نظافت و پذیرایی

نگهداری، تکثیر و علت زرد شدن برگ‌ های گیاه آپارتمانی شفلرا

گل شفلرا یکی از محبوب‌ترین گل‌های آپارتمانی است که بومی قاره استرالیا محسوب می‌شود. این گیاه در صورتی‌ که در سرزمین اصلی خود، در هوای آزاد و در شرایط مناسب قرار داده باشد، تا حدود ارتفاع 3 متر رشد می‌کند. گل شفلرا نسبت به شرایط نامساعد محیطی بسیار مقاوم و در زمره گیاهان آپارتمانی مقاوم است؛ اما این گیاه غالبا رشد آهسته‌ای دارد.

برگ‌های شفلرا از یک نقطه خارج می‌ شوند و اغلب رنگ سبز روشنی داشته و براق و چرمی شکل هستند. برگ‌های این گیاه بلند هستند و در بخش انتهایی آن برگ‌هایی پنجه‌ای شکل قرار داشته که این برگ‌ها نیز ابتدا دارای 3 برگچه هستند و در نهایت به تعداد 8 برگچه می‌رسند.

گل آپارتمانی شفلرا برخلاف سایر گل‌های خانگی، تنها یک شاخه اصلی دارد. شاید جالب باشد بدانید که گیاه شفلرا به گل نیز می‌ نشیند؛ اما در محیط‌ های گلخانه‌ای و خانه‌ها این اتفاق به ندرت پیش می‌آید. گل‌ها یا میوه‌های گیاه شفلرا غالبا به رنگ نارنجی هستند و با قرار گرفتن این گیاه در وطن اصلی خود ظاهر می‌شوند.

در این نوشته از سایت هوم سرویز با نکات مهم در نگهداری گیاه آپارتمانی شفلرا آشنا خواهید شد. اگر به گلها و گیاهان آپارتمانی علاقه دارید، از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

شرایط مناسب و نکات مهم در رابطه با نگهداری گیاه آپارتمانی شفلرا

نور مناسب برای گیاه شفلرا

گیاه شفلرا به نور غیرمستقیم نیاز دارد. همچنین برای جلوگیری از، بی‌حال شدن شفلرا و از بین رفتن شادابی گیاه، شما باید هر چند وقت یک بار آن را به مکانی منتقل کنید که نور آفتاب را دریافت کند؛ در غیر این‌ صورت ممکن است برگ‌های آن ریخته و گل بی‌ حال شود. در چنین شرایطی شما باید گلدان شفلرا را به کنار یک پنجره با نور آفتاب منتقل کنید تا برگ‌های آن مجددا رشد کنند.

در صورتی‌ که شفلرا بیش از اندازه نور دریافت کند برگ‌هایش می‌ریزد؛ گرچه گونه ابلق این گل به نور بیشتری نیاز دارد و در صورتی‌ که گونه ابلق دچار کمبود نور شود، رنگ خود را از دست خواهد داد. در واقع، شفلرا درجات مختلفی از نور را تحمل می‌کند و حتی در سایه نیز مقاومت دارد.

گیاه آپارتمانی شفلرا
گیاه شفلرا، گیاهی زیبا و جذاب در آپارتمان شما

دمای مناسب برای گیاه شفلرا

در هوای گرم و به خصوص در فصل تابستان، حداکثر درجه مناسب برای رشد شفلرا، حدود 27 درجه سانتی‌گراد است و در هوای سرد یا فصل زمستان نیز، حداقل حرارت 18 درجه باید برای این گیاه تامین شود. در واقع، شما باید از گرم شدن و سرد شدن زیاد گیاه شفلرا جلوگیری کنید؛ در غیر این‌ صورت برگ‌های بالایی این گیاه بی‌حال شده و شادابی خود را از دست می‌دهند. در برخی موارد نیز در شرایط دمایی بالای 27 درجه، شاخه‌های این گیاه بیش از حد بلند شده و در نتیجه خم و افتاده می‌شوند.

آبیاری مناسب گیاه شفلرا

برای آبیاری شفلرا شما باید صبر کنید که سطح خاک آن کاملا خشک شده و سپس مجددا آن را آبیاری کنید. با آبیاری زیاد، گیاه به اصطلاح خفه شده و ریشه آن دچار پوسیدگی می‌شود. همچنین ممکن است روی برگ‌های آن نقاط سفید و ابلقی به وجود بیاید که در صورت مشاهده این نقاط شما باید آبیاری شفلرا را کاهش دهید و به خاک آن نیز توجه کنید.

از طرفی، اگر شفلرا آب کمی دریافت کند برگ‌هایش آویزان شده و گیاه بی‌حال می‌شود. در واقع، شفلرا هم به آبیاری زیاد و هم به آبیاری کم حساس است و باید در آبیاری گیاه تعادل را برقرار کنید.

گیاه آپارتمانی شفلرا
آبیاری منظم و درست گیاه آپارتمانی شفلرا اهمیت زیادی دارد

رطوبت مناسب شفلرا

رطوبت و آب‌پاشی متعدد و زیاد، برای شفلرا مناسب است. در صورتی‌ که هوا خشک باشد، شادابی گیاه شفلرا به‌ سرعت از بین می‌رود؛ به همین دلیل توصیه می‌شود برای تامین رطوبت شفلرا، هفته‌ای دو بار برگ‌های آن را آب‌پاشی کنید. اما توجه داشته باشید که در صورت آبپاشی و رطوبت زیاد، روی برگ‌های این گیاه نقاط قهوه‌ای ایجاد می‌شود که در این‌ صورت نیز شما باید آبپاشی گیاه را متوقف کرده یا کمتر آن را آب‌پاشی کنید. آبیاری گیاهان آپارتمانی موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. به همین دلیل است که برای آبیاری شفلرا بهتر است برنامه منظمی داشته باشید.

تغذیه و کوددهی مناسب شفلرا

برای تغذیه گیاه زیبای شفلرا، شما باید از کودهای محلول در آب استفاده کنید. در واقع استفاده از کودهای محلول در جامد برای گیاه شفلرا اصلا توصیه نمی‌شوند. شفلراهای ابلق برای سرزنده ماندن باید ماهی یک بار کود مورد نیاز خود را دریافت کنند. همچنین در صورتی‌ که کوددهی گیاه کیفیت بالایی داشته باشد، رشد آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

شفلرا
خاک مناسب برای شفلرا چیست؟

خاک مناسب شفلرا

خاک آماده کاشت هلندی، بهترین خاک برای شفلرا محسوب می‌شود که از پرلیت، خاک برگ، ماسه، پت‌ماس و کوکوپیت تشکیل می‌شود. همچنین شما می‌توانید از خاک لیمونی با پیت برای رشد این گیاه استفاده کنید. خاک شفلرا باید زهکشی کامل داشته باشد و در صورتی‌ که اکسیژن کافی را دریافت نکند، ریشه‌اش رشد نخواهد کرد و در این‌ صورت، به‌ مرور زمان گیاه از بین می‌رود. توجه داشته باشید که استفاده زیاد از پیت‌ماس در خاک گیاه شفلرا باعث می‌شود که برگ‌های آن بسوزد. چنانچه احساس کردید خاک گلدان دچار آفت شده و قصد دارید خودتان دست به کار شوید و سم خاک گلدان را در منزل تهیه کنید، پیشنهاد می کنیم یه سری به وبلاگ هوم سرویز بزنید.

زمان تعویض گلدان شفلرا

شما باید دو بار در سال، گلدان شفلرای خود را تعویض کنید. در واقع، با رشد گیاه شما باید دو بار در سال، خاک سطحی گیاه را برداشته و به جای آن از خاک نو غنی شده استفاده کنید. همچنین زمانی که ریشه‌ها از زیر گلدان بیرون بیایند، حتما در اولین زمان ممکن، گلدان گیاه باید تعویض شود؛ در غیر این‌صورت رشد گیاه متوقف شده و غالبا برگ‌های آن زرد می‌شوند. از طرفی، در صورتی‌که ارتفاع شفلرا بیش از اندازه باشد، گیاه شما به قیم نیاز دارد.

شفلرا
گیاه آپارتمانی شفلرا را در نور و دمای مناسب نگهداری کنید

تکثیر گیاه آپارتمانی شفلرا

گیاه شفلرا را می‌توان به روش‌های مختلفی تکثیر کرد که رایج‌ترین و مرسوم‌ترین روش‌های تکثیر گیاه آپارتمانی شفلرا عبارت هستند از:

1.      تکثیر شفلرا از طریق بذر

در این‌ روش، شما باید بذرها را در سینی بذر حاوی کمپوست و در دمای 20 درجه، به صورت پراکنده بکارید. پس از آن، نهال‌های بذر رشد کرده و زمانی که به میزان 2.5 تا 4 سانتی‌متر رسیدند، باید آن‌ها را از سینی خارج کنید. نهال‌های شفلرا باید در گلدانی با حداقل قطر دهانه 6 سانتی‌ متر کاشته شوند. همچنین گلدان‌ها باید حاوی کمپوست باشند. در نهایت، گلدان حاوی نهال شفلرا باید نور مناسب و کافی داشته باشد تا بتواند رشد کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

2.      تکثیر شفلرا از طریق قلمه زدن

در این روش، شما باید از گیاه قلمه‌‌هایی با طول 8 تا 10 سانتی‌متر را جدا کنید. برگ‌های اضافی قسمت پایین قلمه نیز باید کاملا جدا شوند. پس از آن، شما باید قلمه را در پودر هورمون ریشه‌زایی فرو ببرید و در نهایت، آن‌ها را در گلدانی با قطر دهانه 6 تا 9 سانتی‌متر، بکارید. در این روش نیز، گلدان‌ها باید حاوی کمپوست بذر و قلمه باشند. برای حفظ رطوبت همانند شرایط گلخانه‌ای، شما باید روی گلدان‌ های قلمه شفلرا را با کیسه پلاستیکی شفاف پوشانده و آن‌ها را در محیطی با دمای 21 تا 24 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. توجه داشته باشید که قلمه‌ها باید از تابش مستقیم نور خورشید دور بوده و خاک گلدان نیز باید کمی مرطوب باشد.

با فراهم کردن این شرایط، در قسمت بالایی قلمه یا در زاویه بین برگ و ساقه در قلمه، یک ساقه جدید ظاهر می‌شود که پس از یک ماه ریشه‌دهی نیز انجام خواهد شد. در این‌ صورت شما باید کیسه پلاستیکی را از روی قلمه برداشته و آن را به گلدانی با قطر 13 سانتی‌متر و حاوی کمپوست گلدانی منتقل کنید.

بهترین زمان برای قلمه زدن شفلرا، اواسط بهار تا اوایل تابستان محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که ریشه‌دار کردن شفلرا در آب یا قلمه زدن این گیاه در آب اصلا توصیه نمی‌شود. در واقع، بهتر است قلمه گیاه شفلرا را داخل کوکوپت بکارید و سپس آن را در مکانی قرار دهید که خنک و نیمه سایه باشد. در این شرایط نیز غالبا قلمه شما ریشه داده و رشد خواهد کرد. 

تکثیر و زیاد کردن گیاهان نکات خاصی دارد که باید به آنها توجه داشته باشید. برای تکثیر شفلرا می توانید از افراد متخصص و حرفه ای کمک بگیرید و این کار را از افراد باتجربه بخواهید تا گیاهان بیشتر و زیباتری داشته باشید.

گیاه آپارتمانی شفلرا
دلیل زرد شدن گیاه آپارتمانی شفلرا چیست؟

اما چرا برگ‌های گیاه شفلرا زرد می‌شوند؟

از آنجایی که شفلرا از جمله گیاهان آپارتمانی بسیار زیبا و خاص است، هیچ کس دوست ندارد شاهد زرد شدن و از بین رفتن گیاه زیبایش باشد. زرد شدن برگهای گیاه آپارتمانی شفلرا به چندین عامل بستگی دارد. زرد شدن برگ‌های شفلرا، غالبا به دلیل کمبود عناصر مورد نیاز گیاه در خاک اتفاق می‌افتد که در این شرایط شما باید، به گیاه خود هر 2 هفته یکبار تغذیه مصنوعی بدهید.

همچنین ممکن است پس از مدتی برگ‌های زرد این گیاه دچار ریزش شود که این شرایط نیز غالبا به دلیل آبیاری بیش از اندازه گیاه رخ می‌دهد. همانطور گه گفته شد برای آبیاری گیاه شفلرا شما باید صبر کنید تا خاک آن خشک شده و سپس مجددا گیاه را آبیاری کنید. همچنین در دوره‌های زمانی منظم لازم است خاک گلدان را با خاک زهکشی شده تعویض کرده و آب زیر گلدان را نیز خارج کنید تا گیاه شما بهترین رشد خود را داشته باشد.

گیاه آپارتمانی شفلرا
مراقبت از گیاهان آپارتمانی خود را به هوم سرویز بسپارید

خدمات مراقبت از گل و گیاه در هوم سرویز

در این نوشته با نکات مهم در نگهداری از گیاه آپارتمانی شفلرا آشنا شدید و یاد گرفتید که آبیاری شفلرا، تغذیه شفلرا و تکثیر شفلرا و… به چه صورت باید انجام شود؟ برای داشتن گیاهان زیبا و شاداب می توانید از خدمات باغبانی هوم سرویز استفاده کنید تا گل هایی زیبا و سرسبز داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا