نظافت و پذیرایی

مگس سفید چیست؟ ✔️ درمان قطعی مگس سفید

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

[quote]چند سالی است که به دلیل شرایط اقلیمی در شهر تهران علاوه بر پشه و مگس‌های پیشکسوت که یار غار شهر ساختمان‌های بدقواره و برج‌های بیکاره بوده‌اند، مگس‌های جدیدی اضافه شده‌اند که مگس سفید نامیده می‌شوند اما انگار از قدیم اسم و رسم داشته‌اند و به سفید‌بالک مشهور هستند[/quote] بهار با تمام زیبایی‌هایش یک خصیصه ناگوار دارد و آن هم پیدایش پشه و مگس است! چه شب‌هایی که این جانوران دهشتناک خواب را بر چشمانمان حرام نکرده‌اند و چه خارش‌ها و سوزش‌ها که از نیش این موجودات نفرت‌انگیز که گویی یکی از رسالت‌هایشان سلب آسایش از بشر بوده، نصیب ما نشده است!
مگس سفید یا سفیدبالک یا سفید بالکمشکلات و آزاردگی‌هایی که پشه‌ها و مگس‌ها برای ما ایجاد می‌کنند باعث شده که هر کدام از ما به شیوه‌ای در هنگام هجوم این موجودات برای راحت شدن از دستشان چاره‌ای بیندیشیم، هر کس به روشی که به نظرش پسندیده‌تر است و جواب می‌دهد وارد عمل می‌شود، یکی با نصب توری خیال خودش را راحت می‌کند، فرد دیگر در موقع خواب از قرص‌های حشره‌کش و دستگاه‌های مخصوصی که دارد استفاده می‌کند، برخی دیگر اما همچنان به سبک قدیمیا، هر شب اِمشی را عَلَم می‌کنند و در حلق خودشان و خانواده می‌کنند تا از شر این جانوران خبیث راحت شوند!
چند سالی است که به دلیل شرایط اقلیمی در شهر تهران علاوه بر پشه و مگس‌های پیشکسوت که یار غار شهر ساختمان‌های بدقواره و برج‌های بیکاره بوده‌اند، مگس‌های جدیدی اضافه شده‌اند که مگس سفید نامیده می‌شوند اما انگاراز قدیم اسم و رسم داشته‌اند و به سفید‌بالک مشهور هستند، این که اسمشان چیست شاید اصلا برای ما مهم نباشد مهم این است که به شکل وحشتناکی ما را آزار و اذیت می‌کنند. نکته مهم این است که هر سال به تعداد این موجودات خبیث اضافه می‌شود و شهرداری هم هر کاری که می‌کند توانایی مقابله با این مگس‌های سفید یا سفیدبالک‌ها را ندارد هر چند که به نظر می‌رسد این نوار‌های زردی که دور درخت‌ها می‌پیچند هم چندان تاثیری ندارد و فقط برای آن است که در دهان شهروندان را بندند.
اما قبل از این که ببینیم چه راه مقابله‌ای با این مگس سفید یا سفیدبالک هست لازم است که با این موجود عجیب و غریب که این قدر ریز است که جز نقطه‌ای از سفیدی چیز از آن تا به حال ندیده‌ایم آشنا شویم و اصلا به این نکته پی ببریم که مگس سفید یا سفید بالک چیست و غیر از رفتن در دهان و چشممان چه آسیب‌های دیگری ممکن است به ما وارد آورد:

تمام مضرات مگس سفید یا سفید بالک

1) آسیب‌رساندن به گیاهان
برای این که در جریان باشید این سفیدبالک‌ها از زیرگونه‌های بسیار خطرناک مگس‌ها هستند و بر خلاف آن که فکر می‌کنیم به گیاهان و محصولات کشاورزی آسیب نمی‌زنند به آن‌ها آسیب وارد می‌کنند، به خصوص گوجه فرنگی که علاقه خاصی به آن دارند. پس اگر در باغچه خانه در بهار و تابستان دو پَر ریحان کاشتید که همراه با غذا میل کنید اگر خراب شد دنبال شته و آفت خاصی نگردید کار همین سفید بالک‌ها است.

مگس سفید

2) دستگاه تنفسی، بی‌دفاع در برابر سفید بالک‌ها
مگس سفید به دلیل اندازه بسیار کوچکی که دارد این توانایی را دارد که از طریق مجاری تنفسی وارد دستگاه تنفسی انسان شود و این ورود می‌تواند زمینه‌ساز عفونت‌های گسترده در شش‌ها و مخاط بخش‌های مختلف دستگاه تنفسی شود که همین مسئله ضرورت جلوگیری از ورود این موجودات به دستگاه تنفسی را روشن می‌سازد.

3) کودکان بی‌دفاع‌ترین قشر در برابر مگس‌های سفید
کودکان یکی از قشر‌های آسیب‌پذیر در برابر سفیدبالک هستند، ورود سفید بالک به دستگاه تنفسی کودکان موجبات آسم، التهابات تنفسی و بسیاری دیگر از بیماری‌های تنفسی را به وجود می‌آورد.

4) ناقل ویروس‌های بیماری‌زا
آن طور که تحقیقات در این زمینه مشخص کرده است سفید بالک‌ یا مگس سفید که از شیره گیاهان تغذیه می‌کند می‌تواند ناقل بیماری‌های ویروسی نیز باشد.

بیش‌تر بخوانید:
نصب توری پنجره و رهایی از حشرات مزاحم
در زمان گرفتگی لوله‌ها و چاه فاضلاب چه کنیم؟
آنچه باید در مورد سیستم لوله کشی ساختمان بدانید
ضرورت سمپاشی منازل و دفع موجودات موذی برای خانواده ها
خونه‌تکونی در هوم سرویز با اپلیکیشنی متفاوت و ۱۵۰ سرویس متنوع

[quote]توت کاکوزا یا توت کاغذی که در خیابان‌های تهران فراوان است و شهرداری نیز سال‌هاست اقدام به کاشت این درخت آسیایی و پهن‌برگ می‌کند که در برابر آلودگی هوا، خشکسالی، گرما و باد مقاوم است و این قدر سخت‌جان است که در هر خاکی هم رشد می‌کند عامل اصلی افزایش مگس‌های سفید است[/quote]

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سمپاشی هم ارائه میده؟

چگونه با سفیدبالک یا مگس سفید مقابله کنیم؟

اگر راستش را بخواهید بهترین راه مقابله با مگس سفید، کفشدوزک است اما اگر باز راستش را بخواهید در سالیان اخیر با گسترش شهرسازی، از بین بردن فضای سبز و کلی بلای رنگارنگ، شهر تهران اکوسیستم مناسب زندگی کفشدوزک را از دست داده است و این حشره کوچک دیگر نمی‌تواند در تهران زندگی کند تا با قلع و قمع کردن سفید بالک، شر آن را از سر ما کم کند و به صورت ارگانیک و طبیعی مگس‌های سفید نابود شوند بنابراین مجبوریم به راه‌های دیگری پناه ببریم که در موقع برخورد با حشرات به کار می‌گیرم.

روش های مختلف مبارزه :

1-بهسازی محیط

  • قراردادن زباله در کیسه ها ی در بسته ، سطلهای درب دار
  • دفن بهداشتی زباله
  • سوزاندن زباله
  • ایجاد توالتهای بهداشتی
  • دفع صحیح فاضلاب
  • جلوگیری از انباشته شدن کودهای دامی در مجاورت اماکن مسکونی

2- مبارزه فیزیکی و مکانیکی

  • قرار دادن درب بر روی ظروف محتوی غذا
  • نصب توری ضد زنگ یا پلاستیکی بر روی دربها ، پنجره ها و هواکشها
  • نصب تله های نوری در فروشگاه های مواد غذائی ، لبنیات ، قصابی و مغازه ها

3- مبارزه شیمیائی

  • استفاده از اسپری حشره کش ها که بطور موقت مگسها را میکشد مثل دی دی وی پی و سایپرمترین
  • استفاده از طعمه های سمی محتوی مواد قندی و یک حشره کش بهداشتی مانند اجیتا
  • استفاده از کاغذها و چسبهای محتوی حشره کشها (تله چسبان و تله جاذب
  • استفاده از حشره کش
    N,N-diethyl-m-methylbenzamide (DEET)

 

روش های کنترل مگس سفید به شرح زیر می باشد:

1.نصب تله های چسبان در ارتفاع مناسب درختان

2. حذف پاجوش و تنه جوش درختان توت:

به منظور کاستن از تراکم جمعیت نسـل اول سـفیدبالک، حـذف پـاجوش و تنه جوش درختان توت از نیمه اول خرداد ماه به طور جدي و مستمر صورت گیرد. 

3.آبشویی سطح زیرین برگ درختان:

از نیمه اول خرداد ماه، همزمان با مشاهده فعالیت نسل اول سفیدبالک، سطح زیرین برگ درختان توت آبشویی شوند. براي افزایش کارایی آبشویی، بسته به میزان تـراکم آفـت، از غلظـتهـاي 0/5-2/5 در هـزار صـابونهـاي حشره کش، مانند پالیزین، استفاده شود.
توضـیح: ناوگــان آبشـویی بایــد مجهـز بــه پمـپ فشـار قـوي 3 ایــنچ، شلنگ هاي رابط فشار قوي ونازلهاي آتشنشانی یک دوم باشد تا بتواند مراحل نابالغ آفت را از پشت برگهاي توت جدا کند.

4. کاربرد آفت کشهاي گیاهی و غیرشیمیایی کم خطر:

در فصـل تابسـتان و در منـاطقی کـه آلـودگی شـدید نسـلهـاي حد واسـط سفید بالک توت مشاهده میشود، از آفتکـشهـاي گیـاهی و غیرشـیمیاییکم خطر، با دزهاي توصـیه شـده، اسـتفاده شـود.

عـلاوه بـر ترکیـب صـابونی پالیزین که به صورت معمول در زمـان آبشـویی اسـتفاده مـیشـود، براسـاس نتایج آزمایشهـاي انجـام شـده، ترکیبـات گیـاهی و غیرشـیمیایی کـم خطـر دیگري، مانند روغن نیم (چریش)، روغـن ولـک تابسـتانه، روغـن سـیترال و روغن گیاه اسطوخدوس و برخـی از ترکیبات گیاهی تولید داخل و خارج که بـر پایـه عصـاره چـریش همـراه بـا حلال الکلی تهیه شده اند، قابل توصیه هستند.

5-هرس سبز و حذف شاخ و برگهاي آلوده به سفیدبالک:

براساس داده هاي شبکه مراقبت، همزمان بـا اوج جمعیـت حشـرات کامـل و تخمریزي آنها که حدوداً مصادف با نسـلهـاي حدواسـط آفـت در فصـل تابستان خواهد بود، لازم اسـت تا ارتفاع 2/5 متري درختان تـوت، شـاخ و بـرگهـاي آلـوده بـه ایـن آفـت
حذف شوند و همچنیم انجام هرس سبز (حذف 50 سانتیمتر از انتهاي شاخه ها) از افزایش برگهـاي آلـوده بـه تخم و پوره که میتوانند منجر به طغیان آفت در نسل بعدي شوند، ممانعـت به عمل آید.

براي دستیابی به نتیجه مطلوب، هرس سـبز زمـانی بایـد صـورت بگیرد که حداکثر آلودگی بـه تخـم و سـه سـن اول پـورگی در بـرگهـاي انتهایی شاخه هـا مشـاهده مـیشـود. زمـان مناسـب هـرس سـبز تـابع شـرایط آب و هوایی در مناطق مختلف شهرداري بوده (حدوداً از دهم تا آخر مـرداد مـاه) و نیازمنـد بازدیـدهاي دقیـق میـدانی اسـت. در صـورت تـداوم شـدت آلودگی، هرس سبز نهایتاً براي یک نوبت دیگر میتواند در منطقـه مربوطـه تکرار شود.

6- سمپاشی

سمپاشی مگس ممکن است به صورت ابقایی در سطوح محل تماس و استراحت مگس ها صورت گیرد و یا از طناب و نوارهای آغشته به سمومی چون پروپکسور و دی متیلان، و پیروترویید ها مانند سیپرمترین، دلتامترین، پرم ترین و سیفلو ترین استفاده می شود. پروپوکسور و دیمتوات و آویزان کردن آنها از سقف اتاقها و سالنها استفاده شود.

تهیه و کاربرد طعمه های مسموم جامد یا مایع شامل سم به میزان1تا 2 درصد آجیتاو قند به میزان 10درصد در آب و مصرف این سموم در اطراف ساختمانها و یا مالیدن آنها به پایه ها و تیرکها و یا دیوارها نیز میتواند موثر باشد. سموم ممکن است به صورت آئروسل یا اسپری تحت فشار در اماکن سرپوسیده مصرف شوند.
همچنین میتوان با سمپاشی مگس به صورت امولسیون یا سوسپانسیون در سطح و درون توده های زباله، مدفوع دام و طیور در دامداریها و مرغداریها به صورت هفتگی اقدام به لاروکشی و مبارزه با لارو مگسها نمود.

مگس سفیدراه‌های سنتی مقابله با حشرات به درد مقابله با مگس سفید می‌خورد؟

همیشه قبل از هر اقدام دیگری بهتر است مقابله با مگس‌ها را با شستشوی برگ‌ها توسط شلنگ آب شروع کنید. این باعث پراکندگی آنها خواهد شد. سپس می‌توانید برگ ها را با محلول صابون‌های مخصوص دفع حشرات اسپری کنید. مطمئن شوید که تمام بخش‌های گیاه مخصوصا زیر برگ ها را اسپری کرده‌اید. برای جلوگیری از آسیب دیدن برگ‌های گیاه، زمانی به پاشیدن این محلول‌ اقدام کنید که دمای هوا پایین آمده است (مثلا اواخر روز). این کار را دوسه بار تکرار کنید.
کارت‌های مقوایی زرد رنگ که با لایه‌ای چسبنده از مواد نفتی یا روغنی پوشانده شده‌اند نیز می‌توانند در کنترل حشرات مفید واقع شوند. رنگ زرد این کارت‌ها که شبیه شاخ‌ و برگ‌هایی جدید و شاداب به نظر می‌رسند مگس های سفید را جذب کرده و آنها را در ژله‌ی چسبناک خود به کام مرگ خواهد کشاند. بهتر است هر چند روز یک‌بار رویه‌ی این کارت‌ها را تمیز نموده و در صورت نیاز مجددا مواد چسبنده را روی آنها بمالید.

یکی دیگر از راه‌های مقابله‌ی غیر شیمیایی با مگس های سفید اسپری کردن ترکیبی از روغن Neem (چریش) بر روی برگ‌ها است که می‌تواند بسیار موثر واقع گردد.

باید بگوییم که اگر منظورتان از راه‌های سنتی مقابله با حشرات توری و حشره‌کش‌های رایج است که اصلا بی‌خیالش شوید، چرا که هنوز نوعی از توری که این قدر ریز باشد که از ورود مگس سفید جلوگیری کند تولید نشده و به نظر که تولید هم نمی‌شود چون سفید بالک این قدر ریز است که از کوچک‌ترین منافذ رد می‌شود.
اگر هم به فکر اسپری‌های حشره‌کش یا قرص‌های حشره‌کش هستید که بهتر است بی‌خیال شوید چون مگس‌های سفید به خاطر کثرتشان و این که تقریبا هر مانعی را دور می‌زنند باز هم به زودی سر و کله‌شان پیدا می‌شود.

[quote]راه حل مقابله با مگس سفید یا سفیدبالک سمپاشی ماندگار در محیط است، نوعی از سموم که مثل اسپری‌های حشره‌کش اثرشان بعد از چند دقیقه از بین نرود و در محیط ماندگار باشند[/quote]

 

سمپاشی، تنها راه مقابله با مگس‌های سفید

در نظر داشته باشید که توت کاکوزا یا توت کاغذی که در خیابان‌های تهران فراوان است و شهرداری نیز سال‌هاست اقدام به کاشت این درخت آسیایی و پهن‌برگ می‌کند که در برابر آلودگی هوا، خشکسالی، گرما و باد مقاوم است و این قدر سخت‌جان است که در هر خاکی هم رشد می‌کند عامل اصلی افزایش مگس‌های سفید است، بنابراین اگر در خیابان یا کوچه‌ای زندگی می‌کنید که شهرداری درخت توت کاغذی کاشته است یا حتی در خانه‌تان درخت توت کاغذی دارید بدون شک بیش‌تر از بقیه جاها مگس سفید دارید.

در مواردی که طبق توصیه کارشناسان چاره‌ای جز استفاده از سموم شیمیایی باقی نماند برخی حشره‌کش‌ها می‌توانند جمعیت مگس های سفید را کنترل کنند. به منظور آنکه بدانیم چه آفت‌کش‌هایی برای از بین بردن سفیدبالک‌ها مناسب هستند می‌توانیم به مواد موثره‌ی تشکیل‌دهنده‌ی آنها توجه نماییم. از جمله‌ی این مواد می‌توان به Imidacloprid و Acetamiprid ،Acephate ،Diafenthiuron اشاره کرد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سمپاشی هم ارائه میده؟

ایمیداکلوپراید (imidacloprid) که با نام‌های تجاری مختلف مانند کنفیدور و گاچو در بازار ایران وجود دارد اثر قابل توجهی روی مگس سفید و طیف گسترده‌ای از آفات مکنده دارد. با توجه به خاصیت سیستمیک قابل توجهش در شیره‌ی گیاهان نفوذ می‌کند و از این نظر نیازی به سم‌پاشی مداوم وجود نداشته و مصرف یکبار در سال آن کفایت می‌نماید.
Acetamiprid اين آفتکش که با نام تجاری موسپيلان نیز در بازار موجود است، دارای اثر تماسی گوارشی و با خاصيت بسيار قوی سیستمیک و نفوذ موضعی زياد می‌باشد. اين ترکيب به‌صورت پودر قابل حل در آب (SP 20%) برای مبارزه با کليه آفات مکنده و لاروها فرموله می‌شود.

Acephate نیز به عنوان یک سم سیستیمیک موثر دیگر مطرح می‌باشد. این سم نیز همچون ایمیدا کلوپراید اثرات منفی‌ای روی زنبورهای عسل و سایر حشرات مفید دارد. ضمن آنکه این نوع سم بوی بسیار نامطبوع و پایداری شبیه بوی تخم‌مرغ گندیده تولید می‌نماید.

دیافن‌تیورون (Diafenthiuron) یک سم سیستمیک جدید با اثر قابل توجه در کنترل مگس سفید است. اما مانند سایر حشره‌کش های ذکر شده، برای زنبورها بسیار سمی است. ضمنا این آفت کش برای گونه‌های آبزی نیز بسیار خطرناک است و نباید در نزدیک آبگیرها یا رودخانه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

راه حل مقابله با مگس سفید یا سفیدبالک سمپاشی ماندگار در محیط است، نوعی از سموم که مثل اسپری‌های حشره‌کش اثرشان بعد از چند دقیقه از بین نرود و در محیط ماندگار باشند.

جهت استحضار شما باید عرض کنیم که اگر به دنبال خدمات سمپاشی در تهران هستید و در عین حال می‌خواهید در صورت سمپاشی خیالتان از بابت بهداشتی بودن و آسیب نرسیدن به خانواده در اثر این سم‌ها راحت باشد، توصیه ما به شما آن است که از خدمات سمپاشی هوم سرویز استفاده کنید، هوم سرویز هم امینی سمپاشی را تایید می‌کند، هم قیمت آن را تضمین می‌کند، هم این که به شما اطمینان می‌دهد که برای همیشه از شر مگس‌های سفید راحت می‌شوید، آسان‌ترین راه دسترسی به آن هم در اختیارتان است، اپلیکیشن یا وب‌سایت سامانه آنلاین خدمات منزل هوم سرویز، برای ثبت سفارش در اختیار شماست!

در جدول زیر قیمت سمپاشی توسط تیم هوم سرویز قابل مشاهده است:

قیمت سمپاشی
قیمت سمپاشی رستوران

‫5 دیدگاه ها

  1. باغچه خونم خیلی خوب بار داده،محصولات جالیزی باکیفیت و زیادی عمل اومده،اخیرا به شدت مورد هجوم مگس سفید واقع شدن و دارن جلو چشمام از بین میرن،از سم ایمیداکلوپراید هم استفاده کردم هیچ تاثیری نکرد به نظر میاد بیشترم شدن،آخه چیکار کنیم با این لعنتیا،نظرتون راجع به ترکیب مایع ظرفشویی و اب و روغن مایع چیه تو سایتهای خارجی خیلی توصیه میکنن،فقط ترسم از اینه که صابون یا مایع ظرفشویی چون بالاخره روی خاک هم میریزه از طرفی هم ریشه خود گیاهو خشک کنه،اساتید لطفا راهکاری عنایت کنند واقعا دیگه رو اعصابن این مگسها،،،،تشکر از سایت خوبتون

    1. سلام
      دوست عزیز حالا که همه راه ها رو رفتین دیگه باید منبعش رو پیدا کنید. پیشنهاد می کنیم برای این کار از یک سمپاش حرفه ای کمک بگیرید.

    2. دوست عزیز مایع ظرفشویی با چند قطره آبلیمو راه کار قطعی نیست ولی تاثیر گذاره ،گیاه هارو هم خرلب و خشک نمیکنه نگران نباش فقط چند بار باید بزنی تا جمعیتشون کنترل بشه

  2. با سلام،من گلخونه دارم و خیار کشت میکنم باید بگم که منم مثل بقیه شماها با آفت مگس سفید اونم بصورت خیلی زیاد مواجه شدم و هر سمی زدم اثر نکرد تا اینکه از ترکیب مایع ظرفشویی یا همون ریکا با سرکه سفید به نسبت هر سمپاش بیست لیتری ،سی میلی گرم ریکا و بیست تا سی میلی گرم سرکه استفاده کردم اونم با لاس سرکج سمپاش که بتونه به زیر برگها برسه استفاده کردم که در همون لحظه استفاده جنازه هزاران مگس سفید رو روی برگ و میوه گلخونه مشاهده کردم،وباید بگم که با دو بار سمپاشی در هفته کلا از دست این مگسها خلاص شدم،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا