بنایی و دکوراسیون

سقف کاذب چوبی و انواع(هر آنچه قبل از اجرا باید بدانیم)

ویژگی ها و مزایای سقف کاذب چوبی

در چندین سال اخیر، استفاده از سقف‌های کاذب بسیار رایج شده است و امروزه ‌می‌توان انواع این سقف‌ها را در انواع پروژه‌های دکوراتیو و معماری مشاهده کرد. سقف‌های کاذب انواع مختلفی دارند که برای اجرای آن‌ها مواد و مصالح مختلفی استفاده‌می‌شود. تقریبا تما‌می‌ افراد با کفپوش‌های چوبی آشنا هستند. سقف‌ کاذب چوبی نیز همان گرما و زیبایی خاص کفپوش‌های چوبی را دارد و انتخابی خاص و بی‌نظیر برای سقف قسمت‌ها و اتاق‌های مختلف ساختمان‌ها و منازل مسکونی محسوب می شود.

در این مقاله، با انواع سقف کاذب چوبی، ویژگی‌های این نوع سقف و مزایا و معایبش به‌ طور کامل آشنا ‌می‌شوید و از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

 

نصب سقف کاذب با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

فهرست مطالب

سقف کاذب چوبی
سقف کاذب چوبی

سقف کاذب چوبی چیست؟

سقف کاذب یک نوع سقف ثانویه است که روی سقف اصلی ساختمان نصب ‌می‌شود. هدف اصلی از نصب این نوع سقف‌ها، پوشاندن تاسیسات زیر سقف اصلی سازه ‌می‌باشد که در کنار آن باعث افزایش زیبایی فضا، جلوگیری از نفوذ رطوبت و اتلاف دما و ایجاد یک زیرسازی برای نورپردازی ‌می‌شود.

این نوع سقف‌ها در طرح‌ها و جنس‌های متنوعی تولید ‌می‌شوند. سقف‌های کاذب با جنس چوب یکی از زیباترین و مدرن‌ترین انواع سقف‌های کاذب محسوب ‌می‌شوند که امروزه استفاده از آن‌ها تا حدودی رواج یافته است.

این نوع سقف ها کاذب غالبا از چوب طبیعی نراد روسی یا از ام‌دی‌اف تولید ‌می‌شوند. استفاده از مصالح چوب در ساخت سقف‌های کاذب منجر ‌می‌شود که حس گرما و صمیمیت در فضا ایجاد شود. همچنین این نوع سقف‌ها امکان اجرای نورپردازی‌های زیبا و متنوع را نیز فراهم ‌می‌کنند که باعث افزایش زیبایی سقف کاذب چوبی ‌می‌شود.

مصالح این نوع سقف‌ها نیز به شکل بلوک‌های توخالی، به شکل تخته یا پنل موجود هستند. سقف‌های کاذب چوبی در کاربردهای مختلفی مورد استفاده ‌می‌گیرند؛ اما به واسطه زیبایی این نوع سقف‌ها، ‌می‌توان از آن‌ها برای تزئین در ساختمان‌های مسکونی و تجاری نیز استفاده کرد.

برای اجرای سقف‌های کاذب چوبی، در ابتدا کلاف‌کشی سقف انجام ‌می‌شود. برای کلاف‌کشی سقف‌های چوبی نیز غالبا از فولاد استفاده ‌می‌شود. پس از آن اجزای چوبی سقف اجرا شده و زیبایی خاصی به فضا افزوده ‌می‌شود.

ویژگی های سقف کاذب ساخته شده با چوب
ویژگی های سقف کاذب ساخته شده با چوب

ویژگی‌های سقف کاذب چوبی

سقف‌های کاذب چوبی ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارند؛ که این ویژگی‌ها عبارتند از:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر سقف کاذب هم ارائه میده؟

1- زیبایی سقف کاذب چوبی

سقف‌های کاذب چوبی، همانند سایر انواع سقف‌های کاذب، برای پوشاندن قسمت‌های زیربنایی ساختمان مانند لوله‌ها، سیم‌ها، داکت‌ها یا به‌ منظور پوشاندن خرابی‌ها مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند. در کنار آن، برای بازرسی و تعمیر بخش‌هایی که زیر سقف نصب شده‌اند نیز، مکانیز‌می ‌فراهم ‌می‌شود که بتوان به‌ سادگی در صورت لزوم به تعمیر این بخش‌ها پرداخت.

از طرفی، سقف‌های کاذب چوبی، با توجه به خلاقیت طراح و سلیقه افراد در شکل‌ها، اندازه‌ها و جنس‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند که در هر صورت زیبایی و حس گر‌می‌ خاصی در فضا ایجاد ‌می‌کنند.

2- آکوستیک‌ بودن سقف کاذب چوبی

یکی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های برتر سقف‌های کاذب اعم از سقف‌های کاذب چوبی، قابلیت جذب صدا است. امروزه با توجه به پیشرفت فناوری و امکان نصب ساب برای جذب صدا در بالای پنل‌های سقف، ‌می‌توان تا حد زیادی سروصدای اتاق‌ها را جذب کرد و به این واسطه مانع از انتشار این سروصداها شد.

3- پایداری سقف کاذب چوبی

یکی از اهداف مهم تولید سقف کاذب چوبی، پایداری آن است. سقف‌های کاذب چوبی پایدار، بهره‌وری انرژی دارند که شامل کیفیت سیستم گرمایشی و استفاده بهینه از نور طبیعی ‌می‌باشد. به همین دلیل امروزه، سقف‌های کاذب به‌صورتی ساخته ‌می‌شوند که با ادغام نور طبیعی و نور مصنوعی ‌می‌توانند به روشی بهینه، بیشترین مقدار روشنایی را تامین کنند.

همچنین به‌واسطه قابلیت پایداری، منابع مورد نیاز برای ساخت کاشی‌ها کاهش پیدا کرده و در ساخت این نوع سقف‌ها از منابع بازیافتی قابل استفاده مجدد و قابل نوسازی استفاده ‌می‌شود.

4- قابلیت یکپارچه‌ سازی با زیربنا در سقف‌های کاذب چوبی

همانطور که ‌می‌دانید، اکثر سازه‌های مکانیکی و الکتریکی و همچنین سازه‌های لوله‌کشی در زیر سقف کاذب قرار ‌می‌گیرند؛ به همین دلیل یکپارچگی سقف با این سازه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

امروزه اکثر سقف‌های کاذب به‌ صورتی تولید ‌می‌شوند که قابلیت یکپارچه‌سازی با زیربنا را داشته باشند. این موضوع ‌می‌تواند روی زیبایی، قابلیت نگهداری و دسترسی آسان‌تر به سازه‌های زیربنا نیز بسیار تاثیرگذار باشد.

5- قابلیت نورپردازی فوق‌العاده در استفاده از سقف‌های کاذب چوبی

استفاده از تکنیک‌های مختلف نورپردازی ‌می‌تواند سبک طراحی خاص و متفاوتی را در ظاهر فضا ایجاد کند که در کمتر سقف کاذبی قابل مشاهده است.

در واقع، استفاده از تکنیک‌های خاص و حرفه‌ای نورپردازی در کنار استفاده از سقف‌های کاذب چوبی، زیبایی خاص و فوق‌العاده‌ای را در فضا ایجاد خواهد کرد. همچنین استفاده از چوب در سقف کاذب در ایجاد یک فضای گرم و آرامش‌بخش بسیار موثر است.

6- ایجاد حس زندگی و ارتباط با طبیعت در استفاده از سقف‌های کاذب چوبی

شاید جالب باشد بدانید که چوب با ماهیت درونی انسان ارتباط مستقیمی ‌دارد. در واقع انسان‌ها زمانی که در یک فضای طبیعی قرار ‌می‌گیرند، به‌ صورت ناخودآگاه احساس سرزندگی و آرامش ‌می‌کنند.

برای زیبایی بیشتر منزل، می‌توان با ترکیب انواع متریال مختلف طبیعی از جمله چوب در فضای داخلی، ارتباط با طبیعت را تقویت کرده و در این‌ صورت آرامش و احساس گرمی خاصی به محیط اضافه کرد. در استفاده از سقف‌های کاذب چوبی، هر زمان که به بالا سر خود نگاه کنید یا حتی در محیط گام بردارید، به‌ وضوح سرزندگی و آرامش را احساس خواهید کرد.

انواع سقف کاذب با چوب
انواع سقف کاذب با چوب

انواع سقف کاذب چوبی

سقف‌های کاذب چوبی از لحاظ طراحی انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر سقف کاذب هم ارائه میده؟

1- سقف چوبی معلق

این نوع از سقف‌های کاذب چوبی به‌ صورت غیرسازه‌ای از سقف اصلی آویزان ‌می‌شوند. سقف‌های کاذب چوبی معلق دو قسمت مختلف شامل پنل‌های آویخته و همچنین چهارچوب‌ها یا زنجیره‌های فلزی را دارند که از سقف ثابت آویزان ‌می‌شوند. در این‌ صورت پنل‌های چوبی در حدود چندین سانتی‌متر پایین‌تر از سطح سقف اصلی قرار ‌می‌گیرند.

2- سقف چوبی کاشی‌وار

این نوع از سقف‌های کاذب چوبی از تایل‌های مربعی شکل با ابعاد مشخص و استاندارد تشکیل ‌می‌شوند. سقف‌های کاذب کاشی‌وار غالبا با استفاده از میخ یا چسب به سقف متصل ‌می‌شوند؛ اما گاهی اوقات از برخی وسایل دیگر نیز ‌می‌توان برای نصب این سقف‌ها استفاده کرد.

3- سقف چوبی تخته‌ای

این نوع از سقف‌های کاذب چوبی با استفاده از تخته‌های ام‌دی‌اف ساخته ‌می‌شوند و غالبا ظاهرشان همانند چوب واقعی است. سقف‌های چوبی تخته‌ای را ‌می‌توان مستقیما روی سقف اصلی نصب کرد؛ اما امکان نصب آن‌ها در کنار یک سیستم مکمل نیز وجود دارد.

4- سقف چوبی صندوقی

نوع صندوقی سقف‌های کاذب چوبی، از پنل‌های چوبی عقب نشسته‌ای تشکیل شده‌اند که در کنار یکدیگر یک طرح چهارخانه را ایجاد ‌می‌کنند. این نوع سقف‌های کاذب چوبی، طراحی کلاسیکی داشته و از معماری رو‌می‌و یونانی برگرفته شده‌اند.

سقف‌های کاذب چوبی از نظر سبک اجرایی نیز به سه گروه مدرن، کلاسیک یا لوکس و ساده تقسیم‌بندی ‌می‌شوند که اجرای آن‌ها به دکوراسیون داخلی منزل بستگی دارد. می‌توان در فضای داخل منزل از هر کدام از طراحی‌های سقف‌های کاذب چوبی بسته به دکوراسیون منزل استفاده کرد. همچنین شما ‌می‌توانید سقف کاذب چوبی را در ترکیب با انواع دیگر سقف‌های کاذب از جمله سقف کناف اجرا کنید.

سقف کاذب تخته ای
سقف کاذب تخته ای

مزایای سقف کاذب چوبی

علاوه‌ بر زیبایی سقف‌های کاذب چوبی و حس‌وحال فوق‌العاده‌ای که به فضای خانه ‌می‌دهند، این سقف‌ها مزایای کاربردی دیگری نیز دارند که در ادامه این مزایا معرفی شده‌اند:

1- قابلیت جذب صدا

همانطور که در ویژگی‌های این نوع سقف‌ها اشاره شد، سقف‌های چوبی قابلیت جذب صدا دارند که این قابلیت ‌می‌تواند یکی از مزایای مهم این سقف‌ها محسوب شود. در واقع، نصب سقف کاذب چوبی این امکان را فراهم ‌می‌کند که از پنل‌های چوبی جاذب صدا استفاده کنید.

این پنل‌های چوبی به‌خوبی میزان طنین صدا را کنترل کرده و از ایجاد همهمه جلوگیری ‌می‌کنند. به‌ عبارتی، استفاده از این پنل‌های چوبی منجر به ایجاد یک محیط آکوستیک شده و آلودگی صوتی محیط به میزان قابل‌ توجهی کمتر خواهد شد.

2- پنهان‌کردن سیم‌کشی‌ها

با استفاده از سقف‌های کاذب چوبی، همانند سایر انواع سقف‌های کاذب، کابل‌ها، لوله‌کشی‌ها یا سایر عناصر تاسیسات و معایب سقف به‌ سادگی پوشانده ‌می‌شوند.

3- قابلیت حذف و جایگزینی ساده‌تر

از مهم‌ترین و برترین مزیت‌های سقف‌های کاذب چوبی این است که به‌ راحتی قابل حذف و جایگزینی هستند. همچنین در صورت نیاز به دسترسی به تاسیسات زیری این سقف‌ها، قطعات سقف کاذب چوبی به‌ سادگی از یکدیگر جدا شده و مجددا نصب ‌می‌شوند.

این قابلیت و مزیت برتر باعث ‌می‌شود که در صورت نیاز به تعمیر یا جایگزینی پنل‌های آسیب‌دیده سقف، بتوان به‌ سادگی آن را با یک پنل جدید جایگزین کرد.

4- داشتن طرح‌های مختلف

پنل‌های سقف‌های کاذب چوبی تنوع بسیاری دارند. به همین دلیل شما ‌می‌توانید با توجه به دکوراسیون و فضای داخلی منزل خود و همچنین بسته به سلیقه‌تان، زیباترین و مناسب‌ترین طرح پنل سقف کاذب چوبی را انتخاب کنید.

5- صرفه‌جویی در مصرف انرژی

بدیهی است که با استفاده از سقف کاذب چوبی، همانند سایر انواع سقف‌های کاذب، ارتفاع سقف خانه کاهش پیدا کرده و به این واسطه میزان حجم فضای مورد نیاز برای تهویه نیز کاهش پیدا ‌می‌کند. در کنار آن، فضای بین سقف کاذب و سقف اصلی نیز محلی مناسب برای عایق‌کاری گرما و صدا محسوب می‌شود.

6- قابلیت بازیافت سقف کاذب چوبی

چوب یک ماده قابل بازیافت است. در این‌ صورت اگر پس از مدتی از طرح یا نوع پنل چوبی سقف منزل خود خسته شدید یا به هر دلیلی بخواهید سقف کاذب منزل خود را حذف و تعویض کنید، اطمینان خواهید داشت که پسماندهای آن، به محیط‌زیست آسیبی وارد نخواهد کرد.

7- امنیت در برابر آتش

شما ‌می‌توانید سقف‌های کاذب چوبی نسوز را در میان بدنه سقف‌های ساخته‌شده از مواد معدنی، چوب پلاستیک، پلاستیک، کامپوزیت یا قلع قرار داده و سقف را با شرایط استاندارد تطابق دهید. بدیهی است که درجه اشتعال سقف‌های کاذب، بسته به مواد اولیه استفاده‌ شده در آن‌ها متفاوت خواهد بود.

در نتیجه، شرکت‌های مسئول، تولیدکنندگان یا تست‌های امنیت باید تعیین کنند که پنل‌ها برای استفاده در چه مکان و با چه شرایطی مناسب هستند. همچنین ‌می‌توان آب‌پاش‌های ضدحریق را در زیر سقف‌های کاذب نصب کرده که در این‌ صورت نیز قوانین نگهداری و تعمیرات خاصی برایشان در نظر گرفته خواهد شد.

8- مقاومت در برابر سایش و رطوبت

سقف‌های کاذب چوبی غالبا به‌ صورتی طراحی ‌می‌شوند که در برابر سایش حداکثر مقاومت را داشته باشند. همچنین بسته به کاربرد هر پروژه ‌می‌توان در اجرای آن از مواد دیگری که دارای ویژگی‌های خاص مقاومتی در برابر آتش و رطوبت هستند نیز استفاده کرد.

به‌عبارتی ‌می‌توان در طراحی سقف از ترکیب این مواد با پنل‌های سقف کاذب چوبی استفاده کرد تا در کنار طراحی خاص، مقاومتشان نیز بیشتر شود.

9- ظاهر زیبا و لوکس

استفاده از سقف‌های کاذب چوبی در سقف فضاهای داخلی منزل، زیبایی و طراحی فوق‌العاده خاصی را به فضا اضافه ‌می‌کند. به‌ خصوص اگر این سقف‌ها با نورپردازی‌های خاص و حرفه‌ای ترکیب شوند، فضای منحصر به‌ فردی را ایجاد خواهند کرد.

10- ایزولاسیون حرارتی

چوب یک عایق طبیعی است. به همین دلیل استفاده از این متریال در فضای داخلی منزل همانند استفاده از سقف‌های کاذب چوبی، ‌می‌تواند در حفظ گرمای داخل فضا بسیار موثر باشد. این ویژگی به‌ خصوص در منازلی که در مناطق سردسیر ساخته شده‌اند، یک مزیت فوق‌العاده محسوب ‌می‌شود.

معایب سقفهای کاذب چوبی
معایب سقفهای کاذب چوبی

معایب سقفهای کاذب چوبی

در کنار زیبایی و تمام مزایایی که استفاده از سقف‌های کاذب چوبی به همراه دارد، استفاده از این سقف‌ها یکسری معایب را نیز شامل ‌می‌شود که عبارتند از:

1- قابل اشتعال‌ بودن چوب

چوب یک ماده قابل اشتعال است که به‌ سرعت سوخته ‌می‌شود. حالا اگر درون منزل یا ساختمان آتش‌سوزی رخ دهد، وجود سقف کاذب چوبی منجر به تسریع پخش آتش خواهد شد. این مسئله به‌ خصوص در ساختمان‌هایی که شروع آتش‌سوزی از طبقه بالا است، بیشتر صدق ‌می‌کند.

2- آسیب‌پذیری در برابر رطوبت

رطوبت از مواردی است که روی چوب تاثیرگذار ‌می‌باشد. حالا اگر رطوبت محیط بالا باشد، ممکن است برخی از انواع سقف‌های کاذب، سریع‌تر دچار فرسودگی شده و حتی تخریب شوند.

این مورد به‌ خصوص در مکان‌هایی که رطوبت در آن‌ها بیشتر است، مانند آشپزخانه، بیشتر صدق ‌می‌کند. در کنار آن، ویژگی آسیب‌پذیری چوب در برابر رطوبت، باعث ‌می‌شود که پاکسازی سقف‌های کاذب ساخته شده با چوب نیز کار آسانی نباشد.

3- آسیب‌پذیری در برابر حمله موریانه‌ها

تقریبا برای تما‌می‌ افراد واضح است که چوب در برابر حمله موریانه بسیار آسیب‌پذیر است. سقف‌های چوبی نیز ممکن است در معرض حمله موریانه‌ها قرار گرفته و به‌ سرعت آسیب ببینند.

4- هزینه بالای اجرا

سقف چوبی کاذب بسیار لوکس و زیبا است و در کنار تما‌می‌ مزایایی که دارد، بدیهی است که هزینه اجرای بالایی نیز داشته باشد. به همین دلیل برخی افراد تنها در قسمت‌های خاصی از سقف منزل خود از پنل‌های چوبی استفاده ‌می‌کنند.

در کنار هزینه بالای اجرای متریال چوب در سقف‌های کاذب، هزینه‌های جانبی برای تعمیر یا جایگزینی پنل‌های این سقف‌ها در صورت خرابی را نیز باید در کنار هزینه خرید آن در نظر گرفت.

قیمت سقف کاذب
قیمت سقف کاذب

قیمت سقف کاذب چوبی

بدیهی است که قیمت مشخصی برای اجرای سقف‌های کاذب وجود ندارد؛ زیرا قیمت اجرای این سقف‌ها به عواملی مانند طرح پنل، سبک، متراژ و حتی اجرت اجرای این سقف‌ها بستگی دارد. هرچه طرح انتخابی پیچیده‌تر باشد، اجرای آن نیز دشوارتر بوده و هزینه اجرای سقف‌های کاذب نیز افزایش ‌می‌یابد.

همچنین نوع چوب مورد استفاده در اجرای این سقف‌ها نیز روی قیمت نهایی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. قیمت سقف‌های کاذب چوبی از سایر انواع سقف‌های کاذب بیشتر است. به همین دلیل غالبا برای کاهش هزینه‌های مربوط به اجرای سقف‌های کاذب چوبی ‌می‌توان از آن‌ها در ترکیب با سایر انواع سقف‌های کاذب استفاده کرد.

نصب سقف کاذب با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

جمع‌بندی

در این مقاله، انواع سقف‌های کاذب چوبی همراه با ویژگی‌ها، مزایا و معایبشان به‌طور کامل معرفی شدند. در این‌ صورت اگر مایل به استفاده از سقفهای چوبی هستید حتما قبل از خرید و انتخاب، مزایا و معایب این سقف‌ها را در نظر گرفته و با اطمینان کامل برای خرید و اجرای آن اقدام کنید.

سقف‌های کاذب ساخته شده با چوب یک حس گرم و صمیمی ‌به فضای منزل اضافه ‌می‌کنند. همچنین استفاده از این سقف‌ها فضا را بسیار خاص و منحصر به‌ فرد خواهد کرد. به همین دلیل غالبا توصیه ‌می‌شود اگر نگران هزینه بالای خرید و نگهداری از این نوع سقف‌ها نیستید و ‌می‌توانید به‌خوبی از این نوع سقف‌ها نگهداری کنید، حتما از آن‌ها در فضای داخلی منزل خود استفاده کرده و از زیبایی و لوکس بودن آن در کنار تمام مزایایش لذت ببرید. شما می توانید نصب و اجرای سقف کاذب منزل خود را به تیم هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع و با هزینه مناسب این کار را برای شما انجام دهند تا خانه‌ای زیباتر و شیک‌تر داشته باشید.

جدول زیر شامل هزینه ساخت و تعمیر سقف کاذب توسط تیم هوم سرویز است:

قیمت اجرا و نصب سقف کاذب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا