نظافت و پذیراییهوم سرویز

آیا کرونا از طریق شستن فرش در قالیشویی‌‌ها منتقل می‌ شود؟

حدود یک سال است که از شیوع ویروس کرونا در سطح دنیا می‌گذرد. اوایل اسفند ماه سال 98 بود که به طور رسمی شیوع این ویروس در سطح کشور اطلاع‌رسانی شد. اسفند دقیقا ماهی است که بسیاری از مردم با شستشو و نظافت منازل خود، برای شروع سال جدید شمسی آماده می‌شوند. در ابتدا ابهامات بسیار زیادی در خصوص این ویروس در بین عموم مردم وجود داشت و ترس گسترده‌ای جامعه را فرا گرفته بود. لذا مردم در انجام بسیاری از کارهای روزمره خود تجدیدنظر کردند و تصمیم گرفتند کارهای خود را به زمان دیگری موکول کنند. یکی از این اقدامات شستشوی فرش‌ها بود که هرساله به خصوص در نزدیک ایام عید مردم با سپردن فرش‌های خود به قالیشویی‌ها و یا درخواست ارسال نظافتچی به داخل منزل، انجام می‌دهند.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

 

چالش جدی قالیشویی‌ها در سال 98

در اسفند ماه سال 98 موضوع شیوع کرونا به یکباره فعالیت قالیشویی‌ها را با چالش جدی مواجه کرد. دلیل عمده آن هم ترس مردم از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در محیط قالیشویی‌ها بود. در واقع مردم به این مسئله فکر می‌کردند که آیا کرونا از طریق شستن فرش در قالیشویی‌ها به فرش منتقل می‌شود یا خیر؟

کرونا و قالیشویی

از طرفی توصیه‌های بهداشتی مقامات ارشد وزارت بهداشت در کشور نیز بسیاری از مردم را بر آن داشت که تصمیم شستشوی قالی‌های خود را به زمان دیگری موکول کنند. همچنین بسیاری از قالیشویی‌ها نیز مانند سایر مشاغل بشدت غافلگیر شدند و خود را برای مواجهه با این شرایط هنوز آماده نکرده‌ بودند. همین مسئله باعث شد تا کسب و کار قالیشویی‌ها در سراسر کشور برای مدتی مختل شود.

آیا ویروس کرونا می‌تواند روی سطح فرش‌ها منتشر شود؟

حالا بهتر است که کمی به مسائل تخصص بپردازیم. آنچه در ابتدای شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده بود، بیشتر ناشی از ترس عمومی بود. اما آیا واقعا شستن فرش در قالیشویی‌ها مسئله خطرناکی است؟

در خصوص این موضوع که ویروس کرونا یک پدیده پاندمی و همه‌گیری است که هیچ کس از دست آن در امان نیست، هیچ شکی وجود ندارد. لذا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در هر شرایطی و تحت هر نوع کسب و کاری تا زمانی که کار ایمن سازی جامعه در برابر این ویروس به طور کامل انجام شود،‌ لازم و ضروری است.

مسئله دیگر بسیار مهم این است که یکی از سفارشات بسیار موکد مقامات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مسئله شستشو است. در واقع ویروس کرونا به راحتی روی سطوح مختلف می‌نشیند و می‌تواند مدتی به حیات خود ادامه دهد. در تحقیقات کارشناسی متخصصان علوم آزمایشگاهی زمان زنده ماندن این ویروس روی سطوح مختلف از 14 تا 28 روز اشاره شده است.

کرونا چند روز روی فرش باقی می‌ماند؟

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که نوع سطوحی که کرونا روی آن‌ها می‌نشیند در زمان زنده ماندن آن بسیار موثر است. به عنوان مثال سطوح فلزی بستر بسیار مناسبی برای کرونا به شمار می‌روند اما الیاف طبیعی مانند پشم و ابریشم که در تولید عمده فرش‌ها و قالی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث خشک شدن سریع ویروس می‌گردد و آن را از بین می‌برد. لذا باید به این مسئله توجه نمود که فرش‌ها اصولا بستر مناسبی برای انتشار ویروس کرونا به حساب نمی‌آیند.

اما باید به منابعی که باعث می‌شود فرش‌های داخل منزل در معرض ویروس کرونا قرار بگیرند نیز اشاره نمود. عطسه یا سرفه افرادی که ماسک ندارند و جلوی بینی و دهان خود را نمی‌پوشانند، باعث می‌شود تا احیانا اگر مبتلا به ویروس هستند، این ویروس به فرش نیز منتقل شود. همچنین اگر کسی با ورود به منزل، کفشی که در خارج از منزل استفاده می‌کند را نیز در نیاورد، ممکن است از طریق کف کفش خود این ویروس را به فرش منتقل کند.

باقی ماندن کرونا روی فرش

مرحله بعدی انتقال این ویروس از فرش به افراد است. برای اینکه این انتقال صورت بگیرد، فرد باید ناحیه آلوده فرش را لمس کند و سپس دست خود را به بینی، چشم و یا دهان خود بزند. البته امیدواریم این گرفتاری برای هیچ‌ یک از شما عزیزان رخ ندهد.

آیا شستن فرش و تمیز کردن آن جلوی انتشار ویروس کرونا را می‌گیرد؟

اگر منظور از نظافت این است که به کمک جارو یا تجهیزاتی نظیر آن اقدام به تمیز کردن فرش کنیم، احتمالا پاسخ به این سوال منفی است. چون این گونه نظافت تاثیر در از بین بردن این ویروس ندارد. اما آن چیزی که می‌تواند موثر واقع شود،‌ تمیز کردن فرش به کمک بخار و یا اسپری مواد ضدعفونی کننده است. این اقدامات می‌تواند تا حدی در از بین بردن ویروس‌های روی فرش به ویژه فرش‌هایی که در محیط‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد، موثر واقع شود.

اساسا به دلیل دمای بالایی که در فرآیند بخارشوی کردن فرش‌ها وجود دارد، باعث از بین رفتن بسیاری از ویروس‌ها و باکتری‌های احتمالی که روی فرش‌ها هستند،‌ می‌شود. می‌توانید کمی ماده ضدعفونی کننده نیز به آب مورد استفاده برای تولید بخار بیفزایید تا اثر بخشی کار خود را بیشتر کنید. یک قالیشویی آنلاین و مطمئن با رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط حاضر مجهز به این سیستم شستشو است و می‌توانید با خیال راحت شستشوی قالی خود را به این دسته از قالیشویی‌ها بسپارید.

دمای لازم برای از بین بردن ویروس‌ها در محیط خارجی بدن انسان، در حدود 60 درجه سلسیوس است. در فرآیند شستشوی فرش با بخار، این دما به بالاتر از 66 درجه سلسیوس می‌رسد. به همین دلیل می‌توانید نسبت به پاک شدن فرش خود از هر گونه ویروس مطمئن باشید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟
قیمت قالیشویی
قیمت موکت شویی
قیمت رفوگری فرش

قالیشویی مطمئن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا

حالا که چیزی در حدود یک سال از زمان شیوع ویروس کرونا سپری شده است و در این مدت یک ساله عمده افراد خانواده‌ها در خانه و در قرنطینه خانگی به سر می‌برده‌اند، به احتمال زیاد فرش‌های بسیاری از خانه‌ها به شستشو و نظافت اساسی احتیاج دارد. البته نگرانی و اضطراب افراد در خصوص سپردن قالی‌های خود به قالیشویی‌ها یک مسئله جدی است که شاید مانع از اقدام بسیاری از خانواده‌ها شود.

اما می‌توانید چند علامت را برای پیدا کردن یک قالیشویی مطمئن برای شستشوی فرش‌های خود در نظر بگیرید. به این ترتیب می‌توانید فرش‌های خود را با خیال راحت به آنها بسپارید و از تمیز شدن فرش‌های خود اطمینان حاصل کنید. برخی از این نکات عبارتند از:

کارکنان متعهد به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشند

مطمئن شوید که مجموعه عوامل کار قالیشویی مورد نظر شما دستورالعمل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کنند. به عنوان مثال یک بار سر زده به قالیشویی مراجعه کنید و ببینید که آیا کارگران از دستکش، ماسک و روکش کفش استفاده می‌کنند یا خیر. همچنین کسی که برای تحویل فرش‌های شما به منزل یا محل کار شما می‌آید نیز باید تمامی این پروتکل‌ها را به خوبی رعایت کند. این یک مسئله بسیار مهم است. در واقع نخستین راهی است که می‌توانید تشخیص دهید آیا قالیشویی مطمئنی را انتخاب کرده‌اید یا خیر. یک قالیشویی استاندارد در شرایط شیوع ویروس کرونا، حتما با رعایت این نکات به سلامت مشتریان خود احترام می‌گذارد.

رعایت دستورالعمل های بهداشتی

رعایت فاصله اجتماعی در هنگام تحویل گرفتن و تحویل دادن فرش‌ها

مسئله بعدی رعایت فاصله اجتماعی است. افراد در مراجعه به منزل شما برای تحویل گرفتن یا تحویل دادن فرش‌ها باید این مسئله را به خوبی رعایت کنند. همچنین برای پرداخت دستمزد و هزینه کارگاه از دستگا‌های پوز و یا پرداخت الکترونیک استفاده کنند. به این ترتیب با جلوگیری از رد و بدل شدن پول، خطرات ناشی از این مسائل نیز کاهش می‌یابد.

ضدعفونی کردن تجهیزات و فرش‌ها

مسئله مهم بعدی ضدعفونی کردن تجهیزات و دستگاه‌های شستشوی فرش در قالیشویی است. یک قالیشویی مناسب در این شرایط پس از هر بار شستشوی فرش،‌ یکبار دستگاه‌های خود را ضدعفونی می‌کند. همچنین محیط کاری قالیشویی نیز باید به طور مرتب و روزانه در چند مرحله ضد عفونی شود. پس از آماده سازی فرش‌ها و در زمان تحویل آن‌ها در مقصد نیز یکبار دیگر بسته‌بندی فرش‌ها باید با مواد ضدعفونی کننده تمیز شود تا خطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا به حداقل ممکن برسد.

استفاده از دستگاه‌های بروز و مجهز

نکته مهم بعدی استفاده از دستگاه‌های شستشوی فرش استاندارد و مناسب است. اگر دستگاه‌های قالیشویی از استاندارد لازم برخوردار باشد، می‌توان اطمینان حاصل نمود که کار شستشوی فرش‌های شما به درستی انجام خواهد شد.

استفاده از مواد شوینده مناسب

استفاده مناسب از مواد شوینده و تمیزکننده در شستشوی فرش نیز در پاک کردن فرش‌ها از هرگونه ویروس، باکتری و کثیفی بسیار مهم و اساسی است. رعایت این مسئله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

لذا باید در نظر داشته باشید که خطر ناشی از ویروس کرونا در هر کسب و کاری و در هر یک از شئون فعالیت‌های روزانه افراد را تهدید می‌کند. آن چیزی که برای کاهشش خطرات احتمالی ناشی از این ویروس ضروری است، رعایت دستوالعمل‌های بهداشتی است. قالیشویی‌ها نیز از این مسئله مستثنی نیستند. هر کسب و کاری برای بقا و جلب اعتماد مشتریان خود در این شرایط باید مجموعه‌ای از اقدامات بهداشتی را انجام دهد. در غیر این صورت مردم به سختی به آن کسب و کار اعتماد خواهند کرد. رمز بقای قالیشویی‌ها در این شرایط کرونایی نیز رعایت کامل و دقیق پروتکل‌های بهداشتی است. به این ترتیب نه تنها شستن فرش‌ها باعث شیوع ویروس کرونا نمی‌شود، بلکه در از بین بردن این ویروس نیز نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا