هوم سرویز

چگونه رژ لب بدون سرب را شناسایی کنید؟

شاید شما نیز به هنگام تهیه لوازم آرایشی با اصطلاحاتی نظیر رژ لب بدون سرب، اسپری ضد تعریق بدون آلومینیوم یا مواردی از این دست مواجه شده باشید. عباراتی که دغدغه کاربران را در خصوص خرید نوع خاصی از محصولات بیان می‌کنند. از این رو مشخص است که نگرانی‌هایی در مورد استفاده از برخی عناصر در محصولات آرایشی وجود دارد. با این حال اصولاً چرا خریداری باید به دنبال خرید یک رژ بدون سرب یا به اصطلاح یک رژ لب سالم باشد؟ برای پاسخ به این سوال تنها کافی است در ادامه این مطلب با هوم سرویز همراه باشید.

چرا در رژ لب از سرب استفاده می‌شود؟

جالب است بدانید که هیچ تولید کننده‌ای به عمد از سرب در محصولات آرایشی خود استفاده نمی‌کند. با این حال بیشتر رژ لب‌های موجود در بازار یعنی چیزی بیش از 80 درصد آنها، دارای سرب و سایر فلزات سنگین هستند. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که سرب چگونه وارد این محصولات آرایشی شده است؟

پاسخ ساده است. رژ لب‌ها از مواد اولیه‌ای ساخته می‌شوند که حاوی سرب هستند. این کار موجب می‌شود تا محصول نهایی نیز خواسته یا ناخواسته دارای سرب باشد. از این رو دلیل وجود سرب در رژ لب‌ها وجود ناخالصی‌ها در مواد اولیه این محصولات اعم از موم و رنگدانه‌ها است. اما آیا سرب موجود در رژلب برای بدن خطرناک است؟ و چطور باید یک رژلب بدون سرب بخریم؟ پاسخ این سوالات را در ادامه مطلب بررسی می‌کنیم.

راه‌های تشخیص سرب در رژ لب
رژ لب بدون سرب

 

آیا سرب موجود در رژ لب برای بدن خطرناک است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از سرب می‌تواند سبب ابتلا به سرطان شود. این ماده سمی که تاثیرات جبران ناپذیری را روی سیستم عصبی بدن انسان می‌گذارد، باعث بروز ناتوانی‌های ذهنی نیز می‌شود. از این رو استفاده بیش از اندازه از آن مضر است. همین امر نیز موجب شده تا برخی شایعاتی را در خصوص سرطان زا بودن رژ لب‌های حاوی سرب مطرح کنند.

بر اساس مطالعات صورت گرفته از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مقدار سرب مصرفی در روز نباید بیشتر از ۱۰ ppm باشد. این در حالی است که مقدار سربی که ممکن است از طریق پوست لب شما وارد بدنتان شده و یا آن را بخورید خیلی کمتر از این مقدار است. در نتیجه می‌توان گفت که مصرف، کمتر رژ لبی ممکن است برای بدن شما مضر باشد پس با خیال راحت از رژ لب خود استفاده کنید.

از کجا بفهمیم رژ لب سرب دارد؟

با اینکه گفتیم سرب موجود در رژ لب‌ها اغلب به قدری کم است که نیازی به نگرانی ندارد برخی همواره به دنبال راهی برای تشخیص آن هستند. جالب است بدانید که در این میان راه‌های خانگی متعددی برای تشخیص وجود سرب در رژ لب معرفی می‌شوند که هیچ یک پایه و اساس علمی ندارند. در حقیقت تشخیص رژ لب بدون سرب از نوع سرب دار آن تنها با استفاده از آزمایش مواد سازنده در آزمایشگاه ممکن است. البته راه ساده تری نیز در این میان وجود دارد و آن هم تهیه محصولات تولید شده توسط برندهای معتبر است.

چرا که این قبیل سازنده‌ها اغلب از مواد اولیه مرغوب‌تری در تولید محصولات خود بهره می‌گیرند که ناخالصی کمتری دارند. بر این اساس رژ لب تولید شده با موم مرغوب‌تر دارای مقدار سرب کمتری نسبت به رژ لبی است که از موم بی کیفیت ساخته شده است.

تشخیص سرب در رژ لب با طلا

با وجود اینکه گفتیم اساساً تشخیص وجود سرب در رژ لب با استفاده از راه‌های خانگی غیر ممکن است، برخی معتقدند سرب را می‌توان با طلا تشخیص دارد. در این روش باید مقداری از رژ لب خود را روی پوست دستتان بکشید. سپس یک حلقه طلا را روی آن بمالید اگر رژ لب مالیده شده در مسیر طلا، تغییر رنگ داده و سیاه شود، آن رژ، حاوی سرب است.

این در حالی است که تقریباً نتیجه تست تمامی رژ لب‌ها در این آزمایش یکسان است. چرا که تغییر رنگ رژ لب در این آزمایش تنها در اثر واکنش شیمیایی رژ لب، اکسیژن و طلا رخ می‌دهد. در نتیجه نمی‌توان آن را به وجود داشتن یا نداشتن سرب در رژ لب مرتبط دانست.

تشخیص سرب در رژ لب با طلا
تشخیص سرب در رژ لب با طلا

از این رو به طور کلی می‌توان گفت که مانور دادن برخی برندها بر روی نتیجه این تست، تنها یک فریب تبلیغاتی محسوب می‌شود. از این رو نمی‌توان از طلا برای تشخیص رژ لب تقلبی یا رژ بدون سرب بهره گرفت.

سایر روش‌ها برای پیدا کردن رژلب های بدون سرب و سالم

  • اگر قصد خرید یک رژ لب سالم را دارید سعی کنید تا جای ممکن آن را از فروشگاه‌های معتبر یا داروخانه‌ها خریداری کنید. خرید لوازم آرایشی به صورت فله و با قیمت‌های فریب دهنده می‌تواند ریسک تهیه یک محصول نامناسب را افزایش دهد.
  • برخی از خانم‌ها برای اینکه مجبور به تمدید رژ لب خود نشوند ترجیح می‌دهند که از رژ لب‌های 24 ساعته استفاده کنند. مطالعات حاکی از آن است که مقدار سربی که می‌تواند با هر بار تمدید رژ لب وارد بدن شما شود بسیار کمتر از مقداری است که یک بار استفاده از رژهای 24 ساعته روی پوست لب شما به جای می‌گذارد. پس تا جای امکان از رژ لب‌های 24 ساعته استفاده نکنید.
  • مایع یا جامد بودن رژ لب‌ها تاثیری در مقدار سرب آنها ندارد. در نتیجه هر دو مدل این محصول می‌تواند به یک اندازه دارای سرب باشد.
  •  بهترین مارک رژلب بدون سرب را قطعاً از میان برندها خواهید یافت. از این رو گول تبلیغات متفرقه را نخورید و از محصولات تولیدکنندگان نامعتبر دوری کنید.
رژ لب مایع بدون سرب
رژ لب مایع بدون سرب

قیمت رژ لب بدون سرب چقدر است؟

همانطور که گفتیم تشخیص رژلب بدون سرب از نوع سرب دار آن بدون آزمایش در آزمایشگاه امکان پذیر نیست. از این رو اگر به دنبال خرید رژ بدون سرب هستید، چاره‌ای ندارید تا به محصولات برندهای معتبر اطمینان کنید. البته این به آن معنا نیست که تمامی رژهای برند و گران قیمت، بدون سرب هستند؛ اما برندهایی که بیشتر از مواد اولیه مرغوب استفاده می‌کنند در این زمینه قابل اعتمادتر هستند.

بر این اساس قیمت رژ بدون سرب نباید چندان هم ارزان باشد. چرا که محصولاتی که توسط برندهای معتبر تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند اغلب گران قیمت هستند. از این رو قیمت یک عدد رژلب بدون سرب می‌تواند با توجه به برند و البته کشور سازنده آن متفاوت باشد.

آشنایی با برخی از برندهای تولید کننده رژلب بدون سرب

جالب است بدانید آزمایش‌ها نشان می‌دهند که حتی محصولات برندهای معتبر نیز دارای مقداری سرب هستند. البته که این مقدار سرب آنقدر ناچیز است که به سلامت شما لطمه نمی‌زند. با این حال اگر می‌خواهید با اطمینان کامل به سراغ خرید لوازم آرایشی سالم و بهداشتی بروید، باید برندهای معتبر را انتخاب کنید. رژ لب بدون سرب ایوروشه و رژ بدون سرب دوسه انتخاب‌های مناسبی هستند. البته سایر برندهای سازنده لوازم آرایشی و بهداشتی نیز حرف‌های زیادی در این زمینه دارند که می‌توانید از محصولات آنها استفاده کنید.

بهترین مارک رژ لب
بهترین مارک رژ لب بدون سرب

در این مطلب سعی کردیم ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص رژلب بدون سرب را با هم بررسی کنیم. در خصوص عوارض استفاده از سرب در محصولات آرایشی با هم صحبت کردیم و برندهایی که محصولات بدون سرب را روانه بازار می‌کنند را نیز به شما معرفی کردیم. شما  می‌توانید از سایت و اپلیکیشن هوم سرویز به ‌عنوان یک مرجع کامل برای دسترسی به نکات تکمیلی در زمینه انتخاب لوازم آرایشی استفاده کنید. گاهی با رعایت چند نکته ساده می‌توانید سالم‌تر، زیباتر و جذاب‌تر دیده شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا