خانگی و ساختمانی

چگونه کاکتوس را در خانه قلمه بزنیم؟

کاکتوس، یکی از جذاب ترین گلهای برای نگهداری در انواع خانه های مسکونی و آپارتمانهاست. برای تکثیر گیاهانی مانند کاکتوس، می توان از روشهای مختلفی استفاده کرد که یکی از بهترین روشها برای این کار، قلمه زدن کاکتوس است. در این نوشته از سایت هوم سرویز می خواهیم به شما یاد بدهیم که چگونه کاکتوس را در خانه قلمه بزنیم؟ قلمه‌ زدن کاکتوس بیشتر در بهار و تابستان انجام می ‌شود. تمام مدلهای گیاه کاکتوس‌ را می ‌توان در این فصل ‌ها به‌ وسیله قلمه زدن تکثیر کرد. شما می توانید قلمه زدن کاکتوس را با استفاده از هوم سرویز انجام دهید و مراقبت از گل و گیاهان خود را به هوم سرویز بسپارید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

خیلی ها فکر می کنند که قلمه زدن کاکتوس کار دشواری است؛ اما این موضوع درست نیست. شما می توانید در خانه خود این کار را انجام دهید و گلهای زیبای خود را تکثیر کنید. برای اینکه با روش قلمه زدن آشنا شوید، بهتر است ابتدا با کاکتوس و ویژگی های آن بیشتر آشنا شوید.

 

قلمه زدن کاکتوس

 

کاکتوس و ویژگی های آن را بهتر بشناسید

کاکتوس یک گیاه آب‌دار و گوشتی است که با نام «ساکیولنت» یا «ساکولنت» نیز شناخته می‌شود. کاکتوس گیاهی است که با ذخیره آب در برگ‌های گوشتی و ساقه و ریشه اش، خود را با شرایط مناطق گرم و خشک تطبیق می‌دهد. اگرچه کاکتوس‌ها گیاهان آبدار هستند؛ اما تمامی گیاهان آبدار جزو کاکتوس‌ها محسوب نمی‌شوند. گیاه کاکتوس به نور زیاد و نزدیک در پنجره‌های شرقی و غربی و نور خیلی زیاد و نزدیک در پنجره‌های جنوبی نیاز دارد و در صورتی‌که نور این گیاه کم باشد، طراوت و زیبایی خود را از دست می‌دهد. بنابراین نور آفتاب بهترین گزینه برای کاکتوس است؛ البته نورآفتاب باید به حدی باشد که باعث سوختن گیاه کاکتوس نشود. در نتیجه بهترین مکان برای زندگی و نگهداری کاکتوس ها، در نزدیکی پنجره هایی از خانه شماست که بیشترین میزان نور ورودی را دارد؛ زیرا کاکتوس ها در این مکان، مقدار کافی از نور خورشید را جذب می‌کنند.

بهترین درجه برای نگهداری کاکتوس‌ها نیز، بین 18 تا 32 درجه سانتی‌گراد است. گیاه کاکتوس در شرایط کم ‌نوری محیط سعی می‌کند با تولید شاخ و برگ‌های بزرگ و متنوع این کم‌نوری را جبران کند و به منطقه پرنورتری برسد؛ در این‌صورت، کاکتوس شما به یک کاکتوس دراز و بی‌قواره تبدیل خواهد شد. البته در محیط‌های پرنور نیز باید هرازگاهی گلدان ‌های کاکتوس خود را بچرخانید تا به صورت نامزون رشد نکنند.

 

قلمه زدن کاکتوس

 

روش های مختلف برای تکثیر کاکتوس ها

تکثیر کاکتوس‌ها بر اساس نوع آن‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ به‌عنوان مثال روش تکثیر کاکتوس راکتی با روش تکثیر کاکتوس تیغ‌دار متفاوت است. در حالت کلی، می‌توان کاکتوس‌ها را با روش‌هایی مثل قلمه زدن، استفاده از بذرهایی که خود کاکتوس تولید می‌کند، قلمه زدن از بدنه گیاه، پیوند زدن یک یا چند کاکتوس باهم و استفاده از پاجوش‌های کاکتوس، تکثیر کرد. در ادامه با روش قلمه زدن کاکتوس‌ها، که یکی از روش‌های رایج تکثیر آن‌هاست، آشنا می‌شوید و خودتان می‌توانید در خانه این گیاه را قلمه بزنید.   

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

قلمه‌ زنی کاکتوس‌ ها

یکی از روش‌های رایج برای تکثیر گیاه کاکتوس، قلمه زدن کاکتوس است. شاید این سوال برایتان پیش آمده است که چگونه کاکتوس را در خانه قلمه بزنیم؟ از آنجایی‌ که رشد این گیاه بیشتر در فصل بهار و تابستان انجام می‌شود، بهترین زمان برای قلمه زدن کاکتوس این دو فصل است. راستی یادتان باشد که از کاکتوس‌هایی برای قلمه زدن استفاده کنید که بیش از یک سال سن دارند. برای قلمه زدن کاکتوس در خانه مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. با استفاده از یک چاقوی تیز که کاملا ضدعفونی شده است، قسمتی از گیاه کاکتوس را جدا کنید.
  2. قسمت برش داده شده را در هوای خشک قرار دهید تا به اصطلاح گیاه بریده‌ شده پینه ببندد. این مدت زمان نسبت ‌به نوع کاکتوس از 3 تا 15 روز متفاوت است و برای جلوگیری از قارچ زدن گیاه هنگام کاشت و خشک شدن آن انجام می‌شود.
  3. یک گلدان مناسب برای کاکتوس انتخاب کنید و خاک درون آن بریزید. توصیه می‌شود از خاک زهکشی شده استفاده کنید.
  4. به میزان یک تا سه سانتی‌متر از گیاه برش داده شده را داخل خاک بکارید.
  5. به‌دلیل اینکه این گیاه ریشه ندارد، تا زمان رشد کامل آن، تا چند روز گیاه را از نور مستقیم آفتاب دور نگه دارید.

قلمه زدن کاکتوس

نکات مهم در زمان قلمه زدن کاکتوس

همانطور که در این مطلب خواندید، قلمه کاکتوس در خانه بسیار ساده است. اما برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید، لازم است به نکات زیر دقت کنید:

  • قلمه کاکتوس غالبا از سر ساقه یا قسمتی از ساقه انتخاب می‌شود. در نتیجه با تقسیم بوته کاکتوس شاهد زیاد شدن آن‌ها خواهید بود.
  • برای قلمه زدن کاکتوس شما می ‌توانید برگ‌های انتهایی و زیری گیاه را بگیرید و با دقت به سمت بالا و پایین حرکت دهید تا آن برگ از گیاه جدا شود.
  • حتما قبل از اینکه گیاه برش داده شده کاکتوس را درون خاک قرار دهید، صبر کنید تا جای برش‌ها خشک شوند؛ در غیر این‌صورت، جذب بالای رطوبت، گیاه را خراب می‌کند.
  • برگ‌های گیاه کاکتوس را باید در فواصل مناسب روی خاک قرار دهید؛ به صورتی ‌که امکان آبیاری از طریق خاک هم وجود داشته باشد و آب روی برگ‌ها ریخته نشود؛ زیرا با ریختن آب روی برگهای کاکتوس، برگ ‌های گیاه دچار پوسیدگی سریع می‌شود.
  • در چند هفته اول، آبیاری کلا ممنوع است و تنها می‌توانید چند قطره آب در هفته در محل انتهایی برگ و روی خاک بریزید.

قلمه زدن کاکتوس

 

روش تکثیر انواع کاکتوس‌ها

همانطور که گفته شد، روش تکثیر هر یک از کاکتوس‌ها بسته به نوعشان، متفاوت است. در برخی موارد ممکن است چند روش برای تکثیر یک کاکتوس به‌ کار برده شود. در ادامه چند کاکتوس پرطرفدار به همراه روش‌های تکثیرشان معرفی شده‌اند.

روش تکثیر کاکتوس زبان مادر شوهر: یکی از مقاوم‌ترین و معروف‌ترین انواع کاکتوس‌، کاکتوس زبان مادر شوهر یا همان اپونتیا است. هرچه نور بیشتری به این گیاه برسد، بیشتر رشد می‌کند. علاوه‌بر آن، از آنجایی‌که با محیط‌های بیابانی نیز همخوانی دارد، در برابر تشنگی مدت زمان بیشتری دوام می‌آورد. تکثیر این گیاه از طریق روش‌های قلمه‌زنی و کاشت بذر امکان‌پذیر است.

روش تکثیر کاکتوس خیاری: این کاکتوس‌ها ریشه‌های عمیقی دارند و ساقه‌های آن‌ها نیز به‌خوبی آب را درون خود ذخیره می‌کنند. به همین دلیل مقاومت این کاکتوس‌ها نیز در برابر کم آبی و خشکی هوا، بالا است. روش تکثیر کاکتوس خیاری نیز از طریق قلمه زدن انجام می‌شود اما در تکثیر این گیاه باید توجه داشته باشید که ته گلدانی که برای این کار انتخاب می‌کنید، باید فاقد سوراخ و روزنه باشد.

روش تکثیر کاکتوس تیغ سگی: این کاکتوس‌ها را می‌توان در بیرون از گلدان و فضای باز نیز نگهداری کرد. کاکتوس‌های تیغ سگی تیغ‌های بلندی روی بدنه خود دارند، که باعث جلوگیری از نزدیک شدن پرندگان و جانوران به آن‌ها می‌شوند. تکثیر این کاکتوس‌ها نیز از طریق قلمه زدن و کاشت بذر امکان‌پذیر است؛ البته هنگام برش این کاکتوس‌ها با تیغ، حتما باید آن را با مواد قارچ‌کش ضدعفونی کنید.

روش تکثیر کاکتوس لب سوخته: برگ‌های این کاکتوس‌ها دارای پرزهایی هستند که باعث زیبایی آن‌ها شده است. کاکتوس‌های لب سوخته گوشتی بوده و آب را درون خود ذخیره می‌کنند. تکثیر این کاکتوس‌ها با روش قلمه امکان پذیر است و خاک ماسه‌ای گیاه در هنگام تکثیر باید کاملا شسته شده و خشک باشد.

روش تکثیر کاکتوس اچینوپسیس: این کاکتوس‌ها گل‌هایی دارند که غالبا شب‌ها باز می‌شوند و گل‌هایشان غالبا به رنگ‌های نارنجی، صورتی و یا قرمز هستند. کاکتوس اچینوپسیس در برابر سرما و گرما مقاومت بسیار بالایی دارد. این نوع از کاکتوس را تنها می‌توان به صورت کاشت پاجوش تکثیر کرد.

روش تکثیر کاکتوس غوره‌ای: این نوع از کاکتوس‌ها را نیز می‌توان به وسیله قلمه زدن تکثیر کرد. برای این منظور خاک آن باید غنی و دارای مقدار زیادی شن باشد و به همین دلیل، غالبا خاک این گیاه باید هر 1 سال یک بار عوض شود. علاوه‌ بر آن، هنگام قلمه زدن این گیاه باید توجه داشته باشید که خاک گلدان به طور کامل خشک باشد.

اگر فکر می کنید قلمه زدن کاکتوس برای شما کار سختی است، می توانید از متخصصان مراقبت از گل و گیاه کمک بگیرید. برای اطلاع از قیمت قلمه زدن انواع گیاهان می توانید قیمت کار را در هوم سرویز پیدا کنید.

قلمه زدن کاکتوس

 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

روش کاشت پاجوش گیاه کاکتوس به چه صورت است؟

یکی از راحت ترین روشها برای زیاد کردن کاکتوس، کاشت پاجوش های آن است. پاجوش کاکتوس، قسمتی از گیاه کاکتوس است که از پای گیاه رشد می کند و به بدنه گیاه یا ریشه آن چسبیده است. پاجوش را می توان از ریشه اصلی جدا کرده و به صورت جداگانه آن را داخل گلدان کاشت. برای زیاد کردن کاکتوس از طریق پاجوش های آن، به سنگریزه یا ماسه، خاک، پیت ماس، قارچ کش، گیاه مادر دارای پاجوش و گلدان با زهکشی مناسب نیاز است.

برای زیاد کردن کاکتوس با پاجوش ها، ابتدا باید پاجوش کاکتوس را با نهایت دقت و آرامش از کاکتوس مادری جدا کنید و آنها را در محیطی خنک نگهداری کنید تا نقطه اتصال بین گیاه مادری و پاجوش کامل خشک شود و پینه ببندند. اگر پاجوش دارای ریشه باشد باید بلافاصله آن را در گلدان بکارید. برای کاشت پاجوش کاکتوس، ابتدا کف گلدان را یک لایه سنگ درشت می ریزید و سپس لایه بعدی را با خاک و ماسه بپوشانید و پاجوش ها را به آرامی وارد ماسه ها کنید. یادتان باشد که پاجوش به اندازه 1 الی 2 میلیمتر در ماسه قرار دهید و زیاد آن را داخل خاک فرو نکنید. این پاجوش ها ریشه ندارند و در نتیجه نیازی نیست آنها را آبیاری کنید. بعد از 10 روز الی 2 هفته می توانید گیاه خود را آبیاری کنید. کاشت پاجوش کاکتوس هم از جمله روشهای مناسب برای زیاد کردن این گیاه است.

چگونه کاکتوس را قلمه بزنیم؟

 

نکات تکمیلی درباره قلمه زدن انواع کاکتوس و تعویض گلدان کاکتوس

بیشتر کاکتوس‌ها توانایی تحمل دمای نزدیک به صفر را دارند و در بهار از دوره استراحت خود خارج می‌شوند. به همین دلیل، بهترین زمان برای تعویض گلدان، بذر کاری یا قلمه زدن کاکتوس‌ها و گیاهان گوشتی، فصل بهار است. در ترکیبات خاک کاکتوس‌ها نیز می‌توان از خاک آفتاب ‌خورده مزارع، خاک باغچه، خاک پیت ماس و یا خاک بسته‌بندی به صورت تکی و یا مخلوطی از چند نوع از خاک‌ها به همراه ماسه استفاده کرد. در حالت کلی، می‌توان گفت 20 سانت از خاک پوسته زمین که کاملا آفتاب‌خورده باشد، برای کاشت کاکتوس مناسب است.

در این نوشته با روش قلمه زدن کاکتوس آشنا شدید و یاد گرفتید که برای تکثیر و زیاد کردن این گیاه باید چه کارهایی انجام دهید؟ با کمک این روشها شما می توانید گیاه کاکتوس خود را در منزل تکثیر کنید و گیاهان زیبای خود را بیشتر کنید. اگر عاشق گل و گیاه هستید و می خواهید گلهای زیبا داشته باشید، می توانید از اپلیکیشن خرید گل و گیاه استفاده کنید تا به صورت اینترنتی و خیلی سریع بتوانید گلهای دلخواه خود را خریداری کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با هوم سرویز همراه بودید از شما متشکریم. 

‫2 دیدگاه ها

  1. آیا اگر یک قطعه بزرگ از کاکتوس بخواهیم ریشه دار کنیم، این قطعه بعد از ریشه دار شدن به رشدش ادامه میده؟ یا خشک میشه و پاجوشش رشد میکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا