لوله کشی و تاسیسات

پرشر هوا پکیج چیست؟ | نحوه تست و عیب یابی پرشر هوا پکیج

پکیج، یکی از بهترین سیستم‌های گرمایشی در ایران است که اجزای مختلفی دارد. در داخل پکیج، تعداد زیادی سنسور وجود دارند که اطلاعات لازم را به برد ارسال می‌کنند تا پکیج به‌درستی کار کند. همچنین پکیج به امکانات ایمنی مجهز است تا خطری برای پکیج پیش نیاید. یکی از امکانات ایمنی مهم در داخل پکیج، پرشر هوا پکیج است که به آن پرشر سوئیچ هوا نیز گفته می‌شود.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که پرشر هوا پکیج چیست و چه کاری را در پکیج انجام می‌دهد؟ پرشر هوا در کدام قسمت از پکیج قرار دارد؟ علائم خرابی این قطعه چیست و چطور بفهمیم که این قطعه خراب شده است؟

اگر دوست دارید با قطعه پرشر هوای پکیج و عملکرد آن آشنا شوید و روش عیب‌یابی این قطعه مهم را یاد بگیرید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

پرشر هوای پکیج
پرشر هوا پکیج

پرشر هوا پکیج چیست؟

Pressure Switch یا پرشر هوا پکیج، قطعه‌ای امنیتی است که در کنار فن پکیج نصب می‌شود. پرشر هوا، کلیدی الکترومکانیکی است که وضعیت کارکرد فن و گردش هوا در داخل محفظه را چک می‌کند تا مطمئن شود که دود داخل محفظه احتراق، به‌خوبی تخلیه می‌شود.

در صورتی‌ که پرشر هوا تشخیص دهد تخلیه دود مشکلی دارد و به‌خوبی تخلیه نمی‌شود، سریعاً این موضوع را به برد اطلاع می‌دهد و برد شعله را خاموش می‌کند تا از خطراتی مانند انفجار جلوگیری شود و امنیت پکیج تأمین شود.

جالب است بدانید پرشر هوا قطعه‌ای است که برد پکیج هنگام روشن‌ شدن، دو بار اطلاعات را از آن دریافت می‌کند تا بعد از تایید پرشر هوا شعله را روشن کند. ابتدا قبل از روشن‌ شدن شعله، برد پکیج یکبار پرشر را چک می‌کند تا مطمئن شود که دودی در داخل محفظه احتراق وجود ندارد و سپس شعله پکیج را روشن می‌کند.

پس از روشن‌ شدن شعله، مجدداً برد پکیج قطعه پرشر را چک می‌کند تا مطمئن شود که دود به‌درستی تخلیه می‌شود و فن کار خود را انجام می‌دهد. در این مرحله نیز اگر برد متوجه شود مشکلی در تخلیه هوای پکیج وجود دارد، کار را متوقف کرده و سیستم ارور می‌دهد؛ اما اگر مشکلی در تخلیه هوا وجود نداشت، پکیج به کار خود ادامه خواهد داد.

آشنایی با پرشر هوا و عملکرد آن
آشنایی با پرشر هوا و عملکرد آن

نشانه‌های خرابی پرشر هوا پکیج چیست؟

تا اینجا متوجه شدید که قطعه پرشر هوا، قطعه‌ای مهم است که در نزدیکی فن قرار دارد و تخلیه دود از پکیج را کنترل می‌کند. حالا بهتر است با علائم خرابی پرشر هوا پکیج نیز آشنا شوید تا در صورت مشاهده این علائم، بتوانید برای تعمیر یا تعویض پرشر هوا اقدام کنید.

موارد زیر از جمله علائم خرابی پرشر هوا پکیج هستند:

1- خطای فن و ارور کار نکردن فن پکیج:

زمانی که فن پکیج سالم و در حال کار کردن باشد، اما ارور کار نکردن فن پکیج را به شما نشان می‌دهد؛ باید به سالم بودن پرشر هوا شک کنید. در صورتی که فن کار کند ولی پرشر هوا مشکل داشته باشد، به برد اطلاعات اشتباه را ارسال می‌کند و دستگاه ارور خرابی فن را صادر می‌کند.

در این حالت بهتر است پرشر هوای پکیج را عوض کنید تا پکیج بدون اختلال به کار خود ادامه دهد و ارور خرابی فن را نشانتان ندهد.

2- ارور خرابی پرشر هوا:

برخی از مدل‌های پکیج، خرابی پرشر هوا را با ارور خاصی نمایش می‌دهند تا بتوانید به‌راحتی متوجه خرابی این قطعه شوید. اگر قبل از شروع به کار کردن فن پکیج، پرشر پیام روشن بودن و کار کردن فن را به برد ارسال کند، برد دستگاه متوجه خرابی پرشر هوا می‌شود و این موضوع را با کد خطا نشان می‌دهد.

زمانی که کد خطای مربوط به مشکل داشتن پرشر را روی صفحه نمایش پکیج مشاهده کردید، باید به فکر تعمیر این قطعه باشید. کد خطای خرابی پرشر در پکیج‌ها متفاوت است. مثلاً در پکیج‌های آنالوگ ایران رادیاتور، کد خطای خراب بودن پرشر، 40 60 80 است که وجود مشکل در این قطعه مهم را به شما اطلاع می‌دهد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

3- انجام نشدن احتراق در پکیج:

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی این قطعه این است که بعد از روشن شدن و کار کردن فن پکیج، مشعل پکیج روشن نمی‌شود و احتراق در دستگاه انجام نمی‌شود. عدم احتراق در پکیج، دلایل مختلفی دارد و یکی از علت‌های اصلی آن، وجود مشکل در پرشر هوای پکیج است.

در صورت خرابی پرشر، این پیام به برد ارسال می‌شود که فن دستگاه کار نمی‌کند و هوای پکیج تخلیه نمی‌شود. در این حالت هم مشعل پکیج روشن نمی‌شود تا مشکلی برای پکیج ایجاد نشود.

پرشر سوئیچ هوا پکیج ایران رادیاتور
پرشر سوئیچ هوا پکیج ایران رادیاتور

4- فعالیت نکردن فن پکیج:

در طول مدتی که ما از آب گرم به صورت پیوسته استفاده می‌کنیم، پکیج روشن است و کار می‌کند. در زمان‌های روشن بودن مشعل پکیج، فن نیز دائماً کار می‌کند تا بتواند تمام دود تولید شده را به بیرون هدایت کرده و امنیت محفظه احتراق را تضمین کند.

اما گاهی اوقات ممکن است این اتفاق نیفتد و فن کارش را انجام ندهد. یعنی با وجود باز بودن آب گرم و کار کردن مشعل پکیج، ببینیم که فن کار نمی‌کند و دود تولید شده در محفظه را خارج نمی‌کند.

اگر چنین حالتی برای پکیج پیش بیاید، یا فن دستگاه دچار مشکل است و به درستی کار نمی‌کند یا اینکه پرشر هوا خراب شده است. با خراب شدن پرشر، فن پکیج متوجه وجود دود نمی‌شود و شروع به کار نخواهد کرد. در این وضعیت بهتر است برای تعمیر قطعات پکیج خود اقدام کنید.

5- قطع و وصل شدن زیاد فن پکیج:

یکی دیگر از حالت‌هایی که باعث می‌شود متوجه شویم پرشر هوا پکیج دارای مشکل است و به‌درستی کار نمی‌کند، این است که فن پکیج در فواصل کوتاه، مدام قطع و وصل شود. شاید بپرسید که چرا قطع و وصل شدن زیاد فن پکیج، نشان‌ دهنده مشکل در پرشر هوا است؟ زیرا در این حالت، پرشر نمی‌تواند تشخیص درستی از وجود دود داشته باشد و اطلاعات اشتباه را به فن دستگاه و برد پکیج ارسال می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که فن نتواند به‌درستی تصمیم بگیرد که باید کار کند یا خیر و مدام قطع و وصل شود.

در صورت مواجهه با هرکدام از این مشکلات، بهتر است از افراد متخصص و حرفه‌ای برای انجام تعمیرات پکیج کمک بگیرید تا مشکلات پکیج شما را خیلی سریع برطرف کنند.

تعمیر قطعات پکیج با هوم سرویز
تست پرشر سوئیچ هوا

نحوه تست پرشر هوا پکیج

حالا که با پرشر هوا، عملکرد آن و همچنین علائم خرابی این قطعه آشنا شدید و می‌دانید که خراب شدن پرشر سوئیچ هوا چقدر برای پکیج مضر است، خوب است روش بررسی و عیب‌یابی پرشر را نیز یاد بگیرید تا تا بتوانید به‌سادگی این قطعه را بررسی و عیب‌یابی کنید.

برای تست پرشر هوا چند روش مختلف وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد. شما می‌توانید از روش‌های زیر برای بررسی این قطعه استفاده کنید:

1- روش تست پرشر هوا در حالت خاموش بودن فن:

اولین حالت زمانی است که فن خاموش است و می‌خواهید تست پرشر فن را انجام دهید. در این حالت باید لوله آنتی کنداکس را از فن جدا کنید. اگر فن هیچ عکس‌العملی نشان نداد، یکی از سیم‌های پرشر را نیز جدا کنید. اگر در این حالت فن روشن شد، یعنی پرشر مشکل دارد و خراب شده است؛ اما اگر باز هم فن شروع به کار نکرد، یعنی پرشر مشکلی ندارد.

2- بررسی پرشر هوا پکیج در حالت روشن بودن فن:

شما می‌توانید عیب‌یابی قطعه پرشر هوا را در زمان روشن بودن فن نیز انجام دهید و از عملکرد صحیح این قطعه مطمئن شوید. در این حالت نیز باید ابتدا لوله آنتی کنداکس را از فن جدا کنید.

بعد از انجام این کار اگر عملکرد جرقه‌زن پکیج دچار اختلال شد، یعنی پرشر هوا خراب شده است؛ اما اگر هیچ‌گونه مشکلی برای جرقه‌زن ایجاد نشد، یعنی پرشر مشکلی ندارد و به‌درستی کار می‌کند.

تعمیر پرشر سوئیچ هوا پکیج
تعمیر پرشر سوئیچ هوا پکیج

3- تست با اهم‌متر:

با استفاده از اهم متر هم می‌توانید کار تست و عیب‌یابی پرشر هوا را انجام دهید. برای این کار، شما به اهم‌متر نیاز دارید و باید طرز کار با این وسیله را نیز بلد باشید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

برای انجام این کار نیاز است که اهم‌متر را روی حالت بازر (Buzzer) قرار دهید و دو سیم اهم‌متر را به دو پایه پرشر هوا متصل کنید. سپس در داخل پرشر هوا فوت کنید و چند لحظه صبر کنید. در این حالت اگر اهم‌متر بوق ممتد داشت، یعنی پرشر سالم است و کار می‌کند. اما اگر هیچ بوقی از اهم متر نشنیدید، احتمالاً پرشر هوا دچار مشکل و خرابی شده است.

4- روش ساده و خانگی:

اگر اهم‌متر ندارید و به دنبال روشی سریع برای تست قطعه پرشر سوئیچ هوا هستید، می‌توانید این روش را امتحان کنید. در این روش نیاز است که پکیج فعال بوده و فن آن نیز روشن باشد.

در این حالت یکی از فیش‌های پرشر را جدا کنید. اگر بعد از انجام این کار شعله پکیج خاموش شد و فن نیز بعد از چند لحظه از کار افتاد، یعنی پرشر هوا به‌درستی کار می‌کند و مشکلی ندارد؛ اما اگر با انجام این کار هیچ اتفاق خاصی نیفتاد و شعله همچنان روشن ماند و فن نیز به کار خود ادامه داد، یعنی پرشر دچار خرابی شده است و باید آن را تعویض کنید.

سرویس و تعمیر انواع پکیج
سرویس و تعمیر انواع پکیج

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله درباره پرشر هوا و عملکرد این قطعه در پکیج با شما صحبت کردیم. به شما توضیح دادیم که اهمیت پرشر سوئیچ هوا به‌قدری بالا است که برد پکیج دو بار آن را چک می‌کند. در ادامه نیز توضیح دادیم که علائم خرابی پرشر هوا چیست و با هم چندین مورد از نشانه‌های خرابی پرشر را بررسی کردیم که در صورت مشاهده آنها، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که پرشر دچار مشکل شده است.

سپس شما را با 4 روش تست قطعه پرشر سوئیچ هوا آشنا کردیم تا بتوانید با استفاده از آنها، کار تست و عیب‌یابی پرشر را انجام دهید و بتوانید به وجود مشکل در این قطعه پی ببرید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی و مفید باشد.

بهترین کار برای تعمیر قطعات پکیج این است که کار را به افراد حرفه‌ای و باتجربه بسپارید. تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب پکیج، تعمیر پکیج و لوله کشی شوفاژ را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای سرویس و تعمیر پکیج ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا