لیستی از بهترین غذاهای خشک، مقوی و سالم برای سگ

یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار روی سلامت جسمانی سگ، تغذیه مناسب و منظم است. علاوه‌بر آن، استفاده از غذاهای مخصوص به سگ‌ها نیز در سلامتی آن‌ها تاثیرگذار است و اکثر غذاهای انسان‌ها برای سگ‌ها مضر می‌باشند. غذای سگ باید حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری باشد و در صورتی‌که در غذای سگ این ویتامین‌های موثر وجود نداشته باشد، به‌مرور زمان سگ لاغر شده و دچار برخی بیماری‌ های گوارشی می‌شود. در این مقاله، با لیستی از بهترین غذاهای خشک، مقوی و سالم برای سگ و ویژگی های آنها آشنا خواهید شد؛ پس در ادامه این نوشته با هوم سرویز همراه باشید.

 

غذای سگ

 

معرفی غذاهای خشک مناسب برای سگ

غذای خشک سگ‌ها، از ترکیب مواد غذایی مختلف اعم از، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها، موادمعدنی و اسیدهای چرب ضروری تشکیل می‌شود. این مواد به‌صورت خمیر در می‌آیند و با قرار گرفتن در داخل فر، به‌صورت بسکوییت‌هایی قهوه‌ای رنگ پخته می‌شوند. پس از آن، با ارزش‌های غذایی مختلف و بسته‌به دستور پخت و تهیه آن‌ها از سوی برندهای گوناگون فعال در این زمینه، تولید و بسته بندی می‌شوند. معمولا این نوع غذاها بین 6 تا 10 درصد رطوبت نیز دارند.

استفاده از غذاهای خشک علاوه‌بر اینکه حس گرسنگی سگ‌ها را برطرف می‌کند باعث تیز شدن دندان‌ها، تنفس بهتر و همچنین جلوگیری از ایجاد جرم روی دندان‌هایشان می‌شود و در این‌صورت می‌تواند به‌طور کامل سلامت جسمانی سگ را تضمین کند.

نکات مهم هنگام خرید غذای خشک سگ

همانطور که گفته شد غذاهای سگ انواع مختلفی دارند و در برندهای متنوعی تولید می‌شوند. در این‌صورت، شما هنگام خرید غذای خشک برای سگ خود باید موارد مهم و ضروری زیر را در نظر داشته باشید:

·        نژاد سگ: توجه به نوع و نژاد سگ، اولین نکته در هنگام خرید غذای خشک محسوب می‌شود. سگ‌ها مانند تمامی حیوانات از تنوع نژادی زیادی برخوردار هستند و با توجه به نژاد خود از یک سری عادت‌های غذایی بخصوص تبعیت می‌کنند. در واقع، هر سگ خانگی یک ذائقه غذایی مخصوصی دارد و به همین دلیل، برای خرید غذای سگ، اول باید نژاد و ذائقه او را در نظر گرفت. در رابطه با این موضوع می‌توان با یک متخصص تغذیه حیوانات نیز مشورت کرد.

·        سن سگ: شاید در تصور اغلب مردم سن سگ در تغذیه او زیاد مهم نباشد؛ اما در واقع، فاکتور بسیار مهمی محسوب می‌شود. سگ‌ها در سنین مختلف برای افزایش سوخت و ساز بدن و همچنین رشد بهتر جسمانی خود، نیاز به یک‌سری مواد غذایی مخصوص به‌خود را دارند و به همین دلیل، برای تهیه غذای آن‌ها باید به سنشان توجه کرد.

·        محتویات بسته غذایی سگ‌ها: همانطور که در بالا نیز اشاره شد بسته‌های غذایی سگ‌ها ارزش غذایی متفاوتی دارند و در این‌صورت، توجه به محتویات درج شده روی بسته‌های غذای خشک سگ‌ها، از جمله نکات مهمی است که باید هنگام خرید به آن توجه شود؛ زیرا همانطور که گفته شد سگ‌ها بسته به نژاد و سن خود، نیاز به رعایت یک سری رژیم‌های غذایی خاص دارند و توجه به محتویات، میزان مواد تشکیل دهنده و ارزش غذایی هر یک از بسته‌های غذای خشک سگ تنها راه پیروی از این رژیم‌ها محسوب می‌شود. در این میان، ذکر این نکته ضروری است که روی بسته غذایی سگ باید عبارت تهیه شده از گوشت مرغ (chicken meat) یا گوشت گوساله (beef meat) درج شده باشد.

·        میزان فعالیت روزانه سگ: علاوه بر غذا دادن به سگ‌ها، در نظر گرفتن یک سری برنامه‌های تمرینی و فعالیت‌های روزانه با توجه به سلامت و تناسب اندام سگ نیز بسیار ضروری محسوب می‌شود. در این‌صورت می‌توانید از به اصطلاح خرفت شدن سگ خود جلوگیری کنید. سپس بر اساس همین میزان فعالیت‌های جسمانی او می‌توانید غذایی با میزان کالری مناسب را برایش تهیه کنید.

·        وزن خالص غذا: در هنگام خرید غذای خشک، حتما به وزن خالص آن دقت کنید. امروزه در بازار می‌توان برندهای مختلف داخلی و خارجی زیادی را برای غذاهای خشک سگ پیدا کرد که هر یک بسته به یک سری خصوصیات و قیمت‌های خاصی به تولید و عرضه محصولاتشان اقدام می‌کنند. بدیهی است که محصولات خارجی قیمت بیشتری دارند اما در این میان، توصیه می‌شود که چه غذای خشک تولید داخل باشد و چه تولید خارج، به وزن خالص غذای موجود در بسته غذایی سگ دقت کرده و غذای مورد علاقه سگتان را خریداری کنید.

·        جثه حیوان: بدیهی است که سگ‌های بزرگ نیاز به مقدار غذای بیشتری نسبت‌به سگ‌های کوچک دارند. در هنگام خرید غذای خشک سگ، توصیه می‌شود حتما به میزان اشتها و جثه سگ خود توجه داشته باشید تا در نهایت بدانید که کدام بسته‌ها با کدام میزان وزن غذایی داخلشان را باید خریداری کنید.

·        حساسیت‌های غذایی: شما می‌توانید با مشورت دامپزشک و یا یک متخصص تغذیه حیوانات، نسبت‌ به حساسیت‌های غذایی سگ خود اطلاع پیدا کنید و بدانید که باید برای سگ خود چه نوع غذایی را تهیه کنید. در این صورت حتی می‌توانید متوجه شوید که سگ شما به خوردن چه غذاهایی بیشتر علاقه نشان می‌دهد و از خوردن کدام غذاها اجتناب می‌کند. در این میان توجه داشته باشید که استفاده از تغذیه مناسب و باکیفیت برای سگ باعث شاداب‌تر شدن او می‌شود.

·        تاریخ انقضاء محصول: اغلب افراد هنگام خریدن بسته‌های غذایی خشک حیوانات به تاریخ انقضاء آن توجه نمی‌کنند و بعدا متوجه می‌شوند که از زمان مصرف آن چیزی باقی نمانده است. در این‌صورت توصیه می‌شود که هنگام خرید غذای مورد علاقه سگ خود، به تاریخ انقضاء و تاییدیه‌های گرفته شده برای آن توجه کنید. معمولا فروشندگان بسته‌هایی را که تاریخ آن‌ها نزدیک‌تر است را در جلوی قفسه قرار می‌دهند و تولید جدیدتر را پشت این بسته‌ها می‌گذارند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

 

 

بهترین غذاهای سگ

لیستی از بهترین غذای خشک، مقوی و سالم موجود در بازار برای سگ

·        غذای خشک سگ پروبیوتیک نوتری پت 
·        غذای خشک سگ سلبن
·        غذای خشک سگ مفید
·        غذای خشک سگ رویال کنین
·        غذای خشک سگ رویال فید
·        غذای خشک سگ پتچی
·        غذای خشک سگ دکتر جان
·        غذای خشک سگ پتمال

 

فواید تغذیه غذای خشک برای سگ‎ها

همانطور که گفته شد، غذاهای خشک کمی رطوبت نیز دارند و در این‎صورت می‎توانید تا مدت‎های طولانی و بدون نیاز به یخچال، آن را نگهداری کنید. غذاهای خشک سگ نسبت به کنسروها قیمت بسیار پایین‌تری دارند و در دراز مدت باعث کاهش هزینه‌های نگهداری از سگ می‌شوند.
فرمولاسیون اغلب غذاهای خشک کامل است و تمام نیازهای تغذیه‌ای سگ، با مصرف این غذاها تامین می‌شود و سگ‌هایی که غذای خشک می‌خورند به‌ندرت نیاز به مکمل‌های غذایی دارند؛ مگر اینکه دامپزشک توصیه کند. جویدن غذای خشک از تشکیل جرم دندان جلوگیری می‌کند. استفاده از غذای خشک در سفر نیز امکان‌پذیر است و علاوه‌برآن این غذاها تا مدت زمان زیادی در ظرف غذای حیوان بدون خراب شدن باقی می‌مانند.

راهنمای نگهداری از غذای خشک سگ

برای نگهداری از غذای خشک سگ خود به موارد زیر توجه داشته باشید:
·        زمانی که درب یک غذای خشک را باز می‌کنید، بهتر است تنها در بازه زمانی 4 الی 6 هفته از آن استفاده کنید.
·        بسته‌های غذای خشک حیوانات باید در مکان‌های خنک و دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری شوند.
·        قرار دادن غذای خشک حیوانات در داخل یخچال، باعث کپک زدن و خراب شدن آن و جمع شدن سوسک و حشرات موذی خواهد شد.
·        در هر وعده غذایی سگ، به میزان مناسب و به مقدار اشتهای او در ظرفش غذا بریزید و از کمتر و یا بیش از اندازه پرکردن ظرف غذا خودداری کنید.
·        غذای خشک سگ هم به صورت بسته‌ای و هم به صورت کنسروی در بازار موجود است. در هر دو حالت، شما باید به مواد تشکیل‌دهنده، ارزش غذایی و تاریخ انقضای محصول توجه کنید و هیچ‌گاه غذای تاریخ مصرف‌گذشته به سگ و یا سایر حیوانات خود ندهید.

 

غذای سگ

آیا می‌توان غذای انسان را به سگ داد؟

تقریبا اکثر غذاهایی که انسان‌ها مصرف می‌کنند، برای سگ‌ها مضر هستند. یکی از اشتباهاتی که رایج شده است، دادن اسکلت و استخوان مرغ به سگ‌هاست. برای این منظور، باید توجه داشته باشید که اسکلت و پای مرغ حتی اگر به‌صورت پخته شده به سگ داده شوند، غذای مناسبی برای آن‌ها نیستند و باعث به وجود آمدن مشکلات جدی و گوارشی در سگ‌ها می‌شوند.

اما برخی غذاهای انسان هستند که برای سگ‌ها نیز می‌توانند مفید باشند. برای اغلب صاحبان سگ‌ها، استفاده از غذاهای مفید برای سگ بسیار اهمیت دارد. گوشت بره و گوشت گوساله به دلیل داشتن پروئین زیاد از غذاهای مفید برای سگ‌ها محسوب می‌شود. اما در استفاده از گوشت گوساله باید توجه داشته باشید که سگ شما به آن حساسیت نداشته باشد و در استفاده از گوشت مرغ نیز باید آن را بدون پیاز و ادویه به‌طور کامل، بپزید و در این‌صورت برای سگ یک غذای مفید محسوب می‌شوند.

گوشت ماهی سالمون، ماهی سفید و ماهی کاد نیز برای سگ مفید است؛ اما این گوشت‌ها نیز باید به‌خوبی آب پز شده و هیچ تیغ و استخوانی نداشته باشند. ماهی مقادیر زیادی امگا 3 داشته و ضدالتهاب و سوزش است و باعث از بین رفتن شوره‌ها نیز می‌شود.

گوشت بوقلمون نیز مقادیر زیادی پروتئین، ریبوفلاوین و فسفر دارد و در صورتی‌که به‌صورت ساده پخته شود برای سگ‌ها ضرر ندارد؛ اما باید این گوشت را بدون پوست و استخوان به سگ‌ها داد.

یکی دیگر از گوشت‌های مفید برای سگ‌ها، گوشت کانگرو است. برای سگ‌ها این گوشت کمتر از 2 درصد چربی دارد و سرشار از پروتئین، روی، تیامین و آهن است. جالب است بدانید که کمتر سگی پیدا می‌شود که به گوشت کانگرو حساسیت داشته باشد و معده اغلب سگ‌ها با گوشت کانگرو سازگار است.

قلم گاو پخته شده نیز می‌تواند برای سگ یک غذای مفید محسوب شود و حتی از ایجاد پلاک دندانی نیز جلوگیری می‌کند. در این‌صورت اگر هفته‌ای دو یا سه قلم گاو پخته شده به سگ داده شود، دیگر نیازی به جرم‌گیری دندان‌هایش نخواهد بود. البته همواره توجه داشته باشید که نباید استخوان‌های ریز به سگ‌ها بدهید، زیرا برایشان مشکلاتی مانند پارگی و جراحت ایجاد می‌کند.
برای مرطوب نگه داشتن غذای سگ خود می‌توانید از عصاره مرغ، گوشت و یا حتی عصاره سبزیجات استفاده کنید که برای سگ‌ها مفید هستند. شما می‌توانید به سگ خود سبزیجات بدهید اما توجه داشته باشید که تمامی انواع سبزیجات برای سگ‌ها مفید نیستند و برخی از آن‌ها ممکن است عوارض جبران‌ناپذیر و آثار بدی روی سگ شما بگذارند.
برخی از مهم‌ترین موادغذایی و غذاهایی که کاملا برای سگ‌ها ممنوع هستند و خطرات جدی برایشان به‌وجود می‌آورند، عبارتند از:
·        آبنبات، آدامس، خمیردندان‌های انسانی و هر ماده‌ای که حاوی زایلیتول باشد.
·        آووکادو
·        الکل
·        سیر و پیاز
·        چای و قهوه
·        کلیه مواد کافئین‌دار
·        انگور و کشمش
·        شکلات
·        نمک
·        گوشت خام
استفاده از خوراکی‌های چرب و شیرین و  لبنیات نیز برای غذای سگ ممنوع هستند.

 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

بهترین غذاهای خشک، مقوی و سالم به عنوان غذای سگ

غذاهای مفید برای سگ باردار

سگ‌های باردار نیاز به مراقبت ویژه دارند. در این‌صورت اگر غذاهای مفید سگ باردار شما حاوی انواع مواد مغذی، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها نباشد، سلامت سگ و حتی توله‌ هایش به خطر می‌افتد. شما می‌توانید برای سگ باردار خود علاوه‌بر مواد خشک تقویتی و مفید موجود در بازار از غذاهای مفیدی مانند، عصاره قلم گاو، عصاره گوشت مرغ، تخم‌مرغ آب‌پز، ماهی سالمون، ماست پروبیوتیک، مرغ آب‌پز، بوقلمون، هویچ و برخی سبزیجات سبز رنگ استفاده کنید. البته در ابتدا باید مطمئن شوید که سگ شما به این مواد غذایی حساسیت ندارد. همچنین شما می‌توانید از ویتامین‌های جویدنی مخصوص سگ باردار نیز برای تقویت سگ خود استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا