لوله کشی و تاسیسات

کولر گازی روتاری بهتر است یا اینورتر؟

کولر گازی، یکی از بهترین وسایل سرمایشی در ایران است که محبوبیت زیادی دارد. امروزه انواع مدل‌های کولر گازی با ویژگی‌های مختلف تولید می‌شوند. کولر گازی اینورتر، یکی از جدیدترین مدل‌های کولر گازی است که عملکرد آن با کولر گازی معمولی متفاوت است. اگر قصد خرید کولر گازی را داشته باشید، با انواع مدل‌های کولر گازی پیستونی، روتاری، اسکرول، اینورتر و… مواجه خواهید شد و باید بهترین مدل کولر گازی را از میان این مدل‌ها انتخاب کنید. بسیاری از افراد در زمان خرید کولر گازی این سوال را می‌پرسند که کولر گازی روتاری بهتر است یا اینورتر؟ برای مناطق گرمسیری، بین کولر گازی روتاری یا اینورتر یا پیستونی، کدام یک را باید خریداری کرد؟

در این نوشته قصد داریم درباره عملکرد کولر گازی اینورتر و کولر گازی معمولی با شما صحبت کنیم و تفاوت کولر گازی روتاری و کولر گازی اینورتر را به شما توضیح دهیم. اگر دوست دارید بین کولر گازی روتاری یا اینورتر، بهترین مدل کولر گازی را خریداری کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

از کجا بفهمیم کولر گازی اینورتر است
مقایسه کولر گازی اینورتر و کولر گازی روتاری

اصلی‌ترین تفاوت میان کولر گازی اینورتر و کولر گازی معمولی

در گذشته که کولر گازی اینورتر تولید نمی‌شد، تمام مدل‌های کولر گازی با کمپرسور دور ثابت کار می‌کردند. در کولر گازی معمولی با کمپرسور دور ثابت، روش کار به این صورت است که با تنظیم کولر گازی روی دمای 24 درجه سانتیگراد، تمام قطعات کولر گازی شروع به کار می‌کنند تا دما را به 24 درجه سانتیگراد برسانند. بعد از کاهش دما و رسیدن به دمای 24 درجه سانتیگراد، کمپرسور کولر گازی خاموش می‌شود. در زمان شروع مجدد کولر گازی، باز هم کمپرسور برق زیادی از آمپر می‌کشد و افراد متوجه ضعیف شدن مقطعی برق می‌شوند. این موضوع یعنی تغییر در ولتاژ دستگاه، از نظر مکانیکی برای کولر گازی مضر است و منجر به پایین آمدن طول عمر دستگاه می‌شود. به همین دلیل بود که کولر گازی اینورتر با تکنولوژی جدید تولید شد تا فشار زیاد به دستگاه وارد نشود.

کولر گازی اینورتر، با کمپرسور دور متغیر کار می‌کند. این مدل کولر گازی، برد سبز رنگی دارد و برق را به صورت مقطعی وارد دستگاه می‌کند. این برد سبز رنگ، کولر گازی دور ثابت را به کولر گازی دور متغیر تبدیل می‌کند. با استفاده از کمپرسور دور متغیر و تنظیم دما روی 24 درجه سانتیگراد، بعد از خنک شدن هوا و رسیدن به دمای 24 درجه، کمپرسور خاموش نمی‌شود؛ بلکه دور کمپرسور کم می‌شود. بعد از افزایش دمای محیط از این محدوده، دور کمپرسور بیشتر می‌شود و هوای خنک با سرعت بیشتری وارد محیط می‌شود. به این صورت، دیگر نیازی به خاموش و روشن شدن کمپرسور به صورت مکرر نیست و مصرف برق کولر گازی پایین می‌آید.

برد کولر گازی اینورتر
برد کولر گازی اینورتر

با کولر گازی روتاری بیشتر آشنا شوید

منظور از کولر گازی روتاری، کولر گازی معمولی است که با کمپرسور روتاری کار می‌کند. در مقاله بررسی کمپرسور پیستونی یا روتاری به شما توضیح دادیم که کمپرسور روتاری، دو محفظه به هم چسبیده است که عملکرد جالبی دارد. اصلی‌ترین وظیفه کمپرسور، فشرده‌سازی گاز مبرد است. در کمپرسور روتاری، دو موتور وجود دارد که با سرعت بالا در داخل یک سیلندر می‌چرخند و به این صورت هوا را فشرده می‌کنند. بعد از فشرده شدن هوا، گاز مبرد با فشار زیاد به سمت لوله‌های اواپراتور می‌رود تا فرآیند خنک سازی هوا را انجام دهد.

کولر گازی روتاری بازدهی بالایی دارد و قیمت آن مناسب و اقتصادی است. به همین دلیل است که کولر گازی روتاری محبوبیت زیادی دارد. باید بدانید که از این مدل کولر گازی در مناطق معتدل و سردسیر ایران زیاد استفاده می‌شود. در تصویر زیر، عکس کمپرسور روتاری را مشاهده خواهید کرد:

نعمیر کمپرسور روتاری و پیستونی با هوم سرویز
کمپرسور روتاری

کولر گازی اینورتر چیست؟

کولر گازی‌های مجهز به تکنولوژی اینورتر، به نام کولر گازی اینورتر معروف شده‌اند. در کولر گازی اینورتر، برد الکترونیکی سبز رنگی وجود دارد که در یونیت بیرونی کولر گازی قرار می‌گیرد. با کمک این برد الکترونیکی و تکنولوژی اینورتر، سرعت کمپرسور دستگاه کنترل می‌شود. یعنی با توجه به میزان دمای محیط، کمپرسور با دور بیشتر یا دور کمتر می‌چرخد و سرعت فعالیت کمپرسور با توجه به دمای محیط تنظیم می‌شود. باید بدانید که در کولر گازی اینورتر، خازن راه‌انداز کمپرسور وجود ندارد؛ زیرا به وجود این قطعه نیازی نیست. در مقاله معرفی اجزای کولر گازی، درباره خازن یا رله راه انداز با شما صحبت کردیم و گفتیم که این قطعه، وظیفه تامین برق کمپرسور را برعهده دارد.

همانطور که توضیح دادیم کمپرسور کولر گازی اینورتر دائماً خاموش و روشن نمی‌شود و فقط دور چرخش کمپرسور تغییر می‌کند؛ به همین دلیل است که با نصب کولر گازی اینورتر، مصرف برق کمتر می‌شود و میزان استهلاک قطعات کولر گازی نیز پایین می‌آید.

سیستم کولر گازی اینورتر پیچیده است و همین موضوع باعث شده است که کولر گازی اینورتر نسبت به کولر گازی معمولی، قیمت بالاتری داشته باشد. متاسفانه بعضی از فروشندگان کولر گازی، کولرهای غیراینورتر را به جای کولر گازی اینورتر می‌فروشند تا پول بیشتری را دریافت کنند. شاید بپرسید که از کجا بفهمیم کولر گازی اینورتر است؟ برای اطمینان از انتخاب خود، درب بالای کولر گازی را بردارید و برد سبز رنگ داخل یونیت بیرونی کولر گازی را مشاهده کنید. این برد الکترونیکی به صورت افقی یا عمودی در داخل یونیت خارجی دستگاه قرار دارد. اگر برد سبز رنگ را داخل پنل بیرونی مشاهده نکردید، یغتی شما با کولر گازی معمولی روبرو شده‌اید.

کدام کمپرسور کولر گازی بهتر است
از کجا بفهمیم کولر گازی اینورتر است

تفاوت‌های کولر گازی روتاری و اینورتر

اگر می‌خواهید بین کولر گازی روتاری یا اینورتر، یکی از آنها را انتخاب کنید، باید با تفاوت این کولرهای گازی و ویژگی‌های آنها بیشتر آشنا شوید.

از جمله اصلی‌ترین تفاوت‌های کولر گازی روتاری و کولر گازی اینورتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مصرف انرژی:

میزان مصرف برق کولر گازی اینورتر از میزان مصرف برق کولر گازی روتاری و پیستونی کمتر است. دلیل این موضوع، به عملکرد کمپرسور کولر گازی برمی‌گردد. جالب است بدانید که در زمان استارت اولیه کمپرسور کولر گازی، مقدار زیادی برق استفاده می‌شود تا کولر از حالت کاملاً خاموش به حالت استارت برود و کار خود را شروع کند. به همین دلیل است که برای راه‌‌اندازی و استارت کمپرسور کولر گازی روتاری، برق زیادی مصرف می‌شود. اما در کولر گازی اینورتر، نیازی به مصرف زیاد برق برای روشن شدن مجدد کمپرسور نیست و فقط سرعت کمپرسور کم و زیاد می‌شود.

بنابراین کولر گازی اینورتر به دلیل تکنولوژی پیشرفته‌اش، مصرف انرژی کمتری دارد و در بلندمدت هزینه‌های برق را کاهش می‌دهد؛ اما کولر گازی روتاری به دلیل عدم وجود سیستم کاهش سرعت کمپرسور، مصرف برق بیشتری دارد.

2- نوسانات دمایی:

نوسان دمایی در کولر گازی معمولی بیشتر است؛ اما کولر گازی اینورتر، نوسان دمایی کمتری دارد. با نصب کولر گازی اینورتر در منزل یا محیط کار، متوجه خواهید شد که دمای محیط همواره در محدوده مشخص حفظ می‌شود و شما با مشکلاتی مانند سرد شدن یا گرم شدن دما مواجه نخواهید شد. این موضوع به دلیل وجود تکنولوژی اینورتر است که سرعت کمپرسور را کنترل می‌کند. به محض اینکه دمای محیط گرم‌تر از دمای موردنظر شود، کمپرسور با سرعت بیشتری کار می‌کند تا هوای خنک تولید شود. بنابراین با کم و زیاد شدن سرعت کمپرسور کولر گازی اینورتر، همواره دما در محدوده مشخص حفظ خواهد شد.

اما در کولر گازی روتاری، کمپرسور کاملاً خاموش می‌شود و بعد از مدتی مجدداً شروع به کار می‌کند. بنابراین در فاصله میان خاموش و روشن شدن کمپرسور، این احتمال وجود دارد که دمای محیط بالا برود و شاهد نوسان دمایی باشید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

3- قیمت کولر گازی:

قیمت کولر گازی اینورتر، از کولر گازی روتاری بیشتر است و جزو کولرهای گران‌قیمت محسوب می‌شود. گران بودن قیمت کولر گازی اینورتر به دلیل وجود تکنولوژی جدید و پیشرفته در این دستگاه‌ها و بالا بودن بازدهی کولر گازی اینورتر است. از آنجایی که تکنولوژی اینورتر در کولر گازی روتاری وجود ندارد، قیمت کولر گازی روتاری حدوداً 20% کمتر از قیمت کولر گازی اینورتر است.

بنابراین اگر بودجه محدودی دارید و قیمت کولر گازی برای شما مهم است، به جای کولر گازی اینورتر، به فکر خرید کولر گازی روتاری باشید.

همچنین باید بدانید که به دلیل پیچیده بودن سیستم کولر گازی اینورتر و وجود برد در پنل بیرونی، قیمت تعمیر کولر گازی اینورتر از قیمت تعمیر کولر گازی معمولی بیشتر است و شما باید برای تعمیر و نگهداری کولرهای اینورتر، هزینه بیشتری بپردازید.

4- استهلاک کولر گازی:

در مقایسه کولر گازی اینورتر و کولر گازی روتاری باید به طول عمر انواع کولر گازی اشاره کرد. به دلیل خاموش و روشن شدن دائمی کمپرسور، طول عمر کولر گازی روتاری کمتر است و استهلاک بیشتری دارد. در مقابل، به دلیل وجود فناوری اینورتر، طول عمر کولر گازی اینورتر بیشتر است و استهلاک کمتری دارد. با داشتن کولر گازی اینورتر، شما می‌توانید تا 20 سال از کولر خود استفاده کنید و از داشتن این وسیله سرمایشی قدرتمند لذت ببرید.

5- صدای کولر گازی:

بسیاری از افراد دوست دارند که کمپرسور کولر گازی سروصدای کمی داشته باشند و با مشکلاتی مانند صدا و لرزش کولر گازی مواجه نشوند. کولر گازی اینورتر به دلیل عملکرد آرام‌تر کمپرسور، صدای کمتری تولید می‌کند. در حالی‌ که کولر گازی روتاری با سروصدای بیشتری کار می‌کند.

کم بودن صدای کولر گازی اینورتر به دلیل وجود تکنولوژی اینورتر و تغییر دائمی سرعت کمپرسور است که صدای کمپرسور کولر گازی را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. بنابراین اگر به میزان سروصدای کولر گازی اهمیت می‌دهید، بهتر است از کولرهای گازی اینورتر استفاده کنید که سروصدای زیادی ندارند و در آرام‌ترین حالت ممکن کار می‌کنند.

تفاوت کولر گازی اینورتر و روتاری
تفاوت کولر گازی اینورتر و روتاری

برای اینکه با اطمینان خاطر بین کولر گازی اینورتر یا روتاری، انتخاب نهایی را انجام دهید، خوب است ادامه این نوشته را بخوانید و با مزایا و معایب انواع کولرهای گازی آشنا شوید.

مزایا و معایب کولر گازی روتاری

از جمله مزایا و معایب کولر گازی روتاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای کولر گازی روتاری:

  • قیمت مناسب
  • عملکرد خوب در دماهای بالا
  • بازدهی بالا در آب‌وهوای معتدل
  • نصب و نگهداری آسان

معایب کولر گازی روتاری:

  • مصرف برق بالا
  • نوسان دما
  • صدای بیشتر کمپرسور
  • حساسیت بدنه کمپرسور روتاری
  • استهلاک بالا

از کولر گازی روتاری در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

از کولر گازی روتاری در مناطق معتدل و سردسیر و خانه‌های مسکونی می‌توان استفاده کرد و از قدرت خنک‌کنندگی و بازدهی بالای این کولرهای گازی لذت برد.

کمپرسور روتاری
کمپرسور روتاری

مزایا و معایب کولر گازی اینورتر

از جمله مزایا و معایب کولر گازی اینورتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای کولر گازی اینورتر:

  • مصرف برق کمتر
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • به‌روز بودن و شکیل بودن کولر گازی
  • کنترل دقیق دما با حداقل نوسان دمایی
  • عملکرد آرام کمپرسور با حداقل سروصدا

معایب کولر گازی اینورتر:

  • قیمت بالاتر نسبت به کولر گازی روتاری و پیستونی
  • نصب و نگهداری پیچیده‌تر
  • قدرت خنک‌کنندگی پایین‌تر در بعضی موارد
  • حساسیت بالا نسبت به نوسان برق

از کولر گازی اینورتر در چه مکان‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

از کولر گازی اینورتر می‌توان در مناطق معتدل، خانه‌های مسکونی و مکان‌هایی استفاده کرد که نوسان برق کمی دارند. نکته‌ای که باید بدانید این است که کولر گازی اینورتر برای مناطق گرمسیری و فروشگاه‌های بزرگ مناسب نیست؛ زیرا در این مکان‌ها به کولر گازی فشار زیادی وارد می‌شود و ممکن است به دلیل نوسان برق و گرم بودن هوا، کولر گازی خراب شود.

کولر گازی اینورتر
کولر گازی اینورتر

کولر گازی روتاری بهتر است یا اینورتر؟

بعد از بررسی ویژگی‌های انواع کولرهای گازی، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که کولر گازی روتاری بهتر است یا اینورتر؟ باید بدانید که انتخاب بین کولر گازی روتاری و کولر گازی اینورتر به شرایط شما و ویژگی‌های موردنظرتان بستگی دارد.

اگر به دنبال کولر گازی با قیمت مناسب و بازدهی خوب هستید و میزان مصرف برق کولر گازی برای شما مهم نیست، خرید کولر گازی روتاری را به شما پیشنهاد می‌کنیم. کولر گازی روتاری در مناطق معتدل و سردسیر بازدهی خوبی دارد و می‌تواند فضای خانه یا محیط کار را به‌خوبی خنک کند.

اگر به دنبال کولر گازی با طول عمر بیشتر، مصرف برق پایین‌تر و نوسان دمایی کمتر هستید و قیمت کولر گازی برای شما مهم نیست، خرید کولر گازی اینورتر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با خرید کولر گازی اینورتر، مطمئن باشید که تا سالها می‌توانید از این وسیله استفاده کنید و از باد خنک کولر گازی خود لذت ببرید.

بعد از خرید کولر گازی، اصلاً نگران نصب و راه‌اندازی کولر گازی خود نباشید؛ زیرا همیاران هوم سرویز آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب کولر گازی روی دیوار را با بهترین قیمت انجام می‌دهند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟
نصب انواع کولر گازی با هوم سرویز
نصب انواع کولر گازی با هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره کولر گازی اینورتر و کولر گازی روتاری با شما صحبت کردیم و مزایا و معایب هرکدام از این کولرهای گازی را به شما توضیح دادیم. کولر گازی اینورتر به دلیل وجود برد پیشرفته روی پنل بیرونی، قادر به تغییر سرعت کمپرسور است و گاهی اوقات دور کمپرسور را تند یا کند می‌کند؛ اما کولر گازی روتاری چنین امکانی ندارد و فقط با خاموش و روشن کردن مکرر کمپرسور، دمای محیط را تنظیم می‌کند. به همین دلیل است که میزان مصرف برق در کولرهای اینورتر کمتر است و طول عمر بیشتری دارند. البته قیمت کولر گازی اینورتر از کولر گازی روتاری بیشتر است و به همین دلیل بسیاری از افراد کولر گازی روتاری را انتخاب می‌کنند.

با توجه به شرایط آب‌وهوایی منطقه، متراژ منزل و بودجه خود، بهتر می‌توانید بین کولر گازی اینورتر یا روتاری، انتخاب نهایی را انجام دهید و از هوای خنک و دلپذیر کولر گازی لذت ببرید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی و مفید باشد.

در هوم سرویز، تیمی از افراد متخصص و باتجربه در کنار هم مشغول به فعالیت هستند و کارهای تخصصی مانند نصب کولر گازی، تعمیر کولر گازی و شارژ گاز کولر گازی را با بهترین قیمت برای شما عزیزان انجام می‌دهند. با یک بار استفاده از خدمات هوم سرویز، شاهد قیمت مناسب، تخصص و سرعت بالای تیم هوم سرویز خواهید بود و به مشتریان دائمی ما تبدیل می‌شوید.

پس اگر به دنبال افراد متخصص و حرفه‌ای هستید تا کارهایی مانند تعمیر و سرویس کولر گازی را انجام دهند، به تخصص و تجربه تعمیرکاران هوم سرویز اعتماد کنید و درخواست تعمیر کولر گازی را در هوم سرویز ثبت کنید.

برای ثبت درخواست تعمیر یا سرویس کولر گازی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا