بنایی و دکوراسیون

درباره تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی چه می‌دانید؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تصمیم گرفته باشید در فضای داخلی منزل خود تغییر ایجاد کنید. در این‌ صورت باید با دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی تا حدودی آشنا باشید. گرچه طبق عقیده برخی افراد این دو گزینه مشابه یکدیگر هستند؛ اما در واقع تفاوت‌های زیادی دارند که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده است. اگر می خواهید به تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی پی ببرید، در این نوشته با ما همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی در چیست؟

دکوراسیون داخلی چیست؟

هنر و دانش ساخت فضای داخلی همان دکوراسیون داخلی است که باعث می‌شود فضا برای افراد دلپذیرتر و کاربردی‌تر شود. در واقع، این هنر نیازی به مدرک خاصی ندارد و خود شما نیز با کسب تجربه و مهارت در این زمینه می‌توانید به راحتی دکوراسیون داخلی منزل خود را تغییر دهید. در نتیجه، زمانی‌ که شما چیدمان منزل خود را تغییر داده یا حتی فضای داخلی آن را تزئین می‌کنید، همانند یک دکوراتور داخلی عمل کرده‌اید. اگرچه، تزئینات داخلی نیز همانند تمامی هنرها، سبک و ریزه کاری‌های متفاوتی دارند که براساس سلیقه افراد و نیاز و ترند روز، تغییر می‌کنند.

امروزه، اکثر ساعات زندگی افراد در فضاهای داخلی سپری می‌شود؛ به‌ همین دلیل، دکوراسیون و تزئینات داخلی با کیفیت و مناسب می‌تواند بهترین روش برای بهبود وضعیت زندگی و حتی بهبود انرژی و سرزندگی افراد باشد. دکوراسیون داخلی همانند طراحی داخلی کاملا روی فضای داخلی متمرکز است و با استفاده از این هنر می‌توان کار چیدمان لوازم و تزئینات فضاهای داخلی و انتخاب متریال‌های مورد استفاده در این لوازم را انجام داد. در نتیجه، می‌توان گفت دکوراسیون داخلی اتصال بین دو علم معماری و طراحی داخلی را فراهم می‌کند. در واقع این هنر، از سمتی با اجزاء و عناصر تشکیل‌دهنده ساختمان ارتباط دارد (همانند علم معماری) و از سمتی دیگر روی فضاهای داخلی و چیدمان وسایل در دکوراسیون فضاهای داخلی تمرکز می‌کند (همانند طراحی داخلی)

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی در چیست؟

طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی نسبت به دکوراسیون داخلی ارتباط نزدیک‌تری با معماری دارد و در واقع، نقشه‌ کشی و ساخت‌وساز فضاها است که در این‌صورت می‌تواند بخشی از طراحی محیطی نیز محسوب ‌شود. طراحی داخلی یک رشته نسبتا جدید محسوب می‌شود، اما از گذشته تاکنون نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع، امروزه طراحی داخلی یک حرفه به خصوص و جدی محسوب می‌شود که محدوده بزرگی را در برمی گیرد؛ تا جایی‌ که در کشورهای اروپایی، فردی که با حرفه طراحی داخلی آشنا است، به‌ عنوان معمار داخلی شناخته می‌شود.

در واقع، می‌توان گفت طراحی داخلی حرفه‌ای است که به دانش، فعالیت و حتی تجربه‌های عملی نیاز دارد. دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های زیادی هستند که دوره‌های طراحی داخلی فضاها را برگزار می‌کنند. در این راستا می‌توان گفت که طراحان داخلی در رابطه با اغلب لوازم دکوراسیون داخلی مانند کاربرد رنگ‌ها در دکوراسیون، پارچه‌ها، طراحی مبلمان، نقاشی و برنامه‌ریزی فضا، طراحی به کمک کامپیوتر و حتی معماری، آموزش دیده و دروسی را در این زمینه‌ها می‌گذرانند. همچنین کسانی که در رشته طراحی داخلی فارغ‌التحصیل می‌شوند، باید حداقل چند سال در سایر شرکت‌ها به‌ عنوان کارآموز فعالیت کنند تا بتوانند تجربه و مهارت کامل را کسب کرده و سپس می‌توانند شرکت خود را در زمینه طراحی داخلی تاسیس کنند.

طراحان داخلی علاوه‌ بر اینکه می‌توانند ظاهر و چیدمان اتاق را عوض کنند، می‌توانند در کارایی و کاربرد قسمت‌های مختلف اتاق نیز تغییرات ایجاد کنند. به‌ عنوان مثال می‌توانند، از نقاشی کف اتاق و ساختمان گرفته تا چیدمان وسایل تزئینی و لوازم دکوراسیون منزل را به عهده بگیرند. به‌ همین دلیل، طراحان داخلی اغلب باید با تمام سبک‌های طراحی و دکوراسیون داخلی و حتی سبک‌های بروز و ترند آن آشنا باشند و در کنار آن مهارت و تجربه کسب کنند، تا بتوانند حرفه خود را با موفقیت دنبال کنند.

در نتیجه برای درک تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی می‌توان گفت طراحی داخلی از شاخه‌های طراحی معماری است که روی پروسه طراحی معماری تمرکز کاملی دارد. همچنین طراحان داخلی که از کارهای هنری نیز سررشته داشته و درک هنری بالایی نیز دارند، می‌توانند چیدمان تزئینات دکوراسیون داخلی را نیز انجام دهند. در واقع، ممکن است طراح داخلی کار چیدمان لوازم و تزئینات دکوراسیون داخلی را انجام دهد؛ در صورتی‌که یک دکوراتور (فردی که در زمینه دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کند) نمی‌تواند طراحی داخلی را به‌ خوبی و به‌ صورت حرفه‌ای انجام دهد و برای انجام این حرفه نیاز به اخذ مدرک دارد. شاید جالب باشد بدانید که طراح داخلی می‌تواند با معمار پروژه شما نیز همکاری کرده و طراحی معماری را نیز تغییر دهد؛ به‌ عنوان مثال می‌تواند برای حرفه‌ای‌تر شدن و ایده‌آل‌تر شدن طراحی داخلی حتی یک دیوار را جابه‌جا کند. 

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
طراحی داخلی از شاخه‌های طراحی معماری است که روی پروسه طراحی معماری تمرکز دارد

تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی

تا به اینجای مقاله، شما با دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی آشنا شدید و تا حدودی دکوراتور و طراح داخلی را نیز شناختید. در این قسمت از مقاله، تفاوت‌های دکوراتور و طراح داخلی به‌ طور کامل‌تر توضیح داده شده اند.

به‌ عنوان مثال، فرض کنید که می‌خواهید در خانه خود تغییرات کوچکی ایجاد کنید. زمانی‌ که به دنبال متخصص انجام این کار می‌گردید، غالبا هم با متخصصین طراحی داخلی و هم با متخصصین دکوراسیون داخلی مواجه می‌شوید. ممکن است برخی از این افراد معمار و طراح داخلی باشند و برخی دیگرشان به‌عنوان دکوراتور داخلی در زمینه دکوراسیون فعالیت کنند. اما تفاوت این دو متخصص در چیست و شما باید از کدام یک کمک بگیرید؟

طراح داخلی

همانطور که در بالاتر نیز اشاره شد، معماری و طراحی داخلی یک تخصص و حرفه است که به آموزش‌های رسمی و کسب تجربه و مهارت با تمرین‌های متعدد نیاز دارد. در واقع، افرادی که در این حرفه فعالیت می‌کنند، آموزشات زیادی در زمینه طراحی، نقاشی، برنامه‌ ریزی فضا، طراحی مبلمان و حتی طراحی با نرم‌افزارهای کامپیوتری دیده‌اند. همچنین اغلب این افراد قبل از اینکه شرکت شخصی خود را داشته باشند، در کنار یک طراح داخلی حرفه‌ای و با تجربه فعالیت می‌کنند تا مهارت‌ها و تجارب لازم را به‌ دست آورند.

در برخی کشورها، طراحان داخلی باید یک آزمون را قبول شوند تا بتوانند به‌ صورت قانونی و با سمت مشاوران دارای حق امضا، فعالیت کنند. گرچه در برخی کشورها این آزمون الزامی نیست و شرکت در این آزمون کاملا به شرایط و قوانین کشورها و ایالت‌ها مربوط است. اما به‌ هر حال، طراح داخلی باید برای آینده کاری خود، در رابطه با شرایط و مجوزهای کاری مورد نیاز در کشورش، تحقیق کند.

همانطور که گفته شد، یک طراح داخلی می‌تواند برنامه‌ ریزی فضای داخلی را انجام داده و در واقع می‌تواند در طراحی و بازسازی فضاهای داخلی، از طرح‌ ریزی نقشه‌های طبقات مختلف تا انتخاب تمام لوازم و تزئینات مورد نظر فعالیت کند. در واقع، برای طراحان داخلی تنها ظاهر فضا اهمیت ندارد و در کنار آن، این افراد به عملکرد و کاربرد یک فضا نیز اهمیت می‌دهند. از طرفی، ممکن است یک طراح داخلی با معماران و پیمانکاران پروژه‌های مختلف همکاری کند تا بتواند تمامی خواسته‌های کارفرما را به‌صورت کامل انجام دهد که در این‌صورت ممکن است پروژه طراحی مربوط به یک اداره، یک ساختمان مسکونی یا حتی یک هتل باشد. به‌ همین دلیل طراح داخلی باید قبل از شروع به‌ کار تمام مهارت‌ها و تجربه‌های لازم را در زمینه تخصصش دریافت کرده و کاملا با شرایط و نیازهای روز نیز آشنایی داشته باشد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات طراحی دکوراسیون داخلی هم ارائه میده؟
تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی
برای طراحان داخلی تنها ظاهر فضا اهمیت ندارد و در کنار آن، به عملکرد و کاربرد یک فضا نیز اهمیت می‌دهند

دکوراتور

یک دکوراتور برای اینکه بتواند در زمینه دکوراسیون داخلی فعالیت کند، نیازی به گذراندن دوره‌های آمادمیک و آموزش‌های حرفه‌ای ندارد و در واقع، تمرکز یک دکوارتور کاملا روی ظاهر و زیبایی فضا است. به‌ همین دلیل، دکوراتورها روی پروژه‌های بازسازی و انجام تغییرات سازه‌ها فعالیت نمی‌کنند و فعالیت آن‌ها در واقع مربوط به بعد از اتمام پروژه است. در این‌ صورت بعد از اتمام پروژه روی ظاهر و چیدمان لوازم در فضا تمرکز می‌کنند.

در واقع، دکوراتورها روی ظاهر یک فضا و زیباسازی آن بسیار خوب عمل می‌کنند و می‌توانند در انتخاب سبک مورد نظر کارفرما به او کمک کنند. همچنین می‌توانند یک پالت رنگی منحصر به‌ فرد انتخاب کنند که مطابق با سلیقه کارفرما بوده و در خرید مبلمان و سایر لوازم مورد نیاز کارفرما به او کمک کنند. در نتیجه، می‌توان گفت دکوراتورها روی فضاهای آماده‌ای کار می‌کنند که نیاز به زیباسازی و آراسته شدن دارد.

اگرچه برای این شغل نیازی به گذراندن دوره تحصیلی وجود ندارد؛ اما افراد می‌توانند دوره‌ها و آموزش‌های زیادی را در این زمینه فراگرفته و به‌صورت تخصصی در آن فعالیت کنند. همچنین همانطور که گفته شد این افراد با معماران و یا پیمانکاران همکاری نمی‌کنند و همکاری آن‌ها معمولا با فروشندگان لوازم داخلی منزل است.

در کنار آن، برای درک بهتر تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی می‌توان گفت که در دکوراسیون داخلی نیازی به انجام عملیات ساخت‌وساز مهندسی وجود ندارد و تنها نیاز است که لوازم و تزئینات دکوراسیون تعویض شود، اما در طراحی داخلی، غالبا نیاز به بازسازی فضا وجود خواهد داشت.

در نتیجه تمامی مطالب این مقاله، می‌توان گفت اینکه شما برای تغییر منزل خود یک دکوراتور استخدام کنید یا طراح داخلی، کاملا به نیاز شما بستگی دارد.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
برای دکوراسیون و بازسازی خانه خود به هوم سرویز اعتماد کنید

تغییر دکوراسیون خانه شما با هوم سرویز

اگر می‌خواهید در فضای منزل خود تغییرات سازه‌ای مانند جابجا کردن دیوارها، اضافه کردن در یا پنجره جدید و یا مواردی از این قبیل را ایجاد کنید، باید از یک طراح داخلی کمک بگیرید که در این‌صورت طراحان داخلی می‌توانند در این راستا به شما مشاوره داده و تغییرات مورد نیاز را به بهترین نحو انجام دهند. همچنین در صورتی‌ که می‌خواهید سبک فضای داخلی منزل خود را تغییر دهید یا در رابطه با انتخاب رنگ و یا لوازم دکوراسیون منزل خود نیاز به مشاوره دارید، باید از یک دکوراتور داخلی کمک بگیرید که در این‌صورت دکوراتورها می‌توانند فضا را دقیقا متناسب با نیازها و علایق شما چیدمان و تزئین کنند. برای هر تغییر در دکوراسیون و بازسازی خانه خود می توانید از خدمات بازسازی و دکوراسیون هوم سرویز استفاده کنید تا خانه ای زیبا و منحصر به فرد داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا