زیبایی

12 ترفند خانگی برای جلوگیری از پیری پوست صورت

نکات مهم برای جلوگیری از پیری پوست را در هوم سرویز بخوانید

از قدیم گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است. البته نه تنها بهتر که کم‌ هزینه‌تر نیز هست! مثلاً اگر منتظر نمانید که به محض دیدن علائم پیری پوست، به فکر چاره بیفتید؛ لطفی بزرگ به خودتان کرده‌اید. خبر خوب این است که جلوگیری از پیری پوست صورت، کار پیچیده و عجیبی نیست. در خانه و با کمی برنامه‌ ریزی و حوصله می‌توانید فرصت را برای عرض اندام چروک‌ها روی صورتتان بگیرید! اگر می‌خواهید همین حالا آستین‌ها را بالا بزنید و با راهکارهای موثر برای جلوگیری از پیری پوست خود اقدام کنید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

میکرودرم با آرایشگران هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

فهرست مطالب

جلوگیری از پیری پوست
جلوگیری از پیری پوست با تغذیه سالم

جلوگیری از پیری پوست صورت با تغذیه، تغذیه و تغذیه!

بهتر است در همین ابتدا به شما بگوییم که الفبای سلامتی پوست، تغذیه است. اگر مواد غذایی مفید یا مضر را برای پوست نشناسید، پیری زودرس پوست از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر خواهد بود. پس تا می‌توانید در انتخاب مواد غذایی دقت کنید. ما در زیر لیستی از باید و نبایدهای پوستی برایتان مهیا کرده‌ایم.

اینها را بخورید

  • انواع توت‌ های رنگی شامل بلوبری، توت سفید، توت سیاه، توت فرنگی و نیز میوه‌های رنگی مثل انار، گیلاس و پرتقال خونی؛
  • ماهی به‌ ویژه سالمون که منبع پروتئین است؛
  • سویا به سفت شدن پوست کمک می‌کند؛
  • سبزیجاتی مانند بروکلی، پیاز، سیر، اسفناج، گوجه فرنگی. به علاوه سبزیجاتی با ریشه زرد و نارنجی نیز برای جلوگیری از پیری پوست صورت، معجزه‌بدخش هستند. هویج، سیب زمینی شیرین و کدو در این دسته قرار دارند؛
  • به جای قهوه، کاکائو را جایگزین کنید. شکلات تلخ هم برای پوست، عالی است؛
  • حبوبات و به خصوص لوبیای سیاه؛
  • دانه‌های روغنی هم مواد معدنی و هم آنتی ‌اکسیدان دارند که به جوانسازی پوست کمک می‌کنند.

اینها را نخورید

  • غذاهای دارای مقادیر بالای قند مصنوعی مثل شیرینی ‌جات؛
  • مواد حاوی کربوهیدرات سفید مانند نان ‌های سفید؛
  • الکل و نوشیدنی‌های کافئین‌دار؛
  • غذاهای سرخ ‌کردنی؛
  • گوشت‌های پر چربی.

به ورزش گِرای و جوان‌تر بمان!

خوب در فواید ورزش برای بدن هیچ وقت تردیدی نبوده است. اما اگر بدانید که ورزش سبک و خانگی چقدر برای سلول‌های پوست مفید است، همین حالا دست به کار می‌شوید. در حقیقت وقتی ورزش می‌کنید، جریان خون بهبود پیدا می‌کند. در نتیجه اکسیژن بیشتری آزاد شده و سلول‌های پوست تغذیه می‌شوند. به ‌علاوه، هنگامی که عرق می‌کنیم، منافذ باز شده و آلودگی‌های درون آنها بیرون می‌ریزند. سمومی که ماندن آنها روی پوست باعث انسداد منافذ و ایجاد لک می‌شود.

ورزش برای سلامتی پوست
اهمیت ورزش برای شادابی پوست

برای جلوگیری از پیری پوست صورت، ضد آفتاب را به عادت تبدیل کنید

می‌دانستید مهم‌ترین عامل در ایجاد چروک صورت، نور آفتاب است؟ حتی بیشتر از وراثت؟ خوب پس بهتر است تنها با زدن مرتب کرم ضد آفتاب به جلوگیری از پیری پوست صورت خود بپردازید. در این صورت نه تنها خود را از سرطان پوست مصون کرده‌اید، بلکه چروک‌ها را هم به تأخیر انداخته‌اید. اما هر ضد آفتابی که ضد آفتاب نیست! دقت کنید که کرم ضد آفتابی که می‌خرید، دارای SPF بالای 30 باشد، مرطوب ‌کننده داشته باشد و فاقد الکل باشد. اگر کرم ضد آفتابی دیدید که آنتی‌ اکسیدان و ویتامین E نیز دارد، در خرید آن تردید نکنید.

از مکمل‌ها کمک بگیرید

اگر فکر می‌کنید ویتامین ‌های لازم از طریق غذا به بدن شما نمی‌رسند، مکمل‌ها را امتحان کنید. پیش از هر چیز باید بدانید که زیاده ‌روی در مصرف مکمل‌ها، نه تنها خوب نیست؛ بلکه مضر است. پس در مصرف آنها دقت به خرج دهید. از جمله مکمل‌های مفید برای جلوگیری از پیری پوست صورت، قرص امگا 3 است. زینک و ویتامین E را هم به آن اضافه کنید. در کنار اینها یک ویتامین دیگر هم وجود دارد که به ویتامین جلوگیری از پیری پوست معروف است: ویتامین C.

لیوان آب از دستتان نیفتد

آبرسانی به پوست یعنی در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. البته می‌توانید با آب نارگیل، چای سبز و خیار هم آب پوست خود را تأمین کنید. در این صورت با یک تیر، سه نشان زده‌اید: هم آنتی ‌اکسیدان به بدن‌تان تزریق کرده، هم سموم بدن را دفع کرده‌اید و هم پوست را از درون مرطوب کرده‌اید. البته باید اضافه کنیم که میزان آب مورد نیاز برای بدن، به وزن و حجم فعالیت شما بستگی دارد.

آبرسانی به پوست
ضرورت آبرسانی به پوست

از کرم مرطوب‌ کننده غفلت نکنید

حالا دیگر باید به اهمیت آبرسانی به پوست پی برده باشید. حفظ رطوبت پوست چه از درون باشد و چه بیرون، مانع پیری زودرس می‌شود. پس همزمان که آب کافی می‌نوشید، از یک کرم مرطوب‌ کننده ساده غافل نشوید. پوست مرطوب ظاهر بهتری دارد و چین و چروک‌های آن به چشم نمی‌آیند.

برای جلوگیری از پیری پوست صورت، خوب بخوابید

همین دو کلمه ساده، یک دنیا حرف در خود دارند. اینکه چقدر بخوابید و چطور بخوانید، می‌توانند برای پوست صورت شما نقش مهمی بازی کنند. بر اساس تحقیقات علمی، نداشتن خواب کافی یعنی ترشح کوریستول اضافی. هورمونی که سلول‌های پوست را از بین می‌برد. اما اگر به اندازه‌ای که باید بخوابید، هورمونی به نام  HGH (هورمون رشد انسانی) در بدن آزاد می‌شود. ترشح این هورمون همان و حفظ ضخامت و الاسیتیه پوست و به تأخیر افتادن چروک‌ها، همان!

میدونستی که هوم سرویز، خدمات میکرودرم هم ارائه میده؟

اما این فقط تعداد ساعات خواب نیست که مهم است. نحوه خوابیدن شما هم بی ‌تأثیر نیست. مثلاً خوابیدن در برخی پوزیشن ‌های خاص بعد از مدتی خطوط خواب را روی صورت شما به جای می‌گذارد. همان خطوطی که روی سطح پوست نقش می‌بندند و تا موقع بیدار شدن محو نمی‌شوند. شاید جالب باشد بدانید که خوابیدن به پهلو، چروک ‌های چانه و پیشانی و خوابیدن روی صورت چروک‌ های بین دو ابرو را زیاد می‌کند. با این حساب، بهترین شکل همان خوابیدن به پشت است!

اهمیت خواب کافی در سلامتی پوست
خواب کافی، راه مؤثر برای جلوگیری از پیری پوست صورت

از استرس فاصله بگیرید

استرس به زندگی ماشینی امروز چسبیده است. اما اگر کنترل آن را به دست بگیرید، به پوست خود هم کمک کرده‌‌‌اید. چرا که استرس با ترشح یک هورمون خاص می‌تواند همه چیز را به هم بریزد. این هورمون باعث افزایش التهاب و کاهش توانایی بدن برای ترمیم آسیب‌ها می‌شود. افزایش التهاب نیز مساوی است با مرگ کلاژن و افتادگی پوست. بنابراین اگر در کنترل اضطراب خود دچار مشکل هستید، جهت سلامت پوست هم که شده سراغ یوگا و مدیتیشن بروید.

دود و دم را کنار بگذارید!

در مضرات سیگار هیچ تردیدی نیست. دود و دم نه فقط ریه که پوست را هم پیر می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید چگونه، باید بگوییم که:

سیگار از خود آنزیمی آزاد می‌کند که دشمن کلاژن و الاستین است. دو ماده‌ای که بدون شک نقش مهمی را در جلوگیری از پیری پوست صورت بازی می‌کنند. علاوه بر این، نیکوتین سیگار باعث انسداد رگ‎های خونی شده و در نتیجه گردش خون را در پوست مختل می‌کند. بنابراین پوست اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند و پژمرده می‌شود. ضمن اینکه سیگار مانع جذب مواد غذایی مهمی مثل ویتامین A به بدن می‌شود. همچنین گرمای ناشی از سیگار و جمع کردن لب‌ها موقع سیگار کشیدن زمینه را برای پیری زودرس پوست فراهم می‌کنند.

اخم کردن ممنوع

حرکت‌های مکرر صورت مانند جمع کردن ابروها و لب‌ها و اخم کردن از ماهیچه ‌های صورت بیش از اندازه کار می‌کشند. نتیجه شکل گرفتن خطوط و شیارهایی زیر سطح پوست است. این خطوط و شیارها نیز سرانجام و به مرور زمان تبدیل به چروک می‌شوند. پس اگر برای دیدن چیزها با دشواری مواجه هستید، به جای جمع کردن ابروها سراغ چشم‌ پزشک بروید.

 ضمن اینکه عینک آفتابی را همیشه در کیف خود داشته باشید. چرا که این عینک‌ها از پوست دور چشم شما در مقابل آسیب ناشی از نور خورشید محافظت می‌کنند. بنابراین دیگر نیازی نیست اخم کنید و به همین سادگی قدمی برای جلوگیری از پیری پوست صورت خود برداشته‌اید.

در شستن پوست زیاده روی نکنید

خوب شاید تا به حال فکر می‌کردید هر چه بیشتر صورتتان را بشویید، بیشتر به آن لطف کرده‌اید. اما حداقل تحقیقات علمی که خلاف این را نشان می‌دهند! در واقع یافته‌ های علمی می‌گویند که آب لوله‌کشی یا همان آب شیر، چربی طبیعی و رطوبت پوست را از بین می‌برد. همان عامل مفیدی که از بروز چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند. پس اگر زیادی صورت خود را بشویید، در حقیقت عوامل محافظت ‌کننده را از پوستتان بیرون کرده‌اید.

ماسک‌های خانگی را برای جلوگیری از پیری پوست صورت امتحان کنید

مواد غذایی طبیعی حتی زمانی که روی پوست قرار می‌گیرند هم وظیفه خود را می‌دانند. آنها می‌توانند در قالب ماسک صورت برای جلوگیری از پیری پوست ظاهر شوند. اما ممکن است تعداد بیشماری ماسک برای جوانسازی پوست صورت وجود داشته باشد. واقعاً همه مفید هستند؟ کدام یک امتحان خود را پس داده‌اند؟ ما شما را با چند ماسک خانگی فوق‌العاده آشنا می‌کنیم:

ماسک های خانگی
ماسک های خانگی برای جلوگیری از پیری پوست

ماسک عسل، جوانساز طبیعی

عسل یک مرطوب ‌کننده طبیعی است و سرشار از آنتی ‌اکسیدان. حتماً می‌دانید که آنتی اکسیدان هم به ترمیم سلول‌های آسیب ‌دیده پوست و جوانسازی آنها کمک می‌کند. با این تفاسیر، عسل ارگانیک و طبیعی یک ماسک مناسب برای جلوگیری از پیری پوست است. پس روزی یک بار، 1 تا 2 قاشق غذاخوری عسل را روی صورت و گردن مالیده و به مدت 2 دقیقه ماساژ دهید. بعد از 15 تا 20 دقیقه هم آن را با آب ولرم بشویید.

ماسک سفیده تخم مرغ، ماسک سفت‌ کننده پوست

سفیده تخم مرغ اگر چه بد بو است، اما پر از اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین و زینک است. ترکیب آن با موادی که در زیر می‌گوییم، برای سفتی و صاف شدن پوست صورت معجزه می‌کند. یک عدد سفیده تخم مرغ را با یک دوم قاشق چای‌خوری خامه و یک قاشق چای‌خوری آبِ لیموی طبیعی خوب مخلوط کنید. ترکیب حاصل را روی تمام صورت گذاشته و پس از 15 دقیقه با آب خنک شستشو دهید. این ماسک را می‌توانید هر 3 روز یک بار تکرار کنید.

ماسک هویج و سیب زمینی، ماسک شفاف‌ کننده پوست

یک ماسک خانگی دیگر برای جلوگیری از پیری پوست صورت، ترکیبی از چند ماده مفید است. نخست باید بگوییم که هویج یک منبع غنی از ویتامین A است که به ساخت کلاژن کمک می‌کند. سیب زمینی هم خواص ضد چروک دارد که باعث شفافیت پوست هم می‌شوند.

 با این توضیح، یک عدد هویج و سیب زمینی کوچک را پخته، له کرده و با هم مخلوط کنید. ترکیب حاصل باید کاملاً شبیه خمیر باشد. حالا ذره‌ای زردچوبه، بیکینگ پودر و کمی آب را به خمیر اضافه کرده تا نرم شود. ماسک را روی تمام صورت گذاشته و پس از 20 دقیقه، با آب گرم از روی صورت پاک کنید. بهتر است این ماسک را دو بار در هفته استفاده کنید.

سخن آخر

در این مقاله از نکاتی گفتیم که نقش مهمی در جلوگیری از پیری پوست صورت بازی می‌کنند. کارهای به ظاهر ساده‌ای که سرنوشت پوست‌تان را رقم می‌زنند و هزینه‌ای هم بر دوش شما نمی‌گذارند. بدون شک، اگر آگاهی خود را در مورد روش‌های حفظ سلامت پوست و مو بیشتر کنید؛ می‌توانید متخصص زیبایی خودتان باشید. ما در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مقالات متعددی را درباره این روش ‌ها به اشتراک گذاشته‌ایم. با مطالعه آنها می‌توانید یک قدم بلند به سوی سلامت و زیبایی خود بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا