برقکاری ساختمان

کولر آبی کوچک رومیزی

هوا که گرم می‌شود، گرما امان همه را می‌برد. هرکس از راهی تلاش می‌کند راهی به سمت خنکی پیدا کند. شما هم اگر در خانه خود سیستم تهویه مطبوع مرکزی ندارید، حتما برایتان این سوال پیش می‌آید که از چه وسیله‌ی مقرون به صرفه‌ای می‌توان از گرما فرار کرد؟ پاسخ شما نزد ماست… کولر آبی کوچک رومیزی، البته در نظر داشته باشیم که این مدل کولرها صرفا برای فضای کوچک کاربردی است.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

گام اول خرید کولر آبی کوچک رومیزی

اگر بدانید کولر آبی کوچک رومیزی چگونه‌ کار می‌کند، تا حد زیادی متوجه می‌شوید که آیا این کولرها گزینه‌ی مناسبی برای شما هستند یا خیر؟ 

اما اگر خودتان از این مطلب اطلاع دارید، ما را ترک نکنید. هنوز نکات زیادی باقی مانده است که باید بیاموزید. اگر موافقید با ما همراه شوید.

کولر آبی کوچک رومیزی
کولر آبی کوچک رومیزی

کولر آبی کوچک رومیزی چیست؟

کولر آبی نوعی از کولر است که از طریق  تبخیر آب دمای محیط را کاهش داده و خنک می‌کند. زمانی که آب تبخیر می‌شود، از مایع به گاز تبدیل می‌گردد. با انجام این کار، ذرات بخار با بیشترین انرژی از آب جدا شده و در نتیجه افت دما اتفاق می‌افتد. دقیقا عملکرد این کولر مانند پارچه مرطوبی است که در یک روز گرم روی پیشانی می‌گذارید و حس خوبی به شما می‌دهد. در واقع تبخیر آب به کاهش درجه حرارت سر شما کمک می‌کند.

بر اساس همین اصل علمی، هوا توسط کولر آبی کوچک رومیزی خنک می‌شود. در محیط‌های خشک، همین روند ساده تبخیر به کاهش درجه حرارت هوا کمک می‌کند. 

قیمت نصب و سرویس کولر آبی

کولر آبی کوچک رومیزی چگونه کار می کنند؟

سیستم این خنک‌کننده‌های آبی، به طور کلی، از یک فن، یک پد ضخیم، یک مخزن آب و برخی وسایل دیگری تشکیل شده است که به وسیله‌ی آن می‌توان دمای هوا را تنظیم کند. 

فن هوای گرم را به داخل دستگاه هدایت می‌کند. این کار از طریق لنت‌های کولر انجام می‌شود. این لنت‌های ضخیم آب را از مخزن جذب می‌کنند. از نظر ظاهری نیز دارای لایه‌های زیادی برای افزایش سطح هستند. با عبور هوای گرم از پد، مولکول‌های آب روی سطح تبخیر می‌شوند. این‌کار باعث می‌شود دمای هوا در داخل کولر کاهش یابد. این‌ کاهش‌ اغلب تا 20 درجه نیز می‌رسد. در نهایت فن هوای سرد را به داخل اتاق شما وارد می‌کند.

کولر آبی کوچک رومیزی
کولر آبی کوچک رومیزی

در ساخت کولر آبی کوچک رومیزی می‌توان قطعات مفید دیگری را نیز افزود. مثلا برخی از فیلترها و پدها هستند که باعث کاهش آلرژی و رشد کپک می‌شوند. این نکته‌ای مهم برای هر فردی است که مبتلا به آلرژی یا سایر مشکلات تنفسی است.

با این حال که وجود پمپ آب ضروری نیست، اما می‌تواند روند خنک‌سازی را تسریع کند‌. بعضی از مدل‌ها گزینه خنک کننده یخ را اضافه می‌کنند تا هوایی که فن به داخل اتاق می‌فرستد خنک‌تر باشد. متفاوت بودن سرعت فن، عملکردهای نوسانی و کنترل از راه دور نیز از آپشن‌هایی است که برخی از مدل‌ها دارند.

مزایای کولر آبی کوچک رومیزی

کولرهای آبی دو مزیت عمده نسبت به کولرهای گازی سنتی دارند: بهره‌وری انرژی و پایداری. هر دو این مزایا به این دلیل است که کولرهای آبی برای کارکرد خود از برق کمتری استفاده می‌کنند. 

 یک کولر گازی استاندارد می‌تواند تا هفت برابر وات برق مصرف کند. این امر بدین دلیل است که به طور کلی، کولرهای آبی فقط باید از فن استفاده کنند. فن‌ها جریان هوا را روی پد خنک کننده می‌فرستند. از طرف دیگر، سیستم‌های تهویه مطبوع استاندارد به کمپرسور متکی هستند تا مبرد مایع را به فضای کوچک‌تر فشار داده و سپس آن را از طریق مبدل حرارتی منتقل کنند تا گرما از هوا خارج شود. این فرایند علاوه بر فن که هوای سرد را به داخل اتاق می‌رساند، برای رسیدن به مقدار زیادی برق نیاز است.

استفاده کمتر از برق با کولر تبخیری به معنای کاهش اثر کربن و همچنین پرداخت هزینه کمتر برای قبض  آب و برق است. همچنین لازم به ذکر است که در کولرهای آبی فقط از آب استفاده می‌شود و هیچ ماده مبرد شیمیایی وجود ندارد که برای لایه ازن مضر باشد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

رطوبت نسبی پایین: رمز موفقیت

اگر همه آنچه تاکنون در مورد کولرهای آبی کوچک رومیزی خوانده‌اید توجهتان را به خود جلب کرده است، قبل از اینکه این کولرها را تهیه کند، به یک نکته حتما توجه کنید: کولرهای آبی در آب و هوای خشک عملکرد بهتری دارند.

از آنجا که عملکرد این خنک کننده‌ها به تبخیر شدن آب در محیط بستگی دارد، خشک بودن هوای محیطی که کولر در آن قرار دارد، این روند را  بسیار کارآمدتر می‌کند. مولکول‌های آب خیلی راحت‌تر از هوای مرطوب جدا شده و در هوای خشک شناور می‌شوند. این مولکول‌ها  در حال حاضر کاملاً با آب اشباع شده اند. فراموش نکنید که برای نگه داشتن  آب به خشکی و جا برای مولکول‌های آب در هوا نیاز دارید.

کولر آبی کوچک رومیزی
کولر آبی کوچک رومیزی

کجا؟ کدام کولر؟

دلیل بهتر بودن کولر آبی رومیزی در مناطق خشک نسبت به مناطق دیگر این است که استفاده از آنها در واقع باعث افزایش سطح رطوبت در خانه می‌شود. با تبخیر، آب کولر خارج شده و در هوا در خانه شما باقی می‌ماند. اگر در کویر زندگی می‌کنید، این کولرها مانند هدیه‌ای واقعی برای کمک به شما در حفظ رطوبت بدن و همچنین حفظ سلامت پوست هستند.

با این حال، در آب و هوای مرطوب، استفاده از این کولرها محکوم به شکست هستند.

مزیت کولر آبی در‌هوای خشک چیست؟

برای درک علت این امر، در نظر بگیرید که بدن شما در روز بسیار گرم چه احساسی دارد؟ هنگامی که حس گرما می‌کنید، بدن شما عرق می‌کند تا شما را از طریق فرآیند تبخیر به طور طبیعی خنک کند. یعنی عرق شما در هوا تبخیر شده و شما را خنک می‌کند. در هوای مرطوب، عرق شما نمی‌تواند تبخیر شود. به همین دلیل است که احساس می‌کنید بسیار هوا گرم است و شما به شدت کلافه هستید.

همین اتفاق در مورد یک کولر آبی کوچک رومیزی در هوای مرطوب اتفاق می‌افتد: رطوبت بیشتری به هوا پمپاژ شده و باعث می‌شود رطوبت بیشتری داشته باشید. احتمال اینکه آب تبخیر شود و احساس خنکی به شما دست دهد کمتر است.

اگر تنها گزینه‌ی پیش روی شما کولر آبی کوچک رومیزی است:

بهتر است تلاش کنید تا آن را به درستی نصب کنید. این کولرها همراه با یک کیت مخصوص هستند که به شما امکان می‌دهند آن را در پنجره نصب کنید. این کیت شامل صفحه‌ای پلاستیکی با اتصالات برای شیلنگ اگزوز است و می‌تواند به صورت افقی در یک پنجره آویزان شود یا به صورت عمودی در یک پنجره کشویی نصب شود.

اطمینان حاصل کنید که تمام اتصالات شما محکم است و هرگونه شکاف هوا را مهر و موم کنید.

پنکه سقفی تهیه کنید. با نصب پنکه سقفی نسیم ایجاد می‌شود. این باعث می‌شود اتاق خنک‌تر شود.

از تابش نور آفتاب جلوگیری کنید. پرده‌ها و سایه‌بان‌ها را ببندید تا آفتاب بیش از حد اتاق شما را گرم نکند.

یک آزمایش کوچک!

برای اینکه خیالتان از بابت این کولرهای کوچک رومیزی راحت باشد، آزمایشی را که در این زمینه انجام شده، برای شما نقل می‌کنیم.

در Consumer Reports هر کولر آبی کوچک رومیزی را در اتاقی متناسب با اندازه ادعا شده آزمایش کردیم. این تست را مطابق با استاندارد جدید DOE تنظیم کرده و انجام دادیم. یکی از دست‌اندرکاران نقل می‌کند: «ما هم اکنون طبق رتبه‌بندی Btu DOE عمل کرده‌ایم. این بدان معنی است که ما هر واحد را در یک اتاق متناسب با ظرفیت خنک کننده آن آزمایش می‌کنیم.»

در تست‌های کولرهای آبی، آن‌چه مد نظر داریم این مورد است که چه مدت طول می‌کشد تا یک کولر آبی قابل حمل بتواند دما را در محفظه آزمایش از 90 درجه فارنهایت به 85 درجه فارنهایت کاهش دهد. این کولر این کار را در حداقل 20 دقیقه انجام می‌دهد. بسیاری از مواقع بیش از این زمان طول خواهد کشید. برای اینکه بتوانید بهتر مقایسه کنید، بهترین کولرهای آبی پنجره ای این کار را در 15 دقیقه یا کمتر  با 10 درجه فارنهایت انجام می‌دهند.

کلام پایانی

کولرهای آبی کوچک رومیزی از آن دست اختراعاتی هستند که دوست‌دار محیط زیست محسوب می‌شوند. برق کمتری مصرف می‌کنند و با یک فناوری خیلی ساده، هوای خنک را در گرمای تابستان به شما تحویل می‌دهند.

می‌توانید از گزینه‌های آپشن‌دار این کولرها استفاده کنید. یا از پدهای فیلترداری استفاده کنید تا میزان آلرژی یا رشد کپک را در  کولرهای شما کاهش دهند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

اما حرف آخر؟

اگر قصد دارید به طور موثر از کولر آبی استفاده کنید، از میزان رطوبت کم محیط‌ خانه‌ی خود مطمئن شوید‌ در غیر این‌صورت بیش از آن‌که از خرید آن لذت ببرید، بیشتر کلافه خواهید شد. ضمنا سرویس کولر آبی را به صورت دوره ای فراموش نکنید.

اما اگر دلتان بخواهد این کولرهای کوچک رومیزی را سرویس کنید یا از قیمت سرویس کولر گازی ایستاده آگاه شوید، اصلا اگر هر سوالی در زمینه‌ی سیستم سرمایش خانه‌ی خود دارید، وقت آن رسیده که اپلیکیشن هوم سرویز را نصب کنید و با چند کلیک ساده از متخصصان هوم سرویز کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا