خانگی و ساختمانی

مهم‌ترین آفات درخت انگور + بهترین روش‌های دفع آن

درخت انگور یکی از درختان محبوب در ایران است که در بسیاری از نقاط ایران کشت می‌شود. میوه انگور و کشمش از جمله محصولات خوشمزه و پرسود درخت انگور هستند و به همین دلیل است که افراد زیادی به کاشت و نگهداری درخت انگور در باغ و حیاط خانه خود علاقه دارند.

علاوه بر انسان‌ها، حشرات و آفات نیز به درخت انگور علاقه زیادی دارند و به همین دلیل، احتمال بروز آفات درخت انگور نسبت به درخت‌های دیگر بسیار بیشتر است.

شاید بپرسید که برای مراقبت از درخت انگور چه کارهایی را می‌توانیم انجام دهیم تا بتوانیم درخت انگور خود را در مقابل آسیب‌های مختلف حفظ کنیم؟ اگر باغدار هستید، احتمالاً اولین راه‌حلی که برای حل این موضوع به ذهنتان می‌رسد استفاده از روش سمپاشی باغ است تا بتوانید تمام آفت‌ها را از بین ببرید و از درخت انگور خود بهتر مراقبت کنید.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد مهم‌ترین آفات درخت انگور و بهترین روش‌های دفع آفت‌های درخت انگور صحبت کنیم. پس از مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که چه آفاتی بیشتر به جان درختان انگور شما می‌افتند و چطور می‌توانید با آنها مبارزه کنید تا درخت خودتان را از دست این آفات مخرب نجات دهید.

اگر در خانه خودتان از درخت انگور مراقبت می‌کنید یا باغ انگور دارید و تمایل دارید خدمات باغبانی را خودتان انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید تا شما را با مهم‌ترین آفات درخت انگور و بهترین روش‌های دفع آن آشنا کنیم.

آفات درخت انگور
درخت انگور

مهم‌ترین آفات درخت انگور

در ادامه می‌خواهیم آفات رایج درخت انگور را به شما معرفی کنیم که هرکدام از این آفات، آسیب‌های مخربی را به درختان انگور شما وارد می‌کنند. در ادامه نیز بهترین روش برای مبارزه با هرکدام از این آفات را به شما توضیح می‌دهیم تا با این روش‌ها بیشتر آشنا شوید. همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، بهترین روش برای مقابله با آفات انگور، سم‌پاشی باغ انگور است که به صورت کامل تمام حشرات و آفات را از بین می‌برد.

آفات زیر از جمله مهم‌ترین آفت‌های درخت انگور هستند:

1- آفت شته مو:

شته مو یکی از آفاتی است که به‌صورت اختصاصی برای درختان انگور پیش می‌آید و درخت‌های دیگر به این آفت دچار نمی‌شوند. آفت شته مو باعث کاهش باردهی و خشک‌ شدن تاکستان شما در بلندمدت می‌شود و آسیب‌های زیادی را به درختان انگور وارد می‌کند.

جالب است بدانید که آفت شته مو از لباس‌های افراد مشغول کار در تاکستان، ماشین‌آلات، درختان جدید و حتی از طریق باد منتقل می‌شود و به همین خاطر باید کاملاً مراقب این موضوع باشید تا از ورود آفت شته مو به داخل تاکستان خود جلوگیری کنید.

از نشانه‌های وجود شته مو این است که در زیر برگ‌های انگور حالتی غده مانند ایجاد می‌شود و به‌تدریج روی برگ‌ها نیز کاملاً تخریب می‌شود و کم‌کم این آفت به کل درخت سرایت خواهد کرد.

بهترین راه برای مقابله با شته مو این است که اولاً از خاک‌ با درصد بالای شن استفاده کنید و دوم اینکه از ورود این نوع شته به تاکستان خودتان جلوگیری کنید و پروتکل‌های خاصی را برای این کار در نظر بگیرید تا درختان انگور باغ شما به آفت شته مو مبتلا نشود.

آفات درخت انگور
آفات درخت انگور

2- آفت زنجرک:

زنجرک نیز یکی دیگر از آفاتی است که برای اکثر گیاهان و درختان وجود دارد. درختان انگور نیز بیشتر در معرض خطر این نوع آفت وجود دارند. زنجرک ها معمولاً از طریق سوراخ‌ کردن اپیدرم گیاه، از شیره سلولی آن تغذیه می‌کنند و در بلندمدت، خسارات جبران‌ناپذیری را به گیاه وارد کرده و گیاه شما را از بین می‌برند.

از علائم این آفت مخرب، می‌توان به پیچ‌خوردگی برگ‌ها و قرمز شدن موضعی آنها اشاره کرد که این موضوع نشان‌دهنده وجود آفت زنجرک است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سمپاشی درختان و فضای سبز هم ارائه میده؟

برای مقابله با این آفات نیز، شما ابتدا باید برگ‌هایی پایینی گیاه را قطع کنید؛ چون زنجرک‌ها در این قسمت تخم‌ریزی انجام می‌دهند؛ سپس باید با سمپاشی باغ و استفاده از حشره‌کش‌های مخصوص، به مبارزه با آنها بپردازید.

آفت زنجرک در درخت انگور
آفت زنجرک در درخت انگور

3- آفت ساقه خوار:

سومین مورد از مهم‌ترین آفات درخت انگور که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، آفت ساقه خوار است. این آفت همان‌طور که از نامش پیدا است، کاری با برگ‌های گیاه ندارد و بیشتر به ساقه گیاه آسیب وارد می‌کند.

این آفات معمولاً از آوند گیاه و مغز ساقه و ریشه‌ها تغذیه می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که گیاه نتواند مواد غذایی و آب موردنیازش را به‌خوبی دریافت کند. در نهایت وجود آفت ساقه خوار منجر به تخریب کامل درخت تاک خواهد شد.

برای جلوگیری از گسترش ساقه خوار در گیاه، اولین کاری که باید انجام دهید این است که گیاه میزبان را به‌صورت کامل از تاکستان خارج کنید و آن را با یک گیاه جدید جایگزین کنید.

سپس می‌توانید از سموم مخصوصی که برای این کار وجود دارند استفاده کنید و با سمپاشی باغ، از درختان باغ خودتان در برابر حمله این آفت محافظت کنید.

آفت ساقه خوار
آفت ساقه خوار

4- آفت شپشک آرد آلود:

شپشک آرد آلود، یکی دیگر از مهم‌ترین آفات درخت انگور است که وجود آن در تاکستان، ضررهای زیادی را به صاحب تاکستان و همچنین به درخت‌های انگور وارد می‌کند.

این آفت بیماری‌های زیادی را به درختان منتقل می‌کند و این موضوع منجر به خراب‌ شدن انگورها و تغییر ظاهر میوه‌ها خواهد شد و حتی در بلندمدت آسیب‌های بیشتری را نیز به درختان وارد می‌کند.

برای از بین‌ بردن این آفت مخرب، بهترین روش استفاده از زنبورهایی است که به‌صورت طبیعی می‌توانند این آفات را شکار کنند و کار پاک‌سازی باغ شما را انجام دهند. اما علاوه بر این موضوع، می‌توانید سم‌پاشی باغ را نیز انجام دهید که کمک می‌کند خیالتان راحت‌تر شود.

مهم‌ترین آفات درخت انگور
مهم‌ترین آفات درخت انگور

5- آفت بید:

بید یکی دیگر از آفاتی است که درخت انگور را تهدید می‌کند. آفت بید به تاکستان‌های کوچک‌تر حمله کرده و به تخریب این تاکستان‌ها منجر می‌شود. خوشبختانه آفت بید قابل کنترل است و می‌توان پیش از بروز آسیب‌های سنگین، آفت بید را از بین برد. برای کنترل جمعیت آفت بید و جلوگیری از زیاد شدن این آفت، نیاز است که حتماً از روش‌های شیمیایی استفاده کنید و در اسرع وقت برای سمپاشی تاکستان خود اقدام کنید.

آفت تریپس
آفت تریپس

6- آفت تریپس:

ششمین مورد از مهم‌ترین آفات درخت انگور که باید با آن آشنا شوید، آفت تریپس است. این آفت روی خوشه‌ها و میوه‌های درخت انگور تخم‌گذاری می‌کند و به مرور زمان، باعث خراب‌ شدن و ترک ترک شدن دانه‌های انگور می‌شود. زمانی که دانه‌های انگور ظاهر زیبا و سالمی نداشته باشند، ارزش و محبوبیت آنها در بازار کمتر می‌شود و در نتیجه کشاورز و صاحب باغ ضرر می‌کند.

به همین خاطر باید فکری برای جلوگیری از آفت تریپس بکنید تا این آفت به جان درختان انگور شما نیفتد و آنها را از بین نبرد. برای مبارزه با تریپس، بهترین روش استفاده از تنوع گیاهی بیشتر در تاکستان است؛ اما علاوه بر این موضوع، می‌توانید به استفاده از روش‌های شیمیایی و سم‌پاشی باغ نیز بپردازید تا بتوانید آفت تریپس را به صورت کامل از بین ببرید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سمپاشی درختان و فضای سبز هم ارائه میده؟

سمپاشی باغ انگور
سمپاشی باغ انگور

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد مهم‌ترین آفات درخت انگور و بهترین روش‌های دفع آفات انگور صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که چه آفاتی وجود دارند که به درختان انگور شما آسیب‌های زیادی وارد می‌کنند. همچنین به شما توضیح دادیم که آفات مختلف چطور میوه، ساقه یا برگ‌های گیاه را تخریب می‌کنند و اثرات بدی را روی آنها بر جای می‌گذارند. فراموش نکنیم آفت ها بزرگترین عامل مرگ و نابودی گیاهان است. پس اگر به خدمات باغبانی علاقه دارید می بایست انواع آفت های گیاهان و روش های از بین بردن آنها آشنایی داشته باشید.

در ادامه نیز با هم بررسی کردیم که علائم وجود هرکدام از این آفات چیست و چطور می‌توانید به مبارزه با آنها بپردازید تا تاکستان خودتان را از شر این آفت‌ها و حشرات مخرب خلاص کنید.

یادتان باشد که سم‌پاشی به‌موقع و مناسب باغ انگور، کمک می‌کند بتوانید گیاهان و باغ خودتان را از هرگونه آسیب و آفت نجات دهید و راه ورود آفت‌ها را به باغ خود ببندید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با مهم‌ترین آفات درخت انگور و بهترین روش‌های دفع آن آشنا شوید و بتوانید بهترین راهکارها را برای مبارزه با این آفات در پیش بگیرید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم مقاله بهترین زمان برای آبیاری درخت انگور را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید. همچنین شما می‌توانید با دلایل زرد شدن و خشک شدن برگ درخت انگور آشنا شوید و شادابی و سرسبزی درختان انگور خود را حفظ کنید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس از ساخت آلاچیق چوبی گرفته تا اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای آماده ارائه خدمات به شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا