فرهنگی و آموزشی

راهکارهایی برای کاهش مشکلات مادران شاغل دارای دانش آموز در زمان کرونا

راه حل مشکلات آموزش مجازی چیست؟

در دوران کرونا که مدارس و دانشگاه ها به صورت مجازی برگزار می شوند و دانش آموزان باید در خانه و با استفاده از اپلیکیشن شاد در کلاس های درسی شرکت کنند، افراد زیادی با چالش مواجه شده اند و یکی از این افراد، مادران شاغل هستند. مشکلات مادران شاغل دارای دانش آموزش در زمان کرونا، به این خاطر زیاد شده است که در کنار مشکلات اینترنت و درس خواندن مجازی، باید به جبران کم کاری برخی از معلمان هم بپردازند و دروس را بهتر به کودکان خودشان بیاموزند تا آنها بتوانند در امتحانات و سوالات کلاسی به خوبی عمل کنند. اما چه راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد و راهکارهای کاهش مشکلات مادران شاغل در زمان کرونا چیست؟

در این مقاله می خواهیم چندین راهکار بدهیم که مادران شاغل دارای دانش آموز می توانند از آنها برای کاهش مشکلات خودشان در زمان کرونا استفاده کنند و هم به فرزندان خودشان و وضعیت درسی آنها رسیدگی کنند و هم به شغل خودشان برسند و چالش کمتری در این زمینه تجربه کنند.

اگر مادر شاغل هستید و می خواهید مشکلات خود را برای رسیدگی به وضعیت درسی فرزندتان کاهش دهید، توصیه می کنیم که حتما در این مقاله با ما همراه باشید تا راهکارهای موثر برای کاهش مشکلات و چالشهای کرونا را به شما بدهیم.

فهرست مطالب

مشکلات مدرسه مجازی برای مادران شاغل دارای دانش آموز چیست؟

اگر خودتان مادر شاغل دارای دانش آموز باشید، قطعا با مشکلات این حوزه به خوبی آشنایی دارید و می دانید که چه مشکلات و چالش هایی در این زمینه وجود دارد، اما می خواهیم در ادامه چندین مورد از مشکلات آموزش مجازی برای مادران شاغل را بررسی کنیم. در ادامه راهکارهای حل این مشکلات را نیز به شما ارائه می دهیم:

1- نیاز به نظارت والدین در آموزش مجازی:

آموزش مجازی برای دانش آموزان یک پدیده جدید و نوظهور است و این موضوع باعث شده است که دانش آموزان، مخصوصا دانش آموزان ابتدایی، نتوانند تمرکز کافی را در زمان کلاس ها داشته باشند. به همین خاطر است که نیاز است والدین هم در کنار دانش آموزان در کلاس حضور داشته باشند تا بتوانند مطالب درسی را یاد بگیرند و بعدا در صورت نیاز آنها را برای دانش آموز خودشان توضیح بدهند. اما چالشی که مادران شاغل با آن روبرو هستند، این است که معمولا امکان شرکت در کلاس های صبح را ندارند و این مشکل باعث شده است که نتوانند به خوبی در درسهای مدرسه به فرزندان خودشان کمک کنند و شاهد افت نمرات فرزند خودشان باشند!

راهکاری که آموزش و پرورش برای این مشکل در نظر گرفته است، این است که به صورت هفتگی، دانش آموزان می توانند برای رفع اشکال دروس به مدرسه مراجعه کنند تا بتوانند سوالات و مشکلات خودشان را مطرح کنند تا معلم، درس را مجددا برای دانش آموزان توضیح دهد. همچنین مادران می توانند فیلم کلاس ها را ضبط کنند تا بتوانند بعدها در صورت نیاز به آنها مراجعه کنند و رفع اشکال دانش آموزان را انجام دهند.

آموزش مجازی
مشکلات مادران شاغل در آموزش مجازی دانش آموزان

2- کم کاری معلمان:

دیده شده است که گاهی اوقات معلمان به خاطر کم کاری یا دلایل دیگر، به خوبی دروس را برای دانش آموزان توضیح نمی دهند و به یک توضیح کلی و بدون جزئیات اکتفا می کنند. این موضوع باعث می شود که دانش آموزان در کنار چالش های آموزش مجازی، نتوانند به خوبی درس را یاد بگیرند و در نتیجه این وظیفه روی دوش مادران گذاشته می شود.

چالش مادران شاغل این است که در این صورت چون نمی توانند در کلاس ها شرکت کنند و به درس تسلطی ندارند، به همین خاطر نمی توانند که درس را به خوبی به فرزند خودشان بیاموزند و البته ضبط کردن فیلم کلاس هم در اینجا کاربردی ندارد، چون معلم توضیحی نداده است که بتواند به آنها کمک کند. برای چنین زمانی راه حلی که وجود دارد، این است که مادران می توانند از منابع آموزشی مکمل استفاده کنند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن مفاهیم را به کودکان خودشان بیاموزند و کمک کنند که آنها دروس را بهتر متوجه شوند.

از آنجایی که مادران مسئولیتهای زیادی برای آموزش فرزندان در دوران کرونا دارند، بهتر است از کارهای منزل کم کنند تا وقت بیشتری برای فرزندشان داشته باشند و انرژی و حوصله بیشتری برای آموزش فرزندشان بگذارند. مثلا مادران شاغل می توانند نظافت منزل را به تیم نظافتی هوم سرویز بسپارند تا خودشان وقت برای آموزش کودکشان داشته باشند و در دوران کرونا، خسته و کلافه نشوند.

مشکلات اپلیکیشن شاد
اپلیکیشن شاد

3- مشکلات اپلیکیشن شاد:

یکی از چالش های بزرگی که مادران و دانش آموزان و حتی معلمان برای آموزش مجازی دارند، مشکلات اپلیکیشن شاد است. این اپلیکیشن به خاطر اینکه مدام در حال به‌روزرسانی است و حجم زیادی از ترافیک را تحمل می کند، گاهی اوقات دچار مشکل می شود و سرور آن نمی تواند جوابگوی این حجم ترافیک باشد.

به همین خاطر باید این مشکل را هم به چالش های دیگری که در این زمینه وجود دارد اضافه کنید و سعی کنید با آن کنار بیایید. گاهی اوقات ممکن است در زمان کلاس، اپلیکیشن شاد دچار مشکل شود و این موضوع باعث شود که دانش آموزان به خوبی متوجه درس نشوند و نتوانند مفاهیم را به خوبی یاد بگیرند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

در چنین حالتی هم پیشنهاد می کنیم برای اینکه بتوانید مفاهیم را ساده تر و راحت تر به دانش آموزان خودتان بیاموزید، از آموزش های مکمل استفاده کنید یا از معلمان درخواست کنید که کلاس را به زمان دیگری موکول کنند و مجددا درس را توضیح دهند تا این چالش برطرف شود.

4- کلاس های بی برنامه:

یکی از مشکلات بزرگی که مادران از دست آن بسیار شاکی هستند، کلاس های بدون برنامه و وقت و بی وقت است. دیده شده است که گاهی اوقات معلمان زمان کلاس ها را رعایت نمی کنند یا به خاطر مشکلات سامانه شاد، کلاس ها را به زمان دیگری موکول می کنند که زمان مناسبی نیست.

مثلا داشتن کلاس درس در ساعت 11 شب هم برای دانش آموزان بسیار سخت است و چیزی را متوجه نمی شوند و هم برای مادران شاغل بسیار سخت است و باعث می شود که برای رفتن به سرکار، خواب مفیدی نداشته باشند.

در چنین حالتی و برای حل این مشکل، بهتر است که از مدرسه درخواست کنید کلاس ها را طبق زمان بندی برگزار کند تا هم دانش آموزان و هم مادران شاغل بتوانند با شرایط کلاس ها سازگار شوند و به خوبی از کلاسها استفاده کنند.

مشکلات اینترنت
قطع شدن اینترنت در زمان آموزش مجازی

5- مشکلات اینترنت:

همه مشکلاتی که تا حالا در مورد آنها صحبت کردیم به کنار، چالش بزرگی که خیلی با آن روبرو هستیم، مشکلات اینترنت در ایران است! خیلی از اوقات به خاطر نبود اینترنت با کیفیت، نمی توان به راحتی در کلاس های مجازی شرکت کرد و متوجه مباحث کلاس شد.

به همین خاطر ممکن است دانش آموزان متوجه درس نشوند و نتوانند به خوبی به مباحث کلاس تسلط پیدا کنند. برای حل این چالش، توصیه می کنیم از چند اینترنت استفاده کنید تا بتوانید در زمان بروز مشکل، به اینترنت دیگری متصل شوید.

همچنین استفاده از آموزش های مکمل هم در این زمینه بسیار کمک کننده است و می تواند باعث شود که مباحث را راحت تر به فرزند خودتان آموزش دهید.

6- مشکل اعتیاد به موبایل:

یکی از نگرانی های مادران شاغل و خانه دار در زمینه آموزش مجازی، این است که می ترسند فرزندان آنها به موبایل یا تبلت معتاد شوند و این موضوع قابل کنترل نباشد. وقتی کودکان مجبور هستند با موبایل یا تبلت برای شرکت در کلاس ها کار کنند، ممکن است با امکانات دیگر این وسایل هم آشنا شوند و معتاد بازی کردن، وب‌گردی و… شوند و این موضوع می تواند بسیار نگران کننده باشد.

چالشی که مادران شاغل در این زمینه دارند، این است که خودشان تمام روز در منزل نیستند و نمی توانند نظارتی بر این موضوع داشته باشند و همین موضوع باعث می شود که فرزند آنها بتواند به صورت آزادانه از گوشی یا تبلت استفاده کند و در این زمینه محدودیتی نداشته باشد.

برای حل این چالش، توصیه می کنیم که اگر فرزند شما در دوره ابتدایی است، سعی کنید از تبلت های دانش آموزی استفاده کنید که این امکان را به شما می دهند که کنترل کامل روی محتوای تبلت و میزان استفاده از آن را داشته باشید.

همچنین در صورتی که فرزند شما نوجوان است و گوشی موبایل خودش را دارد، می توانید از برنامه های کنترل والدین استفاده کنید تا بتوانید در این زمینه کنترل کافی داشته باشید و با خیال راحت به میزان استفاده فرزند خودتان از موبایل نظارت کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

آموزش مجازی در دوران کرونا
آموزش مجازی در دوران کرونا

جمع بندی مطالب

در این مقاله در مورد راهکارهای مشکلات مادران شاغل دارای دانش آموز در دوران کرونا صحبت کردیم و گفتیم که چه روش هایی برای حل مشکلات مادران شاغل وجود دارد و با چه روشهایی می توان مشکلات ناشی از آموزش مجازی در دوران کرونا را حل کرد.

در این نوشته با هم چندین مورد از مهمترین مشکلات را بررسی کردیم و برای هرکدام از آنها راهکارهایی را دادیم که کمک می کنند بتوانید به بهترین شکل ممکن آنها را مدیریت کنید و از این چالش ها به خوبی عبور کنید.

توصیه می کنیم که اگر چالش های دیگری دارید، حتما در قسمت نظرات بنویسید تا بتوانیم برای آنها هم راهکارهایی را ارائه کنیم و به این مطلب اضافه کنیم تا هم خودتان و هم مادران شاغل دیگر از آنها استفاده کنید.

امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد که بتوانید به بهترین شکل ممکن چالش های به وجود آمده در دوران کرونا را پشت سر بگذارید و هم به شغل خودتان برسید و هم بتوانید به وضعیت دروس فرزند خودتان رسیدگی کنید و این دوران را با موفقیت پشت سر بگذارید. هر زمان که از نظر زمان محدودیت داشتید، می توانید برای مراقبت از کودک خود، از تیم هوم سرویز کمک بگیرید و اجازه دهید که افراد متخصص و آموزش دیده از فرزند شما مراقبت کنند و خیالتان از بابت این موضوع راحت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا