پزشکی و پرستاری

درباره تست اثربخشی واکسن چه می دانید؟

 تقریبا تمامی افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند یا آن‌هایی که در انتظار دریافت این واکسن هستند، حداقل یک بار به این مسئله فکر کرده‌اند که واکسن کرونا تا چه اندازه در برابر ویروس کرونا از بدن محافظت کرده و تا چه اندازه موثر است؟ تست اثربخشی واکسن کرونا به همین منظور و برای بررسی میزان ایمنی که پس از تزریق واکسن کرونا ایجاد می‌شود، انجام شده و در کنار آن برای بررسی اثربخشی تزریق واکسن کرونا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوشته از هوم سرویز با تست اثربخشی واکسن آشنا خواهید شد و از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

تست اثربخشی واکسن چیست؟

در علم پزشکی، آزمایشاتی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان میزان اثربخشی واکسن کرونا و پاسخ سیستم ایمنی بدن به آن را اندازه‌گیری کرد. به‌ عنوان مثال، آزمایش آنتی‌بادی آزمایشی است که می‌تواند آنتی‌ بادی‌های پروتئین نوکلئوکپسید را تشخیص دهد. این آنتی‌بادی‌ها تنها به عنوان پاسخ به عفونت در بدن تولید می‌شوند. اما بدیهی است که انجام آزمایش آنتی‌بادی نمی‌تواند نوع آنتی‌بادی‌های مرتبط با میزان اثربخشی واکسن را کرونا را تشخیص دهد و در واقع نشان نمی‌دهد که سیستم ایمنی بدن فرد چگونه به واکسن پاسخ داده است.

یکی از موثرترین و شناخته‌شده‌ترین آزمایشاتی که برای میزان اثربخشی واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرد، آزمایش نوترولایز است. در واقع، مسئولان بهداشت جهان در پی کشف این موضوع هستند که میزان آنتی‌ بادی نوترولایز بدن یا همان آنتی‌ بادی خنثی‌کننده، برای افرادی که واکسن را دریافت کرده‌اند، با گذشت زمان چقدر قوی خواهد بود. واکسن‌های مجاز کرونا که در حال حاضر در کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیش از 90 درصد موثر هستند. اما ممکن است این سوال نیز برای افراد پیش بیاید که این واکسن‌ها تا چه اندازه ایمنی محافظتی ایجاد می‌کنند و میزان اثربخشی آن‌ها چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال، سنجش‌های خنثی‌سازی مختلفی برای افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد و همانطور که گفته شد، آزمایش نوترولایز یکی از موثرترین این سنجش‌ها می‌باشد.

آزمایش نوترولایز
آزمایش نوترولایز

آزمایش نوترولایزر چیست؟

آزمایش نوترولایز یا همان آمازیش آنتی‌ بادی خنثی‌کننده ویروس کرونا (در بیماری‌های سارس یا کووید 19) آزمایشی است که با انجام آن می‌توان فهمید که آیا بدن فرد آنتی‌ بادی خنثی‌کننده عملکردی دارد یا نه. این آزمایش تنها آزمایش مورد تایید سازمان FDA EUA است و در واقع، سایر آزمایش‌های آنتی‌بادی که تعیین کننده میزان lgG/lgM هستند، نتیجه‌ای در جنبه عملکردی یا خنثی‌سازی آنتی‌بادی‌ها نخواهند داشت.

آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده یا همان نوترولایز نوعی آنتی‌بادی هستند که از سلول‌های بدن در برابر عوامل بیماری‌زا و ارگانیسم‌هایی که باعث بیماری می‌شوند، محافظت می‌کنند. در واقع این آنتی‌بادی‌ها به طور طبیعی و به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی بدن تولید می‌شوند و تولید آن‌ها نیز هم با ایجاد عفونت در بدن و هم با تزریق واکسن علیه عفونت‌ها صورت خواهد گرفت.  این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند تا مادام العمر از بدن در برابر عفونت‌ها محافظت کنند. همچنین می‌توان از آن‌ها برای تعیین اینکه آیا تزریق واکسن در فرد، پس از بهبودی از عفونت، مصونیت ایجاد کرده است و کاملا ایمن شده است، نیز استفاده کرد. به عبارتی، این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند پس از بهبودی فرد بیمار از عفونت مورد استفاده قرار گرفته و به همین دلیل به عنوان یک تست میزان اثربخشی واکسن شناخته می‌شوند.

آزمایش نوترولایز
چه افرادی باید آزمایش نوترولایز را انجام دهند؟

چه افرادی باید آزمایش نوترولایز را انجام دهند؟

همانطور که اشاره شد، آزمایش نوترولایز غالبا برای افرادی که واکسینه شده‌اند یا برای افراد پس از بهبودی‌شان از عفونت فعال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این اوصاف، می‌توان گفت که یکی از موارد مورد استفاده آزمایش نوترولایزر پس از واکسیناسیون کرونا است. افراد می‌توانند پس از دریافت اولین دوز واکسن کرونا با بیماری کووید19 و همچنین پس از دریافت دوز دوم، آزمایش نوترولایز یا همان تست میزان اثربخشی واکسن را انجام دهند تا در نتیجه این آزمایش مشخص شود که آیا بدن این فرد در پاسخ به واکسن دریافت‌شده، آنتی‌بادی خنثی کننده یا همان نوترولایز تولید کرده است یا نه.

در حال حاضر می‌توان گفت برای واکسن‌هایی که در برابر ویروس کرونا 95 درصد موثر شناخته می‌شوند، از هر 1 میلیون نفری که این واکسن را دریافت کرده‌اند، 5000 نفر از آن‌ها در برابر ویروس کرونا محافظت نشده‌اند.

از طرفی، این آزمایش می‌تواند پس از بهبودی عفونت ویروس نیز در افراد مورد استفاده قرار بگیرد. یعنی اگر فرد به ویروس کرونا و بیماری‌ کووید19 یا سارس، مبتلا شده باشد، انجام آزمایش نوترولایز می‌تواند پاسخ ایمنی بدن به عفونت را تعیین کند.

در این میان ذکر این نکته نیز ضروری است که مسئولان و متخصصان بهداشت هنوز هم در رابطه با مدت زمان تاثیرگذاری و باقی ماندن آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده در خون پس از عفونت و همچنین در رابطه با محافظت از عفونت مجدد در آینده در حال انجام تحقیقات هستند.

در نتیجه، انجام آزمایش نوترلایز می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به عفونت را تعیین کند. همانطور که گفته شد، متخصصان هنوز در مورد مدت زمان باقی ماندن آنتی‌بادی‌های خنثی کننده در خون بعد از عفونت و همچنین محافظت از عفونت مجدد در آینده در حال تحقیق هستند. به همین خاطر می‌توان گفت که اگر می‌خواهید قبل از دریافت واکسن یک آزمایش پایه انجام دهید یا تنها می‌خواهید ایمنی بدن خود را چک کنید، می‌توانید آزمایش آنتی‌بادی نوترولایزر را انجام دهید. این آزمایش برای عموم مردم در دسترس قرار داشته و نتایج آن نیز غالبا حداکثر پس از 5 روز، مشخص می‌شود.

تست میزان اثربخشی واکسن کرونا
تست میزان اثربخشی واکسن کرونا

تست میزان اثربخشی واکسن کرونا با آنتی‌بادی نوترولایز

آنتی‌بادی‌های نوترولایز یا همان آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده، در حال حاضر به عنوان موثرترین و اصلی‌ترین عوامل محافظت در برابر عفونت در آینده شناخته می‌شوند. برای اولین بار، انجام سنجش های مبنتی بر ویروس با توان بالا برای بیماری کووید 19 می‌تواند تیترهای آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده را به طور دقیق تعیین کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تست کرونا هم ارائه میده؟

در واقع، آزمایش نوترولایزر یک تست میزان اثربخشی واکسن است که یک آزمایش خون ساده محسوب شده و انجام دادن آن نیز بسیار سریع و آسان صورت می‌گیرد. اما نتایج این آزمایش بسیار اهمیت داشته و می‌تواند به تعیین پروتکل‌های ایمنی در آینده کمک کند. همچنین برای ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و افرادی که واکسینه شده‌اند، در مورد مراحل بعدی شفافیت ایجاد خواهد کرد.

با انجام این آزمایش می‌توان سطح آنتی‌بادی خنثی‌کننده برای محافظت از بدن در برابر ویروس را، بهتر درک کرده و برنامه‌های دوز تقویت کننده برای حفظ ایمنی ناشی از واکسن ایجاد کرد. همچنین با اندازه‌گیری منظم میزان آنتی‌بادی نوترولایزر در افرادی که واکسن را دریافت کرده‌اند، می‌توان میزان تغییرات سطح ریسک را با گذشت زمان تعیین کرد. شما می توانید تست کرونا را در سریعترین زمان ممکن با تیم پزشکان هوم سرویز و در منزل خود انجام دهید.

میزان ایمنی واکسن کرونا
تست میزان اثربخشی واکسن کرونا

اندازه‌گیری دوام ایمنی واکسن در برابر کرونا

محققان و مسئولان بهداشت، با استفاده از داده‌های واکسن‌های موجود و همچنین با توجه به گروه‌های نقاهت، توانسته‌اند رابطه بین سطح خنثی‌سازی آزمایشگاهی و مشاهده محافظت در برابر عفونت را مدلسازی کرده و از آن برای توسعه نوع جدید تست‌ها و سنجش‌ها استفاده کنند. به طور کلی، انجام این تحقیقات ثابت می‌کند که پس از عفونت طبیعی، میزان آنتی‌بادی نوترولایزر به سرعت کاهش می‌یابد. همچنین، در افراد با شدت‌های بیماری مختلف، طیف وسیعی از تیترهای آنتی‌بادی خنثی‌کننده یا نوترولایز ایجاد می‌شود. در نتیجه با توجه به متغیرهای مهمی که در اطراف هر فرد وجود دارد، انجام آزمایشات کمی دوره‌ای می‌تواند به درک بهتری از کاهش میزان آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده در بیماران بهبود یافته از عفونت و یا بیماران تلقیح‌شده منجر شود.

در نتیجه، با نظات در مسئله خنثی‌سازی سطح آنتی‌بادی‌های بدن در طول زمان، می توان استراتژی‌های بهینه دوز واکسن، میزان بهبودی واکسن‌ها، درمان‌های ایمنی و بازگشایی‌ها و تعاملات اجتماعی را با اطمینان بیشتری تعیین کرد. به همین دلیل، این آزمایش در حال حاضر، موثرترین و بهترین روش برای بررسی میزان اثربخشی واکسن کرونا محسوب می‌شود که با انجام منظم آن می‌توان به نتایج و تصمیمات مهمی دست یافت.  

انجام تست کرونا در منزل
انجام تست کرونا در منزل با تیم پزشکان هوم سرویز

تست کرونا و خدمات پزشکی در محل با هوم سرویز

یکی از خدمات ارائه شده در تیم هوم سرویز، انجام امور مرتبط با پزشکی و پرستاری است. در واقع شما می توانید از خدمات پزشکی در محل تیم هوم سرویز برای کارهایی مانند تست کرونا در منزل، تحویل دارو در محل، وصل سرم در منزل و مراقبت از بیمار استفاده کنید و با این کار از سلامتی خودتان و عزیزانتان مراقبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا