بنایی و دکوراسیون

پتینه کاری روی دیوار چیست؟

پتینه‌ کاری روی دیوار ، یکی از روش‌هایی است که به‌ عنوان جایگزین رنگ ‌آمیزی محسوب می‌شود و جذابیت فوق ‌العاده و منحصر به‌ فردی دارد. با استفاده از پتینه‌ کاری روی دیوار، شما می‌ توانید نقش‌ هایی را ایجاد کنید که کاملا طبق سلیقه و روحیات شما باشند و روزانه از دیدن آن‌ها لذت ببرید. در واقع پتینه ‌کاری از روش‌هایی محسوب می‌شود که می‌توان با استفاده از آن روی دیوار و حتی سقف، طرحهای جذاب را ایجاد کرد و ظاهری متفاوت و خاص به محیط بخشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

پتینه کاری چیست؟

در لغت، پتینه به ‌معنای زنگار و کهنگی است و در علم معماری، به‌ عنوان یک هنر کهنه ‌کاری شناخته می‌شود. پتینه ‌کاری سبکی از رنگ ‌آمیزی است که در دیوار، سقف یا هر قسمت از ساختمان، یک حالت رنگی، تورفته و کهنه ایجاد می‌کند. در حال حاضر، با پیشرفت علم معماری و ایجاد سبک‌های به‌ روز با متریال‌های جدید، افکت‌های پیشرفته و مدرنی به مجموعه رنگ‌ های پتینه اضافه شده‌اند که می توانند یک نمای دکوراتیو خاص در آن ایجاد کنند. در واقع، استفاده از رنگ ‌ها و افکت ‌های متنوع و جذاب در پتینه ‌کاری باعث شده است که تحولی نو در صنعت معماری صورت بگیرد و این مسئله همواره در حال تکامل و پیشرفت است. در نتیجه، می ‌توان گفت پتینه‌کاری هنری است که با آن می ‌توان  از رنگ‌ها و ابزارهای مختلف استفاده کرد تا بافت‌های بصری زیبا و متنوعی را روی سطوح مختلف ایجاد کرد. در این مقاله، شما با هنر پتینه‌ کاری و پتینه‌کاری روی دیوار آشنا می‌ شوید.

پتینه کاری روی دیوار
سرویس پتینه کاری روی دیوار در هوم سرویز

پتینه‌ کاری روی دیوار در طراحی داخلی منزل

یکی از پرطرفداران ترفندهای پتینه در جهان، پتینه ‌کاری روی دیوارهای منازل است که امروزه، در دکوراسیون داخلی منزل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هنر پتینه‌کاری روی دیوار و تکنیک‌های استفاده از پتینه در ساختمان بسیار گسترده است. در واقع، با استفاده از هنر پتینه ‌کاری می‌توان یک دیوار ساده و بی ‌روح را به یک دیوار جذاب و منحصربه‌فرد تبدیل کرد.

هنر پتینه‌ کاری، در مقایسه با رنگ‌ های ساده‌ای که برای رنگ ‌آمیزی سطوح استفاده می‌شوند، طرفداران بیشتری دارد و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا باعث می‌شود که فضای داخلی جذاب ‌تر و دلنشین ‌تر شود. در نتیجه، افرادی که دوست ندارند دیوارهای خانه‌شان رنگ‌ آمیزی ساده داشته باشد و در کنار آن، تمایلی به نصب انواع کاغذ دیواری ندارند، می‌توانند از هنر پتینه ‌کاری روی دیوار استفاده کرده و در دکوراسیون داخلی منزل خود یک فضای جذاب و دلنشین ایجاد کنند.

البته اگر از کسانی هستید که می خواهید دیوارهای خانه خود را با کاغذ دیواری بپوشانید، می توانید برای نصب کاغذ دیواری خانه خود از خدمات هوم سرویز در زمینه نصب کاغذ دیواری پذیرایی استفاده کنید.

پتینه کاری روی دیوار
سرویس پتینه کاری روی دیوار در هوم سرویز

مزایای پتینه‌ کاری روی دیوار

  • همانطور که گفته شد، پتینه ‌کاری جایگزین رنگ‌آمیزی ساختمان و دکوراسیون داخلی آن محسوب می‌شود و حتی زیبایی آن نسبت ‌به رنگ‌آمیزی جذاب‌تر و چشم نوازتر است؛ اما این هنر قیمت نسبتا بالایی دارد و به‌ همین دلیل، اغلب افراد برای دکوراتیو کردن یک بخش از دیوار از آن استفاده می‌کنند.
  • پایداری و دوام پتینه‌ کاری بسیار بالاست و عمر بسیار بالایی دارد. در این‌ صورت، غالبا تا زمانی ‌که خودتان برای تغییر رنگ سطوح اقدام کنید، سالم باقی می‌مانند.  
  • یکی از ویژگی‌ها و مزایای فوق‌ العاده پتینه‌ کاری روی دیوار این است که،در صورت زخمی‌شدن و خراب‌شدن یک قسمت کوچک از پتینه‌کاری، می‌توانید به ‌سادگی و در سریع ‌ترین زمان ممکن آن را ترمیم کرده و لکه ‌گیری کنید. همچنین شما می ‌توانید آن قسمت‌هایی از دیوار که دارای موج، ترک و ناهمواری است را با پتینه بپوشانید؛ زیرا پتینه‌ کاری بافت‌های ریز و درشت بسیار جذابی دارد.
  • پتینه‌کاری روی تمامی سطوح از جمله سطوح فلزی، چوبی، پارتیشن‌ها، دیوار، سقف و حتی ستون‌ها قابل اجرا است و در این‌ مورد محدودیتی برای استفاده از پتینه‌کاری وجود ندارد.
  • جالب است بدانید سطوحی که با استفاده از هنر پتینه‌ کاری پوشانده می‌شوند، در مقایسه با سایر سطوحی که با رنگ‌های روشن رنگ‌ آمیزی شده‌اند، دیرتر کثیف و کدر می‌شوند و اکثرا قابل شستشو هستند.

غالبا پتینه ‌کاری روی دیوار به ‌دلیل مزیت‌هایی که دارد، موردتوجه افراد زیادی قرار می‌گیرد. در واقع، اگر شما به نمونه‌های اجراشده پتینه‌کاری سربزنید، متوجه می‌شوید که این هنر تا چه ‌اندازه نسبت ‌به رنگ و سایر دیوارپوش‌ها، دیوار منزل و حتی فضا را هنری‌تر، دلنشین‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

همانطورکه در بالاتر نیز اشاره شد، قیمت پتینه‌ کاری نسبت ‌به سایر دیوارپوش‌ها بالاتر است و به‌ همین دلیل، غالبا به ‌عنوان یک عنصر دکوراتیو در قسمت کوچیکی از فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین استفاده زیاد از پتینه‌ کاری یا استفاده از آن در کل فضا توصیه نمی‌شود؛ زیرا پتینه‌کاری غالبا طرحدار بوده و بافت های خاصی دارد. در این‌ صورت اگر در فضاهای خاص استفاده شود، جلوه زیباتری را ایجاد می‌کند.

پتینه کاری روی دیوار
سرویس پتینه کاری روی دیوار در هوم سرویز

انواع پتینه‌ کاری روی دیوار

همانطور که گفته شد، پتینه‌کاری برای دکوراتیو کردن سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار متنوع و گسترده است. در واقع، این هنر در انواع پتینه‌های طلاکاری سقفی و دیواری، ورق نقره، طرح‌هایی مانند ابروباد، طرح‌های برجسته و غیربرجسته، طرح‌های بافت‌دار و بدون بافت، طرح‌های چوب، طرح کهنه ‌کاری یا هر طرح دیگری، قابل اجرا است.

در کنار آن، می‌توان گفت برای اجرای طرح‌های پتینه‌کاری روش‌های مختلفی وجود دارد؛ که این روش‌ها عبارتند از:

1.       پتینه ‌کاری با اسفنج

از آسان‌ترین روش‌های پتینه ‌کاری که تمامی افراد می‌توانند آن را انجام دهند، پتینه ‌کاری با اسفنج است. برای این روش از پتینه ‌کاری، ابتدا باید سطح موردنظر خود را رنگ‌آمیزی کنید و سپس با استفاده از یک اسفنج تمیز که به رنگ آغشته شده است، با حالت ضربه طرح مورد نظر خود را روی سطح ایجاد کنید.

2.      پتینه‌ کاری با ورق زینتی

در این روش، ابتدا باید سطح را کاملا تمیز کرده و آن را با رنگ آکریلیک بپوشانید. سپس چسب ورق زینتی را با استفاده از آب رقیق کنید و آن را با استفاده از یک قلم‌‌مو یا اسفنج، روی سطح بزنید. توجه داشته باشید، سطحی که به چسب ورق‌های زینتی آغشته شده است، باید از آلودگی دور نگه‌ داشته شود. در نهایت، روی این چسب‌ها، ورق زینتی موردنظر خود را قرار دهید و به کمک یک پارچه تمیز روی ورق‌ها را ماساژ دهید؛ تا ورق اضافی روی سطح باقی نماند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات بازسازی و دکوراسیون هم ارائه میده؟
پتینه کاری روی دیوار
سرویس پتینه کاری روی دیوار در هوم سرویز

3.      پتینه ‌کاری با پارچه

در روش پتینه ‌کاری با استفاده از پارچه، ابتدا باید سطح موردنظر خود را آماده کرده و آن را رنگ‌ آمیزی کنید. سپس می ‌توانید با استفاده از چند تکه پارچه آغشته به رنگ، با حالت ضربه، روی سطح طرح موردنظر خود را ایجاد کنید. این روش نسبت‌ به روش پتینه ‌کاری با استفاده از اسفنج به زمان و دقت بیشتری برای اجرا نیاز دارد.

4.      پتینه ‌کاری با رنگ‌ برداری

در این روش از پتینه‌کاری، مانند تمامی روش‌ها، ابتدا باید سطح موردنظر خود را تمیز کرده و آماده کنید. پس از آن با استفاده از یک قلم مو، رنگ رقیق را روی سطح موردنظر مانند سقف یا دیوار بزنید. در این زمان و قبل از اینکه رنگ خشک شود، باید رنگ‌های اضافه را به کمک یک پارچه و به ‌صورت مچاله‌ای بردارید. در این روش، ظاهر سطح شکل مچاله‌ای به‌ خود می‌گیرد.

5.      پتینه ‌کاری با استفاده از خمیر تکسچر

خمیری که در پتینه ‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، خمیر تکسچر است. این خمیر از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است. البته پتینه‌کاری با استفاده از خمیر باید توسط یک فرد هنرمندی که در این زمینه تجربه دارد، انجام شود؛ زیرا استفاده از خمیر و ایجاد طرح‌ها و اشکال جذاب و خلاقانه با استفاده از آن در پتینه‌کاری، کمی مشکل است و نیاز به دقت و تبحر بالایی دارد. همچنین، در مقایسه با سایر خمیرهای ساختمان، خمیر تکسچر دیرتر خشک می‌شود؛ به ‌همین دلیل هنرمند می‌تواند روی طرح موردنظر خود زمان بیشتری کار کند.

6.      پتینه ‌کاری با استفاده از بتونه

در هنر پتینه‌ کاری، بتونه روغنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بازار، بتونه‌های مخصوص پتینه ‌کاری رزینی وجود دارد که باعث افزایش کیفیت آن شده است. بتونه‌های روغنی نسبت‌ به سایر بتونه‌های موجود، قیمت پایین‌تری دارند. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که برای استفاده از بتونه‌های روغنی پتینه ‌کاری، سطح موردنظر باید کاملا زیرسازی و حفره‌گیری شود. علاوه‌ بر آن، قبل از بتونه‌ کاری سطح موردنظر باید کاملا از آلودگی‌ها و گردوغبار پاک شود.

پتینه کاری روی دیوار
سرویس پتینه کاری روی دیوار در هوم سرویز

کاربردهای مختلف پتینه‌ کاری

همانطور که در طول این مقاله اشاره شد، هنر پتینه‌کاری تنوع بسیار گسترده‌ای دارد و تقریبا روی تمامی سطوح قابل اجرا است. از جمله کاربردهای گسترده این هنر می‌توان به پتینه‌کاری روی دیوار، پتینه‌کاری سقف، پتینه‌کاری گچبری، پتینه روی ام‌دی‌اف، شیشه و چوب اشاره کرد.

به ‌طور کلی می‌توان گفت، پتینه کاری قابلیت اجرا روی تمامی سطوح و دیوارها را دارد و در کنار آن، امکان اجرای انواع طرح و ایده با این هنر وجود دارد و از این هنر زیبا می توان در قسمتهای مختلفی از خانه استفاده کرد.

پتینه کاری روی دیوار
سرویس پتینه کاری روی دیوار در هوم سرویز

سفارش پتینه کاری روی دیوار در هوم سرویز

حالا که با هنر زیبای پتینه کاری روی دیوار آشنا شدید، می توانید برای سفارش پتینه کاری روی دیوار به متخصصان سایت هوم سرویز اعتماد کنید و این کار را به افراد حرفه ای و متخصص در هوم سرویز بسپارید. با سفارش پتینه کاری به هوم سرویز، می توانید منزل خود را با این هنر زیبا، حسابی جذاب و دلنشین کنید و از وجود پتینه کاری در خانه خود لذت ببرید. پس سریعتر تصمیم بگیرید و برای سفارش پتینه کاری روی دیوار اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا