فرهنگی و آموزشی

چالش های آموزش کلاس اولی ها در دوران کرونا را بیشتر بشناسید

درس خواندن را برای کلاس اولی ها شیرین تر کنید!

کودکان موجودات کنجکاوی هستند و دوست دارند مدام در تحرک باشند و بازی کنند؛ در نتیجه کار شما برای اینکه بتوانید یک کودک را در یک جا بنشانید و مجبورش کنید که به حرف کسی گوش دهد، بسیار چالش برانگیز است! این چالش زمانی خود را بیشتر نشان می دهد که پای درس و مدرسه وسط باشد! کلاس اولی ها معمولا کودکانی هستند که تازه به سن مدرسه رسیده اند و هنوز به فضای مدرسه و حال و هوای آن عادت نکرده اند، این موضوع باعث می شود که آموزش مجازی آنها با مشکلات زیادی مواجه شود و نتوانند به خوبی به یادگیری بپردازند. در این مقاله می خواهیم درباره چالش های آموزش کلاس اولی ها در دوران کرونا با شما صحبت کنیم و بگوییم که چالش های آموزش به کلاس اولی ها چیست و چگونه می توانید این مشکلات را برطرف کنید؟

فهرست مطالب

اگر مادر یا پدری هستید که کودک شما تازه می خواهد وارد مدرسه شود و می خواهید در زمینه کنترل چالش های آموزش مجازی کلاس اول ابتدایی اطلاعات بیشتری کسب کنید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا مطالب مفیدی را در این زمینه یاد بگیرید.

چالش های آموزش کلاس اولی ها در دوران کرونا
چالش های آموزش کلاس اولی ها در دوران کرونا

چالش های آموزش کلاس اولی ها در دوران کرونا

در ادامه می خواهیم باهم تک تک چالش های آموزش کلاس اولی ها در دوران کرونا را بررسی کنیم و ببینیم این چالش ها چه هستند و چطور می توان آنها را برطرف کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

1- نداشتن شناخت کافی از معلم:

کودکان تا کسی را نشناسند و با آن فرد ارتباط برقرار نکنند، نمی توانند به راحتی به حرف های او گوش بدهند. آموزش مجازی باعث شده است که دانش آموزان نتوانند معلمان خودشان را از نزدیک ببینند و این مشکل باعث شده که تمرکز کافی برای گوش دادن به حرف های معلم خودشان نداشته باشند!

حالا برای حل این مشکل چه کاری می توان انجام داد؟ آموزش و پرورش برای حل این چالش بزرگ، این امکان را فراهم کرده است که دانش آموزان در یک یا چند روز بتوانند معلم خودشان را از نزدیک ببینند و با او ارتباط برقرار کنند، این موضوع باعث می شود که دانش آموزان کلاس اولی بتوانند با معلم ارتباط برقرار کنند و در زمان کلاس های مجازی، راحت تر به او توجه کنند.

البته در این زمینه تسلط خود معلم به بحث و ارتباط گیری با دانش آموزان بسیار مهم است و اگر معلمان بتوانند ارتباط عمیق تری با دانش آموز برقرار کنند، قطعا هم کار خودشان و هم کار مادران و دانش آموزان راحت تر خواهد بود.

2- حواس پرتی دانش آموزان:

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، کودکان نمی توانند به راحتی در یک جا بنشینند و تمرکز کنند و به صحبت های یک نفر گوش بدهند و دوست دارند مدام به این طرف و آن طرف بروند و بازی کنند.

این موضوع باعث شده است که در زمان کلاس نتوانند تمرکز کافی داشته باشند و این امر برابر است با عدم یادگیری درست درس های مدرسه! حالا برای حل این چالش چه کارهایی باید انجام داد؟

برای برطرف کردن چالش حواس پرتی دانش آموزان توصیه می کنیم که از روش های زیر استفاده کنید:

  • کلاس ها در زمان مناسب برگزار شوند که دانش آموز تمرکز کافی داشته باشد،
  • در زمان کلاس سعی کنید عوامل حواس پرتی را از کودک خودتان دور کنید تا تمرکز بیشتری داشته باشد،
  • سعی کنید به کودک خودتان بگویید که بعد از کلاس می تواند کار موردعلاقه ای را انجام دهد و به این صورت او را تشویق کنید تا به کلاس گوش دهد،
  • سعی کنید در حین کلاس هنگام مباحث مهم، حتما با دانش آموز خودتان همراه باشید و از او تایید بگیرید تا تمرکز کافی داشته باشد،
  • بازی ترتیب بدهید که بگویید بعد از کلاس چند سوال از او می پرسد و اگر درست جواب داد، می تواند از شما هدیه ای دریافت کند. حتی می توانید اپلیکیشن های موبایلی بر پایه بازی و یادگیری را روی گوشی یا تبلت نصب کنید تا فرزندتان بازی کند. برای نصب بازی و اپلیکیشن روی موبایل و تبلت می توانید از تیم هوم سرویز برای این کار کمک بگیرید.

تمامی این موارد و راهکارها کمک می کنند که بتوانید شرکت در کلاس را برای فرزند کلاس اولی خودتان راحت تر کنید و کمک کنید که راحت تر مباحث را یاد بگیرد. با این کارها شما روند درس خواندن آن هم به صورت مجازی را برای فرزندتان دلنشین تر می کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟
آموزش مجازی
آموزش مجازی در دوران کرونا

3- نیاز به نظارت:

کلاس های مجازی به صورت یکنواخت هستند و به همین خاطر احتمال خستگی دانش آموز در آنها بسیار بیشتر است و ممکن است نتواند در حین کلاس تمرکز کافی داشته باشد و حتی خوابش ببرد.

این موضوع باعث می شود که نظارت والدین به کودک حین شرکت در کلاس مجازی نیاز باشد و والدین همراه کودک در کلاس شرکت کنند یا کودک را در مکانی بگذارند که بتوانند او را مدیریت کنند و کلاس به بهترین شکل برگزار شود. برخی از معلمان با استفاده از تکنیک های مدیریت کلاس و کارهای جالب، می توانند این موضوع را تا حدی برطرف کنند و کمک کنند که دانش آموزان با شور و اشتیاق زیادی برای کلاس حاضر شوند و در حین کلاس خسته نشوند که این موضوع هم خیلی موثر است و می تواند کمک زیادی به حل این چالش کند.

4- یادگیری مفاهیم:

دانش آموزان کلاس اولی، معمولا کسانی هستند که با خیلی از مباحث آشنایی کافی ندارند و باید تمام مفاهیم کلاس اول را از صفر یاد بگیرند. یادگیری مواردی مانند حروف الفبا و… برای دانش آموزان کلاس اولی، قبلا که مدارس به صورت حضوری برگزار می شدند بسیار راحت تر بود؛ اما حالا که مدارس به صورت غیرحضوری و مجازی هستند، زحمت این کار به دوش والدین می افتد و آنها باید در این زمینه به کودک خودشان کمک کنند.

توصیه می کنیم که سعی کنید در هنگام کلاس کودک خودتان، محتوای کلاس را با استفاده از اپلیکیشن ها یا نرم افزارهای مختلف ضبط کنید و آنها را داشته باشید تا بعدا برای یاد دادن موضوعات درسی به کودک خودتان بتوانید به آنها به عنوان منبع رجوع کنید.

همچنین موضوع دیگری که اهمیت دارد، این است که سعی کنید از آموزش های مکمل استفاده کنید تا به کودک خودتان راحت تر مفاهیم مختلف را یاد بدهید و در این زمینه، سختی کمتری را تحمل کنید.

5- دیدن معلم:

برای خود ما سخت است که بخواهیم در یک کلاس صوتی شرکت کنیم و نبینیم که چه کسی دارد با ما صحبت می کند و این موضوع می تواند باعث شود که تمرکز کافی نداشته باشیم. حالا شما یک کودک کلاس اولی را در نظر بگیرید که بخواهد به صحبت های معلم گوش دهد بدون اینکه او را ببیند؛ این موضوع واقعا خسته کننده است!!

به همین خاطر توصیه می کنیم که تا حد امکان سعی کنید از معلم کودک خودتان بخواهید که آموزش ها و کلاس ها را به صورت تصویری برگزار کند و کاری کند که کودکان شما اشتیاق بیشتری برای دیدن آموزش ها داشته باشند و بتوانند تمرکز خود را روی این کار بگذارند.

اهمیت محتوای تعاملی
اهمیت تعامل بین دانش آموزان و معلمان در آموزش مجازی

6- محتوای تعاملی:

در کلاسهای درس، تعامل و کارهای گروهی یکی از بخش های مهمی است که باعث می شود افراد حاضر مفاهیم را راحت تر و سریعتر یاد بگیرند و بتوانند آنها را به حافظه خودشان بسپارند.

برای دانش آموزان کلاس اولی هم بسیار مهم است که بتوانند در کلاس تعامل باشند و در یک کلاس یک طرفه شرکت نکنند. معلمانی که به صورت حرفه ای کار تدریس را بلد باشند، می دانند که باید از محتواهایی استفاده کنند که دانش آموزان را به تعامل وادار کنند و با این کار هم کمک کنند که دانش آموز بتواند در مبحث شرکت کند، اعتماد به نفسش افزایش پیدا کند، دروس را بهتر یاد بگیرد و هم کلاس را از حالت خسته کننده خارج کنند.

اگر معلم کودک شما از محتواهای تعاملی استفاده نمی کند و به صورت یک طرفه کلاس را برگزار می کند، توصیه می کنیم که حتما از او بخواهید که در کلاس تعامل بیشتری با دانش آموزان داشته باشد و با این کار کمک کند که آنها بتوانند با شرکت در مباحث و گفتگوها، بهتر درسشان را یاد بگیرند.

7- ارتباط با معلم:

همانطور که در ابتدای مقاله هم به این موضوع اشاره کردیم، خیلی مهم است که دانش آموز با معلم در ارتباط باشد تا هم بتواند ارتباط عمیق تری برقرار کند و هم بتواند سوالات و مشکلات خود را از معلم بپرسد. به همین خاطر توصیه می کنیم که از معلم کودکتان بخواهید زمان هایی را تعیین کند که در صورت نیاز در آن ساعات بتوانید با او تماس بگیرید و کودک شما با معلم خود صحبت کند و سوالاتی که دارد را بپرسد تا با این روش هم بتواند یادگیری را بهتر انجام دهد و هم ارتباط بهتری با معلم خود برقرار کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

آموزش کلاس اولی ها در دوران کرونا
آموزش کلاس اولی ها در دوران کرونا

جمع بندی مطالب

در این مقاله درباره چالش های آموزش کلاس اولی ها در دوران کرونا صحبت کردیم و گفتیم که این چالش ها چه چیزهایی هستند و چطور و از چه روش هایی می توان آنها را مدیریت کرد.

همچنین برای هرکدام از این چالش ها راهکارهایی را دادیم که کمک می کنند آنها را بهتر مدیریت کنید یا به صورت کامل این مشکلات را برطرف کنید. در انتها توصیه می کنیم که سعی کنید دانش آموز کلاس اولی خودتان را بیشتر در معرض آموزش های جذاب قرار دهید تا به این موضوع علاقمند شود و بتواند به راحتی خود را با محیط مدرسه وفق دهد.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با چالش های آموزش کلاس اولی ها در دوران کرونا آشنا شوید و بتوانید به بهترین شکل این چالش ها را مدیریت و رفع کنید تا کودک شما کلاس اولش را با خاطرات خوب و حس آرامش بگذراند و درسهای مهمش را به خوبی یاد بگیرد.

وقت بیشتری برای فرزند خود ذخیره کنید!

از آنجایی که شما در سال اول ابتدایی باید بیشتر وقتتان را به آموزش دیدن فرزندتان اختصاص دهید، می توانید کارهایی مانند نظافت منزل و انجام کارهای منزل را به تیم هوم سرویز بسپارید تا با این کار بتوانید زمان و انرژی بیشتری برای پیگیری درسهای فرزندتان داشته باشید و خسته و کلافه نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا