتری خودرو چیست؟

نشانه های اصلی تعویض باتری خودرو

همه‌ خودروها، ترکیبی از قطعاتی هستند که سیستم‌های پیچیده‌ای را تشکیل می‌دهند‌. عملکرد صحیح و درست خودرو، وابسته به عملکرد صحیح این سیستم‌ها است. بی‌شک هر قطعه از این سیستم‌ها در برهه‌ای از زمان، دچار مشکل خواهند شد. باتری خودرو یکی از این سیستم‌ها است که اگر به موقع تعویض نشود، با مشکل روبرو خواهید شد. برای آشنایی با نشانه‌های تعویض باتری خودرو با‌ ما‌ همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

همانطور که گفتیم، هر بخش از خودرو، زمانی می‌تواند دچار مشکل شود. علائم مشکلات خودرو می‌توانند با هم تداخل و همپوشانی داشته باشند. بنابراین، بسیار مهم است که هر بار با مشکلی روبرو می‌شوید، نظر متخصص و مکانیک مورد اعتماد خود را جویا شوید. تعویض باتری و تعویض شمع و وایر خودرو از جمله کارهایی هستند که باید توسط مکانیک متخصص انجام شود.

فهرست مطالب

برای اطلاع از زمان تعویض باتری و نکات مهم برای تعویض باتری، تا انتهای این نوشته با هوم سرویز همراه باشید.

از باتری خودرو چه می‌دانید؟

رانندگان یا به عبارتی صاحبان خودرو، باید مراقب قطعات مختلف خودروی خود باشند. تعویض روغن، لاستیک، فیلتر و از همه مهم‌تر، باتری خودرو، از کارهایی است که باید انجام شود.

باتری خودرو، با این حال که وظایف مهمی مانند راه اندازی خودرو و کار کردن وسایل الکترونیکی را بر عهده دارد، اما اغلب نادیده گرفته می‌شود! این قطعه یکی از قطعات اصلی خودرو محسوب می‌شود‌ و در صورتی که نتواند عملکرد خوبی از خود بروز دهد، بخش‌های دیگری از خودرو را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل ناگزیر هستید که باتری را حداکثر ۴ یا ۵ سال یک بار تعویض کنید. 

با توجه به سبک رانندگی خودرو و عوامل دیگر، عمر برخی از باتری‌ها می‌تواند بیشتر یا کمتر شود. این‌ که بتوانید تشخیص دهید چه زمانی باید باتری ماشین را تعویض کنید و برای تعویض باتری اقدام کنید، می توانید از بروز مشکلات بعدی پیشگیری کنید.

باتری خودرو
اطلاعات مهم درباره باتری خودرو

شاید فهمیدن زمان تعویض باتری، برای همه ممکن نباشد. اما نگران نباشید. علائم هشداردهنده‌ای وجود دارد که شما را در جریان زمان تعویض باتری خودرو قرار می‌دهد. این علائم به شما هشدار می‌دهد که چیزی به پایان عمر باتری شما باقی نمانده است. اگر این علائم را نادیده‌ بگیرید، می‌تواند همانجا که انتظار ندارید، شما را دچار مشکل کند. اگر به این علائم توجهی نکنید، چیزی نمی‌ماند که مجبور می شوید از امداد خودرو کمک بگیرید. 

پس بهترین کار این است که همیشه گوش به زنگ علائم هشدار دهنده‌ تعویض باتری باشید. با این کار می‌توانید درست قبل از این‌ که باتری ماشین به پایان برسد، از این موضوع پیشگیری‌ کنید. فراموش نکنید پیشگیری همیشه بهتر نتیجه می دهد؛ به همین خاطر لازم است که با علائم هشدار دهنده باتری خودرو آشنا شوید. اگر با این علائم کاملا آشنایی ندارید، با ما‌ همراه باشید.

چراغ‌های هشدار 

یکی از مهم‌ترین علائم، روشن شدن چراغ هشدار است. زمانی که باتری شارژ خود را از دست می‌دهد، بر عملکرد خودرو به طور کلی تاثیرات منفی می‌گذارد. به‌همین دلیل چراغ هشدار روشن می‌شود. زمانی که چراغ هشدار یا چراغ باتری خودرو روشن می‌شود، یعنی باید باتری خودرو را بررسی کنید. 

البته اگر چراغ چک روشن شود، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از اینکه فرض را بر خرابی باتری بگذارید، از متخصص برای خواندن کدها کمک بگیرید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

البته یک نکته را نیز فراموش نکنید‌: برخی از مسائلی که باعث روشن شدن چراغ چک می‌شود نیز به طور غیر مستقیم از خرابی باتری نشات می‌گیرد. به عنوان مثال علت روشن شدن چراغ می‌تواند دینام باشد. خرابی دینام نیز می‌تواند به دلیل این باشد که باتری نمی‌تواند شارژ نگه دارد!

وقتی باتری مدام شارژ خالی می‌کند!

اگر باتری مدام شارژ خالی می‌کند یا مکررا خاموش می‌شود، بهتر است قبل از هر اقدامی سبک رانندگی خود را بررسی کنید. روشن ماندن طولانی مدت چراغ‌های جلو یا داخل ماشین، یکی از قاتلان اصلی باتری خودرو است‌. حتی ساعت‌ها گوش دادن به موسیقی در ماشینی که خاموش بوده و پارک شده است، نیز یکی از عوامل خالی شدن باتری می‌تواند باشد.

به عبارت ساده‌تر، ممکن است باتری شما سالم باشد، اما سبک رانندگی شما باعث تخلیه‌ سریع باتری می‌شود. از طرفی ممکن است دینام خودرو مشکل داشته باشد و در طول رانندگی باتری را به درستی شارژ نکند‌.

اگر‌ باتری قدیمی و کهنه است یا نمی‌تواند شارژ را نگه‌ دارد، باید‌‌ آن را تعویض کنید. 

روشن شدن چراغ هشدار
روشن شدن چراغ هشدار

شروع سخت خودرو

آیا صبح‌ها که سوار خودرو می‌شوید، زمان زیادی را باید صرف کنید تا خودرو روشن شود؟ اگر به تازگی با این مشکل مواجه شده‌اید، به این معنی است که خودروی شما به تعویض باتری نیاز دارد. 

در بسیاری از مناطق سردسیر، رانندگان هرازگاهی در هنگام روشن کردن خودرو با مشکل مواجه‌ می‌شوند. علت این امر آن است که قدرت عملکرد باتری در سرما کاهش پیدا می کند؛ اما اگر باتری سالم باشد، باید بتواند در هر شرایطی‌، خودرو را با قدرت راه‌اندازی کند.

آیا زمانی که سوئیچ را می‌چرخانید یک یا دو صدای کلیک می‌شنوید؟ این‌ها صداهای رایجی است که از استارت ماشین می‌توانید بشنوید. اما اگر باتری ضعیف شده باشد، قدرت کافی برای استارت خودرو ندارد؛ در نتیجه موتور نمی‌تواند در دنده قرار گیرد.

البته فراموش نکنید که گاهی مشکل شروع به کار خودرو، ممکن است از استارت باشد. در این مواقع بهتر است از فردی متخصص مشورت بخواهید.

موتور خودرو برای این‌که روشن شود، مستقیم به باتری نیاز دارد. زمانی که باتری نتواند شارژ نگه دارد، اولین مکانی که متوجه این مشکل می‌شود، استارت خودرو است. در این حالت موتور کند شده یا به کندی روشن می‌شود. می‌توانید با شارژر باتری، باتری خودرو را شارژ کنید؛ اما بهتر است به یک مکانیک مراجعه کنید.

باتری خودرو و قطعات برقی خودرو

رادیو و قطعاتی که نیازمند قدرت هستند، به باتری متکی هستند. پنجره‌ها و گرم‌کن صندلی می‌تواند از این موارد باشد. اگر چراغ‌های خودرو کم نور شد، یا پنجره‌ها به خوبی کار نکند، یعنی باتری دچار مشکل شده است. 

زمانی که از عمر باتری می‌گذرد، باتری ظرفیت شارژ خود را از دست می‌دهد. در نتیجه دیگر نمی‌تواند به اندازه‌ سابق انرژی را منتقل کند.

آنچه حاصل می‌شود این است که با گذشت زمان، چراغ‌های جلو حتی در شب هم از قدرت کافی برخوردار نیستند. البته این امکان وجود دارد که نور کم چراغ‌ها بر اثر کدر شدن آن‌ها نیز باشد. بهتر است قبل از تعویض باتری، ابتدا خود چراغ‌ها را بررسی کنید.

بسیاری از مشکلات الکترونیکی که در خودرو رخ می‌دهد، به مشکلات باتری ارتباط دارد. برخی از این مشکلات وقتی روی می‌دهند، راننده را دچار سردرگمی می‌کنند. مثلا ممکن است همه‌ چراغ‌ها با هم چشمک بزنند. در این مواقع فقط باید به این موضوع فکر کنید که اشتباه در کدام بخش خودرو روی داده است!

با این‌حال باز هم متذکر می‌شویم، اگر چراغ check engine روشن باشد، خودرو را نزد متخصصین این امر ببرید تا دیگر قسمت‌های مهم ماشین شما را نیز بررسی کنند.

ایجاد خوردگی در‌ باتری خودرو

حتی اگر نتوانستید هیچ سرنخی برای تعویض باتری بیابید، فعال باشید. کاپوت را بالا بزنید. این امکان وجود دارد که خود باتری حاوی نشانه‌هایی برای شما باشد. 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

ممکن است از باتری‌های قدیمی یا اسیدی، بخار یا مایع اسیدی نشت کند. هر چه از عمر باتری بیشتر بگذرد، بیشتر این احتمال وجود دارد که ترک‌های کوچک را روی باتری مشاهده کنید. این ترک‌ها می‌توانند باعث نشت مواد اسیدی شوند. البته نقطه‌ مثبت این است که به سادگی می‌توانید این مسئله را تشخیص دهید.

در قطب‌های مثبت و گاهی منفی، این خوردگی به شکل تجمع کرکی و پوسته‌ای ظاهر می شوند. اغلب اوقات، این تجمعات آبی است؛ اما اگر آن را به رنگ زرد هم مشاهده کردید تعجب نکنید.

این تجمعات، باعث می‌شود تا مقاومت باتری افزایش پیدا کند. هرچه مقاومت باتری بیشتر شود، ولتاژ کمتر خواهد شد.

با اطلاعات کافی و البته اقدامات امنیتی، با پاک کردن این خوردگی‌ها، می توانید عملکرد باتری را افزایش دهید. هر چند توصیه می‌شود که در این گونه مواقع، باتری را تعویض کنید؛ زیرا هر چه بیشتر بگذرد، مواد اسیدی بیشتری نشت می‌کند.

کمک گرفتن از مکانیک برای تعویض باتری خودرو
کمک گرفتن از مکانیک برای تعویض باتری خودرو

بوی گوگرد

باتری ماشین زمانی که سالم است، نباید گاز یا مایعی را از خود ساطع کند؛ اما اگر گاز از باتری خودروی شما متصاعد شود، قطعا بوی گوگرد را در خودرو حس خواهید کرد. باتری اگر آسیب ببیند یا بیش از حد شارژ شود، سولفید هیدروژن آزاد می‌کند.

سولفید هیدروژن نیز مانند سایر مواد شیمیایی که حاوی گوگرد هستند، بوی تخم مرغ گندیده را می‌دهند. البته مسئله تنها به خوردگی خود باتری ختم نمی‌شود. کم کم سایر اجزای خودرو نیز دچار خوردگی‌ می‌شوند!

ظاهر نامتعارف باتری خودرو

یکی از واضح‌ترین نشانه‌های باتری خراب، در زیر کاپوت ماشین خوابیده است‌. تغییر شکل باتری همان علامتی است که به شما توضیح دادیم. این امر بیشتر به دلیل دمای شدید اتفاق می‌افتد. اما سالها استفاده‌ نادرست از باتری نیز می‌تواند این بلا را سر باتری بیاورد.

باتری سالم مستطیل شکل است. اگر یک سمت از باتری متورم شده بود، فورا آن را تعویض کنید.

عمر باتری خودرو چقدر است؟

طول عمر باتری خودرو بسته به مدل، شرایط آب و هوایی و سبک رانندگی متفاوت است؛ اما در بهترین شرایط، بهترین زمان عمر باتری، بین ۳ تا ۶ سال است.

 ۶ سال، ایده‌آل‌ترین شرایط خودرو و باتری است. در آب و هوای بسیار سرد و مناطق بسیار گرم، نهایت عمر باتری ۳ الی ۴ سال است.

در شرایط سرد هم اگر خودرو در پارکینگ گرم پارک شود که از سرما محافظت شود، شاید بتوان عمر آن را افزایش داد.

البته مطالب بالا به شرطی رخ می‌دهد که شما به طور منظم و در زمان بالای ۲۰ دقیقه رانندگی کنید. زمانی که خودرو در حال کار است، دینام باتری را شارژ می‌کند و سرعت بیشتر، شارژ بیشتری را برای باتری به دنبال دارد. اما اگر خودرو مدت‌ها خاموش بماند یا در فواصل کوتاه رانندگی انجام شود، باتری زمانی برای شارژ شدن ندارد؛ در نتیجه به سرعت تخلیه می‌شود.

در صورت رویت نشانه‌ها، چه باید کرد؟

اگر بسته به علائمی که ذکر شد، متوجه شدید خودروی شما نیاز به تعویض باتری دارد، بلافاصله اقدام کنید. با تعویض نکردن باتری، چند ماه دیگر ممکن است حتی نتوانید خودروی خود را روشن کنید. پس به طور منظم و با مراجعه به مکانیک، شارژ باتری خودرو را کنترل کنید.

کلام آخر

باتری خودرو از مهم‌ترین ارکان خودرو محسوب می‌شود و شما با چکاپ‌ منظم، سلامت خودروی خود را تضمین می کنید.

اما اگر تازه صاحب ماشین شده‌اید و نمی‌دانید که چه باید کنید یا نزد چه کسی بروید، کافی است اپلیکیشن هوم سرویز‌ را نصب کنید و درخواست خود را برای سرویس خودرو یا تعویض باتری ماشین ثبت کنید. این‌گونه می‌توانید منتظر تماس متخصصین ما باشید تا سرویس خودروی شما را با هزینه مناسب و خیلی سریع انجام دهند.

قیمت تعویض باتری خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا