لوازم خانگی

14 علت صدای بلند چرخ گوشت + عیب یابی و رفع آن

چرخ گوشت یکی از کاربردی‌ترین لوازم آشپزخانه و از کالاهای ضروری در لیست جهیزیه عروس است که به ما اجازه می‌دهد تا گوشت را چرخ کنیم و انواع مدل‌های غذا و سوسیس و کالباس خانگی را درست کنیم. سالم بودن اجزای داخلی چرخ گوشت باعث عملکرد درست این وسیله برقی می‌شود. گاهی اوقات مشکلاتی برای چرخ گوشت به وجود می‌آید که در عملکرد این وسیله اختلال ایجاد می‌کند. یکی از مشکلات رایج، صدای بلند چرخ گوشت است که دلایل مختلفی دارد.

در حالت عادی هم صدای چرخ گوشت به دلیل نوع موتور این وسیله و عملکرد آن، بلند است؛ اما گاهی اوقات این صدا بیشتر از حالت عادی می‌شود. زیاد شدن صدای چرخ گوشت برای بسیاری از افراد نگران‌کننده است. شاید بپرسید که دلیل صدای بلند چرخ گوشت چیست و برای رفع سریع این صدای آزاردهنده چه باید کرد؟

در این نوشته قصد داریم 14 علت صدای بلند چرخ گوشت را به شما معرفی کنیم. همچنین روش حل این مشکل را به شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید تعمیر چرخ گوشت خود را به‌راحتی انجام دهید و از این وسیله کاربردی به‌خوبی استفاده کنید. برای آشنایی با دلایل صدای زیاد چرخ گوشت و روش حل این مشکل، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

صدای چرخ گوشت
دلیل بلند شدن صدای چرخ گوشت

علت صدای بلند چرخ گوشت چیست؟

در اثر استفاده زیاد از چرخ گوشت، اجزای داخلی چرخ گوشت مستهلک می‌شوند و مشکلاتی برای این وسیله به وجود می‌آید. گاهی اوقات اتفاقات ساده مانند افتادن چرخ گوشت روی زمین یا انداختن استخوان داخل چرخ گوشت باعث کند شدن تیغه‌های چرخ گوشت و تولید صداهای بلند از چرخ گوشت می‌شود. به همین دلیل بهتر است در هنگام کار با چرخ گوشت، نکات مهم را رعایت کنید تا چنین مشکلاتی برای چرخ گوشت شما پیش نیاید.

موارد زیر، از جمله اصلی‌ترین دلایل صدای بلند چرخ گوشت هستند:

1- افتادن یا وارد شدن ضربه به چرخ گوشت:

یکی از رایج‌ترین دلایل صدای بلند چرخ گوشت، افتادن این وسیله یا وارد شدن ضربه به چرخ گوشت است. گاهی اوقات در هنگام جابجایی یا برداشتن چرخ گوشت، این وسیله به زمین می‌افتد و ضربه محکمی به چرخ گوشت وارد می‌شود.

در داخل چرخ گوشت، قطعات مختلفی وجود دارد. اجزای داخلی چرخ گوشت ظریف و حساس هستند و وارد شدن ضربه شدید باعث شکستن و کج شدن این قطعات می‌شود. شکستن و خراب شدن اجزای داخلی چرخ گوشت باعث گیر کردن قطعات و فشار آمدن به موتور دستگاه می‌شود. به همین دلیل، بعد از وارد شدن ضربه به چرخ گوشت، طبیعی است که صدای چرخ گوشت بلند و آزاردهنده شود.

اگر بعد از وارد شدن ضربه به چرخ گوشت، صدای بلند و عجیب از چرخ گوشت به گوش می‌رسد، باید بدنه و داخل چرخ گوشت را بررسی کنید تا مشکل دستگاه را پیدا کنید. اگر تیغه یا قسمتی از اجزای چرخ گوشت شکسته شده باشد، بعد از بررسی و تکان دادن دستگاه، شما صدای حرکت کردن فلز در داخل چرخ گوشت را می‌شنوید. در این حالت، بهترین کار این است که از تعمیرکار چرخ گوشت کمک بگیرید تا قطعه شکسته شده را تعویض کرده و مشکل دستگاه را برطرف کند. برای اینکار پیشنهاد ما استفاده از خدمات هوم سرویز است، شما می توانید با بهترین قیمت تعمیر چرخ گوشت را تجربه کنید.

صدای چرخ گوشت
تغییر صدای چرخ گوشت بعد از افتادن و ضربه دیدن

2- وجود جسم سخت در چرخ گوشت:

باید بدانید که افتادن اشیای سخت هم باعث بلند شدن صدای چرخ گوشت و خرابی دستگاه می‌شود. گاهی اوقات به دلیل حواس پرتی یا شیطنت‌های بچه‌ها، سنگ یا اجسام سختی داخل چرخ گوشت می‌افتند و در هنگام روشن کردن دستگاه، صدای بلند و عجیبی از چرخ گوشت تولید می‌شود. اگر ناگهان صداهای عجیب‌وغریب را از چرخ گوشت شنیدید، سریع چرخ گوشت را خاموش کرده و آن را از برق جدا کنید. سپس داخل چرخ گوشت را بررسی کنید و ببینید که در داخل این دستگاه، جسم خارجی وجود دارد یا خیر. بعد از برداشتن اجسام سخت، صدای بلند و آزاردهنده چرخ گوشت نیز قطع می‌شود.

اجزای داخلی چرخ گوشت
گیر کردن جسم سخت در اجزای داخلی چرخ گوشت

3- شکستن و گیر کردن فن دستگاه:

در داخل چرخ گوشت، فن و پروانه‌های خنک کننده وجود دارد که این قطعات، از داغ شدن موتور دستگاه جلوگیری می‌کنند. گاهی اوقات پروانه‌های خنک کننده دچار شکستگی می‌شوند و داخل دستگاه گیر می‌کنند و همین موضوع باعث تولید صدای بلند در چرخ گوشت می‌شود. همچنین هرز شدن پروانه خنک کننده چرخ گوشت نیز باعث تولید صدای بلند و عجیب در داخل دستگاه خواهد شد.

برای رفع این مشکل، بهتر است از تعمیرکار متخصص بخواهید که چرخ گوشت را باز کند و وضعیت فن دستگاه و پروانه‌های خنک کننده را بررسی کند. بعد از تعویض پروانه‌های خنک کننده و فن چرخ گوشت، مشکل صدای بلند دستگاه هم برطرف می‌شود.

پروانه داخل چرخ گوشت
پروانه داخل چرخ گوشت

4- جاگذاری اشتباه اجزای داخلی چرخ گوشت:

چرخ گوشت از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده است. میله حلزونی، تیغه، شبکه، گلویی، طوقه و چرخ دنده از جمله اصلی‌ترین اجزای داخلی چرخ گوشت هستند. بعد از هر بار استفاده از چرخ گوشت، شما باید قطعات بیرونی چرخ گوشت را از هم جدا کنید و خوب با آب و شوینده شستشو دهید تا کاملاً تمیز شوند و هیچ تکه گوشتی در میان قطعات باقی نماند. جاگذاری درست قطعات چرخ گوشت اهمیت زیادی دارد و بازدهی دستگاه را بالا می‌برد.

در صورتی که قطعات چرخ گوشت را درست جاگذاری نکنید، هنگام روشن کردن چرخ گوشت صدای بلندی را از دستگاه می‌شنوید و اذیت خواهید شد. همچنین جاگذاری نادرست اجزای چرخ گوشت باعث وارد شدن آسیب جدید به دستگاه می‌شود. به همین دلیل بهتر است اجزای چرخ گوشت را مطابق با دفترچه راهنما سر هم کنید و از جاگذاری درست قطعات چرخ گوشت مطمئن شوید تا چنین مشکلاتی برای دستگاه پیش نیاید.

اجزای داخلی چرخ گوشت
اجزای داخلی چرخ گوشت

5- وجود مشکل در چرخ‌دنده‌های داخل دستگاه:

در داخل چرخ گوشت، چرخ‌دنده‌های زیادی وجود دارند که شامل چرخ‌دنده‌های گیربکس و چرخ‌دنده‌های عادی می‌شوند. وظیفه اصلی چرخ دنده در چرخ گوشت، انتقال نیرو و حرکت بین دو محور است. چرخ دنده‌های موجود در چرخ گوشت، اهمیت زیادی دارند. مواردی مانند وارد شدن فشار و ضربه باعث شکستن و خراب شدن چرخ‌دنده‌های دستگاه می‌شود و زمینه را برای تولید صدای بلند چرخ گوشت فراهم می‌کند.

برای رفع این مشکل، باید به محل تولید صدا در چرخ گوشت توجه کنید تا متوجه شوید که صدای نامتعارف دستگاه از چه قسمتی تولید می‌شود. در صورتی که صدای بلند و آزاردهنده را از قسمت موتور چرخ گوشت شنیدید، یعنی چرخ‌دنده‌های گیربکس خراب شده‌اند و باید تعمیر شوند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر چرخ گوشت هم ارائه میده؟

6- خراب شدن عایق موتور:

در داخل موتور چرخ گوشت، عایقی وجود دارد که از انتشار صدای زیاد چرخ گوشت جلوگیری می‌کند. به مرور زمان، این عایق از بین می‌رود و دیگر نمی‌تواند وظیفه اصلی‌اش را انجام دهد. بنابراین شما شاهد صدای بلند چرخ گوشت خواهید بود و از این موضوع نگران می‌شوید. در این حالت، بهتر است از تعمیرکار متخصص بخواهید که موتور چرخ گوشت را باز کند و از سالم بودن عایق و اجزای موتور دستگاه مطمئن شود.

یاتاقان چرخ گوشت
تعویض قطعات معیوب و یاتاقان چرخ گوشت

7- خرابی یاتاقان چرخ گوشت:

یاتاقان چرخ گوشت، قطعه‌ای است که موتور چرخ گوشت را به قطعات دیگر متصل می‌کند تا قدرت موتور، به چرخ‌دنده‌ها و در نهایت به خردکن منتقل شود. در صورتی که یاتاقان موتور چرخ گوشت خراب شود، صدای بسیار زیادی در چرخ گوشت تولید می‎‌شود و عملکرد دستگاه دچار مشکل می‌شود.

برای بررسی و تعویض یاتاقان موتور، بهتر است از افراد حرفه‌ای و باتجربه کمک بگیرید. با تعویض یاتاقان چرخ گوشت، مشکل صدای بلند چرخ گوشت نیز برطرف می‌شود و شما می‌توانید به‌خوبی از چرخ گوشت منزلتان استفاده کنید.

8- خراب شدن گیربکس و جعبه دنده:

برای چرخ کردن گوشت با دستگاه چرخ گوشت، سرعت‌های مختلفی وجود دارد و شما می‌توانید گوشت‌ها را با سرعت کم، متوسط یا زیاد چرخ کنید و سرعت دلخواهتان را انتخاب کنید. وجود جعبه دنده و گیربکس در چرخ گوشت به شما اجازه می‌دهد تا چرخ گوشت را روی سرعت‌های مختلف تنظیم کنید.

در صورتی که گیربکس چرخ گوشت خراب شود یا چرخ‌دنده‌های دستگاه ساییدگی زیادی داشته باشند، صدای بلندی در چرخ گوشت ایجاد می‌شود. تعمیر جعبه دنده چرخ گوشت کاری تخصصی است و حتماً باید توسط تعمیرکار متخصص و باتجربه انجام شود تا مشکل اصلی چرخ گوشت با کمترین هزینه برطرف شود.

تعمیر چرخ گوشت
تعمیر چرخ گوشت

9- خشک شدن گریس دستگاه:

چرخ گوشت، دستگاهی است که تعداد زیادی چرخ دنده و قطعات متحرک دارد و باید حتماً گریس کاری شود. پس از مدتی، گریس و روغن روی چرخ دنده‌ها و گیربکس خشک می‌شود. در صورتی که گریس گیربکس خشک شود و گیربکس دستگاه را به مدت طولانی گریس کاری نکنید، هنگام روشن کردن دستگاه، صدای بلندی را از چرخ گوشت می‌شنوید و اذیت خواهید شد. برای رفع این مشکل باید برای روغن کاری چرخ گوشت اقدام کنید. معمولاً از گریس برای روان کردن قطعات متحرک چرخ گوشت مانند گیربکس استفاده می‌شود.

برای گریس کاری چرخ گوشت، ابتدا گیربکس دستگاه را باز کنید و داخل گیربکس را با گریس پر کنید. همچنین تمام دنده‌های چرخ گوشت را گریس کاری کنید تا صدای دستگاه کمتر شود و بتوانید با آرامش از چرخ گوشت منزلتان استفاده کنید.

10- استفاده از تکه‌های بزرگ گوشت در چرخ گوشت:

درست است که وظیفه اصلی چرخ گوشت، خرد کردن قطعات گوشت است؛ اما ریختن تکه‌های بزرگ گوشت در چرخ گوشت باعث فشار آمدن به موتور دستگاه و تولید صدای عجیب از چرخ گوشت می‌شود. همچنین این موضوع می تواند باعث سیاه شدن گوشت در چرخ گوشت نیز شود.

برای افزایش طول عمر چرخ گوشت، بهتر است این نکته را رعایت کنید و گوشت را با اندازه‌های کوچکتر داخل دستگاه بیندازید تا فشار زیاد به چرخ گوشت وارد نشود و چرخ گوشت با صدای کمتر کار کند.

دلایل صدای بلند چرخ گوشت
مراقبت از چرخ گوشت

11- وجود استخوان در گوشت:

یکی دیگر از دلایل بالا رفتن میزان صدای چرخ گوشت، وجود استخوان در میان گوشت است. اگر در داخل گوشتی که در حال چرخ‌ کردن هستید، استخوان وجود داشته باشد، فشار زیادی به دستگاه وارد می‌شود و شما صداهای عجیبی را از دستگاه می‌شنوید که شبیه به صدای شکستن استخوان است. در این وضعیت، بهتر است چرخ گوشت را خاموش کنید و استخوان‌ها را بردارید. سپس گوشت‌های تمیز را داخل دستگاه بیندازید تا گوشت‌های بدون استخوان، خرد و چرخ شوند.

12- کند شدن تیغه‌های چرخ گوشت:

تیغه‌های چرخ گوشت بعد از چندین بار استفاده و به‌ مرور زمان کند می‌شوند و نمی‌توانند کارایی اولیه را داشته باشند. به همین دلیل، بعد از مدتی باید برای تیز کردن تیغه‌های چرخ گوشت اقدام کنید تا این قطعات بتوانند به‌راحتی گوشت را خرد کنند. اگر چنین کاری را انجام ندهید، دستگاه با تیغه‌های کند زحمت بیشتری برای چرخ‌کردن گوشت می‌کشد و همین موضوع باعث می‌شود که صدای موتور بیشتر شود.

بنابراین، حتماً مطمئن شوید که تیغه‌های دستگاه مشکلی ندارند و به‌درستی کار می‌کنند و کند نیستند. در صورت کند بودن تیغه‌ها، از فرد متخصص بخواهید که تیغه‌های چرخ گوشت شما را با ابزارهای مناسب تیز کنند.

تغییر صدای چرخ گوشت به دلیل کند شدن تیغه‌ها
تغییر صدای چرخ گوشت به دلیل کند شدن تیغه‌ها

13- قرارگرفتن روی سطح ناهموار:

زمانی که با چرخ گوشت کار می‌کنید، باید آن را روی یک سطح کاملاً صاف قرار دهید تا چرخ گوشت به‌درستی کار خود را انجام دهد. قرار گرفتن دستگاه روی سطح ناهموار باعث می‌شود که در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد شود و صدای بلندی از چرخ گوشت تولید شود. بنابراین از این به بعد، چرخ گوشت را روی سطح محکم و صاف قرار دهید تا صدای دستگاه کمتر شود و چرخ گوشت بهتر کار کند.

14- قدیمی شدن دستگاه:

بعضی از مدل‌های چرخ گوشت، صدای بلندی دارند و بعضی از دستگاه‌ها نیز با صدای کمتری کار می‌کنند. قدیمی شدن دستگاه و استهلاک قطعات چرخ گوشت منجر به بلندتر شدن صدای دستگاه می‌شود. در این حالت، می‌توانید دستگاه خود را تعویض کنید و از چرخ گوشت جدید استفاده کنید. امروزه انواع مدل‌های جدید چرخ گوشت با سیستم‌های عایق قدرتمند تولید می‌شوند و با کمترین میزان صدا کار می‌کنند.

تعمیر چرخ گوشت با هوم سرویز
تعمیر چرخ گوشت با هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره دلایل صدای بلند چرخ گوشت با شما صحبت کردیم و 14 علت اصلی این مشکل را به شما توضیح دادیم. همچنین روش‌های حل این مشکل را بررسی کردیم تا بتوانید صدای بلند و آزاردهنده چرخ گوشت را سریع‌تر برطرف کنید و از دستگاه به‌خوبی استفاده کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر چرخ گوشت هم ارائه میده؟

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطلب برای شما مفید و کاربردی باشد.

اگر برای تعمیر چرخ گوشت و لوازم برقی آشپزخانه به دنبال افراد حرفه‌ای و متخصص هستید، به تجربه و تخصص تیم هوم سرویز اعتماد کنید و کار تعمیر چرخ گوشت خود را به ما بسپارید. در مجموعه هوم سرویز، قیمت تعمیر چرخ گوشت بسیار مناسب و اقتصادی است و شما می‌توانید چرخ گوشت منزلتان را با کمترین هزینه تعمیر کنید.

برای ثبت درخواست تعمیر چرخ گوشت، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شما هستیم تا پایان سرویس…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا