لوله کشی و تاسیسات

ریست کولر گازی چیست؟ چگونه انجام می شود؟

کولر گازی، یکی از بهترین وسایل سرمایشی در ایران است که در روزهای گرم تابستان، فضای خانه را پر از هوای خنک و دلپذیر می‌کند. گاهی اوقات کولر گازی دچار مشکلاتی می‌شود و به‌درستی کار نمی‌کند. اگر تنظیمات کولر به هم بخورد و پنل اصلی کولر کار نکند، بهتر است کولر گازی را ریست کنید تا مشکلات نرم‌افزاری دستگاه حل شود. بعد از ریست کردن کولر گازی، تمام تنظیمات کولر گازی به حالت اول برمی‌گردد و دستگاه مجدداً از اول شروع به کار می‌کند. باید بدانید که مراحل ریست کولر گازی برندهای مختلف با هم فرق دارد و شما باید روش تنظیم و راه‌اندازی مجدد کولر گازی خود را یاد بگیرید تا بتوانید این کار را به‌درستی انجام دهید.

در این نوشته قصد داریم درباره روش ریست کردن کولر گازی با شما صحبت کنیم و به شما توضیح دهیم که دکمه ریست کولر گازی کجاست؟ همچنین به شما توضیح خواهیم داد که در چه مواردی باید کولر گازی را ریست کنید. اگر دوست دارید با مراحل ریست کولر گازی جنرال، ال جی، سامسونگ، ایوولی، مدیا، گری و جنرال گلد آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سرویس و تعمیر کولرهای گازی با هوم سرویز
دکمه ریست کولر گازی

منظور از ریست کولر گازی چیست؟

ریست کردن کولر گازی، به معنای راه‌اندازی مجدد دستگاه است. در واقع بعد از زدن دکمه reset دستگاه، کولر گازی خاموش شده و مجدداً روشن می‌شود. راه‌اندازی مجدد کولر گازی، یکی از بهترین راه‌ها برای حل مشکلات نرم‌افزاری و تنظیم مجدد دستگاه است. اگر کنترل کولر گازی به‌درستی کار نکند و نتوانید تنظیمات دما را انجام دهید، می‌توانید برای ریست کردن کولر گازی اقدام کنید تا مشکلات نرم افزاری دستگاه و مشکل هنگ کردن کنترل کولر گازی برطرف شود و دستگاه شما به‌خوبی و بدون مشکل کار کند.

کنترل کولر گازی هنگ کرده
مراحل ریست انواع کولر گازی جنرال، سامسونگ، ال جی و ایوولی

در چه مواردی باید کولر گازی را ریست کرد؟

حالا که با مفهوم ریست کردن و راه‌اندازی مجدد کولر گازی آشنا شدید، احتمالاً دوست دارید بدانید که در چه مواردی باید کولر خود را ریست کنید. در موارد زیر، برای حل مشکل و تعمیر کولر گازی می‌توانید دستگاه را ریست کنید:

1- به هم ریختن تنظیمات کولر گازی:

گاهی وقت‌ها بدون اینکه قطعات مهم کولر گازی مانند کمپرسور و برد الکتریکی خراب شوند، تنظیمات کولر گازی به هم می‌ریزد و دستگاه، دستورهای جدید را قبول نمی‌کند. در این موارد، شما نمی‌توانید کولر گازی را خاموش و روشن کنید یا دمای دستگاه را تغییر دهید. بسیاری از افراد، فکر می‌کنند که کنترل کولر گازی هنگ کرده؛ اما کنترل دستگاه سالم است و فقط تنظیمات دستگاه به هم ریخته است. در این موارد، بهترین کار این است که کولر گازی را ریست کنید تا دستگاه به‌درستی راه‌اندازی شود و مشکلات نرم‌افزاری کولر گازی برطرف شود.

2- اتومات نکردن کولر:

اگر کولر گازی اتومات نکند و کمپرسور کولر در زمان‌های مشخص روشن نشود، احتمالاً قطع‌کننده مدار کولر درگیر است و به‌درستی کار نمی‌کند. اگر قطع‌کننده مدار کولر گازی خراب شود و در کار کمپرسور کولر اختلال ایجاد کند، کمپرسور کولر نمی‌تواند کارش را به‌درستی انجام دهد و به کمپرسور فشار زیادی وارد می‌شود. ادامه این وضعیت، احتمال آتش گرفتن کمپرسور را بیشتر می‌کند و هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد.

زمانی که قطع‌کننده مدار کولر درگیر است و کولر اتومات نمی‌شود، می‌توان دکمه ریست کولر گازی را فشار داد تا دستگاه مجدداً راه اندازی شود و دستگاه بدون مشکل کار کند.

3- نمایش کد خطا روی نمایشگر دستگاه:

سیستم کولرهای گازی هوشمند است و در صورت بروز مشکل در هرکدام از اجزای کولر، کد خطای خاصی را نشان می‌دهند. گاهی اوقات مشکل خاصی در کولر گازی وجود ندارد و تنها به دلیل به هم خوردن تنظیمات کولر، دستگاه ارور خاصی را نشان می‌دهد. در این موارد می‌توانید کولر گازی را ریست کنید تا ارور کولر گازی برطرف شود و بتوانید با خیال راحت از کولر گازی استفاده کنید.

بسیاری از ارورهای پنل کولر گازی با ریست کردن دستگاه برطرف می‌شود. در راهنمای عیب‌یابی ارورهای کولر گازی سامسونگ به شما توضیح دادیم که در صورت مواجهه با ارور E5 در کولرهای سامسونگ، بهتر است ابتدا دستگاه را ریست کنید و سپس کار عیب‌یابی و تعمیر برد الکترونیکی کولر را انجام دهید تا مشکل دستگاه برطرف شود.

4- خارج شدن باد گرم از کولر:

خروج باد گرم از کولر گازی دلایل مختلفی دارد و به دلایل خرابی بعضی از قطعات مانند سنسورهای دما، فن، استارتر کمپرسور و… اتفاق می‌افتد. همچنین تنظیمات اشتباه کنترل کولر گازی نیز در خروج باد گرم از کولر گازی نقش دارد. اگر تمام قطعات کولر گازی سالم باشند و باز هم شاهد خروج باد گرم از کولر گازی بودید، بهتر است کولر گازی را یک بار ریست کنید تا تنظیمات کنترل کولر به حالت اول برگردد و دستگاه بدون مشکل کار کند.

اگر بعد از ریست کردن کولر، باز هم باد کولر گرم بود، بهتر است با سرویسکار کولر گازی تماس بگیرید تا میزان گاز مبرد کولر را اندازه‌گیری کند و در صورت لزوم، گاز مبرد کولر را شارژ کند.

تعمیر کولر گازی و اسپلیت
ریست کنترل کولر گازی

دکمه ریست کولر گازی کجاست؟

همانطور که به شما توضیح دادیم، روش ریست کردن کولرهای گازی با هم فرق دارد و شما باید مراحل راه اندازی کولر گازی خودتان را یاد بگیرید. معمولاً در دفترچه راهنمای کولر گازی، مراحل ریست کردن کولر گازی نوشته شده است و شما می‌توانید با کمک دفترچه راهنما، دستگاه را مجدداً راه‌اندازی کنید. گاهی اوقات دفترچه راهنمای کولر گازی در دسترس نیست و باید سریع‌تر کولر را ریست کنید تا تنظیمات دستگاه درست شود. در این موارد، می‌توانید از دکمه ریست کولر گازی برای راه‌اندازی مجدد دستگاه استفاده کنید.

دکمه ریست کولر گازی، دکمه‌ای کوچک و قرمزرنگ است که روی ریموت کنترل کولر گازی قرار دارد. معمولاً روی این دکمه، حرف R نوشته شده است. با فشار دادن این دکمه به مدت 3 تا 5 ثانیه، کولر خاموش شده و بلافاصله روشن می‌شود. در بعضی از برندهای کولر گازی، با نگه داشتن دکمه ریست، صدای بوق را می‌شنوید که به شما اطلاع می‌دهد ریست کولر گازی انجام شده است.

بعضی از تعمیرکاران کولر گازی برای ریست کردن دستگاه پیشنهاد می‌کنند که ابتدا باطری‌های کنترل را بیرون بیاورید. سپس فیوز اصلی کولر گازی را به مدت 15 دقیقه قطع کنید تا فرآیند دشارژ خازن روی برد انجام شود. پس از 15 دقیقه، باطری‌های کنترل را داخل آن بیندازید و فیوز برق دستگاه را متصل کنید. حالا دکمه ریست کولر گازی را چند بار فشار دهید تا کولر گازی ریست شود و تنظیمات کولر به حالت اول برگردد.

با انجام مراحل گفته شده، شما می‌توانید مشکلاتی مانند قفل شدن پنل کولر گازی، کار نکردن کنترل کولر و اختلال در عملکرد کولر گازی را برطرف کنید و هزینه تعمیر کولر گازی را کاهش دهید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟
ریست کنترل کولر گازی جنرال گلد
ریست کولر گازی

مراحل ریست کردن انواع کولرهای گازی

برای اینکه بتوانید دستگاه را به‌درستی راه‌اندازی کنید، باید با توجه به برند دستگاه خود، مراحل گفته شده را انجام دهید. ضمنا برای آشنایی بیشتر با دکمه های کولر گازی، پیشنهاد می کنیم محتوای راهنمای دکمه های کولر گازی هوم سرویز را مطالعه بفرمایید.

کولر گازی سامسونگ

برای ریست کردن کولرگازی سامسونگ، به دو روش می‌توانید این کار را انجام دهید. اگر روی ریموت کنترل، دکمه قرمزرنگ ریست کولر گازی را مشاهده کردید، این دکمه را به مدت 3 ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. باز هم دکمه ریست را نگه دارید و بعد از 3 ثانیه رها کنید تا سیستم به طور کامل خاموش شود و به تنظیمات کارخانه برگردد.

اگر روی کنترل کولر گازی سامسونگ، دکمه ریموت را مشاهده نکردید، باید به صورت دستی کولر را ریست کنید. برای ریست کردن دستی کولر گازی سامسونگ باید منبع تغذیه دستگاه را به صورت کامل خاموش کنید. اگر می‌خواهید منبع تغذیه کولر گازی را خاموش کنید، باید پنل بیرونی کولر گازی و کمپرسور دستگاه را با دقت بررسی کنید و دکمه خاموش پنل بیرونی را بزنید. سپس فیوز برق کولر گازی را قطع کنید و حداقل 15 دقیقه صبر کنید. بعد از گذشت زمان کافی، دستگاه شما آماده راه‌اندازی مجدد می‌شود. حالا شما می‌توانید برق کولر گازی را متصل کنید و دکمه روشن شدن کمپرسور را بزنید تا جریان برق وارد دستگاه شود و کولر گازی سامسونگ به‌درستی ریست شود.

کولر گازی گری

برای ریست کولر گازی گری نیز باید ابتدا دکمه reset را روی کنترل کولر پیدا کنید. سپس این دکمه را به مدت 5 ثانیه فشار دهید و رها کنید تا دستگاه مجدداً راه‌اندازی شود.

در بعضی از مدل‌های کولر گازی و اسپلیت‌های برند گری، دکمه ریست بسیار کوچک است و شما باید این حفره را به کمک سوزن فشار دهید و نگه دارید تا ریست انجام شود. در تصویر زیر، مکان قرارگیری حفره ریست کولر گازی را مشاهده خواهید کرد که ریست دستگاه از این قسمت انجام می‌شود:

کنترل کولر گازی
کنترل کولر گازی

کولر گازی ال جی

گاهی اوقات به دلیل استهلاک قطعات کولر گازی، استفاده نادرست از دستگاه و نوسان برق، مشکلاتی برای کولر گازی ال جی، پیش می‌آید که این مشکلات با راه‌اندازی مجدد دستگاه برطرف می‌شوند. قبل از اقدام برای راه‌اندازی مجدد کولر گازی ال جی، باید دکمه ریست را پیدا کنید. بسیاری از افراد این سوال را می‌پرسند که دکمه ریست کولر گازی ال جی کجاست؟ با مشاهده قسمت پایین و سمت راست کنترل کولر گازی، شما می‌توانید دکمه ریست را پیدا کنید. گاهی اوقات حفره ریست کولر بسیار کوچک است و فقط با کمک اجسام تیز و ظریف مانند سوزن می‌توانید دستگاه را ریست کنید.

دکمه ریست در کولر گازی ال جی
دکمه ریست در کولر گازی ال جی

مراحل ریست کولر گازی LG

برای ریست کردن کولر گازی ال جی، لازم است مراحل زیر را انجام دهید:

  1. کولر گازی را خاموش کنید.
  2. برق اصلی دستگاه را قطع کنید و دو شاخه برق کولر گازی را از پریز بکشید. (بهتر است فیوز برق مخصوص کولر گازی را کلاً قطع کنید تا جریان برق وارد کولر نشود.)
  3. باطری‌های داخل ریموت کنترل را دربیاورید.
  4. حداقل 15 دقیقه صبر کنید تا حافظه مادربرد دستگاه پاک شود.
  5. فیوز برق کولر گازی را بزنید و دستگاه را به برق وصل کنید.
  6. باطری‌های کنترل کولر گازی را داخل ریموت کنترل بگذارید.
  7. دکمه ریست کولر گازی ال جی را به مدت 3 ثانیه فشار دهید تا دستگاه روشن شود.
  8. اگر روی ریموت کنترل دکمه ریست وجود نداشت، با قرار دادن سوزن در حفره ریست و نگه داشتن این حفره، مراحل ریست کولر گازی را انجام دهید.
  9. بعد از انجام این کار، برد ریموت کنترل راه‌اندازی مجدد می‌شود و تنظیمات آن به حالت کارخانه برمی‌گردد.

اگر در هرکدام از مراحل گفته شده مشاهده کردید که کنترل کولر گازی هنگ کرده یا دکمه‌های کنترل کولر گازی ال جی کار نمی‌کنند، بهتر است با نمایندگی ال جی تماس بگیرید تا مشکل کنترل کولر شما را برطرف کنند.

تعمیر انواع کولر گازی و اسپلیت با هوم سرویز
دکمه ریست کولر گازی ال جی کجاست

کولر گازی جنرال

برای راه‌اندازی مجدد کولر گازی جنرال، می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انجام دهید:

  1. روش اول: در این روش نیاز است که کولر را خاموش کرده و برق دستگاه را قطع کنید. سپس حداقل 15 دقیقه صبر کنید و بعد برق را وصل کنید. بعد از روشن کردن کولر گازی مشاهده می‌کنید که کولر گازی شما ریست شده است.
  2. روش دوم: در این روش باید از دکمه ریست روی ریموت کولر استفاده کنید و این دکمه را به مدت 5 ثانیه فشار دهید و نگه دارید تا ریست انجام شود.

برای ریست کردن کولر گازی جنرال گلد نیز می‌توانید یکی از این روش‌ها را انجام دهید. همچنین برای ریست کردن کولر گازی مدیا نیز می‌توانید همین مراحل را انجام دهید. به یاد داشته باشید که شکل و توضیحات دکمه ریست در کولرهای جنرال با هم فرق دارد. مثلاً در کنار بعضی از دکمه‌های ریست کولر گازی، عبارت «Reset» نوشته شده است و روی بعضی از دکمه‌های ریست نیز حرف «C» درج شده است.

کولر گازی اُجنرال

اگر از کولر گازی اُجنرال استفاده می‌کنید، می‌توانید با نگه داشتن دکمه ریست روی ریموت کنترل، دستگاه را مجدداً راه‌اندازی کنید. بسیاری از افراد این سوال را می‌پرسند که دکمه ریست کولر گازی اجنرال کجاست؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که در اکثر مدل‌های کولر گازی اجنرال، دکمه ریست در قسمت پایین کنترل و سمت راست قرار دارد.

کولر گازی هایسنس

برای راه‌اندازی مجدد کولر گازی هایسنس، نیاز است که طبق موارد زیر عمل کنید:

  1. دستگاه را خاموش کنید.
  2. برق کولر گازی را به‌صورت کامل قطع کنید.
  3. باطری‌های داخل کنترل کولر را بیرون بیاورید.
  4. حداقل 15 دقیقه صبر کنید.
  5. باطری‌های کنترل کولر را در سر جای خود قرار دهید.
  6. برق کولر را وصل کرده و کولر گازی را روشن کنید.
  7. حالا دستگاه شما ریست می‌شود و تنظیمات دستگاه به حالت اول برمی‌گردد.

راه‌اندازی مجدد کولر گازی میتسوبیشی

برای برگرداندن تنظیمات کولر میتسوبیشی به حالت اولیه، لازم است که کارهای زیر را انجام دهید:

  1. دکمه یا حفره مخصوص ریست را روی کنترل کولر گازی میتسوبیشی پیدا کنید.
  2. با کمک سوزن، دکمه ریست را به مدت 5 ثانیه فشار دهید و نگه دارید.
  3. بعد از رها کردن دکمه ریست، کولر مجدداً راه‌اندازی می‌شود و تنظیمات کولر به حالت اول برمی‌گردد.

کولر گازی ایوولی

برای راه‌اندازی مجدد کولر گازی ایوولی، دستگاه را از برق قطع کنید و دکمه فیوز برق کولر گازی را بزنید. بعد از 15 دقیقه، دوباره برق دستگاه را وصل کنید و کولر گازی را روشن کنید تا تنظیمات دستگاه به حالت اول برگردد. با بیرون آوردن باطری‌ها از داخل ریموت کنترل و برگرداندن باطری‌ها به داخل کنترل بعد از چند دقیقه نیز ریست کنترل کولر گازی انجام می‌شود.

کولر گازی تی سی ال

روی کنترل کولر گازی تی سی ال، دو گزینه برای راه‌اندازی مجدد دستگاه وجود دارد. اولین روش این است که شما از دکمه ریست روی کنترل کولر گازی تی سی ال استفاده کنید و با نگه داشتن این دکمه، دستگاه را ریست کنید. روش بعدی این است که حفره ریست کولر تی سی ال را روی ریموت کنترل پیدا کنید و سوزنی را داخل این حفره کنید. سپس با نگه داشتن این دکمه به مدت 3 ثانیه، دستگاه را ریست کنید و مشکلات نرم‌افزاری کولر را برطرف کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟
ریست کنترل
ریست کنترل کولر گازی جنرال

مراحل ریست کنترل کولرهای گازی

اگر می‌خواهید که ریست کولر گازی به بهترین شکل انجام شود، علاوه بر راه‌اندازی مجدد کولر گازی، باید کنترل کولر را نیز ریست کنید. برای ریست کردن کنترل کولر گازی، یکی از روش‌های زیر را انجام دهید:

  1. در بعضی از مدل‌های کولر گازی، همزمان با زدن دکمه ریست روی ریموت کنترل، هم کولر گازی و هم کنترل دستگاه ریست می‌شوند و تمام تنظیمات به حالت اول برمی‌گردد.
  2. اگر روی ریموت کنترل دکمه ریست را پیدا نکردید، می‌توانید باطری‌های کنترل را بیرون بیاورید و بعد از 15 دقیقه باطری‌ها را در داخل ریموت کنترل قرار دهید تا کنترل دستگاه ریست شود.
تعمیر انواع کولر گازی با هوم سرویز
دکمه reset

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله، درباره روش ریست کردن انواع کولرهای گازی با برندهای مختلف صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که برای راه‌اندازی مجدد کولرهای گازی ال جی، سامسونگ، جنرال، ایوولی و… چه کارهایی را باید انجام دهید. اگر با مشکلات نرم افزاری در کولرهای گازی مواجه شدید و به دنبال سریع‌ترین روش برای حل مشکلاتی مانند هنگ کردن کنترل کولر گازی و قفل شدن پنل کولر گازی بودید، می‌توانید دستگاه خود را با روش‌های گفته شده ریست کنید تا تنظیمات کولر به حالت اول برگردد و مشکل دستگاه برطرف شود.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطلب برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر به دنبال افراد حرفه‌ای و متخصص برای انجام کارهای تخصصی مانند نصب کولر گازی، تعمیر کولر یا سرویس کولر گازی پنجره‌ای هستید، به تیم هوم سرویز اعتماد کنید و انجام این کارها را به تعمیرکاران حرفه‌ای ما بسپارید.

تیم هوم سرویز، تجربه سرویس انواع برندهای کولر گازی و اسپیلت را دارند و کولر گازی شما را خیلی سریع و با بهترین هزینه تعمیر می‌کنند.

برای ثبت درخواست تعمیر یا سرویس کولر گازی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همراه شماییم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا