خانگی و ساختمانی

مهم‌‌ترین نکات ایمنی در نصب بخاری گازی و دودکش

راهنمای نصب و راه اندازی بخاری گازی

تما‌‌می ‌افراد در تما‌‌می ‌نقاط جهان با شروع فصل سرما و سرد شدن هوا، سیستم‌های گرمایشی منزل و حتی محل کار خود را راه‌اندازی ‌‌می‌کنند. اگر برای خرید سیستم گرمایشی اقدام کرده باشید، با انواع مختلفی از این سیستم‌ها روبرو ‌‌می‌شوید که هر کدام کارایی و ویژگی‌های خاص خود را دارند. یکی از انواع سیستم‌های گرمایشی که در اکثر منازل دیده ‌‌می‌شود، بخاری گازی است. نصب و راه‌اندازی بخاری گازی و دودکش آن بسیار ساده است؛ اما نیاز به توجه و رعایت یک‌ سری نکات دارد که در این مقاله، مهم‌‌ترین نکات ایمنی هنگام نصب بخاری گازی و دودکش آن ذکر شده‌اند.

 

فهرست مطالب

نکات ایمنی نصب بخاری گازی و دودکش را در هوم سرویز بخوانید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

مهم‌‌ترین نکات ایمنی در نصب بخاری گازی و دودکش

همانطور که گفته شد، نصب بخاری گازی و دودکش آن نیاز به رعایت یک‌ سری نکات ایمنی دارد. در غیر این صورت، اگر نصب بخاری گازی به درستی انجام نشود، جان انسان‌ها به خطر ‌‌می‌افتد. در ادامه یک ‌سری موارد مهم و نکات قابل توجهی ذکر شده‌اند که اگر هنگام نصب بخاری گازی خود به این نکات نیز توجه داشته باشید، در ادامه با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد و ‌‌می‌توانید در فصل‌های سرد سال با اطمینان خاطر از بخاری گازی استفاده کنید.

نصب بخاری گازی
نصب بخاری گازی

مهم‌‌ترین نکات مورد توجه در هنگام نصب و راه‌اندازی بخاری گازی عبارتند از:

  1. از لوله آکاردئونی در نصب بخاری گازی استفاده نکنید. این لوله‌ها بدنه ضعیفی داشته و امکان سوراخ شدن آن‌ها نیز وجود دارد. علاوه‌ بر آن، به دلیل ضعیف بودن جنس این لوله‌ها غالبا شکل اولیه خود را از دست داده و آویزان ‌‌می‌شوند. در این ‌صورت از محل اتصال به بخاری نیز جدا شده و گازهای خطرناک در مکان باقی خواهند ماند. وجود پیچ‌وخم‌های غیرضروری و مسدود شدن راه خروج گاز به این واسطه و همچنین داشتن افت فشار زیاد و تاثیر منفی روی مکش سیال از دیگر معایب این لوله‌ها است.
  2. به‌ جای استفاده از دودکش‌های بخاری از دودکش‌های مخصوص شومینه استفاده نکنید. تنها در صورتی ‌‌می‌توانید از دودکش شومینه برای بخاری خود استفاده کنید که محل ورود دودکش بخاری به شومینه به خوبی آب‌ بندی شده و شیب آن نیز رو به بالا باشد. همچنین در طی استفاده از دودکش شومینه برای بخاری به ‌هیچ عنوان نباید از خود شومینه استفاده کنید. حتی توصیه ‌‌می‌شود در این شرایط از سنسور اعلام‌کننده گاز co استفاده کنید تا بتوانید با اطمینان بیشتری از دودکش شومینه برای بخاری خود استفاده کنید.
  3. از درز انقطاع استفاده نکنید. وجود درزهای انقطاع باعث ‌‌می‌شود که شما نتوانید دودکش را به‌صورت صحیح و طبق اصول نصب کنید. در این شرایط نیز غالبا گازهای سمی‌ به درون مکان بازگردانده خواهند شد.
  4. با شروع فصل سرما بهتر است دریچه کولر خود را ببندید. در اغلب مکان‌ها، دریچه کولر نسبت به دودکش ارتفاع و قطر بیشتری دارد. در این‌ صورت، اگر دریچه کولر باز بماند، جریان خروج دود از دودکش معکوس شده و خروج حرارت بخاری و همچنین ورود هوا، به‌ جای دودکش، از طریق کانال کولر انجام خواهد شد. 
  5. در تما‌‌می ‌شرایط از کلاهک H برای بخاری گازی خود استفاده کنید. در واقع شما باید در بالای دودکش بخاری خود از کلاهک استفاده کنید. برای این منظور نیز توصیه ‌‌می‌شود به ‌جای استفاده از کلاهک‌های ساده، حتما از کلاهک‌های نوع H استفاده کنید.
  6. در صورتی ‌که در منزل خود و در مکان مورد نظر نصب بخاری گازی از چند دستگاه گازسوز استفاده ‌‌می‌کنید، نباید از دودکش‌های مشترک برای این دستگاه‌ها استفاده کنید. در واقع هر یک از دستگاه‌های موجود در مکان باید دودکش‌های مخصوص به خود را دشته باشند.
  7. هنگام نصب دودکش بخاری به قطر لوله آن توجه داشته باشید. بدیهی است که به‌منظور ایجاد ایمنی بیشتر، قطر دودکش بهتر است هم‌ اندازه یا حتی بزرگ‌تر از قطر لوله خروجی بخاری باشد و به ‌هیچ وجه نباید از دودکشی استفاده کنید که قطر آن از قطر لوله خروجی بخاری کمتر است.
  8. به شیب لوله نیز هنگام نصب توجه داشته باشید. در نصب لوله‌های افقی باید شیب آن‌ها رو به بالا باشد. برای نصب لوله‌های عمودی نیز بهتر است ارتفاع لوله حداقل سه برابر طول لوله افقی باشد.
  9. لوله بخاری گازی خود را با عایق بپوشانید. برای این منظور نیز ‌‌می‌توانید از عایق‌های نسوز مانند فویل استفاده کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر بخاری گازی هم ارائه میده؟

راه اندازی بخاری گازی
راه اندازی بخاری گازی

نکات جانبی برای نصب و راه اندازی بخاری گازی

سایر نکات مهمی ‌که هنگام نصب و راه‌اندازی بخاری گازی باید به آن‌ها توجه داشته باشید، عبارتند از:

  • هنگام خرید بخاری گازی، به داشتن نشان استاندارد آن توجه کنید.
  • سرویس کردن بخاری گازی قبل از شروع فصل سرما و در واقع قبل از راه‌اندازی آن بسیار اهمیت دارد.
  • همچنین قبل از نصب بخاری گازی بهتر است شیر گاز را بسته و تما‌‌می ‌مجاری را بررسی کنید تا مسدود نباشند. همچنین بخاری باید کاملا از گرد و غبار تمیز شود.
  • تا حد امکان، بخاری گازی خود را دور از وسایل مستعد اشتعال مانند پرده نصب کنید. حتی لوله بخاری نیز نباید نزدیک این وسایل قرار داشته باشد.
  • برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، از نصب بخاری در زیر پنجره و در کنار در ورودی منزل خودداری کنید. در برخی شرایط نیز اگر دمای بیرون منزل سرد باشد و گرمای لوله بخاری نیز بسیار بالا باشد، قرار داشتن لوله بخاری کنار پنجره غالبا باعث شکسته ‌شدن شیشه آن خواهد شد.
  • هنگام روشن کردن بخاری به رنگ شعله آن توجه داشته باشید. شعله بخاری در تما‌‌می‌ شرایط باید آبی باشد و وجود شعله‌های زرد یا نارنجی نشانه خطر است.
  • بخاری گازی در تما‌‌می ‌شرایط باید دریچه‌ای برای خروج هوا داشته باشد. به‌ عنوان مثال وجود درزها مانند درز زیر در بسیار مهم است. شما نباید این درزها را ببندید. زیرا اگر در بخاری گازی مشکلی ایجاد شده و گاز مونو اکسید در هوا پخش شود، بهتر است برای جریان هوا و خروج این گاز یک درز وجود داشته باشد؛ در غیر این ‌صورت جان انسان‌ها به خطر ‌‌می‌افتد.
  • مسیر لوله‌ها نیز باید کاملا باز بوده و هیچگونه موادی باعث مسدود شدن راه آن‌ها نشود.
  • در طی استفاده از بخاری گازی، ممکن است روی دیوار کنار بخاری لکه‌های دوده ایجاد شده یا در اثر گرمای زیاد دیوار تغییر رنگ دهد. در این‌ صورت بهتر است بخاری را چک کرده و بخاری و لوله‌اش را در فاصله درستی از دیوار قرار دهید.
  • فاصله بین دودکش و بخاری، دودکش با دیوار و همچنین فاصله بخاری با دیوار نیز باید به اندازه باشند. همچنین به منظور اتصال لوله‌های بخاری به‌یکدیگر و همچنین اتصال آن‌ها به بخاری و مجرای لوله، باید از بست‌ها و قطعات مناسب و استاندارد استفاده شود.
  • بست و پیچ‌های موجود باید به‌صورت کاملا اصولی بسته شده و شلنگ نیز باید به ‌خوبی نصب شود. در برخی موارد نشتی‌های بخاری از طریق همین بست‌ها و شلنگ انجام ‌‌می‌شود. به‌ همین دلیل توجه به نصب صحیح و محکم بودن آن‌ها اهمیت دارد.
  • همچنین ‌‌می‌توانید پس از نصب بخاری گازی با استفاده از دستگاه نشت‌یاب گاز، تما‌‌می‌ خروجی‌ها، بست‌ها و اتصالات را بررسی کرده تا از عدم وجود نشتی گاز اطمینان پیدا کنید.
  • استفاده از بست‌های فلزی مناسب در نصب بخاری گازی بسیار اهمیت دارد. همچنین شلنگ مورد استفاده در این بخاری‌ها نیز نباید سوراخ بوده یا ایراد دیگری داشته باشد.
  • لوله‌های عمودی باید با استفاده از بست‌های مناسب به دیوار وصل شوند تا ایجاد سنگینی نکرده و به‌ مرور زمان آویزان نشوند.

عبور دودکش از فضاهای بسته یا حمام نیز توصیه نمی‌شود. همچنین استفاده بیش از اندازه از زانویی لوله یا پیچ‌و‌خم‌دار کردن دودکش نیز صحیح نمی‌باشد.

ارتفاع صحیح لوله بخاری
ارتفاع صحیح لوله بخاری

ارتفاع صحیح لوله بخاری

در هنگام نصب و راه‌اندازی بخاری گازی، توجه به اندازه ارتفاع لوله بخاری از کف و سایر نقاط بسیار اهمیت دارد. ارتفاعات و فاصله‌های مناسب در نصب بخاری گازی عبارتند از:

  1. فاصله دودکش تا دهانه بخاری باید بسیار کم باشد.
  2. بخاری گازی باید از دیوارهای اطراف حداقل 45 سانتی‌متر فاصله داشته باشد.
  3. فاصله بخاری از بالا باید 75 سانتی‌متر یا بیشتر از آن باشد و همچنین از سطح بام نیز باید حداقل 60 سانتی‌متر فاصله بگیرد.
  4. بخاری‌های دیواری باید از سمت بالا و اطراف حداقل 100 سانتی‌متر فاصله داشته باشند.
  5. برای نصب بخاری‌های گازی از شلنگ‌های پلاستیکی مخصوصی استفاده ‌‌می‌شود که طول آن‌ها باید حداکثر 120 سانتی‌متر باشد.
  6. شیب لوله بخاری نیز بسیار اهمیت دارد و باید به سمت بالا باشد. غالبا به ازای هر یک متر لوله افقی، سه متر لوله عمودی برای نصب بخاری گازی در نظر گرفته ‌‌می‌شود. همچنین عایق‌بندی لوله‌هایی که طول زیادی داشته و در فضای سرد قرار دارند نیز بسیار اهمیت دارد.
  7. انتهای دودکش‌های توکار نیز باید حداقل یک متر از سطح پشت‌بام فاصله داشته باشد.

تست لوله و دودکش بخاری
تست لوله و دودکش بخاری

تست کارکرد صحیح لوله و دودکش بخاری

برای اینکه مطمئن شوید بخاری گازی نصب شده درست کار ‌‌می‌کند، باید آن را تست کنید.

برای تست دودکش پس از روشن کردن بخاری، به آن دست بزنید. در صورتی‌ که لوله سرد باشد، گازهای سمی‌ داخل بخاری به‌ درستی خارج نشده و دودکش در حالت صحیح خود قرار ندارد. در واقع، عدم نصب صحیح دودکش بخاری، سرمای بیش از حد هوا و جریان هوای تند و همچنین نبود اکسیژن کافی در فضا باعث داغ نشدن لوله بخاری ‌‌می‌شوند که شما باید این موارد را بررسی کرده و شرایط صحیح را ایجاد کنید. برای این منظور و برای جلوگیری از این مشکلات، ‌‌می‌توانید دور لوله بخاری را با استفاده از عایق‌های مناسب ببندید. استفاده از کلاهک H نیز در کارکرد صحیح لوله بخاری یسیار اهمیت دارد. همچنین بهتر است پنجره را کمی‌ باز گذاشته تا اکسیژن کافی جریان پیدا کند.

برای تست عملکرد صحیح مکش دودکش یک شمع یا کبریت را روشن کرده و آن را جلوی دریچه یا مبدا دودکش قرار دهید. در این شرایط، شعله باید به سمت داخل دودکش باشد. در این‌ صورت اگر در شعله تغییری ایجاد نشود، به‌ معنای عملکرد اشتباه مکش دودکش است. علاوه‌ بر روش گفته شده، برای اطمینان از عملکرد صحیح مکش دودکش، شما ‌‌می‌توانید یک پنبه یا  حتی کاغذ را آغشته به الکل و بنزین کنید. سپس آن را درون محفظه منتهی به دودکش قرار دهید. در این حالت، باید آن را آتش بزنید. اگر دودکش دود ایجاد شده توسط این احتراق را خارج کرد، به معنای عملکرد صحیح دودکش ‌‌می‌باشد.

همانطور که گفته شد، باز بودن مسیر دودکش نیز بسیار اهمیت دارد. برای اطمینان از این مسئله نیز ‌‌می‌توانید یک وزنه را به طناب متصل کرده و آن را در مسیر لوله حرکت دهید. با این روش ‌‌می‌توانید از باز بودن تمام مسیر دودکش مطمئن شوید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر بخاری گازی هم ارائه میده؟

روش نصب لوله بخاری از دیوار جانبی

طبق توصیه متخصصین، برای نصب بخاری گازی دیواری و لوله آن، نباید از دیواره‌های جانبی یا پنجره‌ها استفاده کنید. در واقع، شما نباید برای نصب بخاری گازی خود، لوله را از دیواره‌های جانبی یا پنجره خارج کنید؛ زیرا در این حالت ایمنی کامل وجود نداشته و تهویه نیز به درستی انجام نخواهد شد.

اما در صورتی ‌که مجبور به عبور لوله از دیوارهای جانبی یا پنجره شدید، بهتر است به ‌منظور ایجاد ایمنی بیشتر نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  1. لوله‌های بخاری را حتما به‌ صورت عمودی قرار دهید.
  2. برای تهویه هوا، یک روزنه و درز مناسب در درب‌ها یا پنجره‌ها ایجاد کنید.
  3. به‌ طور منظم، لوله‌های بخاری را بررسی کنید تا داغ باشند.
  4. لوله‌هایی که در معرض هوای سرد قرار دارند نیز باید با استفاده از عایق مناسب کاملا پوشیده شوند.
  5. توصیه ‌‌می‌شود حتما از سنسورهای اعلام پخش گاز CO در مکان استفاده کنید.
  6. از رابط‌های مستقیم و کوتاه برای دودکش بخاری گازی خود استفاده کرده و از ایجاد پیج‌وخم‌های اضافی در نصب این رابط‌ها خودداری کنید.

برخی افراد هستند که سر دودکش و لوله بخاری گازی خود را در سطل آب قرار ‌‌می‌دهند. این کار به‌ هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ زیرا گازهای خطرناک کربن‌دی‌اکسید و مونو اکسید، جذب آب نشده و در آن نیز حل نمی‌شوند. در این‌ صورت، این کار ‌‌می‌تواند بسیار خطرناک بوده و حتی منجر به گرفتن جان انسان‌ها شود.

نشانه های مسمومیت با گاز بخاری
نشانه های مسمومیت با گاز بخاری

علائم و نشانه‌های مسمومیت با گاز کربن‌دی‌اکسید یا مونو اکسید کربن در بخاری گازی

همانطور که احتمالا ‌‌می‌دانید، گاز مونو اکسید کربن بسیار خطرناک است و ‌‌می‌تواند باعث به خطر افتادن جان انسان‌ها شود. در این ‌صورت عدم رعایت نکات قابل توجه و همچنین عدم ایجاد شرایط ایمنی مناسب در نصب بخاری گازی، ممکن است باعث پخش ‌شدن گاز مونو اکسید کربن شده و خطرات جانبی را در پی داشته باشد. در این شرایط، علائم و نشانه‌هایی در افراد حاضر در مکان بروز پیدا ‌‌می‌کند که نشانه مسمومیت با گاز CO ‌‌می‌باشند. این علائم و نشانه‌ها عبارتند از:

  • سردرد
  • سرگیجه و بی قراری
  • خمیازه ‌کشیدن بیش از اندازه
  • خستگی و خواب‌آلودگی شدید
  • ضعف جسمانی
  • تهوع و استفراغ
  • کاهش دید و کاهش قدرت عضلانی

ذکر این نکته نیز ضروری است که کودکان، افراد مسن، زنان بارداری و افرادی که به بیماری‌های قلبی و ریوی مبتلا هستند، سریع‌‌تر به پخش گاز CO واکنش نشان داده و علائم بیشتری در آن‌ها بروز پیدا ‌‌می‌کند. در چنین شرایطی، اغلب افراد تمایل به خوابیدن پیدا ‌‌می‌کنند که خوابیدن در این شرایط نیز ‌‌می‌تواند موجب مرگ آن‌ها شود. به‌ همین دلیل، در صورت ایجاد این شرایط توصیه ‌‌می‌شود در و پنجره‌ها را باز کرده و از مکان خارج شوید. همچنین از روشن‌ کردن وسایل دارای احتراق مانند لامپ نیز خودداری کنید.

در صورتی ‌که فردی با استشمام این گاز مسموم شده است، بهتر است لباس‌های تنگ او را بیرون آورده و یقه‌اش را کاملا باز کنید. در واقع شما تا زمان رسیدن اورژانس باید راه‌های تنفسی او را باز کنید. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سطح پایین مونو اکسید کربن نیز ‌‌می‌تواند مشکلاتی از جمله اختلال در تفکر و تمرکز، حساس ‌شدن از لحاظ روحی، تحریک‌ پذیری و سایر موارد مشابه را برای فرد به همراه داشته باشد. این موارد روی بدن افراد به‌تدریج تاثیرات منفی گذشته و در اکثر موارد خود فرد نیز متوجه آن نخواهد شد. به ‌همین دلیل است که در هنگام نصب بخاری گازی باید به نکات ایمنی و قابل ‌توجه گفته‌ شده در این مقاله دقت کرده و دائما بخاری و لوله‌های آن را چک کنید، تا از بروز این خطرات احتمالی جلوگیری شود.

جمع بندی مطالب

اگر به فکر راه اندازی بخاری گازی در منزل خود افتاده اید و می خواهید این کار را به افراد حرفه ای و متخصص بسپارید، می توانید از تیم هوم سرویز برای نصب، سرویس و تعمیر بخاری گازی خود کمک بگیرید تا خیلی سریع و با هزینه مناسب این کار را برای شما انجام دهند و بخاری گازی را در منزل شما نصب کنند. همچنین می توانید نصب دودکش و لوله کشی گاز خانه خود را به متخصصان کاربلد هوم سرویز بسپارید تا به صورت اصولی و با رعایت نکات ایمنی این کار را انجام دهند. برای ثبت درخواست خدمات موردنظر خود کافی است اپلیکیشن هوم سرویز را نصب کرده و درخواست خود را ثبت بفرمایید.

قیمت نصب و تعمیر بخاری گازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا