نظافت و پذیرایی

6 روش برای پاکسازی هوای خانه در زمان آلودگی هوا

در روزهای آلودگی هوا، پنجره را می بندیم و با خیال راحت در خانه می مانیم. آیا هوای خانه، به اندازه کافی تمیز هست؟ طبق تحقیقات ثبت شده، هوای داخل خانه 2 تا 5 برابر آلوده تر از هوای بیرون است. کیفیت هوای تنفسی تاثیر مستقیم روی سطح سلامت افراد دارد. تنفس گازهای سمی داخل خانه، به مرور ریه ها و سیستم تنفسی را درگیر می کند. بسیاری از آلرژی های تنفسی نظیر آسم، مشکلات چشمی( خارش و قرمزی)، سرفه و لکه های پوستی ناشی از تنفس گازهای مسموم است. از ملحفه و تشک گرفته تا لباس های کودکان در معرض مواد شیمیایی قرار دارد. مواد مضر در رنگ ها، شوینده ها، نرم کننده های لباس و … وجود دارند. برای در امان ماندن از گازهای مضر می توانید هوای خانه را با مواد طبیعی، پاکسازی کنید.

6 روش طبیعی برای تصفیه  و پاکسازی هوای خانه

برای خروج گازهای مضر خانگی، پنجره ها روزی 15 دقیقه باز بگذارید. تبادل هوای داخل با بیرون از منزل، کیفیت هوای تنفسی را بهتر می کند اما در زمان اوج آلودگی هوا، امکان باز کردن پنجره ها و تبادل هوا وجود ندارد. توصیه می شود هوای خانه را با مواد طبیعی، تصفیه کنید و اثرات زیانبار گازهای شیمیایی را از بین ببرید. در ادامه 6 راهکار ساده و طبیعی برای حذف آلاینده های هوا در خانه را معرفی می کنیم. 

1-پاکسازی هوای خانه با دستگاه تصفیه هوای خانگی

ساده ترین راه برای حذف آلودگی هوا در خانه، نصب دستگاه تصفیه در حمام و آشپزخانه است. بخارات حاصل از پخت و پز، سمی نیست اما کیفیت هوای تنفسی را کاهش می دهد. موقع آشپزی هود را روشن کنید تا بخار و روغن از خانه خارج شود. سرویس بهداشتی و حمام نیز در آلودگی هوای منزل نقش دارد. اگر به درستی بخار از حمام، خارج نشود قارچ و کپک در حمام رشد می کند. کپک و قارچ حمام از عوامل آلرژی زا هستند و هوا را آلوده می کنند. اگر هواساز خراب شده حتما در اولین فرصت آن را تعمیر کنید. نصب و تعمیر چیلر و هواساز در منزلاز مهم ترین کارهایی است که برای سلامت خود و افراد خانواده انجام می دهید.

ترفندهای نظافت منزل با استفاده از مواد طبیعی

پاکسازی هوا در خانه

2-روشن کردن شمع های مومی

شمع های پارافین دار موقع سوختن مقداری بنزن و تولوئن و دوده آزاد می کنند. سوزاندن این شمع ها در محیط بسته اصلا ایده خوبی نیست. از شمع های مومی به جای شمع های پارافینی استفاده کنید. این شمع ها از مواد طبیعی و موم زنبور عسل، درست شده اند و موقع سوختن مواد سمی و آسیب رسان انتشار نمی دهند. در ضمن شمع مومی با سرعت کمتری می سوزد و دوام بیشتری نیز دارد. این شمع ها در رایحه های مختلف تولید شده اند. موم زنبور عسل به نوعی در حذف آلاینده ها و گرد وغبار داخل منزل موثر است. شمع های مومی بدون بو و دود هستند و یک تصفیه کننده هوای طبیعی به حساب می آیند.

3-پاکسازی هوای خانه با لامپ های نمکی

نمک در یونیزاسیون هوا موثر است. سنگ های کریستالی نمک، هوای خانه را پاکیزه می کنند. این روزها انواع لامپ نمکی با شکل و شمایل بسیار زیبا، به بازار آمده که برای تصفیه هوا و از بین بردن مواد آلرژی زای خانگی، موثر است. در واقع گرما موجب فعال شدن بلور نمک می شود و محرک های آلرژن و سموم به طور کامل پاکسازی می شوند. کریستال های نمک موقع روش شدن به رنگ نارنجی زیبایی در می آیند و حتی می توانید به جای چراغ خواب نیز از این کریستال ها و لامپ های نمکی استفاده کنید.

ترفندهای جالب برای پاک کردن لکه فرش

پاکسازی هوای خانه با کریستال نمک

4- پاکسازی هوای خانه با زغال اکتیو

این محصول با زغال منقل کباب تفاوت دارد. زغال فعال( اکتیو)  در از بین بردن آلاینده های آب و هوا، استفاده می شود. در دستگاه های تصفیه آب نیز نمونه ای از کربن فعال وجود دارد. برای در امان ماندن از اثرات ناخوشایند آلاینده های خانگی، زغال فعال عملکرد خوبی دارد. مقداری از این زغال ها را در نقاط مختلف خانه قرار دهید تا هر چه گاز سمی و بخار و … است از بین برود. تاکید می کنم زغال های معمولی، اصلا چنین خاصیتی ندارند و قادر به پاکسازی هوای خانه نیستند. این زغال ها قیمت چندانی ندارند ولی از لحاظ کارایی فوق العاده هستند.

5-نگهداری از گیاهان آپارتمانی

برای بهبود هوای تنفسی در منزل، از گیاهان کمک بگیرید. ناسا مطالعاتی را در این زمینه انجام داده و نتایج قابل استاندی رسیده است. حتی یک گلدان کوچک هم می تواند هوای اطرافش را تصفیه کند. توصیه شده حداقل از یک گیاه کوچک در خانه نگهداری کنید. این کار هم سرگرم کننده و هم آرامش بخش است. بهترین گیاهان برای پاکسازی هوا در خانه، پتوس، سانسوریا و لیلیوم هستند. این گیاهان شرایط نگهداری ساده ای دارند و تقریبا در هر مکانی، قادر به زندگی هستند. افرادی که به نگهداری از گیاهان علاقه دارند روحیه ای با نشاط و سر زنده تر دارند. اگر وقت رسیدگی به گیاهان طبیعی را ندارید  با سرویس مراقبت از گل و گیاه آپارتمانی هوم سرویز تماس بگیرید. باغبان حرفه ای کارهای هرس و کوددهی و رسیدگی به گیاهان تصفیه کننده هوا را انجام می دهد. 

آشنایی با انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

پاکسازی هوا با گیاه طبیعی

6-تصفیه و پاکسازی هوای خانه با روغن های پایه

روغن های پایه( اصلی) یکی از بهترین مواد برای از بین بردن انواع قارچ، کپک، باکتری و ویروس هستند. یک ترکیب ضد عفونی کننده فوق العاده قوی در این روغن ها وجود دارد که هر نوع آلاینده هوای مضر را از بین می برد. برای تصفیه هوا در خانه ، این روغن ها را به صابون و شوینده ها اضافه کنید. برخی از رایج ترین روغن های اساسی اینها هستند: روغن دارچین، گریپ فروت، میخک، رزماری، آویشن، پونه کوهی، روغن درخت چای، میخک،اکالیپتوس و کاج.

این موارد ساده ترین راه برای تصفیه و پاکسازی هوا در خانه است که در دسترس عموم مردم قرار دارد. مواد طبیعی هیچ نوع عارضه ای برای سیستم تنفسی و سایر اندام های بدن ایجاد نمی کنند. حتی افراد آلرژیک نیز به این مواد واکنش حساسیت زا نشان نمی دهند. برای بالا بردن کیفیت هوای خانه هر کدام از این محصولات را که در دسترس دارید، استفاده کنید. حفظ سلامت و بهداشت خانوار، اهمیت زیادی دارد.

Purify Air at Home

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نظافت داخل منزل یا محل کار هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا