نظافت و پذیرایی

آشنایی با انواع آفت های گیاهان آپارتمانی و راه حل مقابله با آن‌ها

همه‌ ما علاقه داریم تا بالکن خانه یا بخش کوچکی از آن را تبدیل به یک باغچه‌ کوچک کنیم. اما پرورش گل و گیاهان آپارتمانی همیشه آن طور که انتظار داریم پیش نمی‌رود. گاه متوجه می‌شوید که آفت های گیاهان آپارتمانی سرتاسر گلدان‌های شما را پوشانده‌اند و گلدان‌هایتان بیمار و ناسالم به نظر می‌رسند‌. این آفت‌ها از کجا ناشی می‌شوند و راه حل آن‌ها چیست؟ با ما همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

حتما برای شما هم پیش آمده که گلدان‌ها و گیاهان آپارتمانی‌تان سرتاسر حشره و آفت شده‌اند. برای این منظور راه‌های زیادی است تا از این اتفاق جلوگیری کنید. یکی از این راهکارها سمپاشی آفات گیاهان آپارتمانی است.

البته خیالتان راحت باشد. گاه این ظاهر زرد و نزار گل‌ها ناشی از حشرات و آفت‌ها نیست. بلکه باید برای آبیاری گیاهان آپارتمانی خود برنامه‌ریزی جدیدی داشته باشید یا از متخصصان این امر کمک بخواهید.

گیاهان آپارتمانی
گیاهان آپارتمانی

پیشگیری بهتر از درمان آفت های گیاهان آپارتمانی

قبل از هرچیز فراموش نکنید که بهترین کار همیشه این است که علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهید. علت این امر آن است که پیشگیری از آفت‌زدگی تقریبا راحت‌تر از این است که آن‌ها را از بین ببرید. فراموش نکنید که اغلب آفت های گیاهان آپارتمانی از خارج از منزل وارد می‌شوند. احتمالا زمانی که گیاهی را خریداری می‌کنید آن را با آفت وارد کرده‌اید. به هر صورت تلاش کنید شرایط گیاهان را قبل از هر چیز تامین کنید و اگر از بیرون گیاهی وارد می‌کنید مطمئن شوید که آفتی نداشته باشند. اگر شرایط گیاهان ثابت و مناسب باشد، احتمال رشد آفت در آن‌ها بسیار کمتر است.

اگر گیاهی را در تابستان در فضای باز، علی‌الخصوص بر روی زمین گذاشته‌اید در هنگام انتقال به داخل خانه ریشه‌ها وخاک آن ها را حتما از نظر وجود آفت های گیاهان آپارتمانی بررسی کنید. دقت کنید اگر گیاهی را به تازگی به خانه آورده‌اید، حداقل تا ۶ هفته درکنار دیگر گیاهان قرار ندهید تا مطمئن شوید آفتی ندارند.

انواع آفت های گیاهان آپارتمانی

در اینجا به طور مختصر انواع آفت های گیاهان آپارتمانی را برای شما معرفی و راه حل مقابله با آن را نیز ذکر می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مهم‌ترین آفت های گیاهان آپارتمانی، شته

شته‌ها حشرات گلابی شکل بسیار ریزی هستند که در اغلب موارد به رنگ سبز می‌توانید آن‌ها را بیابید. اما اگر با انواع صورتی، قهوه‌ای، زرد یا سیاه آن‌ها نیز مواجه شدید، تعجب نکنید. آن‌ها هم همان شته‌ها هستند. 

حشرات
وجود حشرات از آفات گیاهان

شته‌ها اغلب از برگ‌های جدید، برگ‌های زیرین یا از ریشه‌ی گیاهان تغذیه می‌کنند. آن‌ها با مکیدن شیره‌ی گیاه باعث زردی آن شده یا باعث تغییر شکل ظاهری برگ‌ها می‌شود. شته‌ها از خود مواد قندی به نام‌ گل عسل دفع می‌کنند که سطح برگ‌ها را براق و چسبنده می‌کند. اگر با این حالت روبرو شدید مطمئن باشید که شته به گیاهتان حمله کرده است.

برای رفع شته چه باید کرد؟

اگر تازه شته‌ها به گیاهتان‌ حمله کرده باشد، می‌توانید آن‌ها را با دست بردارید و با پنبه‌ی الکلی برگ‌ها را پاک کنید. البته اسپری مخصوص آفت های گیاهان آپارتمانی نیز می‌تواند موثر باشد. با این حال بهتر است چندین بار این درمان را انجام دهید تا مطمئن شوید هیچ شته‌ای بر روی گیاهتان باقی نمانده است.

شپشک

اگر حشرات کم رنگ و رنگ پریده‌ای دیدید که بسیار کند عمل می‌کنند، بدانید که شپشک به گیاهتان‌ هجوم برده است. اگر دیدید که این حشرات با ماده‌ای مومی شکل پوشیده شده‌اند بدانید که شپشک ماده روبرویتان ایستاده و ممکن است تخم ریزی کند یا تخم ریزی کرده است.

شپشک‌های نابالغ، وقتی که از تخم بیرون می‌روند و شروع به تغذیه می‌کنند، کم کم این ماده‌ی مومی بر روی بدنشان تشکیل می‌شود. نکته‌ی اصلی در این حشرات این است که این ماده‌ی مومی باعث می‌شود تا سم‌ها به آن‌ها آسیب نرساند و همین مسئله باعث می‌شود تا مقداری دفع این حشرات مشکل باشد.

این حشرات هم مانند شته‌ها یا از برگ‌های زیرین تغذیه می‌کنند یا از ریشه‌ی گیاه تغذیه می‌کنند. آن‌ها با دفع گل عسل ظاهر چسبنده و براقی را در مسیر خود ایجاد می‌کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

برای دفع آفت های گیاهان آپارتمانی، شپشک، چه باید کرد؟

اگر حمله‌ی این حشرات تازه و اندک است، می‌توانید با برداشتن حشرات و دستمال الکلی آن‌ها را پاکسازی کنید. گیاه را از شر آن‌ها نجات دهید. ولی برای آفت های گیاهان آپارتمانی مقاوم‌تر شاید مجبور شوید گیاه را کلا کنار بگذارید تا به گیاهان دیگرتان آسیب نرسد.

ریشه گیاه
ریشه گیاه

کنه‌ی عنکبوتی، یکی دیگر از آفت های گیاهان آپارتمانی

کنه‌ها از دسته‌ی حشرات نیستند و بیشتر در خانواده‌ی عنکبوت‌ها جای می‌گیرند. از آنجا که بسیار ریز هستند، متاسفانه زمانی متوجه آنها می‌شوید گه گیاهان آسیب دیدن را آغاز کرده‌اند.

چه کنه‌های نابالغ چه کنه‌های بزرگتر، از شیره‌ی گیاه تغذیه می‌کنند. آسیبی که شما را می‌تواند متوجه آفت های گیاهان آپارتمانی کند، لکه‌های روشن روی برگ‌های بالایی و بی رنگ شدن کلی گیاه است.

اگر دیر به داد گیاهتان برسید، برگ‌های گیاه کلا زرد می‌شود و گیاه از بین می‌رود. کنه‌ها بیشتر می‌توانند به گیاهانی آسیب برسانند که مدت‌هاست در خانه باقی مانده‌اند.

چگونه می‌توان با این آفت های گیاهان آپارتمانی مقابله نمود؟

می‌توانید آب را به شدت به کنه‌های مقاوم اسپری کنید تا هم تارهایشان پاره شود و هم خودشان از بین بروند. سپس بهتر است با اسپری حشره کش به گیاهان اسپری‌ کنید. این اسپری‌ها برای گیاهان در فضای باز بسیار مناسب هستند.

اگر گیاهی را در تابستان در فضای باز قرار می‌دهید، بد نیست بدانید که ممکن است کنه‌های کمتری به آن‌ها حمله‌ کند. اما بهتر است حتما‌ در ابتدا آن‌ها را در سایه قرار دهید و کم کم به زیر‌نور آفتاب منتقل کنید‌.

قیمت مراقبت گل و گیاه

قارچ‌ها

قارچ‌ها را می‌توانید زمانی دستگیر کنید که بر روی سطح خاک در حال حرکت هستند یا اطراف گیاه پرواز می‌کنند. این‌گیاهان بیشتر جذب نور می‌شوند.

بیشتر قارچ‌های نابالغ از گیاهان تغذیه می‌کنند، و قارچ‌های بالغ علاقه‌ای به تغذیه از این گیاهان ندارند. اما آزاردهنده هستند و اغلب حجم بسیاری از آن‌ها بر روی شیشه‌ی پشت گیاه دیده می‌شوند.

لارو این حشرات از مواد  آلی پوسیده تغذیه می‌کنند. لارو برخی از گونه‌ها نیز از ریشه تغذیه می‌کند که می‌تواند به گیاهان جوان آسیب بسیاری وارد نماید.

اغلب این قارچ‌ها زمانی بسیار می‌توانند به وجود آیند که آبیاری بیش از حد انجام شود.

انواع آفت های گیاهان آپارتمانی
وجود قارچ یکی از آفات گیاهان آپارتمانی است

چگونه با قارچ‌ها باید مقابله کرد؟

اگر گیاهتان تحمل یک دوره کوتاه بی آبی را دارد، صبر‌ کنید تا در فواصل بین دو آبیاری، خاک کاملا خشک شود‌. این خشکی خاک باعث از بین رفتن قارچ‌ها می‌شود. البته توجه‌ کنید که این‌کار در فصل زمستان خیلی بیشتر‌ می‌تواند فایده داشته باشد و جواب دهد.

اجازه ندهید آب در بشقاب زیر گلدان جمع شود. اگر دیدید آب جمع شده، آن‌ را حتما خالی کنید تا از حمله‌ی قارچ‌ها جلوگیری شود یا اگر قارچی وجود دارد از بین برود.

مگس‌های سفید، آفت های گیاهان آپارتمانی جذاب

درست است که اسم این حشرات مگس است، اما از خانواده‌ی مگس‌ها نیستند. این حشرات بسیار ریز از خانواده‌ی شته‌ها محسوب می‌شوند. این حشرات سفید، ظاهری شبیه به پروانه‌ها دارند. در زمانی که پرواز نمی‌کنند بال‌های خود را به نحوی می‌بندند که مانند سقف از بدن آن‌ها محافظت می‌کند.

هم مگس‌های سفید بالغ هم نوع نابالغ آن‌ها از شیره‌ی گیاهان تغذیه می‌کنند. اما خسارتی که به گیاهان آپارتمانی وارد می‌کنند، معادل خسارتی است که شته‌ها وارد می‌کنند. گیاه ممکن است رشد کند، اما برگ‌ها زرد و کمرنگ هستند.

این حشرات نیز مانند شته‌ها از خود دانه‌های عسلی را دفع می‌کنند که باعث می‌شود ظاهر برگ‌ها چسبنده و براق به نظر برسد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

چگونه از شر مگس های سفید خلاص شویم؟

بهترین کار این است که گیاه را بشویید. سپس می‌توانید با اسپری‌ مخصوص این حشرات، علی‌الخصوص در قسمت‌های پایین گیاهان، آن‌ها را مورد حمله قرار دهید.

کدام آفت های گیاهان آپارتمانی کمتر دیده می‌شوند؟

تمام حشرات و آفت‌هایی که در بالا مطالعه کردید، جزو حشراتی هستند که بسیار رایج هستند. اما برخی از حشرات و آفت های گیاهان آپارتمانی نیز وجود دارند که همیشه با آن‌ها روبرو نمی‌شوید. 

تریپس، دم بهار، برگ بر، کاترپیلار از انواع آفت‌هایی هستند که در شرایط خاص به گیاه حمله می‌کنند. می‌توانید این گیاهان را به فضای باز ببرید و آن‌ها را سمپاشی‌ کنید. فراموش نکنید که می‌توانید با متخصصان‌ مشورت کنید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

نکات سمپاشی آفت های گیاهان آپارتمانی

  • در هنگام سمپاشی در فضای باز مواظب باشید که به زنبورها و پروانه‌ها سمپاشی نکنید.
  • از حشره‌کش‌هایی استفاده نکنید که به خاک آسیب بزنند، مگر این‌که استفاده از این حشره‌کش‌ها ضروری باشند.
  • سعی کنید سمپاشی را در اواخر شب انجام دهید که به حشرات گرده افشان آسیب جدی وارد نکنید.
  • همیشه ابتدا از نوع حشره‌کش با غلظت کم استفاده کنید و اگر افاقه نکرد از حشره‌کش با سم‌های قوی‌تر استفاده کنید.

کلام آخر

داشتن گیاه در آپارتمان، همیشه باعث می‌شود که روحیه‌ی اعضای خانواده بسیار تلطیف شود و فضای خانه را سرشار از احساسات لطیف می‌کند. اما نگهداری از گیاهان آپارتمانی همیشه دردسرهای خاص خود را دارد. وجود آفت های گیاهان آپارتمانی یکی از این مسائل است که اگر نتوانید آن را حل کنید با مشکل مواجه می‌شوید. 

بهتر است برای این کار به متخصصان این امر مراجعه کنید. راحت‌ترین راه این است که با نصب اپلیکیشن هوم سرویز و تنها چند ثانیه صرف وقت، به متخصصان ما لینک شوید و از اطلاعات و دانش آن‌ها استفاده کنید‌ اگر گیاهان آپارتمانی‌تان ظاهر زرد و پژمرده‌ای دارند وقت را تلف نکنید و به داد گیاهانتان برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا