زیبایی

7 راه درمان برای جوش های صورت

خلاص شدن از جوش و آکنه!

تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده که درست چند ساعت مانده به یک مهمانی مهم، یک جوش بزرگ بد قلق روی صورتتان ظاهر شده باشد؟ حتماً با خودتان فکر می‌کنید که چقدر بد شانس هستید. اما واقعیت این است که آکنه هیچ ارتباطی با شانس ندارد! عوامل مختلفی وجود دارند که صورت شما را به یک پناهگاه امن برای جوش و آکنه تبدیل می‌کنند. با این ‌وجود، درمان جوش صورت هم غیر ممکن نیست. چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و با روشهای درمان جوش و آکنه بیشتر آشنا شوید.

فهرست مطالب

جوش صورت یا آکنه چیست؟ چند حقیقت مهم و جالب علمی

یک تعریف ساده از آکنه این است: بیماری پوستی مزمن و التهابی که منجر به ایجاد جوش و لک به ویژه روی صورت، شانه، پشت، گردن، سینه و بالای بازوها می‌شود. جالب است بدانید که:

  • منشأ ایجاد آکنه غدد چربی هستند که در ریشه فولیکول‌های مو جای گرفته‌اند؛
  • از هر 4 نفری که بین سنین 11 تا 30 سالگی قرار دارند، 3 نفر دچار جوش صورت می‌شوند؛
  • آکنه خطرناک نیست، اما می‎تواند از خود اسکار (جای جوش) بر جای بگذارد؛
  • درمان جای جوش و انواع جوش صورت به شدت و مقاومت آن بستگی دارد.

چه عواملی باعث ایجاد جوش صورت می‌شوند؟

درست است که همه ما به دنبال درمان سریع جوش صورت هستیم، اما آشنایی با عوامل مولد آکنه به درمان و حتی پیشگیری از آن هم کمک می‌کند. باید بدانیم که اشکال کار از کجا است تا درمان صحیح را پیدا کنیم.

برای مثال یکی از مهم‌ترین دلایل بروز جوش، هورمون‌ها هستند. هر چند تنها نمی‌توان یک هورمون را مقصر دانست، اما دانشمندان معتقد هستند که سهم آندروژن در این میان بیشتر است. در حقیقت، با رسیدن به سن بلوغ، سطح این هورمون بالا می‌رود. در نتیجه غدد چربی زیر پوست شروع به رشد می‌کنند. این رشد همان و تولید سبوم بیشتر، از بین رفتن دیوارهای سلولی منافذ و پیدا شدن سر و کله باکتری‌ها، همان!

البته نباید همه تقصیر را به گردن هورمون آندروژن انداخت. برخی دیگر از علل ظهور آکنه عبارت هستند از:

  • عوامل ژنتیکی
  • داروهای حاوی آندروژن و لیتیوم
  • لوازم آرایشی و بهداشتی چرب
  • تغییرات هورمونی
  • استرس‌های عاطفی
  • قاعدگی
استرس؛ یکی از علت‌های بروز آکنه صورت
استرس؛ یکی از علت‌های بروز آکنه صورت

همه آنچه باید درباره درمان جوش صورت، انواع و روش‌های آن بدانید

بسیاری از ما کم و بیش با آکنه دست و پنجه نرم کرده‌ایم. می‌دانیم که این نقطه‌های مزاحم، یک ‌شکل و یک‌ جور نیستند. به همین دلیل هم درمان‌های مختلفی را طلب می‌کنند. بهتر است پیش از آنکه به سراغ راه‌حل برویم، با اعضای خانواده آکنه بیشتر آشنا شویم!

  • جوش‌های سر سفید: این آکنه‌ها کوچک هستند. به ‌علاوه، چربی و سلول‌های مرده، آنها را زیر پوست نگه می‌دارند؛
  • جوش‌های سر سیاه: کاملاً آشکار و سیاه بوده و روی سطح پوست قرار دارند؛
  • پاپول‌ها: برآمدگی‌های کوچکی که معمولاً صورتی بوده و روی سطح پوست قابل رؤیت هستند؛
  • پوستول‌ها: این نوع آکنه‌ها، دارای انتهای قرمز بوده و نوک آنها چرکین است. ضمن اینکه می‌توانید آنها را کاملاً روی سطح پوست ببینید؛
  • نُدول‌ها: این جوش‌ها؛ بزرگ، سفت و دردناک هستند و در عمق پوست جای گرفته‌اند. آکنه‌های ندولار را باید جدی گرفت؛
  • کیست‌ها: این نوع جوش‌های صورت که دردناک و پر از چرک هستند، می‌توانند منجر به اسکار شوند.
جوش‌های سر سیاه و روش‌های درمان آن
جوش‌های سر سیاه و روش‌های درمان آن

7 درمان کاربردی برای انواع جوش صورت را بشناسید

حالا که اطلاعات بیشتری را راجع به جوش صورت و شکل‌های مختلف آن به دست آوردید، نوبت درمان است. به ‌طور کلی، برای درمان جوش صورت، یک یا چند مورد از روش‌های زیر مؤثر هستند:

داروهای موضعی؛ قدم اول برای از بین بردن جوش

نخستین مرحله برای مقابله با آکنه، داروهای موضعی هستند که به ویژه در درمان جوش های ریز زیر پوستی صورت به کار می‌روند. این داروها شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. بنزوئیل ‌پراکسید: این محصول یک داروی بدون نسخه بوده که در شکل ژل یا محلول شستشو موجود است. بنزوئیل، باکتری‌های سطح پوست را که باعث آکنه می‌شوند، مورد حمله قرار می‌دهد. به‌ علاوه، غلظت پایین و محلول شستشوی آن هم، کمتر پوست را تحریک می‌کنند.
  2. سالیسیلیک‌ اسید: اگر به دنبال یک داروی بدون نسخه دیگر می‌گردید، می‌توانید روی اسید ‌سالیسیلیک در قالب پاک‌ کننده یا لوسیون حساب باز کنید. این دارو از طریق نابودی لایه بالایی پوست آسیب‌ دیده عمل می‌کند. به این شکل که سلول‌های مرده را در خود حل کرده و مانع بسته شدن فولیکول‌های مو می‌شود.
  3. آزلائیک ‌اسید: یک اسید که به صورت طبیعی در بیشتر غلات مانند گندم و جو یافت می‌شود. آزلائیک، میکرو ارگانیسم های روی پوست را از بین می‌برد و منجر به کاهش تورم می‌شود.
  4. رتینوئیدها یا مشتقات ویتامین A: برای درمان جوش های ریز زیر پوستی صورت، اینها بهترین گزینه هستند. چرا که از انسداد منافذ که نشانه‌های اولیه آکنه هستند، جلوگیری می‌کنند. البته رتینوئیدها نه فقط روی جوش بلکه روی تمام صورت به کار برده می‌شوند. ضمن اینکه تحریک و خارش یکی از عوارض جانبی احتمالی آنها است.
  5. آنتی ‌بیوتیک‌ها: محصولاتی مانند کلیندامایسین و اریترومایسین باکتری‌های سطح پوست را کنترل می‌کنند. این داروها در کنار بنزوئیل برای درمان جوش صورت اثر بیشتری از خود نشان می‌دهند.
  6. داپزون (داپسون): برای افرادی که آکنه ملتهب دارند و خواهان درمان جوش های قرمز رنگ صورت هستند، ژل داپزون با خواص آنتی ‌باکتریال بهترین گزینه است.
درمان جوش های قرمز رنگ صورت با داروهای موضعی
درمان جوش های قرمز رنگ صورت با داروهای موضعی

درمان جوش‌های شدید صورت به داروهای خوراکی نیاز دارند

وقتی مشکل حادتر می‌شود، کار از داروهای موضعی فراتر می‌رود. در این صورت، درمان جوش صورت وارد فاز جدید یا همان داروهای خوراکی می‌شود که عبارت هستند از:

  1. آنتی ‌بیوتیک‌ها: برای درمان آکنه‌های متوسط یا شدید، آنتی ‌بیوتیک‌های تتراسایکلین مانند ماینوسایکلین و داکسی‌ سایکلین مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  2. داروهای هورمونی خوراکی: این نوع داروها که پزشک آنها را تجویز می‌کند، برای درمان جوش‌های مرتبط با چرخه قاعدگی به کار می‌روند.
  3. ایزوترتینوئین: آکنه‌های بسیار شدید به این دارو که در واقع رتینوئید خوراکی است، نیاز دارند. ایزوترتینوئین از طریق کوچک کردن غدد چربی به کاهش آکنه کمک می‌کند. البته از آنجایی که این دارو عوارض خطرناکی چون افسردگی و نقص‌های جنینی را به همراه دارد، کمتر پزشکی سراغ آن می‌رود.

تزریق استروئید؛ راهی برای مقابله با ندول‌ها

تشخیص استفاده از این درمان کاملاً با پزشک است. اما در موارد نادر، استروئید برای آکنه‌های شدید یا ندول‌ها تزریق می‌شود. در نتیجه التهاب آنها نیز کاهش پیدا می‌کند.

لیزر ‌درمانی؛ درمان جوش صورت به شیوه مدرن

این روزها، لیزر به یک شیوه مرسوم برای از بین بردن آکنه صورت تبدیل شده است. در واقع، لیزر گرما را به کلاژن زیر پوست می‌تاباند و آن را به ساخت کلاژن‌های جدید و سالم تحریک می‌کند. در حال حاضر دو نوع لیزر تهاجمی و غیر تهاجمی وجود دارد که تشخیص استفاده از آنها با پزشک است.

لیزر درمانی برای درمان سریع جوش صورت
لیزر درمانی برای درمان سریع جوش صورت

لایه ‌برداری شیمیایی؛ کلاژن ‌سازی ملایم

چنین درمانی مستلزم استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن لایه فوقانی پوست قدیمی و کهنه است. وقتی این لایه از بین رفت، پوست جدید رشد می‌کند که صاف‌تر است و اسکار کمتری دارد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات میکرودرم هم ارائه میده؟

میکرودرم؛ یک تکنیک درمانی جدید برای جوش های زیر پوستی

یک روش امروزی و غیر تهاجمی دیگر برای از بین بردن جوش‌ها، میکرودرم است. این شیوه از طریق تراشیدن سطحی لایه‌های بالایی پوست توسط کریستال‌های ریز عمل می‌کند. کارایی میکرودرم در کاهش جوش ‌های زیر پوستی بسیار زیاد است.

از بین بردن جوش برای همیشه؛ روش خانگی را امتحان کنید

کم نیستند کسانی که به روش‌های‌ خانگی برای درمان جوش صورت روی می‌آورند. هر چند بهتر است این شیوه را در کنار درمان‌های کلینیکی دنبال کرد. چرا ‌که یافته‌های علمی هنوز به نتایج قطعی در مورد اثربخشی آنها نرسیده‌اند. در ادامه چند مورد از این درمان‌های خانگی را با شما در میان می‌گذاریم:

سرکه سیب با اسیدهای خود به نبرد با جوش صورت می‌رود

شاید با شنیدن نام سرکه، بوی تند و سوزش در ذهنتان تداعی شود. اما این مایع قوی، حاوی اسیدهایی است که باکتری‌ها را نابود می‌کنند. تسکین التهاب و بهبود ظاهر اسکارها هم از دیگر خواص سرکه سیب است. حال این مایع بدبو اما مفید چطور قرار است به درمان جوش های بزرگ کمک کند؟

  • یک پیمانه سرکه را با 3 پیمانه آب ترکیب کنید (اگر پوست حساسی دارید، میزان آب باید بیشتر باشد)؛
  • بعد از پاکسازی صورت در خانه به طور کامل، محلول را با استفاده از پنبه روی آن بمالید؛
  • 5 تا 20 ثانیه صبر کنید و سپس صورت را با آب گرم بشویید و خشک کنید؛
  • بهتر است این کار را روزی 1-2 بار تکرار کنید. البته توصیه می‌کنیم قبل از هر چیز یک تست حساسیت را انجام دهید تا از واکنش پوست خود به سرکه مطمئن شوید.
سرکه سیب؛ از بین بردن جوش صورت روش خانگی
سرکه سیب؛ از بین بردن جوش صورت روش خانگی

عسل و دارچین؛ ماسک خوشبو و خوش ‌رنگ برای درمان جوش صورت

اگر به دنبال یک ماسک دلچسب هستید، بدون شک ترکیب عسل و دارچین، بیشتر از سرکه شما را راضی خواهد کرد. این دو ماده در کنار هم خاصیت آنتی ‌باکتریال ایجاد می‌کنند که باکتری‌های مولد آکنه را از بین می‌برد. ضمن اینکه معمولاً بیشتر افراد، حساسیتی به آن نشان نمی‌دهند.

  • دو قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق چای‌خوری ‌دارچین مخلوط کنید تا ترکیب خمیر مانندی حاصل شود؛
  • پس از پاک کردن صورت، ماسک را روی آن بگذارید و 10 تا 15 دقیقه منتظر بمانید؛
  • سپس صورت را بشویید و خشک کنید.

روغن درخت چای؛ یک داروی گیاهی برای جوش صورت

شاید اولین بار باشد که نام روغن درخت چای را می‌شنوید. اما اگر سری به عطاری‌ها بزنید، حتماً آن را پیدا خواهید کرد. بهتر است بدانید که این روغن، خاصیت ضد التهاب و میکروب دارد و از این راه به درمان آکنه کمک می‌کند. البته روغن درخت چای ممکن است در برخی افراد واکنش‌های آلرژیک به دنبال داشته باشد. پس تست را فراموش نکنید.

  • یک پیمانه روغن را با 9 پیمانه آب ترکیب کنید؛
  • حالا یک عدد گوش پاک‌کن تمیز را درون محلول فرو ببرید و روی جوش‌ها بزنید؛
  • در صورت نیاز می‌توانید بعد از شستن صورت، از مرطوب ‌کننده هم استفاده کنید؛
  • اگر واکنش یا التهابی را در صورت خود مشاهده نکردید، روزی 1 تا 2 بار آن را مورد استفاده قرار دهید.
روغن درخت چای؛ داروی گیاهی برای جوش صورت
روغن درخت چای؛ داروی گیاهی برای جوش صورت

چای سبز و متفاوت‌ ترین تجربه درمان جوش صورت

نوشیدنی محبوب ایرانی‌ها، چای، خواص زیادی دارد. اما چای سبز چیز دیگری است! این مایع خوش ‌رنگِ سرشار از آنتی ‌اکسیدان هم برای درمان جوش صورت به کار می‌رود. البته نوشیدن آن هم به همان میزان مفید است.

  • مقداری چای سبز را به مدت 3 تا 4 دقیقه در آب در حال جوش بریزید،
  • حالا اجازه دهید تا چای سرد شود؛
  • با استفاده از یک پنبه آن را به صورت بزنید. یک راه دیگر هم این است که چای را درون ظرف اسپری ریخته و روی جوش‌ها اسپری کنید؛
  • پس از اینکه چای خشک شد، صورت را با آب گرم شستشو داده و خشک کنید.

البته ترکیبات بالا تنها روش‌های خانگی مبارزه با آکنه نیستند. استفاده از فندق جادویی و آلوئه‌ورا در کنار مصرف مکمل‌های زینک و امگا 3، لایه‌برداری روزانه، رژیم غذایی صحیح و کاهش لبنیات نیز به نبرد با جوش صورت کمک می‌کنند.

پیشگیری یا درمان جوش صورت؟ چگونه از آکنه جلوگیری کنیم؟

همه ما به این باور رسیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. اگر بتوانید تمام موارد بهداشتی را رعایت کنید تا جوش‌های مزاحم روی صورتتان ظاهر نشوند، دیگر مجبور نیستید دردسرهای درمان را متحمل شوید. حتی اگر در نهایت حریف آنها نشوید، تلاش خود را کرده‌اید. اما چه نکاتی می‌توانند شما را از شر آکنه مصون نگاه دارند؟

  • صورت خود را روزی دو بار با آب گرم و شوینده ملایم مخصوص آکنه شستشو دهید. دقت کنید که شستشوی صورت بیش از دو بار ممکن است نتیجه معکوس دهد؛
  • از اسکراب پوست دارای آکنه و ترکاندن جوش‌ها خودداری کنید. این کار جز گسترش عفونت به سایر نقاط صورت، قرمزی و تورم نتیجه‌ای ندارد؛
  • تلفن‌های همراه بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، آلوده هستند. پس تا جای ممکن سعی کنید آنها را به صورت نچسبانید؛
  • شستن مرتب دست‌ها را به یک عادت تبدیل کنید. به خصوص وقتی قصد آرایش و استفاده از کرم یا لوسیون را دارید؛
  • اگر عینکی هستید یا هر از گاهی از آن استفاده می‌کنید، به نظافت عینک خود هم اهمیت دهید. عینک هم یک منشأ آلودگی است؛
  • محصولات آرایشی ویژه پوست‌های حساس و فاقد چربی ( غیر کومدون‌زا ) به درد شما می‌خورند. البته حتی این نوع مواد آرایشی را هم باید قبل از خواب، کاملاً پاک کنید؛
  • سعی کنید زیاد در معرض آفتاب قرار نگیرید. چون این کار به معنی تولید سبوم بیشتر است؛
  • استرس و اضطراب دشمن پوست هستند. هر چه میزان آنها بیشتر شود، تولید کوریستول و آدرنالین هم بالاتر می‌رود و این یعنی خوشامدگویی به آکنه‌ها؛
  • تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا در هوای گرم و مرطوب، خنک بمانید و در مقابل عرق ایستادگی کنید. هیچ‌ چیز مانند تعریق، فضا را برای ظهور جوش‌ها مهیا نمی‌کند.

پوست زیبا و شاداب
پوست زیبا و شاداب

سوالات رایج درباره درمان جوش صورت

مدت زمان درمان جوش چقدر است؟

این امر بستگی به نوع جوش و درمانی دارد که پزشک برای شما در نظر می‌گیرد. در مجموع آکنه‌های شدید، زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارند. ضمن اینکه دکتر معمولاً مراحل مختلف درمان را از ابتدا طی می‌کند.

آیا درمان دائمی برای جوش صورت وجود دارد؟

همانطور که پیشتر گفتیم، عوامل مختلفی در ایجاد آکنه دخیل هستند؛ از استرس تا تغییرات هورمونی. پس تا زمانی که این عوامل تحت کنترل باشند، می‌توان از بروز جوش جلوگیری کرد. اما تا کنون روشی ابداع نشده که آکنه را به طور کامل درمان کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات میکرودرم هم ارائه میده؟

جوش صورت با تغذیه مرتبط است؟

بسیاری بر این باور هستند که مصرف مواد غذایی خاصی مانند لبنیات پر چرب و مواد قندی زمینه را برای ایجاد جوش مهیا می‌کند. هر چند هنوز شواهدی به دست نیامده که صحت این ادعا را ثابت کند. با این‌ وجود، رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، ویتامین C و ماهی به سلامت پوست کمک می‌کنند.

آیا خوردن شکلات باعث آکنه می‌شود؟

مطالعات درباره اثر تغذیه بر جوش صورت، هنوز چندان قابل اعتنا نیستند. همانگونه که گفتیم برخی غذاها ممکن است باعث بروز جوش صورت شوند، اما هیچ سندی در خصوص رابطه شکلات و آکنه وجود ندارد.

آیا همه جوش‌های صورت منجر به اسکار می‌شوند؟

آن دسته از آکنه‌هایی که به پوست نفوذ کرده و لایه‌های عمیق‌تر را هدف قرار می‌دهند، از خود اسکار بر جای می‌گذارند. اگر درمان جوش صورت مناسب و به موقع باشد، می‌توانید از ایجاد اسکار توسط این نوع جوش‌ها هم جلوگیری کنید. البته از آرایشگاه آنلاین هوم سرویز هم می توانید برای درمان جای جوش و آکنه کمک بگیرید.

پوستی زیبا و شاداب با آرایشگران حرفه ای هوم سرویز

اگر می خواهید پوستی زیبا و شاداب داشته باشید و هیچ گونه جای جوش و آکنه روی پوست شما وجود نداشته باشد، این کار را به آرایشگران حرفه ای و مطمئن هوم سرویز بسپارید تا به بهترین شکل ممکن پوست شما را پاکسازی کنند. با تیم مطمئن و باتجربه هوم سرویز، زیبایی و شادابی را به پوست خود هدیه دهید و زیبایی چهره خود را چندین برابر کنید. یکی از بهترین روشهای پاکسازی پوست و از بین بردن جوش و آکنه، میکرودرم است که توسط آرایشگران حرفه ای هوم سرویز انجام می شود. برای ثبت درخواست پاکسازی صورت با میکرودرم، روی دکمه های زیر کلیک کنید:

پاکسازی پوست با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

جمع‌ بندی

در این مقاله به طور مفصل درباره درمان جوش صورت صحبت کردیم. از علل ایجاد کننده آن گفتیم و انواع آکنه را هم به شما معرفی کردیم. حالا می‌توانید با اطلاعات و آگاهی بیشتری با این عارضه برخورد کنید. در صورت نیاز به پزشک مراجعه کرده و از درمان‌های مناسب برای از بین بردن جوش و آکنه کمک بگیرید. 

علاوه بر این مقاله، ما اطلاعات کامل و جامعی را درباره دیگر موضوعات آرایشی، بهداشتی و زیبایی در اختیار شما قرار داده‌ایم. کافی است سری به دیگر مقالات ما در سایت و اپلیکیشن و یا آپارات هوم سرویز بزنید. بدون شک مطالعه این مطالب آگاهی شما را از دنیای زیبایی و رموز آن بیشتر می کند و زیبایی و جذابیت بیشتر را به شما هدیه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا