لوله کشی و تاسیسات

آموزش هواگیری انواع پکیج (بوتان، ایران رادیاتور و آریستون)

وقتی به فصل‌های سرد سال یعنی پاییز و زمستان نزدیک می‌شویم، همه ما به فکر راه‌اندازی وسایل گرمایشی می‌افتیم تا بتوانیم هوایی گرم و دلنشین را به خانه خود بیاوریم. با شروع فصل سرما، بسیار مهم است که سرویس پکیج را انجام دهیم و مشکلات فعلی پکیج خود را برطرف کنیم. بعد از سرویس کردن پکیج، دستگاه به‌درستی شروع به کار می‌کند و فضای خانه را گرم نگه می‌دارد. یکی از مهم‌ترین کارها برای سرویس کردن پکیج و راه‌اندازی آن، هواگیری پکیج است.

شما می‌توانید هواگیری پکیج را به افراد متخصص و سرویس‌کاران پکیج بسپارید یا اینکه خودتان برای انجام این کار اقدام کنید.

احتمالاً این سوال برای شما هم پیش آمده است که برای هواگیری پکیج چه باید کرد؟ مراحل هواگیری انواع پکیج بوتان، ایران رادیاتور و آریستون چه هستند؟ و در هنگام هواگیری پکیج دیواری چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

اگر دوست دارید خودتان پکیج خود را راه بیندازید و شاهد گرم شدن شوفاژهای خانه خود باشید، در این نوشته با ما همراه باشید تا مراحل هواگیری پکیج دیواری را یاد بگیرید و به‌سادگی این کار را در منزل انجام دهید.

آموزش هواگیری انواع پکیج
آموزش هواگیری انواع پکیج

هواگیری پکیج چیست؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده است که هواگیری پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟ باید بدانید که گاهی اوقات به‌خاطر تغییر فشار آب و ورود آن به لوله‌های پکیج، ممکن است در داخل لوله‌ها هوا ایجاد شود و این موضوع باعث می‌شود که گردش آن در لوله‌ها به‌درستی انجام نشود و گردش آب در لوله با اختلال مواجه شده و حتی باعث افت فشار آب پکیج شود.

چنین موضوعی باعث می‌شود که شوفاژها به‌خوبی گرم نشوند و نتوانید به‌خوبی از گرمای پکیج استفاده کنید. در این حالت، شما می‌توانید هواگیری شوفاژها را انجام دهید تا هوای موجود در لوله‌ها خارج شوند و فشار پکیج به حالت استاندارد برگردد. بعد از این کار، پکیج و شوفاژها بدون مشکل کار خود را انجام می‌دهند و مشکلات آنها حل می‌شود.

هواگیری شوفاژ و پکیج
هواگیری شوفاژ و پکیج

چرا هواگیری پکیج اهمیت دارد؟

هواگیری، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در زمان سرویس پکیج باید انجام دهید. موارد زیر، از جمله مزایای هواگیری پکیج‌ها هستند:

1- ایجاد گرمای یکنواخت:

احتمالاً گاهی اوقات در منزل شما هم پیش آمده است که بعضی از شوفاژها بسیار گرم شوند و بعضی از شوفاژها سرد بمانند. این موضوع باعث می‌شود که میزان گرمای یکنواخت در منزل جریان نداشته باشد و بعضی از قسمت‌ها بسیار سرد باشند.

در نتیجه اگر هواگیری پکیج انجام نشده باشد، بعضی از شوفاژها گرم و بعضی از شوفاژها سرد می‌مانند. در این حالت، شما باید کار هواگیری پکیج را انجام دهید تا میزان یکسانی از گرما در تمام شوفاژهای منزل وجود داشته باشد.

یکی از دلایل سرد بودن رادیاتورهای پکیج، لوله‌کشی نادرست شوفاژها است. به همین دلیل است که باید کار لوله کشی شوفاژ را به افراد حرفه‌ای و متخصص بسپارید.

فیلم هواگیری کردن پکیج
مزایای هواگیری کردن پکیج

2- ایجاد سروصدای کمتر در پکیج:

جالب است بدانید که وجود هوا در لوله‌ها، باعث ایجاد سروصدای زیادی در پکیج می‌شود که موضوعی آزاردهنده و نگران‌کننده است. با انجام مراحل هواگیری، شما این هوای اضافی را از داخل لوله‌های شوفاژ و پکیج تخلیه می‌کنید و از سروصدای بیش از حد پکیج خودتان جلوگیری می‌کنید.

سرویس پکیج
سرویس دوره ای پکیج

3- مشکل در گرم‌ شدن آب خروجی:

همان‌طور که می‌دانید با نصب پکیج در منزل، هم هوای داخل خانه گرم می‌شود و هم می‌توانیم از آب گرم تولیدشده در پکیج استفاده کنیم. بنابراین پکیج، هم سیستم گرمایشی است و هم حکم آبگرمکن را دارد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

با وجود هوا در لوله‌های آب، در روند گرم کردن آب منزل اختلال ایجاد می‌شود و نمی‌توانیم از آب گرم استفاده کنیم. بنابراین یکی از دلایل سرد بودن آب خروجی از پکیج یا دیر گرم شدن آب، وجود هوا در لوله‌ها است.

شیر هواگیری پکیج
تامین آب گرم منزل توسط پکیج

آموزش هواگیری پکیج‌های مختلف

تا اینجا، با اهمیت هواگیری پکیج آشنا شدید و دانستید که انجام این کار، چه مزایایی دارد و چطور به کارکرد بهتر پکیج کمک کند.

در تصویر زیر، شیر پرکن پکیج را مشاهده خواهید کرد که مراحل تخلیه هوا و تنظیم فشار دستگاه با این پیچ انجام می‌شود:

شیر پرکن یا شیر هواگیری
شیر مخصوص هواگیری

در ادامه، با مراحل هواگیری انواع پکیج آشنا خواهید شد و یاد می‌گیرید که چطور این کار را برای انواع پکیج‌ها مانند ایران رادیاتور، بوتان، آریستون، لورچ و… انجام دهید.

هوا گیری پکیج چگونه انجام می شود؟
صفر تا صد هواگیری پکیج دیواری

آموزش هواگیری پکیج

برای انجام این کار، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. ابتدا پکیج را روشن کنید و آن را در حالت زمستان قرار دهید. سپس پیچ‌های ورودی و خروجی رادیاتورها را نیز باز کنید. در زمان هواگیری، پکیج باید در حالت زمستانه باشد و شیرهای رفت و برگشت رادیاتورها باز باشند.
  2. حالا باید پیچ هواگیری را باز کنید. معمولاً زیر تمام پکیج‌ها، یک پیچ مخصوص وجود دارد که مسئول هواگیری پکیج است. در این مرحله شما باید این شیر را باز کنید و همزمان به نشانگر فشار پکیج نگاه کنید. با مشاهده نشانگر فشار پکیج، متوجه خواهید شد که نشانگر مجدداً تنظیم می‌شود و فشار پکیج تغییر می‌کند. بعد از چند ثانیه باید این پیچ را ببندید.
  3. در بعضی از پکیج‌ها، شیر یا پیچ مخصوص هواگیری وجود ندارد. در صورتی‌ که پکیج شما پیچ یا شیر مخصوص هواگیری ندارد، باید لوله زیر پکیج را باز کنید تا آب اضافی و هوای موجود در آن خارج شود.
  4. در این مرحله باید کار هواگیری و سرویس رادیاتور شوفاژ را انجام دهید. برای این کار باید پیچ موجود در قسمت بالای رادیاتور را باز کنید و یک ظرف زیر آن قرار دهید تا آب موجود در رادیاتور و هوای داخل لوله‌ها به‌صورت کامل تخلیه شوند. بهتر است این کار را برای تمام رادیاتورهای داخل منزل انجام دهید.
  5. پس از انجام این کارها، فشار آب پکیج بسیار کمتر می‌شود و باید مجدداً شیر تنظیم فشار را باز کنید تا فشار آن تنظیم شود و آب را به‌خوبی به لوله‌ها و رادیاتورها برساند.
  6. اگر مراحل قبلی را به‌درستی انجام داده باشید، کار شما برای هواگیری تمام شده است و شاهد گرم کردن کامل و یکدست شوفاژها خواهید بود و می‌توانید از هوای گرم و مطبوع منزل خود لذت ببرید.

هواگیری درست پکیج، اهمیت زیادی دارد و عمر مفید دستگاه و بازدهی آن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که باید هر سال، هوای داخل شوفاژها را کامل تخلیه کنید و کار هواگیری را انجام دهید. در ادامه این مطلب، با مراحل هواگیری کردن انواع پکیج‌ها مانند بوتان، ایران رادیاتور و… آشنا خواهید شد.

شیر هواگیری پکیج
شیر هواگیری پکیج

آموزش هواگیری پکیج بوتان

بسیاری از افراد در زمان خرید پکیج، به سراغ پکیج‌های بوتان می‌روند و این برند را برای گرمایش خانه خود انتخاب می‌کنند. از آنجایی که پکیج‌های بوتان در ایران بسیار محبوب هستند، در این قسمت با مراحل هواگیری پکیج های بوتان آشنا خواهید شد. برای تخلیه هوای داخل پکیج، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. اگر پکیج شما روشن است، دمای رادیاتورها را کم کنید و به سراغ مراحل بعدی کار بروید.
  2. شیر هواگیر پکیج بوتان زیر پکیج و کنار لوله‌های رفت و برگشت آب قرار دارد. رنگ شیر هواگیر پکیج بوتان، به رنگ آبی یا مشکی است.
  3. شیر هواگیر را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا میزان آب دستگاه و فشار سیستم پکیج بیشتر شود.
  4. اجازه دهید تا عقربه فشار سیستم به عدد 1.5 برسد و سپس شیر هواگیر را ببندید.
  5. چند دقیقه اجازه دهید تا پکیج بوتان آماده کار شود.
  6. بعد از هواگیری، باید فشار پکیج را تنظیم کنید تا آسیبی به اجزای داخلی پکیج وارد نشود. شما باید فشار پکیج را به حالت طبیعی و استاندارد برگردانید.
  7. برای کاهش فشار پکیج بوتان، پیچ مخصوص هواگیری یکی از رادیاتورها را باز کنید.
  8. در این مرحله مشاهده می‌کنید که مقداری آب به همراه هوا از رادیاتور خارج می‌شود.
  9. اجازه دهید آب رادیاتور به همراه هوا خالی شود تا فشار پکیج به حالت استاندارد برسد.
  10. بعد از اتمام کار، از گردش درست آب در رادیاتورها و سلامتی پمپ آب پکیج مطمئن شوید و منتظر بمانید تا رادیاتورهای پکیج کاملاً گرم شوند.

هواگیری پکیج بوتان
هواگیری پکیج بوتان

آموزش هواگیری پکیج ایران رادیاتور

ایران رادیاتور یکی از شرکت‌های معروف و شناخته شده در زمینه تولید پکیج است و به همین دلیل، بسیاری از افراد برای نصب پکیج، به سراغ پکیج‌های ایران رادیاتور می‌روند. در یکی از مطالب وبلاگ، به بررسی مزایای رادیاتور پنلی ایران رادیاتور و مقایسه آن با رادیاتورهای لورچ پرداختیم. در این بخش می‌خواهیم مراحل هواگیری پکیج ایران رادیاتور را به شما آموزش دهیم تا بتوانید به‌راحتی کار هواگیری را در خانه خود انجام دهید.

  1. ابتدا پکیج خود را روشن کنید و آن را روی حالت زمستان قرار دهید. همچنین دقت کنید که شیر تمام رادیاتورها باز باشند.
  2. برای هواگیری پکیج ایران رادیاتور، فشار پکیج باید روی عدد 1 یا 1.5 باشد.
  3. به قسمت زیر پکیج ایران رادیاتور بروید و شیر پرکن یا شیر هواگیر پکیج را پیدا کنید. (شیر هواگیر در این پکیج‌ها به رنگ آبی است.)
  4. حالا این شیر آبی رنگ را بچرخانید تا فشار دستگاه بیشتر شود. با مشاهده عقربه دستگاه، مشاهده خواهید کرد که فشار سیستم بیشتر می‌شود.
  5. حالا به سراغ رادیاتورها می‌رویم. معمولاً در سمت چپ رادیاتور، شیر رادیاتور را مشاهده می‌کنیم که کار باز و بسته شدن رادیاتور را انجام می‌دهد.
  6. در سمت دیگر پکیج، پیچ رادیاتور را با پیچ گوشتی دوسو باز می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که مخلوط آب و هوا از داخل رادیاتور بیرون بیاید.
  7. پس از خروج 1 لیوان آب از داخل رادیاتور، پیچ را به صورت کامل می‌بندیم. به همین راحتی کار هواگیری پکیج ایران رادیاتور تمام می‌شود و شما می‌توانید بدون مشکل از دستگاه استفاده کنید.

هواگیری پکیج ایران رادیاتور
هواگیری پکیج ایران رادیاتور

آموزش هواگیری پکیج آریستون

آریستون یک برند ایتالیایی است که به تولید محصولات گرمایشی با کیفیت بالا می‌پردازد. پکیج‌های آریستون بسیار باکیفیت و قدرتمند هستند و به همین دلیل، در ایران بسیار محبوب شده‌اند. اگر از پکیج آریستون در منزل خود استفاده می‌کنید باید هر سال سرویس پکیج را انجام دهید تا مشکلاتی مانند نشتی آب، سروصدای زیاد، سرد شدن آب پکیج، روشن نشدن پکیج و… برای دستگاه شما پیش نیاید. یکی از کارهای مهم برای سرویس کردن پکیج آریستون، هواگیری کردن آن است تا هوا و فشار اضافی داخل دستگاه تخلیه شود.

اگر نگاهی به پکیج آریستون بیندازید، قسمت‌های مختلف دستگاه را مشاهده خواهید کرد. روی بدنه پکیج، ولوم مخصوص تنظیم دمای پکیج و ولوم مخصوص تنظیم دمای آب گرم وجود دارد. دکمه روشن/ خاموش و دکمه reset نیز در بالای ولوم‌ها قرار دارد. در سمت چپ پکیج نیز نمایشگر فشار آب را مشاهده خواهید کرد. فشار آب پکیج آریستون باید بین 1 تا 1.5 باشد تا پکیج به‌درستی کار کند.

در تصویر زیر، نمایی از پکیج آریستون را مشاهده خواهید کرد:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟
پکیج آریستون
پکیج آریستون

برای خروج هوای اضافی و تنظیم فشار پکیج، باید شیر پرکن دستگاه (شیر آبی رنگ موجود در زیر پکیج) را خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا آب وارد دستگاه شود. زمانی که عقربه فشارسنج روی 1.5 قرار گرفت، شیر پرکن را ببندید. حالا با آچار یا پیچ گوشتی به سراغ رادیاتورها بروید و پیچ رادیاتورها را باز کنید تا آب اضافی به همراه هوا خارج شود.

بعد از انجام این کار، فشار و آب پکیج تنظیم می‌شود و شاهد گرم شدن یکنواخت رادیاتورها خواهید بود.

هواگیری شوفاژ و پکیج
سرویس کامل پکیج

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره مراحل هواگیری پکیج صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که برای انجام این کار، باید چه نکاتی را رعایت کنید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

به یاد داشته باشید که سرویس دوره‌ای پکیج، کاری بسیار مهم است؛ زیرا موجب افزایش ایمنی و عملکرد درست دستگاه شما می‌شود.

تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب، سرویس و تعمیرات پکیج را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای سرویس و تعمیر پکیج ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا