خانگی و ساختمانی

علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی شما چیست؟

وجود گیاهان آپارتمانی در خانه باعث دلنشین شدن فضای خانه و تمیز شدن هوای خانه می شود. برای به وجود آوردن فضای سبز در خانه می توان از گیاهان زیبا و خاص استفاده کرد. پرورش گیاهان آپارتمانی باعث به وجود آمدن فضایی دنج و آرامش بخش در خانه شما می شود و احساس لذت و آرامش عمیق را به شما منتقل می کند. برای لذت بردن از گیاهان آپارتمانی باید به خوبی از آنها مراقبت کنیم تا شاهد خشک شدن یا پژمرده شدن گیاهان خود نباشیم. با هوم سرویز همراه باشید تا به علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی پی ببرید.

زمانی‌ که شاخ و برگ گیاهان آپارتمانی خشک می شود و گیاه حالت پژمرده به خود می‌ گیرد، یک علامت هشدارهنده است! در این زمان، فرد باید نحوه رسیدگی و مراقبت از گیاهان خود را تغییر دهد. چه زمان می توانید بفهمید گیاه شما که قبلا سرسبز و شاداب بوده است، حالا دیگر سرحال نیست؟ هر زمان متوجه شدید که نوک برگ‌ های گیاه شما خشک و قهوه‌ای شده است، نشان‌ دهنده از بین رفتن برخی از شرایط زندگی و رشد گیاه است. گرچه ممکن است قهوه‌ای شدن شاخ و برگ گیاهان به چند دلیل مختلف روی دهد؛ اما غالبا دلیل اصلی آن نحوه آبیاری و میزان رطوبت اطراف خاک گیاه است. در این نوشته از سایت هوم سرویز با علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی آشنا خواهید شد. برای مراقبت از گلهای آپارتمانی زیبای خود می توانید از خدمات هوم سرویز استفاده کنید تا گلهایی زیبا و شاداب داشته باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

 

آیا می ‌توان گیاهی که در حال خشک شدن است را احیا کرد؟

برای پاسخ به این سوال می‌توان گفت: بله، گیاهانی که در حال خشک شدن هستند، با یک ‌سری مراقبت‌ها مجددا احیا می ‌شوند. در درجه اول باید به ریشه گیاه توجه کنید. در واقع، ریشه گیاه باید زنده باشد؛ در صورتی‌ که ریشه سفید رنگ باشد و حتی هنوز رنگ‌های سبز در ریشه دیده شود، جای امیدواری برای احیای گیاه وجود دارد. اما اگر ریشه بسیار آسیب دیده است، توصیه می‌شود شاخ و برگ‌های مرده گیاه را کم کرده و آن‌ها را جدا کنید. این کار باعث می‌شود که ریشه بخش‌های کمتری از گیاه را تغذیه کند و در نتیجه، سریع‌ تر و بهتر احیا می‌شود. پس از آن بخش‌های مرده ساقه را نیز تا جایی که به ساقه ‌های سبز برسید، جدا کنید. در این مورد جای نگرانی وجود ندارد و به زودی ساقه‌های جدید و سالم از همان مکان برش خورده، رشد می ‌کنند.

 

گیاهان آپارتمانی

 

گاهی اوقات برای احیای گیاه آپارتمانی خود باید برای تعویض گلدان اقدام کنید. البته تعویض گلدان کار حساسی است و بهتر است با دقت و ظرافت انجام شود تا به ریشه های گیاه شما آسیبی نرسد. پیشنهاد می کنیم تعویض گلدان را به افراد حرفه ای و باتجربه در هوم سرویز بسپارید. برای اطلاع از قیمت تعویض گلدان نیز می توانید در هوم سرویز اطلاعات بیشتر را به دست آورید.

 

علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی

 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی چیست؟

گیاهان آپارتمانی در طی زمان و به دلایل مختلف دچار خشکی می‌شوند. علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی غالبا به دلیل وجود یکی از عوامل زیر است:

1.       آبیاری نامناسب

علت اکثر خشک شدن گیاهان و قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های آنها، آبیاری نامناسب است. در واقع اگر یک گیاه در برخی مواقع بیش از اندازه آبیاری شود و تا آبیاری بعدی خاک آن بیش از حد خشک شده و سپس خیلی کم و به‌صورت قطره ‌ای آبیاری شود، نوک برگ‌های آن قهوه‌ای خواهد شد. اکثر گیاهان آپارتمانی و خانگی به‌جز ساکولنت‌ها، رطوبت مداوم را ترجیح می‌دهند. در نتیجه، توصیه می‌شود به‌ جای اینکه یک بار گیاه خود را غرق در آب کنید، در تعداد دفعات بیشتر و با میزان آب کمتر خاک آن‌ها را دائما مرطوب نگه دارید. در اغلب موارد بهتر است آبیاری را تا جایی ادامه دهید که آب از سوراخ‌های زهکشی زیر گلدان خارج شود. پس از آن باید ظرف زیر گلدان را خالی کنید تا گلدان در آب قرار نداشته باشد؛ زیرا باعث پوسیدگی ریشه‌ها خواهد شد.

در صورتی‌که خشک شدن گیاه به علت آبیاری بیش از حد رخ داده باشد، توصیه می‌شود از اضافه کردن کود گیاهی تا زمانی‌که کاملا سالم نشده است، خودداری کنید. ریشه‌های گیاهان بسیار حساس هستند و برای احیا به زمان کافی نیاز دارند. برای این منظور، باید گیاه را دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کرده و مقدار آب کمی به آن بدهید. در صورت امکان می‌توانید خاک گیاه را نیز تعویض کنید.

 

علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی

 

2.      کمبود رطوبت

برخی از گیاهان نیز، به‌دلیل کمبود رطوبت، دچار خشکی شده و نوک برگ‌هایشان قهوه‌ای می‌شود. بسیاری از گیاهان آپارتمانی و خانگی، بومی مناطق جنگلی هستند؛ به همین دلیل اگر فضای خانه بسیار خشک باشد، باید روزانه گیاهان خود را با اسپری آب مرطوب نگه دارید. همچنین قرار دادن گیاهان آپارتمانی در کنار یکدیگر نیز می‌تواند در حفظ رطوبت آن‌ها موثر باشد.

شما می‌توانید یک لایه سنگ ‌ریزه در کف یک سینی کم‌ عمق ریخته و روی آن‌ها آب بریزید. سپس گلدان خود را روی این سنگریزه‌ ها قرار دهید. با این کار رطوبت گلدان افزایش پیدا کرده و با تبخیر شدن آب درون سینی، آب و هوایی مرطوب برای گیاه ایجاد می‌شود. در نهایت این عمل منجر به رشد و شاداب ماندن گیاه خواهد شد.

یکی دیگر از راهکارهای عالی برای سالم و شاداب ماندن گلهای شما این است که از سیستم آبیاری هوشمند استفاده کنید. سیستم آبیاری هوشمند در فواصل زمانی مشخص و درست، گلهای زیبای شما را آبیاری می کند. در نتیجه در زمان مسافرت و دور بودن از منزل خود، نیازی نیست نگران درختچه ها و گلهای زیبای خود باشید و خیال خود را از آبیاری به موقع و منظم گلهای آپارتمانی خود راحت کنید.

 

علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی

 

3.      تجمع نمک در خاک

تجمع نمک‌های حاصل از کودها یا حتی املاح موجود در آب، می‌تواند از دیگر علت‌های خشک شدن گیاهان آپارتمانی و قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های گیاهان باشد. تقریبا اکثر گیاهان آپارتمانی، برای رشد خود به کمی کود نیاز دارند؛ اما در این مورد باید توجه کرد که جذب کود کمی زمان می ‌برد و مصرف زیاد آن‌ها نیز برای گیاه خوب نیست. در این‌صورت، حتی زمانی که گیاه خود را به میزان کافی تغذیه می‌کنید، بازهم این نمک‌ها در خاک گلدان تجمع پیدا می‌کنند و حتی آبیاری نامناسب نیز باعث بدتر شدن این مورد خواهد شد. برای حل آن، باید هر چند وقت یکبار خاک گلدان خود را تعویض کنید.

از طرفی، آب‌های دارای املاح زیاد نیز می‌توانند باعث خشک شدن گیاهان و قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها شوند؛ در نتیجه برای این منظور نیز توصیه می‌شود برای آبیاری گیاهان خود از آب مقطر یا آب تصفیه‌ شده استفاده کنید.

 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی

 

4.    خشک شدن گیاهان آپارتمانی به علت میزان  نور

رفتار گیاهان و میزان مقاومت آن‌ها در برابر نور خورشید متفاوت است. برخی گیاهان تنها در حضور نور مستقیم خورشید رشد می‌کنند؛ در حالی‌که برخی گیاهان دیگر نمی‌توانند نور مستقیم آفتاب را تحمل کنند و در برابر آن آسیب می‌بینند. حتی در برخی موارد، تغییرات ناگهانی در محیط گیاه می‌تواند گیاه شما را دچار شوک کند. برای جلوگیری از این موضوع شما باید میزان نور مورد نیاز گیاه خود را بدانید و با توجه به آن، گیاه را در مکان مناسبی قرار دهید.

نور بیش از اندازه خورشید برای برخی گیاهان منجر به سفید یا تیره شدن بخش‌هایی از گیاه و خشک شدن برگ‌های آن می‌شود. برای حل این مورد باید گیاه خود را به مکان کم‌نورتر و مرطوب‌ تری منتقل کرده و به اندازه کافی به آن آب بدهید. حتی در صورت نیاز باید برگ‌هایشان را به‌طور منظم هرس کنید. از طرفی، نور کم خورشید نیز برای برخی گیاهان منجر به کوچک شدن یا رنگ پریده شدن برگ‌ها، ضعیف شدن ساقه و کند شدن رشد گیاه می‌شود. برای حل این مسئله تنها کافی است گیاه را به مکان پرنورتری منتقل کرده و گرد و غبار روی برگ‌ها را مرتبا تمیز کنید.

 

علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی

 

5.      آفت‌ ها

گیاهان مکان مناسبی برای حمله آفت‌ ها، موجودات ریز و حشرات موذی هستند. البته برای این موارد جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا به‌ سادگی می‌توان برای رفع آن‌ها اقدام کرد. در صورتی ‌که موجودات موذی در حال جویدن برگ‌ها و مکیدن شیره گیاه باشند، برگ‌های گیاه تغییر شکل داده و یا بی‌رنگ می‌شوند. در نهایت این مسئله ممکن است باعث خشک شدن گیاه شود. از طرفی، ممکن است بخش‌هایی که از گیاه رشد غیر طبیعی داشته باشد که این مسئله نیز غالبا به دلیل پنهان شدن آفات و تخم حشرات در داخل گیاه اتفاق می‌افتد. برای رفع این مشکل می‌توان از محلول‌های موجود در بازار استفاده کرد.

 

علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی

 

6.      کمبود مواد مغذی

زمانی‌ که شما به خاک گیاه خود، کود یا محلول تغذیه کننده اضافه نکنید، ممکن است گیاه شما دچار مشکل شده و به ‌مرور زمان خشک شود. گیاهان به طور دائم مواد مغذی و مورد نیاز خود را از خاک برداشت می‌کنند. در نتیجه، پس از مدتی خاک آن‌ها از مواد ضروری خالی شده و در این زمان، اگر این کمبود با اضافه کردن خاک یا کود غنی از مواد مغذی جایگزین نشود، گیاه دچار مشکل شده و ممکن است خشک شود.

در برخی موارد، ضعیف شدن یا خشک شدن ساقه گیاه، تغییر رنگ یا حالت برگ‌ها و توقف یا کاهش رشد گیاه به ‌دلیل کمبود مواد مغذی رخ می‌دهد. برای حل این مورد باید خاک گیاه را عوض کرده و آن را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید؛ در این‌ صورت ریشه‌ها فضای کافی برای رشد دارند. در صورت عدم امکان تعویض گلدان، تنها کافی است به همان خاک قبلی مقداری کود یا همان غذای گیاه اضافه کنید.

مراقبت از گلها و گیاهان آپارتمانی با هوم سرویز

در این نوشته با چندین علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی آشنا شدید که می تواند به گیاه زیبای شما آسیب برساند و آن را خشک و پژمرده کند. به‌ محض اینکه علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی خود را پیدا کردید، باید آن مشکل را رفع کرده و مراقبت ‌های لازم را انجام دهید؛ در این ‌صورت گیاه رشد مجدد خود را آغاز کرده و شاخ و برگ‌های جدید و سالم درمی آورد. اگر نوک برگ‌های گیاه هنوز قهوه‌ای باشد، می‌توانید آن قسمت‌ های مرده برگ را با استفاده از یک قیچی، بدون اینکه به گیاه صدمه‌ای وارد شود، جدا کرده و ببرید. با این‌ کار، تا زمانی‌ که گیاه شاخ و برگ‌های تازه پیدا کند، سرسبز و شاداب به ‌نظر خواهد رسید. برای مراقبت از گل و گیاهان آپارتمانی خود می توانید از خدمات هوم سرویز استفاده کنید تا گلهای سالم و شادابی داشته باشید.

با استفاده از مطالب این نوشته می توانید بهتر از گیاهان زیبای خود مراقبت کنید و گیاهانی زیبا و شاداب داشته باشید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا