رایانه و تکنولوژی

راهنمای خرید کنسول بازی

 

کنسول‌های بازی دیگر تنها وسیله‌ای برای سرگرمی نیستند. حال به لطف پیشرفت تکنولوژی و ارتقای سخت افزاری کنسول‌های بازی قادرند محیطی را فراهم کنند که کاربران در آن نه فقط بازی، بلکه یک زندگی مجازی را تجربه کنند. بازی‌های ویدیویی به کمک عنصر تعامل می‌توانند تجربه‌ای را به کاربران خود انتقال دهند که گیمر در آن نه فقط ناظر داستان، بلکه خود در بطن اتقاقات قرار گیرد. همین عامل است که آن را به نسبت به مدیوم‌های دیگری همچون سینما و ادبیات متمایز کرده و بازی‌های ویدیویی را به کامل‌ترین شکل هنر تبدیل کرده است. همچنین وجود بازی‌های انحصاری برای هر کنسول باعث شده که کاربر نتواند تمامی آن‌ها را روی کنسول مورد علاقه خود بازی کند و در نتیجه مجبور شود دست به انتخاب بزند. بدیهی است که در انتخاب کنسول مهم‌ترین عامل شما برای تصمیم‌گیری، علاقه شما است. فلذا ما در این مقاله قصد نداریم که کنسولی را برتر از دیگری بدانیم و خواننده این متن را به خرید آن ترغیب کنیم. بالعکس ما در این مقاله قصد داریم به طور کاملاً بی طرفانه به بیان نقاط قوت و ضعف هر کنسول بپردازیم و دلایل خریدن یا نخریدن هر کدام را برای شما شرح دهیم. در نهایت تصمیم گیری نهایی برای عهده‌ی شما است که باتوجه به علاقه و بودجه خود اقدام به خرید کنسول کنید. پس اگر می‌خواهید تا با کنسول‌های بازی حال حاضر آشنا شوید و آگاهانه تصمیم بگیرید، با هوم سرویز همراه باشید.

 

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

 

ما در ابتدا به معرفی کنسول‌های نسل هشتم می‌پردازیم و سپس به سراغ کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت می‌رویم.

کنسول‌های نسل هشتم

نسل هشتم کنسول‌های بازی از سال 2013 شروع شد و تا همین چند ماه پیش ادامه داشت. نسلی که در آن برخی از مهم‌ترین، بهترین و البته جریان ساز ترین بازی‌های این صنعت/هنر عرضه شدند و برای اینکه کامل به اهمیت آن‌ها پی ببریم بایستی چند سالی صبر کنیم.

نسلی که در آن سونی و پلی استیشن به کمک آثار انحصاری خود توانستند برخی از زیباترین لحظات زندگی هر گیمری را خلق و رقیب دیرینه خود را شکست دهند. نسلی که مایکروسافت و ایکس باکس آن را با اتخاذ برخی تصمیم‌های اشتباه بسیار بد شروع کردند اما در ادامه توانستند با راه‌اندازی سرویسی به نام گیم پس، زمینه را برای موفقیت خود فراهم و تا حد زیادی آینده ویدیوگیم را دستخوش تغییر کنند. نسلی که در آن نینتندو اهدافی کاملاً متفاوت را نسبت به دو کمپانی دیگر پیش گرفت و با عرضه‌ی کنسول سوییچ و بازی‌های انحصاری و با کیفیت برای آن، بار دیگر به دوران اوج خود بازگشت و ثابت کرد که بهتر از همه معنای واقعی ویدیوگیم و خواسته‌ی گیمر‌ها را می‌داند.

حال چند ماهی می‌شود که نسل هشتم تمام شده اما بازار خرید کنسول‌های آن همچنان داغ است.‌ دلایلی همچون ویروس کرونا باعث شده که کنسول‌های نسل نهم نتوانند به اندازه کافی تولید و عرضه شوند. در نتیجه همین عامل باعث شده که بسیاری از کاربران نتوانند به نسل بعد کوچ کنند. سونی و مایکروسافت نیز اعلام کرده‌اند که همچنان به پشتیبانی از کنسول‌های نسل قبل خود ادامه می‌دهند و حدالامکان بازی‌های بزرگ و جدید خود را برای آن عرضه می‌کنند. چراکه نمی‌خواهند قید تمامی گیمر‌هایی که موفق به خرید کنسول جدید نشده‌اند و تعدادشان چندین برابر دارندگان کنسول‌های نسل نهمی است را بزنند. پس اگر به هر دلیلی موفق نشده‌اید برخی از مهم‌ترین بازی‌های نسل هشتم را تجربه کنید یا به دلیل قیمت بالای کنسول‌های نسل نهم از پس خرید آن‌ها برنمی‌آیید؛ خرید کنسول‌های نسل هشتم همچنان انتخاب معقولی به نظر می‌رسد. با ما و معرفی کنسول‌های نسل هشتم همراه باشید.

 

 

Playstation 4

پلی استیشن 4
کنسول پلی استیشن 4

چهارمین کنسول از نسل جدید کنسول‌های پلی استیشن در 15 نوامبر سال 2013 وارد بازار و جانشین برادر بزرگتر خود PS3 شد. PS4 از همان ابتدا و به خاطر دلایلی همچون قیمت پایین‌تر و 399 دلاری و همینطور سخت افزار قدرتمند‌تر نسبت به ایکس باکس وان، توانست از رقیب خود پیشی بگیرد. همچنین دلایلی مانند قابلیت آفلاین بازی کردن و همینطور اشتراک گذاری بازی‌ها (که در کمال تعجب ایکس باکس وان از آن‌ها محروم بود) هم مزید بر علت شد که این اختلاف بیشتر نیز بشود. اما بزرگترین عامل موفقیت PS4 در نسل هشتم و همینطور اصلی‌ترین دلیلی که باعث می‎‌شود به سمت خرید این کنسول بروید، بازی‌های انحصاری آن است. روند انتشار بازی‌های باکیفیت انحصاری سونی با Bloodborne کلید خورد و با Uncharted 4 به طور رسمی آغاز شد. روندی که تا همین الان نیز ادامه دارد و قرار است دنباله بازی God of War و همینطور بازی Horizon نیز برای آن عرضه شود. البته توجه داشته باشید که نسخه Fat و ابتدایی PS4 دیگر در بازار وجود ندارد و اگر قصد خرید PS4 دارید، باید به سراغ نسخه Slim آن بروید. تفاوت نسخه اسلیم و اصلی به مواردی همچون ظاهر و ابعاد و همینطور صدای فن کمتر خلاصه می‌شود. در واقع PS4 Slim نسخه بهینه‌تر شده همون کنسول اصلی به شمار می‌رود. PS4 عادی قدرتی بالغ بر 1.84 ترافلاپس دارد و می‌تواند بازی‌ها را با حداکثر رزولوشن 1080P و همینطور نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه اجرا کند. همچنین این کنسول در دو ظرفیت 500گیگ و 1ترابایت تولید می‌شود. البته که PS4 از هارد اکسترنال نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با اتصال هارد به آن، ظرفیت حافظه‌ی کنسول خود را افزایش داده و حتی از آن برای اجرای بازی‌ها استفاده کنید.

 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر کنسول بازی هم ارائه میده؟

مشخصات سخت افزاری:

پردازنده اصلی پردازنده هشت هسته‌ای AMD با هسته‌های سفارشی Jaguar و فرکانس 1.6 گیگا هرتز
پردازنده گرافیکی پردازنده گرافیکی یکپارچه شده AMD با فرکانس کاری800 مگاهرتز
توان پردازشی 1.84 ترا فلاپس
حافظه‌ی رم 8 گیگابایت GDDR5
حافظه‌ی ذخیره‌سازی 500 گیگا‌بایت یا 1 ترابایت
درایو نوری Blu-ray / DVD-ROM

 

چرا باید PS4 بخرم؟

اگر به هر دلیلی موفق به تجربه‌ی آثار انحصاری و داستان محور سونی در نسل هشتم نشدید و به این سبک از بازی‌ها علاقه دارید و همینطور به دلیل مشکلات مالی و قیمت بالای کنسول‌های نسل نهم از پس خرید آن‌ها برنمی‌آیید، خرید PS4 همچنان گزینه‌ی خوب و معقولی محسوب می‌شود. همچنین پشتیبانی از این کنسول توسط سونی ادامه خواهد داشت و برخی از بازی‌های جدید و انحصاری سونی همچنان برای آن عرضه خواهند شد. از بابت آنلاین بازی کردن و یا تجربه‌‌‌ی بازی‌های ورزشی و سالانه‌ای همچون فیفا نیز هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

 

چرا نباید PS4 بخرم؟

هشت سال از عمر پلی استیشن 4 می‌گذرد و در نتیجه بازی‌های جدیدی که روی آن اجرا می‌شوند احتملاً با مشکلاتی از حیث گرافیکی دست و پنجه نرم خواهند کرد. پس اگر اهمیتی زیادی به این جنبه از بازی‌ها می‌دهید و دوست دارید بازی‌ها را بالاترین کیفیت و نرخ فریم بازی کنید، PS4 نمی‌تواند خواسته‌های شما را برآورده کند. همچنین اگر به نمایشگر 4K دسترسی دارید و می‌خواهید بازی‌ها را با این رزولوشن تجربه کنید بهتر است حداقل به سراغ نسخه عادی و اصلی PS4 نروید. چراکه حداکثر رزولوشنی که این کنسول از پس اجرای آن برمی‌آید، 1080P یا همان Full HD است. پشتیبانی کامل و عرضه‌ی بازی‌های بزرگ و انحصاری روی کنسول نسل هشتمی سونی نیز بعید است بیشتر از 2 سال دیگر ادامه داشته باشد. البته که این مورد شامل برخی بازی‌ها نظیر فیفا نمی‌شود. همینطور اگر قادر به تجربه آثار انحصاری سونی در نسل هشتم نشدید اما از پس خرید جدیدترین کنسول سونی برمی‌آیید، بهتر است به سراغ PS5 بروید. چراکه تقریباً می‌توانید تمامی بازی‌های PS4 را روی PS5 و با گرافیک و نرخ فریم بهتر تجربه کنید.

 

 

توجه: ما برای معرفی کنسول نسل هشتمی و پایه ایکس باکس به سراغ Xbox One اصلی نمی‌رویم. چراکه تولید این کنسول کاملاً متوقف شده و امکان ندارد که بتوانید آن را (حداقل نسخه آکبندش) را در بازار پیدا کنید. همچنین این کنسول مشکلاتی همچون عدم اجرای بازی‌های دست دوم و اتصال همیشگی به اینترنت دارد که به هیچ عنوان خریدش را توصیه نمی‌کنیم.

 

 

Xbox One S

ایکس باکس وان اس
کنسول ایکس باکس وان اس

کنسول میان نسلی ایکس باکس در 2 آگوست 2016 عرضه و جانشین ایکس باکس وان معمولی شد. همانطور که قبلاً گفتیم کنسول ابتدایی Xbox One مشکلات و ایراداتی داشت که باعث شد مایکروسافت نسخه بهینه‌تر و بهتر آن را در حدود سه سال بعد معرفی و به بازار عرضه کند. مایکروسافت در این نسخه نه تنها ایردات عجیب و غریب کنسول اصلی را برطرف کرد بلکه قدرت کنسول را نیز با در نظرگرفتن تدابیری، قدری افزایش داد. گفتنی است که کنسول Xbox One S در دو نسخه دیجیتالی و عادی روانه بازار شد. نسخه دیجیتالی این کنسول فاقد درایو نوری است و دیسک نمی‌خورد. اما به علت همین عدم پشتیبانی از درایو نوری و دیسک قیمت پایین‌تری نیز دارد. بدون هیچ شکی بزرگترین مزیت تمامی کنسول‌های ایکس باکس را باید سرویسی به نام گیم پس دانست. ساز و کار این سرویس بدین شکل است که شما با پرداخت مبلغی ماهیانه به لیست بلندی از بهترین بازی‌های ایکس باکس دسترسی دارید. به بیان بهتر گیم پس همان نقشی را برای صعنت گیم دارد که نتفلیکس برای سینما و تلویزیون ایفا می‌کند. مزیت دیگر گیم پس آن است که تمامی بازی‌های انحصاری ایکس باکس روز عرضه وارد این سرویس می‌شوند. در نتیجه دیگری نیازی نیست که نگران هزینه‌ی خرید فلان بازی انحصاری ایکس باکس باشید. همچنین به علت قرارداد مایکروسافت و EA بازی این کمپانی نیز با اندکی تاخیر وارد این سرویس می‌شوند. به بیان دیگر شما می‌توانید بازی‌هایی همچون فیفا و یا Need For Speed را روی سرویس گیم پس تجربه کنید. بنابراین گیم پس بزرگترین برگ برنده‌ی ایکس باکس و راحت‌ترین و ارزان‌ترین روش برای تجربه‌ی بازی‌های جدید محسوب می‌شود. کنسول ایکس باکس وان اس همانند PS4 عادی قادر است بازی‌ها را رزولوشن 1080P و نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه اجرا کند. هرچند که این کنسول به علت قدرت کمتری که نسبت به رقیب خود دارد، در اکثر اوقات بازی‌ها را رزولوشن 900P به نمایش در می‌آورد.

 

مشخصات سخت افزاری:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر کنسول بازی هم ارائه میده؟
پردازنده اصلی پردازنده هشت هسته‌ای AMD با هسته‌های سفارشی Jaguar و فرکانس 1.75 گیگا هرتز
پردازنده گرافیکی پردازنده گرافیکی یکپارچه شده AMD با فرکانس 914 مگا هرتز و پشتیبانی از دایرکت ایکس 12
توان پردازشی 1.4 ترافلاپس
حافظه‌ی رم 8 گیگابایت DDR3
حافظه‌ی ذخیره‌سازی 500 گیگابایت یا 1 ترابایت
درایو نوری Blu-ray / DVD-ROM

*نسخه دیجیتالی فاقد درایو نوری است.

 

چرا باید Xbox One S بخرم؟

کنسول Xbox One S را شاید بتوان ارزان‌ترین راه برای تجربه‌ بازی‌های امروزی دانست. آن هم در حالیکه در دو نسخه دیجیتالی و عادی عرضه شده است. اگر هیچ اهمیت خاصی به رزولوشن، نرخ فریم و یا نوع بازی‌ها نمی‌دهید و فقط می‌خوا‌هید با کمترین هزینه‌ی ممکن بازی کنید، این کنسول برای شما ساخته شده‌است. همچنین اگر قصد دارید برای فرزند خردسال خود کنسول بخرید، Xbox One S می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. چراکه به کمک سرویس گیم پس به انواع و اقسام بازی‌ها دسترسی دارید. همینطور وجود بازی ریسینگ فوق العاده و انحصاری ایکس باکس یعنی Forza Horizon 4 و آثار ورزشی همچون فیفا در این سرویس موجب می‌شود که این کنسول انتخاب ایده‌آلی برای فرزند شما باشد. آن هم از آنجایی که اکثر بازی‌های انحصاری کنسول رقیب مناسب افراد کوچکتر و خردسال نمی‌باشد. در مجموع Xbox One S کنسولی است که بزرگترین مزیت و دلیل خرید آن قیمت پایین و ارزانش است.

 

چرا نباید Xbox One S بخرم؟

راستش را بخواهید دلایل متعددی برای نخریدن Xbox One S وجود دارد. ایکس باکس وان اس عملاً ضعیف‌ترین کنسول نسل هشتمی محسوب می‌شود. این کنسول در اکثر مواقع بازی‌ها را با کیفیت 900P و نرخ فریم گاهاً کمتر از 30 اجرا می‌کند. قدرت کم این کنسول آن را به کابوسی برای سازندگان بازی‌های AAA تبدیل کرده است. پس اگر به کیفیت و نرخ فریم در بازی‌ها اهمیت زیادی می‌دهید، به هیچ وجه نباید به سراغ این کنسول بروید. همچنین درست است که مدیران ایکس باکس بر خلاف پلی استیشن به نسل‌ها اعتقادی ندارند و هدفشان گسترش اکوسیستم ایکس باکس است اما بعید است که دیگر ناشری به عرضه‌ی بازی جدیدی برای این کنسول علاقه داشته باشد. هرچند که این مورد بازهم شامل بازی‌های ورزشی و سالانه و همینطور برخی بازی‌های انحصاری ایکس باکس نمی‌شود. با این حال بسیاری از بازی‌های موردانتظار و انحصاری ایکس باکس همچون Starfield قرار نیست برای این کنسول و حتی برادر بزرگتر آن Xbox One X عرضه شوند. که البته این تصمیمی قابل درک و منطقی از سوی سازندگان است. به شخصه توصیه میکنم که اگر نمی‌خواهید هزینه‌ی خیلی زیادی برای یک کنسول بکنید اما همچنان به مواردی که گفته شد اهمیت می‌دهید، بهتر است به سراغ نسخه نسل نهمی این کنسول یعنی Xbox Series S بروید. در ادامه‌ی مقاله به تفضیل در مورد این کنسول خواهیم گفت.

 

 

Playstation 4 Pro

پلی استیشن 4 پرو
کنسول پلی استیشن 4 پرو

با همه‌گیر شدن نمایشگر‌های 4K در سال‌های میانی نسل هشتم، هر دو شرکت سونی و مایکروسافت نیاز به یک کنسول قوی‌تر که بتواند بازی‌ها را با کیفیت 4K اجرا کند، احساس کردند. پلی استیشن 4 پرو، کنسول میان نسلی سونی و نسخه‌ی قدرتمند‌تر و ارتقا یافته‌ی PS4 عادی است که در نوامبر 2016 وارد بازار شد. این کنسول قدرتی معادل 4.2 ترافلاپس (بیشتر از دو برابر PS4 عادی) دارد. و با هدف اجرای همان بازی‌های کنسول اصلی اما با رزولوشن  4Kو گرافیک بهتر تولید شد. اما پس از عرضه و در عمل دیده شد که حتی PS4 Pro نیز از پس اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K واقعی برنمی‌آید و در اکثر مواقع تصاویر را آپ اسکیل می‌کند. اما باز هم این تفاوت بین رزولوشن 4K واقعی و آپ اسکیل شده به حدی محسوس نیست که هر کاربری بتواند آن را تشخیص دهد و نیاز به دقت فراوانی دارد. البته که کنسول پرو با نسخه‌ی عادی تفاوت‌های زیادی دارد که خریدش را توجیه پذیر می‌کند. برای مثال در برخی بازی‌های بزرگ که روی این کنسول اجرا می‌شوند، شما قابلیت انتخاب و شخصی سازی تجربه خود از بازی را دارید. برای مثال در بازی God of War شما قادرید بازی را با رزولوشن 1080P و فریم ریت 60 و یا با رزولوشن 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه اجرا کنید. یا در بازی Control نه تنها فریم و رزولوشن بازی از کنسول اصلی بهتر است بلکه گرافیک آن نیز تفاوت چشمگیری با PS4 عادی دارد. همچنین باید بدانید که PS4 Pro هیچ بازی انحصاری ندارد که فقط برای این کنسول منتشر شده باشد. تمامی بازی‌هایی که روی این کنسول منتشر شده‌اند برای کنسول اصلی نیز موجود و قابل اجرا هستند.

 

مشخصات سخت افزاری:

پردازنده اصلی پردازنده هشت هسته‌ای AMD با هسته‌های سفارشی Jaguar و فرکانس 2.1 گیگا هرتز
پردازنده گرافیکی پردازنده گرافیکی یکپارچه شده معماری پولاریس AMD
توان پردازشی 4.2 ترافلاپس
حافظه‌ی رم 8 گیگابایت GDDR5
حافظه‌ی ذخیره‌‌سازی 1 ترابایت
درایو نوری Blu-ray / DVD-ROM

 

چرا باید PS4 Pro بخرم؟

تمام دلایلی را که برای خرید PS4 عادی گفتیم را نیز می‌توان همینجا ذکر کرد. در نتیجه همانطور که قبلاً گفتیم اگه به هر دلیلی موفق به تجربه آثار انحصاری و فوق العاده‌ی سونی در نسل هشتم نشده‌اید؛ می‌توانید با تهیه این کنسول موفق به انجامش شوید. البته با این تفاوت که می‌توانید همان بازی‌ها را این بار با رزولوشن، فریم و حتی گرافیک بهتر بازی کنید. همچنین پشتیبانی از این کنسول نیز حالا حالا ادامه خواهد داشت و نگرانی از این بابت وجود ندارد. در نتیجه بازی‌های سالانه ورزشی، بازی‌های مولتی پلتفرم و برخی از بازی‌های انحصاری و کاملاً جدید سونی نیز برای آن عرضه می‌شوند. بدیهی است که هیچ مشکلی و نگرانی بابت تجربه‌ی آنلاین بازی‌ها و مواردی از این دست نیز در این کنسول وجود ندارد.

 

چرا نباید PS4 Pro بخرم؟

اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیلی که در حال حاضر نباید به سراغ خرید PS4 Pro بروید؛ تفاوت نسبتاً کم قیمت آن با PS5 در بازار ایران است. کنسول PS4 Pro در بازار ایران قیمتی در حدود 15 میلیون تومان و PS5 قیمتی حول و حوش 20 میلیون تومان دارد. بنابراین بهتر است حالا که می‌خواهید برای یک کنسول نسل هشتمی اینقدر پول بدهید؛ قدری بیشتر هزینه کرده و کنسول نسل نهمی سونی یعنی PS5 را تهیه کنید. چراکه PS4 Pro هر چقدر هم از PS4 عادی قوی‌تر و بهتر باشد در آخر باز هم یک کنسول نسل هشتمی محسوب می‌شود. همینطور تمامی بازی‌هایی که روی PS4 Pro  و به صورت بهتر نسبت به PS4 عادی اجرا می‌شوند؛ در PS5 با رزولوشن، فریم و گرافیک بسیار بهتر حتی نسبت به نسخه پرو قابل بازی هستند. در نتیجه اگر قصد خرید کنسول PS4 Pro را دارید، بهتر است کمی صبر کرده و به جای آن کنسول PS5 را تهیه کنید. همچنین اگر به هر دلیلی می‌خواهید فقط کنسول نسل هشتمی سونی را بخرید اما نمایشگر 4K ندارید، بهتر است به سراغ خرید نسخه عادی PS4 بروید. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که PS4 Pro کنسول بسیار پر سر و صدایی است. تحمل این صدا مخصوصاً در هنگام اجرای بازی‌های سنگینی همچون The Last of us Part II بسیار سخت و یا حتی غیرممکن می‌شود.

 

 

Xbox One X

ایکس باکس وان ایکس
کنسول ایکس باکس وان ایکس

ایکس باکس وان ایکس که در تاریخ 7 نوامبر 2017 وارد بازار شد، قوی‌ترین کنسول نسل هشتمی است. این کنسول به کمک توان پردازشی 6 ترافلاپسی خود قادر است بازی‌ها را با رزولوشن 4K واقعی (و نه آپ اسکیل شده) اجرا کند. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، بزرگترین مزیت کنسول‌های ایکس باکس، سرویس گیم پس است. به کمک این سرویس شما به لیستی بی شماری از بازی‌های بزرگ دسترسی دارید و می‌توانید هر کدام رو که میخواهید دانلود و بازی کنید. بنابراین ترکیب سرویس گیم پس و قوی‌ترین کنسول جهان (تا قبل از عرضه‌ی کنسول‌های نسل نهم) آن را به مقصد خیلی از گیمر‌ها تبدیل کرده است.  ایکس باکس وان ایکس می‌تواند بازی‌ها را با رزولوشن 4K و نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه اجرا کند. برای مثال در بازی انحصاری Forza Horizon 4 (که یکی از زیبا‌ترین و باگرافیک‌ترین بازی‌های نسل هشتم محسوب می‌شود) شما می‌توانید از بین دو گزینه Quality Mode و Performance Mode یکی را انتخاب کنید. در حالت Quality Mode بازی با رزولوشن 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه و در حالت Performance Mode بازی با رزولوشن 1080P و نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود. در وصف قدرت این کنسول همین بس که می‌تواند بازی Red Dead Redemption II رو با نرخ 4K واقعی و بدون هیچ مشکلی اجرا کند. همچنین ایکس باکس وان ایکس بر خلاف PS4 Pro بسیار کنسول کم صدا و یا حتی بی صدایی است و مشکلی برای کاربرانش از این بابت ایجاد نمی‌کند. در کل Xbox One X از حیث سخت افزاری و مهندسی کنسول بسیار فوق العاده‌ای است که تمام کابران خود را راضی می‌کند.

 

مشخصات سخت افزاری:

پردازنده اصلی پردازنده هشت هسته‌ای AMD با هسته‌های سفارشی Jaguar و فرکانس 2.3 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی پردازنده گرافیکی یکپارچه شده معماری پولاریس AMD با فرکانس کاری 1172 مگاهرتز و پشتیبانی از دایرکت ایکس 12
توان پردازشی 6 ترافلاپس
حافظه‌ی رم 12 گیگابایت GDDR5
حافظه‌ی ذخیره‌‌سازی 1 ترابایت
درایو نوری Blue-ray / DVD-ROM

 

چرا باید Xbox One X بخرم؟

همانطور که گفتیم ایکس باکس وان ایکس قدرتمند‌ترین کنسول نسل هشتمی است. بنابراین اگر فقط می‌خواهید بازی‌های انحصاری و مولتی پلتفرم ایکس باکس در نسل هشتم را بازی کنید، وان ایکس بهترین مقصد برای شما است. همانطور که بار‌ها گفتیم، سرویس گیم پس بزرگترین نقطه قوت ایکس باکس و اصلی‌ترین دلیلی است که گیمر‌ها را به خرید کنسول‌هایش ترغیب می‌کند. کنسول ایکس باکس وان ایکس علاوه بر قدرت بالایی که دارد، کنسول بسیار بی سر و صدا و کم نقصی است. در نتیجه از این حیث باید خیالتان راحت باشد. همچنین بسیاری از بازی‌های نسل نهمی ایکس باکس برای این کنسول نیز عرضه می‌شوند. برای مثال قرار است در همین آبان ماه بازی Forza Horizon 5 علاوه بر پلتفرم‌های نسل نهمی ایکس باکس برای این کنسول نیز عرضه شود. همچنین درست است که این بازی‌ها احتملاً برای اجرا روی کنسول‌های پایه ایکس باکس وان با مشکل مواجه شوند اما بعید است که چنین موردی برای ایکس باکس وان ایکس نیز رخ دهد. از بابت پشتیبانی از این کنسول نیز هیچ جای نگرانی وجود ندارد. چراکه مایکروسافت با عرضه‌ی آپدیت‌ها‌ی متعدد همواره کنسول خود را به روز نگه می‌دارد و در برخی مواقع نیز ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه می‌کند.

 

چرا نباید Xbox One X بخرم؟

درست است که ایکس باکس وان ایکس قوی‌ترین کنسول نسل هشتمی محسوب می‌شود اما کماکان یک کنسول «نسل هشتمی» است. پردازنده Jaguar و اصلی آن متعلق به 8 سال پیش است و معماری آن نیز برای همان زمان است. همچنین درست است که بازی Forza Horizon 5 برای ایکس باکس وان ایکس نیز عرضه می‌شود اما از طرفی بازی موردانتظاری همچون Starfield قرار نیست برای این کنسول قابل دسترس باشد. یا مثلاً بازی Medium به دلیل نیاز به استفاده از SSD اصلاً روی این کنسول قابل اجرا نیست. از تمام این‌ها که بگذریم می‌رسیم به مسئله قیمت که اصلی‌ترین دلیلی است که به خاطر آن نباید به سراغ این کنسول بروید. ایکس باکس وان ایکس در حال حاضر و در بازار ایران قیمتی معادل 13 میلیون تومان دارد. این در حالی است که ایکس باکس سری اس به عنوان یک کنسول نسل نهمی دو میلیون از آن ارزان‌تر بوده و 11 میلیون تومان قیمت دارد!! بنابراین و شخصاً به شما توصیه می‌کنم اگر قصد خرید ایکس باکس وان ایکس دارید، دست نگه دارید و به سراغ خرید ایکس باکس سری ایکس یا اس بروید.

 

 

Nintendo Switch

نینتندو سوییچ
کنسول نینتندو سوییچ

نینتندو یکی از قدیمی‌ترین کمپانی‌های ویدیوگیمی است که با عرضه‌ی نینتندو سوییچ در تاریخ 3 مارس 2017، توانست بار دیگر به روز‌های اوج خود برگردد. کنسول نینتندو سوییچ در واقع نه یک کنسول خانگی بلکه یک کنسول هیبریدی است. به بیان دیگر نینتندو سوییچ کنسولی است که از آن می‌توانید هم به عنوان یک کنسول دستی و قابل حمل و هم به عنوان یک کنسول خانگی استفاده کنید. برای استفاده از سوییچ به عنوان یک کنسول خانگی باید آن را درون داک قرار دهید و سپس با کابل HDMI آن را به تلویزیون متصل کنید. در این حالت خروجی تصویر همانند کنسول‌های پایه نسل هشتم Full HD یا همان 1080P است. برای استفاده از سوییچ به عنوان یک کنسول دستی نیز کافی است جوی‌کان‌ها را به کنار کنسول متصل کرده و از آن استفاده کنید. در حالت دستی، خروجی تصویر آن HD یا همان 720P خواهد بود. اما همچنان یک حالت سوم و رومیزی نیز برای استفاده از کنسول نینتندو سوییچ وجود دارد. در این حالت کنسول را روی پایه قرار داده و به کمک جوی‌کان‌های جدا شده از آن می‌توانید با کنسول خود بازی کنید. همچنین اگر به هر دلیلی از بازی با جوی‌کان‌های کنسول لذت نمی‌برید می‌توانید به طور جداگانه کنترلر مخصوص آن را تهیه کنید. این کنترلر ظاهری مشابه کنترلر‌های ایکس باکس و ارگونومی بسیار خوبی دارد. باتری کنسول نینتندو سوییچ از نوع لیتیوم یونی و با ظرفیت 4310 میلی آمپر است. این باتری می‌تواند بسته به نوع بازی که انجام می‌دهید از 2.5 تا 6 ساعت شارژ نگه دارد. در زمینه‌ی بازی‌های انحصاری نیز نینتندو و کنسولش به مانند همیشه فوق‌العاده عمل کرده‌اند. از بازی‌های مجموعه زلدا و ماریو گرفته تا برخی آثار مستقل و Third Party دیگر، همه نشان از عملکرد بی نظیر نینتندو در این بخش دارد. به طور کلی کنسول نینتندو سوییچ برای کسانی ساخته شده‌ است که از قدیم با این کمپانی بزرگ شده‌اند و به خلاقیت و نوآوری در بازی‌ها بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت می‌دهند. البته که کنسول نینتندو سوییچ به قدری جذاب است که بتواند هر مخاطب جدید خردسال یا بزرگسالی را نیز به خودش جذب کند.

 

مشخصات سخت افزاری:

پردازنده اصلی انویدیا تگرا با فرکانس کاری 1020 مگاهرتز
پردازنده گرافیکی انویدیا تگرا با 256 هسته CUDA، فرکانس 768 مگاهرتز هنگام اتصال به داک و 307 مگاهرتز هنگام حمل
توان پردازشی 1 ترافلاپس
حافظه‌ی رم 4 گیگابایت
حافظه‌ی ذخیره‌سازی 32 گیگابایت
درایو نوری کارتریج نینتندو
باتری 4300 میلی‌آمپر ساعت

 

چرا باید Nintendo Switch بخرم؟

نینتندو سوییچ از آن دست کنسول‌هایی است که اصلاً نباید برای خرید آن شک کنید. برای مثال یکی از ویژگی‌های برتر و منحصر به فرد نینتندو سوییچ، چند کاره بودن آن است. فرض کنید در خانه در حال بازی با کنسول خود هستید که مجبور می‌شوید به بیرون بروید. در این حالت دیگر نیازی نیست که کنسول خود را خاموش و قید ادامه‌ی بازی را بزنید. تنها کافی است کنسول را از داک خود خارج کرده و حالا در بیرون از خانه و به صورت دستی به ادامه‌ی بازی بپردازید و یا بالعکس. بازی‌های انحصاری سوییچ نیز در یک کلام معرکه‌اند. مانند بازی The Legend of Zelda: Birth of the Wild که نه تنها به عنوان بهترین بازی سال 2017 انتخاب شد بلکه یکی از برترین بازی‌های نسل هشتم نیز محسوب می‌شود. و یا مثلاً بازی Super Mario Odyssey که از شدت خلاقیت و نوآوری در آن متعجب خواهید شد. و یا حتی بازی Animal Crossing: New Horizons که در دوران قرنطینه‌ی کرونا بسیاری از مردم دنیا را با گیم پلی عالی و اعتیاد آور خود سرگرم کرد و همچنان جز پرفروش‌ترین بازی‌های حال حاضر محسوب می‌شود. همچنین خیلی از بازی‌های بزرگ و AAA نیز به مرور زمان و بنا بر تصمیم سازنده برای نینتندو سوییچ پورت می‌شوند. مانند بازی‌های Witcher 3 و Doom Eternal. در مجموع تمام این دلایل باعث شده که کنسول نینتندو سوییچ به یک انتخاب ایده‌آل برای خانواده‌ها تبدیل شود. همچنین به دلیل قیمت پایین‌تر نینتندو سوییچ و نینتندو سوییچ لایت نسبت به سایر کنسول‌ها، می‌توانید آن را به عنوان کنسول دوم خود خریداری کنید.

 

چرا نباید Nintendo Switch بخرم؟

دلایلی که بخواهد شما را از خرید این کنسول بازی منع کند به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی‌رسد. اما اگر اولویت اول و آخر شما در تجربه‌ی یک بازی گرافیک آن است؛ قطعاً نینتندو سوییچ نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. چراکه این کنسول (با توجه به قابل حمل و کوچک‌ بودن خود) قدرت کمتری نسبت به سایر کنسول‌ها دارد. همچنین بسیاری از آثار بزرگ و مولتی پلتفرم برای این کنسول یا خیلی دیر عرضه می‌شوند و یا اصلاً منتشر نمی‌شوند. در نتیجه اگر به دنبال تجربه بازی‌هایی همچون Red Dead Redemption II و یا Assassins Creed Valhalla روی آن هستید، بدانید که راه را اشتباه آمده‌اید. همینطور کمتر کسی نینتندو سوییچ را به عنوان اولین و تنها کنسول خود تهیه می‌کند. چراکه در این صورت از تجربه‌ی آثار استودیوهای بزرگی همچون راکستار محروم می‌شوید. همچنین بهتر است بدانید که درست است بازی‌های ورزشی و سالانه همچون فیفا برای این کنسول نیز عرضه می‌شوند اما کیفیت این نسخه از بازی‌ها بسیار بد است. چراکه سازندگان به دلیل جامعه آماری کمتر پلیر‌های این نوع بازی‌ها بر روی این کنسول، علاقه‌ای به توجه و بهبود آن ندارند. بدیهی است که مقصر این مشکل نه نینتندو، بلکه کمپانی‌های سازنده این نوع بازی‌ها است. از دیگر نقاط ضعف این کنسول می‌توان به گران ‌بودن بازی‌های آن و عدم تخفیف خوردنشان اشاره کرد. البته که این مشکل بیشتر از اینکه به خود کنسول ربط داشته باشد، به سیاست‌های شرکت نینتندو برمی‌گردد.

 

 

Nintendo Switch lite

نینتندو سوییچ لایت
کنسول نینتندو سوییچ لایت

نینتندو سوییچ لایت مدل ارزان‌تر کنسول اصلی است که در 20 سپتامبر 2019 وارد بازار شد. این کنسول بر خلاف نینتندو سوییچ اصلی قابلیت اتصال به تلویزیون رو ندارد و تنها به صورت دستی قابل استفاده است. همین عدم اتصال به تلویزیون و نبود داک باعث شده که این کنسول با صد دلار ارزان‌تر و با قیمت 199 دلاری عرضه شود. در نتیجه این کنسول تنها برای افرادی که به استفاده از کنسول به صورت دستی علاقه‌مندند و نیازی به اتصال آن به تلویزیون ندارند، مناسب می‌باشد. در حالت دستی کیفیت صفحه نمایش نینتندو سوییچ اصلی با نسخه لایت تفاوتی ندارد و رزولوشن هر دو HD یا همان 720P است. البته که تفاوت‌های نسخه اصلی و لایت به همین مورد خلاصه نمی‌شود. درحالیکه کنسول اصلی صفحه نمایش 6.2 اینچی داشت، نینتندو سوییچ لایت صفحه نمایشی به اندازه‌ی 5.5 اینچ دارد. هرچند که همین صفحه نمایش نیز برای یک کنسول دستی مناسب می‌باشد. همچنین بر خلاف کنسول اصلی نسخه لایت از قابلیت لرزش HD Rumble پشتیبانی نمی‌کند. اما نینتندو سوییچ لایت به مانند کنسول اصلی همچنان از ویژگی آمیبو پشتیبانی می‌کند. در نینتندو سوییچ لایت و بر خلاف کنسول اصلی، جوی‌کان‌ها قابل جدا شدن نیستند و همواره ثابت‌اند. این مورد باعث ایجاد محدودیت در اجرای برخی از بازی‌ها شده است. اما خبر خوب آن است که نینتندو سوییچ لایت کماکان از کنترلر‌های جوی‌کان پشتیبانی می‌کند. اما این جوی‌کان‌ها دیگر قابل اتصال به خود کنسول نیستند و باید آن‌ها را جداگانه خریداری کنید. البته که نینتندو سوییچ لایت بهبود‌های نیز نسبت به نسخه اصلی دارد. برای مثال عمر باتری در نسخه‌ی لایت بهبود یافته است. نینتندو سوییچ لایت قادر است از 3 تا 7 ساعت (بنا بر بازی که در حال انجام آن هستید) شارژ نگه دارد. همچنین مشکل دریفت کردن آنالوگ‌های جوی‌کان‌ها در نسخه‌ی لایت حل شده است. نینتندو سوییچ لایت در رنگ‌های متنوعی همچون طوسی، زرد، فیروزهای، آبی و مرجانی عرضه شده است. در نهایت نینتندو سوییچ لایت یک کنسول دستی به مانند PSP و PS VITA است. در نتیجه برای کسانی که به کنسول‌های دستی علاقه دارند و یا می‌خواهند از آن به عنوان کنسول دوم و یا سوم استفاده کنند، انتخاب ایده‌آلی می‌باشد.

 

مشخصات سخت افزاری:

پردازنده اصلی انویدیا تگرا شخصی‌سازی شده
پردازنده گرافیکی انویدیا تگرا شخصی‌سازی شده
حافظه‌ی ذخیره‌سازی 32 گیگابایت
درایو نوری کارتریج نینتندو
باتری 3750 میلی آمپر ساعت

  

چرا باید Nintendo Switch Lite بخرم؟

قیمت خوب و مناسب نینتندو سوییچ لایت (حتی در قیاس با نسخه اصلی) شاید اولین دلیلی است که شما را به خرید آن ترغیب کند. این کنسول قیمتی 199 دلاری در بازار جهانی و 6 میلیون تومانی در بازار ایران دارد. همچنین سخت افزار کوچک و جمع و جور کنسول هم دلیلی دیگر برای خریدش می‌شود. همینطور تمامی بازی‌های انحصاری و بزرگ نینتندو که پیش از این از آن‌ها نام بردیم، برای این کنسول نیز قابل دسترس و بازی هستند. تمام این‌ها را اضافه کنید به بهبود‌هایی که این کنسول در قیاس با نسخه‌ی اصلی داشته است. بهبود‌هایی مانند افزایش طول عمر باتری و حل مشکل دریفت‌کردن آنالوگ جوی‌کان‌ها. پس با تمامی این موارد نینتندو سوییچ لایت تبدیل به یک گزینه‌ی عالی برای گیمر‌ها و حتی خانواده‌ها می‌شود.

 

چرا نباید Nintendo Switch Lite بخرم؟

درست است که نینتندو سوییچ لایت قیمت کمتری نسبت به نسخه‌ی اصلی دارد اما همین تفاوت قیمت موجب پدید آمدن تفاوت‌هایی نیز بین این دو کنسول شده است. به عبارت دیگر نینتندو مجبور شده برای کاهش قیمت این کنسول برخی قابلیت‌های نسخه‌ی اصلی را از آن حذف کند. مهم‌ترین این تفاوت‌های بین دو کنسول؛ عدم وجود داک در نسخه‌ی لایت است. در نتیجه دیگر شما نمی‌توانید کنسول خود را به تلویزیون متصل و از آن به عنوان یک کنسول خانگی استفاده کنید. از دیگر نقاط ضعف نسخه‌ی لایت در قیاس با کنسول اصلی می‌توان به؛ کوچکتر شدن صفحه نمایش، حذف قابلیت HD Rumble و همینطور ثابت بودن جوی‌کان‌ها اشاره کرد. بدیهی است که تمام مواردی که در رابطه با دلایل نخریدن کنسول نینتندو سوییچ اشاره کردیم، برای این کنسول نیز صادق است.

 

 

کنسول‌های نسل نهم

نسل هشتم سرانجام پس از هشت سال و با عرضه‌ی کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت در نوامبر2020، رسماً به پایان رسید. نسل نهم اما با شرایطی متفاوت، نسبت به نسل‌های قبل آغاز شد. شروع این نسل همزمان بود با همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان. در نتیجه هر دو کمپانی سونی و مایکروسافت نتوانسته‌اند به دلیل کمبود قطعات، به اندازه‌ی کافی کنسول تولید کنند. همین موضوع باعث شده که در اکثر فروشگاه‌ها و خرده فروشی‌ها، کنسول‌ها کمیاب و یا کاملاً ناموجود شوند. اما با این وجود آمار‌های رسمی سونی و مایکروسافت حکایت از فروش فوق‌العاده‌ی کنسول‌های نسل نهمی این دو شرکت دارد.

این نسل در شرایطی آغاز شده که هر دو کمپانی از اشتباهات گذشته خود به خوبی درس گرفته‌اند. بنابراین جای هیچ گونه خطایی در این نسل وجود ندارد و هر دو به خوبی می‌دانند که حتی یک اشتباه کوچک می‌تواند به قیمت از دست رفتن یک نسل تمام می‌شود. اهمیت این قضیه مخصوصاً برای شرکت سونی بسیار بیشتر است. چراکه سونی اصلاً شرکتی به قدرت و ثروت مایکروسافت نیست و پلی استیشن هم از معدود بخش‌های سودده آن محسوب می‌شود.

از همه‌ی این موارد که بگذریم می‌رسیم به استراتژی که این دو غول سرگرمی/تکنولوژی در این نسل پیش گرفته‌اند و عملکردی که تا کنون از خود به جا گذاشته‌اند. هر دوی سونی و مایکروسافت از نسل قبل نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی شناختند و در این نسل تمرکز اصلی خود را روی همان نقاط قوت در عین بهبود بخشیدن به نقاط ضعف، گذاشته‌اند.

بخش اعظم تمرکز سونی در این نسل بر روی بازی‌های انحصاری و مایکروسافت نیز روی سرویس گیم پس خواهد بود. البته که سونی بعد از روی کار آمدن جیم رایان در حال بهبود وضعیت سرویس‌های خود همانند PS NOW و PS PLUS است. مایکروسافت نیز با خرید یکی از بزرگترین ناشران این صنعت یعنی بتسدا، نشان داد که برنامه‌ی ویژه‌ای برای ساخت و انتشار بازی‌های انحصاری دارد. از حیث بازی‌های انحصاری زمان عرضه و بازی‌هایی که تا کنون منتشر شده‌اند، سونی عملکردی به مراتب بهتر داشته است. اما از طرف دیگر مایکروسافت با کنفرانس خود در E3 نشان داد که چه لاین‌آپ فوق‌العاده‌ای از بازی‌های انحصاری در سال 2022 دارد.

در نهایت اما برنده‌ی واقعی این رقابت، گیمر‌ها خواهند بود. چراکه هر دو کمپانی تلاش می‌کنند برای شکست دادن دیگری، مزایایی برای کاربران خود در نظر بگیرند. نسل نهم اما سرآغاز برهه‌ای تاریخی از صنعت/هنر ویدیوگیم خواهد بود. نسلی که برای فهمیدن میزان تاثیرگذاری و نقش آن در شکل دادن آینده ویدیوگیم، باید چند سالی صبر کنیم.

 

حال به معرفی کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

Xbox Series S

ایکس باکس سری اس
کنسول ایکس باکس سری اس

ایکس باکس سری اس ارزان‌ترین کنسول نسل نهمی و شاید تنها راه ما برای ورود به این نسل باشد. مایکروسافت این کنسول را با برچسب قیمت 300 دلاری و همراه با برادر بزرگترش ایکس باکس سری ایکس وارد بازار کرد. ایکس باکس سری اس از هر دو مدل اصلی PS5 و Xbox Series X 200 دلار و از مدل دیجیتالی PS5 100 دلار ارزان‌تر است.

البته که ایکس باکس سری اس تفاوت‌هایی نیز با کنسول‌های نسل نهمی دیگر دارد تا قیمت کم خود را توجیه کند. اولین و واضح‌ترین تفاوت ایکس باکس سری اس با دیگر کنسول نسل نهمی مایکروسافت، عدم پشتیبانی از درایو نوری است. این بدان معناست که ایکس باکس سری اس دیگر دیسک بازی نمی‌خورد و باید بازی‌های آن را به صورت دیجیتالی تهیه کنید.

حال به مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت ایکس باکس سری اس با دیگر کنسول‌های نسل نهمی می‌رسیم و آن هم چیزی نیست جز قدرت کنسول. ایکس باکس سری اس قدرتی بالغ بر 4 ترافلاپس دارد. یعنی تقریباً یک سوم قدرت کنسول ایکس باکس سری ایکس. از همین جهت هم نگرانی‌های درباره این کنسول وجود داشته و دارد. بسیاری از افراد معتقدند در دوره‌ای که کنسول‌هایی 10 و 12 ترافلاپسی وارد بازار شده‌اند، وجود یک کنسول 4 ترافلاپسی مانع پیشرفت چشمگیر فنی و گرافیکی بازی‌ها می‌شود.

اما می‌توان تا حدی با این حرف مخالف بود. چراکه هدف ایکس باکس سری اس اجرای بازی‌ها با رزولوشن Full HD است و نه 4K. این کنسول می‌تواند بازی‌های نسل نهمی را با رزولوشن 1080P و نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا کند. البته که این حرف خلاف حرف‌هایی است که مایکروسافت در تبلیغات خود از این کنسول زده بود. مایکروسافت گفته بود که این کنسول می‌تواند بازی‌ها را با رزولوشن 1440P و تا نرخ 120 فریم بر ثانیه اجرا کند. حتی می‌تواند بازی‌ها را به رزولوشن 4K آپ اسکیل کند (مانند کاری که کنسول PS4 Pro انجام می‌دهد). حرفی که اما در عمل اثبات نشد.

از آنجایی که سری اس یک کنسول کاملاً دیجیتالی است اهمیت حافظه‌ی داخلی در آن بیشتر می‌شود. ظرفیت حافظه‌ی داخلی این کنسول اما 500 گیگابایت است که تنها 364 گیگابایت آن در دسترس است. البته که در نسل نهم حجم بازی‌ها به لطف SSD کاهش پیدا کرده است. همچنین شما هنوز هم می‌توانید از هارد اکسترنال برای ذخیره و اجرای بازی‌ها بهره ببرید. هر چند که این هارد تنها برای اجرای بازی‌های نسل قبل کاربرد دارد. این بدان معناست که برای اجرای بازی‌‌های نسل نهمی (و بازی‌هایی که آپدیت نسل جدید دریافت کرده‌اند) حتماً باید آن‌ها را روی حافظه‌ی خود کنسول نصب کنید. چراکه برای اجرا شدن نیازمند SSD سریع این کنسول هستند.

از نظر ظاهر، ایکس باکس سری اس طراحی مینیمالیستی و کاملاً شیک دارد. همچنین از نظر ابعاد ایکس باکس سری اس کوچکترین کنسول ساخته شده توسط مایکروسافت است. حجم این کنسول و وزن آن به قدری کم است که در هر مکانی جا می‌گیرد و به راحتی قابل حمل و جابه‌جایی است. در کل ایکس باکس سری اس مناسب کسانی است که نمایشگر 4K ندارند و به دنبال ورود به نسل نهم ویدیوگیم با کمترین هزینه‌ی ممکن هستند.

 

مشخصات سخت افزاری:

پردازنده اصلی پردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس 3.8 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی پردازنده گرافیکی شخصی‌سازی شده RDNA 2 با قدرت 4 ترافلاپس و 20 واحد محاسباتی (cu) با فرکانس 1.55 گیگاهرتز
توان پردازشی 4 ترافلاپس
حافظه‌ی رم 10 گیگابایت GDDR6
حافظه‌ی ذخیره‌سازی 500 گیگابایت از نوع SSD سفارشی‌سازی شده (364 گیگابایت در دسترس)
درایو نوری فاقد درایو نوری

 

چرا باید Xbox Series S بخرم؟

اصلی‌ترین دلیلی که باید سراغ خرید ایکس باکس سری اس بروید قیمت کم آن نسبت به سایر کنسول‌ها، مخصوصاً در بازار ایران است. ایکس سری اس در بازار ایران قیمتی معادل 10 میلیون تومان دارد. این در حالیست که قیمت PS4 Slim و Xbox One X در بازار ایران به ترتیب 9.5 و 14 میلیون تومان است!! شاید در حال حاضر این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا وقتی ایکس باکس وان ایکس قدرتی بیشتر و 6 ترافلاپسی دارد باید سراغ خرید سری اس بروم؟ پاسخ این سوال تا حدی واضح است. ترافلاپس تنها عامل تعیین کننده عملکرد یک کنسول نیست. پردازنده وان ایکس از نوع Jaguar و متعلق به 8 سال پیش است. در حالیکه سری اس از پردازنده کاملاً جدید Zen 2 استفاده می‌کند. دقیقا مشابه پردازنده‌ی ایکس باکس سری ایکس و PS5. همچنین سری اس از SSD بهره می‌برد. چیزی که کنسول وان ایکس از آن بی بهره است. تمام این‌ها باعث شده که بازی‌ فوق‌العاده سنگینی همچون Flight Simulator روی سری اس قابل بازی باشد اما بر روی وان ایکس غیرقابل اجرا. یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب سری اس و ایکس قابلیتی به نام Quick Resume است. در این حالت می‌توانید در کمتر از چند ثانیه میان بازی‌های مختلف خود سوییچ کنید. به بیان بهتر مثلاً شما در حال تجربه‌ی یک بازی داستان محور هستید که ناگهان تصمیم می‌گیرید با دوست خود فیفا بازی کنید. به کمک این قابلیت بدون اینکه از آن بازی خارج شوید، به سراغ بازی دیگر می‌روید. سپس دوباره می‌توانید بازی داستان محور را از همان جایی که رها کرده بودید، ادامه دهید. همچنین سری اس کنسولی بسیار کم سر و صدا است. صدایی که حتی هنگام اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها هم زیاد و آزار دهنده نمی‌شود. پس اگر نمایشگر 4K ندارید و قصد خرید آن را هم ندارید، سری اس یک انتخاب ایده‌آل برای شما است. ترکیب کنسول سری اس و سرویس گیم پس یک ترکیب کم هزینه و البته جذاب برای ورود به نسل بعدی بازی‌ها است.

 

چرا نباید Xbox Series S بخرم؟

اگر مشکلی از لحاظ مالی برای خرید کنسول ندارید و در انتخاب میان سری اس و ایکس مردد هستید؛ حتماً به سراغ خرید سری ایکس بروید. راستش را بخواهید هنوز نمی‌توان از عمر مفید سری اس و اینکه آیا تا پایان نسل نهم می‌تواند دوام بیاورد یا نه مطمئن بود. چراکه تا همینجا و شروع نسل نیز سری اس عملکردی نگران کننده در اجرای برخی بازی‌ها داشته است. البته در اینجا منظور از عمر و دوام آوردن به معنای خراب شدن کنسول در میانه راه نیست، بلکه به معنای انتشار و توانایی اجرای بازی‌های سنگین بر روی آن است. تمام این‌ها بستگی به فروش کنسول و سیاست‌های کمپانی‌های سازنده‌ی بازی دارد. همچنین سری اس میزان حافظه‌ی داخلی بسیار کمی دارد. با اینکه شاید سری اس برای نصب 5-6 بازی بزرگ جا داشته باشد اما کماکان مقدار حافظه‌ی آن کافی نیست. علاوه بر استفاده از هارد اکسترنال، یک راه دیگر نیز برای ارتقای حافظه‌ی سری اس وجود دارد. آن هم چیزی نیست جز خرید حافظه‌ی خارجی گرانقیمت مخصوص خود کنسول. قیمت مدل یک ترابایتی این حافظه 220 دلار است! یعنی مجموع قیمت سری اس و این کارت حافظه از سری ایکس نیز بیشتر می‌شود! همچنین قبل از خرید سری اس باید از کیفیت و سرعت اینترنت خود اطمینان حاصل پیدا کنید. چراکه سری اس دیسک نمی‌خورد و بازی‌های آن را باید به صورت دیجیتالی دانلود کنید. پس اگر اگر نمایشگر 4K دارید و به دنبال تجربه‌ی بازی‌های نسل نهمی ایکس باکس با بالاترین و بهترین کیفیت هستید؛ به سراغ نه سری اس بلکه سری ایکس بروید.

 

 

Xbox Series X

ایکس باکس سری ایکس
کنسول ایکس باکس سری ایکس

ایکس باکس سری ایکس که در 10 نوامبر 2020 وارد بازار شد، قوی‌ترین کنسول بازی حال حاضر جهان است. سری ایکس با قدرتی بالغ بر 12 ترافلاپس توانایی اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K واقعی و تا نرخ 120 فریم بر ثانیه را دارد. همین مورد باعث شده که روی کاغد ایکس باکس سری ایکس 20 درصد از رقیب مستقیم خود یعنی PS5 نیز قوی‌تر باشد.

اما تمام این قدرت زیاد در صورتی که بازی وجود نداشته باشد که از آن استفاده کند، بی معنی خواهد بود. متاسفانه هر دو کنسول نسل نهمی ایکس باکس بر خلاف رقیب خود، بازی کاملاً جدیدی در هنگام عرضه نداشتند. تاخیر خوردن بازی Halo Infinite هم دست مایکروسافت را در زمینه‌ی بازی‌های هنگام عرضه خالی‌تر از همیشه کرد. البته که اوضاع بدین شکل ادامه پیدا نخواهد کرد و آثار انحصاری مختلفی به زودی روانه‌ی کنسول‌های ایکس باکس می‌شوند.

اولین و مهم‌ترین آن‌ها هم بازی Forza Horizon 5 است. بازی که قرار است روی کنسول سری ایکس با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا شود. بازی که در همان روز عرضه بر روی سرویس گیم پس در دسترس خواهد بود. مانند تمام بازی‌های بزرگ و مورد انتظار دیگر کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس. همانند Hellblade II، Fable، Starfield، Halo Infinite، Avowed و …… اینها تنها بخشی از بازی‌های انحصاری است که قرار است برای کنسول‌های ایکس باکس در نسل نهم عرضه شوند.

از بازی که بگذریم به کنترلر کنسول ایکس باکس سری ایکس می‌رسیم. کنترلر‌های ایکس باکس در نسل نهم بر خلاف پلی استیشن هیچ تغییر خاصی نکردند و مایکروسافت تنها به برطرف کردن برخی از نقاط ضعف کنترلر‌های قبلی اکتفا کرده است. البته که همیشه تغییر نکردن معادل بد بودن نیست. چراکه کنترلر‌های ایکس باکس همیشه طراحی و ارگونومی فوق‌العاده‌ای داشتندو حال این مورد در کنسول‌های نسل جدید ایکس باکس بهتر هم شده‌ است. همچنین رابط کاربری ایکس باکس سری اس/ایکس بر خلاف PS5 هیچ تغییر خاصی نکرده است و حس نسل بعدی به شما نمی‌دهد. البته این موردی است که می‌تواند با کمک برخی آپدیت‌ها کاملاً تغییر کند و به روز شود.

ایکس باکس سری ایکس از یک حافظه‌ی SSD با ظرفیت 1 ترابایت استفاده می‌کند. حافظه‌ای که به کمک هارد اکسترنال و حافظه‌ی جانبی مخصوص خود ایکس باکس نیز قابل ارتقا است. حال به مورد آخر و طراحی کنسول می‌رسیم. ایکس باکس سری ایکس در هنگام رونمایی با انتقادات برخی از کابران از نظر طراحی رو به رو شد. حتی عده‌ای از نظر طراحی آن را به یخچال تشبیه می‌کردند! اما در حقیقت کنسول ایکس باکس سری ایکس طراحی مینیمالیستی و کاملاً شیکی دارد. اگر این کنسول را از نزدیک ببیند نیز بیشتر به این مورد پی می‌برید.

در کل ایکس باکس سری ایکس بهترین کنسولی محسوب می‌شود که تحت عنوان این برند وارد بازار شده است. پس اگر طرفدار ایکس باکس هستید و یا می‌خواهید بازی‌های ایکس باکس را با بالاترین گرافیک ممکن تجربه کنید، در خرید سری ایکس شک نکنید.

 

مشخصات سخت افزاری:

پردازنده اصلی پردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس 3.8 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی پردازنده گرافیکی شخصی‌سازی شده RDNA 2 با قدرت 12 ترافلاپس و 52 واحد محاسباتی (cu) با فرکانس 1.825 گیگاهرتز
توان پردازشی 12 ترافلاپس
حافظه‌ی رم 16 گیگابایت GDDR6
حافظه‌ی ذخیره‌سازی 1 ترابابت از نوع SSD سفارشی‌سازی شده (802 گیگابایت در دسترس)
درایو نوری درایو بلوری 4K UHD

 

چرا باید Xbox Series X بخرم؟

همانطور که گفتیم سری ایکس بهترین و قدرتمند‌ترین کنسولی است که از این برند وارد بازار شده است. پس اگر به دنبال تجربه‌ی بازی‌های ایکس باکس با بهترین و بالاترین گرافیک ممکن هستید، باید به سراغ این کنسول بروید. ویژگی مثبت دیگر ایکس باکس سری ایکس (و همینطور اس) پشتیبانی کامل از لوازم جانبی ایکس باکس وان است. برای مثال می‌توانید از کنترلر‌های ایکس باکس وان برای سری ایکس/اس نیز استفاده کنید. دیگر ویژگی منحصر به فرد کنسول‌های ایکس باکس قابلیت Quick Resume است. در کنسول سری اکس شما می‌توانید به طور همزمان 4 تا 6 بازی رو باز نگه دارید و در کمتر از 10 ثانیه بین آن‌ها سوییچ کنید. در این قابلیت حتی اگه کنسول خاموش نیز باشد و یا حتی از برق کشیده شده باشد باز هم حالت فعلی بازی‌های شما را حفظ می‌کند. در نتیجه می‌توانید پس از روشن‌کردن کنسول، بازی را بار دیگر دقیقاً از همانجایی که رها کرده بودید، ادامه دهید. بزرگترین مزیت و ویژگی کنسول سری ایکس هم درست به مانند هر ایکس باکس دیگری سرویس گیم پس است. اما این بار با این تفاوت که می‌توانید تمام بازی‌های موجود در این سرویس را (چه جدید و چه قدیم) با بالاترین کیفیت ممکن تجربه کنید. پس اگر مشکلی از لحاظ مالی برای خرید کنسول ندارید، نمایشگر 4K دارید و به دنبال تجربه‌ی آثار انحصاری ایکس باکس در نسل بعد هستید، نباید حتی لحظه‌ای در خرید سری ایکس شک کنید.

 

چرا نباید Xbox Series X بخرم؟

راستش را بخواهید پیدا کردن دلایلی که شما را از خرید این کنسول منع کند آنچنان کار ساده‌ای نمی‌باشد. اما با این حال و مانند بسیاری از کنسول‌ها، اصلی‌ترین دلیلی که شاید شما را از خرید سری ایکس منصرف کند، قیمت آن است. سری ایکس در بازار ایران قیمتی معادل 20 میلیون تومان دارد. این بدان معنا است که ایکس باکس سری ایکس در ایران قیمتی دو برابر سری اس دارد. بنابراین شاید شما هم قید خرید سری ایکس را بزنید و به سراغ سری اس بروید. همچنین بر خلاف نسل‌های قبل مایکروسافت دیگر علاقه‌ای به پشتیبانی از کینکت ندارد. در نتیجه دیگر پورت مخصوص آن در پشت کنسول یافت نمی‌شود. یکی از عجیب‌ترین مشکلات کنسول‌های ایکس باکس، استفاده از باتری قلمی در کنترلر‌های آن است. مشکلی که حتی در کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس نیز کماکان پابرجاست. همچنین رابط کابری ایکس باکس هیچ تغییر خاصی نسبت به نسل قبل نکرده است. همینطور دیگر ایراد رابط کاربری ایکس باکس اجرا شدن آن در رزولوشن 1080P است. این در حالی است که بازی‌ها در این کنسول با رزولوشن 4K اجرا می‌شوند و همین مورد باعث تضاد عجیبی شده است. البته که این مشکل می‌تواند تنها با یک آپدیت ساده برطرف شود. یکی دیگر از مشکلات سری ایکس مربوط است به ضبط کردن گیم پلی بازی‌ها. شما در این کنسول تنها می‌توانید 30 ثانیه از گیم پلی خود را با کیفیت 4K ضبط کنید. در حالیکه PS5 قادر است تا یک ساعت و با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه گیم پلی بازی شما را ضبط کند. تنها کاری که برای رفع این مشکل می‌توانید بکنید؛ خرید یک کارت کپچر گرانقیمت است.

 

 

Playstation 5

پلی استیشن 5
کنسول پلی استیشن 5

حال به معرفی کنسول نهمی سونی یعنی PS5 می‌رسیم. 5امین نسل از کنسول‌های پلی استیشن در دو مدل عادی و دیجیتالی به بازار عرضه شده است. تنها تفاوت نسخه دیجیتالی با عادی آن است که (همانطور که از اسمش پیدا است)، این مدل دیسک نمی‌خورد و همه‌ی بازی‌های آن را باید به صورت دیجیتالی تهیه و دانلود کنید. بنابراین هیچ تفاوت سخت افزاری و نرم افزاری دیگری میان این دو کنسول وجود ندارد.

اولین چیزی که در رابطه با PS5 نظر شما را جلب می‌کند؛ طراحی آن است. PS5 با ظاهری متفاوت، آینده‌نگرانه، خلاقانه و البته عجیب یکی از زیباترین کنسول‌هایی است که تا کنون روانه بازار شده است. زبان طراحی PS5 بر خلاف ایکس باکس که رویکردی مینیمالیستی را در پیش گرفته، کاملاً نوآورانه است و حس نسل بعدی بودن به شما می‌دهد. اما از طرفی PS5 هم کنسول سنگینی است هم اندازه‌ی بسیار زیادی دارد. همین مورد آن را به بزرگترین کنسولی که تا کنون روانه بازار شده است، تبدیل کرده. یکی از قابلیت‌های بسیار جالب طراحی PS5، امکان جداسازی پنل‌های کناری و شخصی‌سازی آن است.

از ظاهر که بگذریم به مشخصات سخت افزاری و قدرت کنسول نسل نهمی سونی می‌رسیم. قبل از آنکه به جزئیات سخت افزاری PS5 برسیم بهتر است بدانید که فارغ از هر چیزی، مقایسه PS4 و PS5 در یک کلام مضحک به نظر می‌رسد. پلی استیشن 5 قدرتی بالغ بر 10.28 ترافلاپس دارد. با این وجود شاید PS5 قوی‌ترین کنسول حال حاضر جهان نباشد اما قطعاً سریع‌ترین آن است. SSD استفاده شده در PS5 سریع‌ترین حافظه‌ی موجود حال حاضر دنیا محسوب می‌شود. در نتیجه هیچ وسیله‌ی الکترونیکی دیگری وجود ندارد که حافظه‌ای سریع‌تر از PS5 سونی داشته باشد. هدف مهندسان سونی از قراردادن و شخصی‌سازی SSD پلی استیشن 5 رسیدن به سرعت خارق‌العاده 5.5 گیگابایت بر ثانیه است. اما همین سرعت بالا موجب شده است که PS5 حجم حافظه‌ی کمتری حتی نسبت به PS4 داشته باشد. حجم حافظه‌ی PS5 825 گیگابایت است که تنها 667 گیگابایت آن در دسترس کاربر است.

وجود همچین SSD پرسرعتی در کنسول PS5 (و همینطور ایکس باکس سری اس/ایکس) نه تنها موجب کمتر شدن مدت زمان لودینگ بازی‌ها شده است بلکه حتی می‌تواند طراحی گیم پلی و مراحل بازی‌ها را نیز تغییر دهد. برای مثال در بازی Ratchet & Clank: Rift Apart شما در کسری از ثانیه بین دنیا‌های مختلف جا به جا می‌شوید و گیم دیزاین بازی کاملاً بر مبنای همین مولفه شکل گرفته است. همین قضیه باعث شده که اجرا شدن این بازی بر روی کنسول‌های نسل هشتمی عملاً غیر ممکن باشد. و یا مثلاً در بازی RE Village مدت زمان لودینگ‌های بازی بر روی PS5 کمتر از 1 ثانیه است!

کنسول نهمی سونی قادر است بازی‌ها را با رزولوشن 4K و تا نرخ 120 فریم بر ثانیه اجرا کند. البته که روی جعبه کنسول PS5 عدد 8K و توانایی اجرای بازی‌ها با این کیفیت نیز درج شده است که بعید می‌رسد چیزی بیشتر از یک ترفند تبلیغاتی باشد. پر سر و صدا بودن کنسول‌های PS4 و PS4 Pro یکی از بزرگترین مشکلاتی بود که کاربران این کنسول‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کردند. مشکلی که خوشبختانه در PS5 برطرف شده است و شاهد کنسول بسیار کم صدایی هستیم. رابط کاربری PS5 بر خلاف ایکس باکس کاملاً دستخوش تغییر شده و قابلیت‌های جدیدی نیز به آن اضافه شده است. هر چند که این رابط کاربری مشکلاتی نیز دارد که احتملاً با چند آپدیت نرم افزاری برطرف خواهد شد.

و اما به نسل بعدی‌ترین ویژگی کنسول PS5 یعنی کنترلر دوال سنس می‌رسیم. کنترلر دوال سنس نه تنها ارگونومی بهتری از دوال شاک 4 دارد بلکه به کمک قابلیت‌هایی نظیر Haptic Feedback و Adaptive Triggers تجربه‌ی شما از بازی را متحول می‌کند. قابلیت و حسی که دوال سنس موقع بازی به شما منتقل می‌کند را واقعاً نمی‌توان به طور صحیح توصیف کرد. بنابراین باید خودتون دوال سنس را به دست بگیرید و بازی کنید تا متوجه‌ی تمام نوآوری‌های آن شوید.

حال به مهم‌ترین عامل تعیین کننده در خرید یک کنسول می‌پردازیم و آن هم چیزی نیست جز بازی‌های آن. سونی همیشه در زمینه‌ی بازی‌های انحصاری عملکرد فوق‌العاده داشته و PS5 هم از این قاعده مستثنا نیست. اولین بازی که باید پس از خرید این کنسول به سراغ آن بروید Astro’s Playroom است. این بازی که به طور پیشفرض و رایگان بر روی کنسول نصب شده است و هدف از آن نشان‌دادن قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید کنترلر دوال سنس و کنسول PS5 است. البته که این بازی، یک بازی عالی نیز محسوب می‌شود و از تجربه‌ی آن لذت خواهید برد. از دیگر بازی‌های زمان عرضه‌ی کنسول PS5 می‌توان به Demons Souls، Spider-Man: Miles Morales، Sackboy و Bugsnax اشاره کرد. بدیهی است که بازی‌های مولتی پلتفرم نیز برای این کنسول در دسترس هستند. البته که سونی تا همین الان که این مقاله در حال نگارش است دو بازی انحصاری بی‌نظیر دیگر یعنی Returnal و Ratchet & Clank: Rift Apart را برای این کنسول عرضه کرده است. همچنین بازی Horizon; Forbbiden West نیز به زودی به برای PS5 منتشر خواهد شد. همه‌ی این‌ها نشان از عملکرد عالی سونی و PS5 در این زمینه دارد.

 

مشخصات سخت افزاری:

پردازنده اصلی پردازنده هشت هسته‌ای Zen 2 با فرکانس پردازشی 3.5 گیگاهرتز (دارای فرکانس متغیر)
پردازنده گرافیکی قدرت پردازشی 10.28 ترافلاپس، مجهز به 36 واحد محاسباتی با فرکانس پردازشی 2.23 گیگاهرتز (دارای فرکانس متغیر) و معماری RDNA 2
توان پردازشی 10.28 ترافلاپس
حافظه‌ی رم 16 گیگابایت GDDR6
حافظه‌ی ذخیره‌سازی 825 گیگابایت از نوع SSD سفارشی‌سازی شده (667 گیگابایت در دسترس)

مجهز به درگاه خارجی SSD از نوع NVMe برای ارتقاء فضای ذخیره‌سازی

درایو نوری بلوری 4K UHD

* نسخه دیجیتالی فاقد درایو نوری است.                            

 

چرا باید PS5 بخرم؟

اگر طرفدار برند پلی استیشن و بازی‌های آن هستید و خاطرات خوبی با آن دارید بدون هیچ شکی باید به سراغ PS5 بروید. همچنین اگر در نسل قبل موفق به تجربه‌ی آثار انحصاری PS4 نشدید نیز بهتر است کنسول PS5 را تهیه کنید. چراکه علاوه بر تجربه‌ی آثار انحصاری پلی استیشن در نسل قبل با گرافیک بهتر می‌توانید آثار انحصاری سونی در ادامه‌ی نسل را نیز تجربه کنید. از مورد انتظار‌ترین این آثار می‌توان به God of War Ragnarok، Spider-Man 2، Horizon Forbidden West و بسیاری بازی‌های معرفی شده و نشده دیگر اشاره کرد. از دلایل دیگری که باید به سراغ PS5 بروید سرعت فوق‌العاده بالای آن و صد البته کنترلر دوال سنس است. همچنین وجود دو کنسول دیجیتالی و عادی، حق انتخاب خوبی به خریداران این کنسول داده است. راستش را بخواهید برند پلی استیشن و کنسول‌های تولید شده توسط آن به قدری مشهور، محبوب و البته عالی هستند که دیگر نیازی به توضیحات اضافه نیست. پس اگر به دنبال تجربه بازی‌های داستان محور سونی در نسل هشتم و نهم هستید و مشکلی از لحاظ مالی برای تهیه آن ندارید؛ پلی استیشن 5 آماده سرگرم کردن شما است.

 

چرا نباید PS5 بخرم؟

اولین دلیلی که شاید شما را از خرید PS5 منصرف کند؛ قیمت بسیار بالای آن در بازار ایران است. PS5 با قیمت 24 میلیونی گران‌ترین کنسول بازی حال حاضر در ایران است. نسخه دیجیتالی نیز هم اکنون 22 میلیون تومان قیمت دارد. از کنسول که بگذریم به بازی‌های آن می‌رسیم. شرکت سونی در نسل جدید قیمت بازی‌های انحصاری خود را از 60 به 70 دلار افزایش داده است. این بدان معناست که برای خرید بازی PS5 در ایران باید چیزی در حدود 2 میلیون تومان هزینه کنید. البته که همچنان امکان خرید اشتراکی و ظرفیتی بازی به مانند نسل قبل وجود دارد. همین مورد و عدم وجود سرویسی مانند گیم پس در آن موجب شده است که خرید PS5 در ایران حداقل از لحاظ مالی معقول نباشد. سرویس PS NOW و PS PLUS نیز با اینکه سرویس‌های بدی محسوب نمی‌شوند اما همچنان تا رسیدن به کیفیت گیم پس فاصله‌ی زیادی دارند. از دیگر نکات منفی PS5 می‌توان به حجم حافظه‌ی نسبتاً کم آن اشاره کرد. همچنین درست است که کنترلر دوال سنس قابلیت‌های فوق العاده‌ای دارد اما سازندگان باید از آن در بازی‌های خود استفاده بکنند تا بتوان آن قابلیت‌ها را مفید قلمداد کرد.

 

 

حرف آخر

ما در این مقاله سعی کردیم راهنمایی جامع و کامل در رابطه با خرید کنسول برای شما فراهم کنیم و بی طرفانه نقاط قوت و ضعف هر کدام را برای شما شرح دهیم. نقاط قوت و ضعفی که ممکن است در طول زمان تغییر کند و نقاط ضعفی به آن اضافه یا از آن حذف شود. امید است که این مقاله توانسته باشد برای شما مفید واقع شود. همچنین قیمت‌هایی که از کنسول‌ها در این مقاله درج شده‌اند مربوط به زمان نگارش این مقاله هستند و با توجه به نوسانات بازار اکثر این قیمت‌ها دچار تغییر خواهند شد. بدیهی است که تصمیم آخر برای خرید کنسول به عهده‌ی شما است. در نتیجه شمایید که باید با توجه به علاقه و بودجه خود اقدام به خرید کنسول کنید. چناچه هر گونه سوال یا درخواستی در رابطه با تعمیر پلی استیشن و یا اطلاع از قیمت نصب بازی داشتید؛ همیاران هوم سرویز آماده خدمت‌رسانی به شما هستند.

 

 

 

                                                                                               

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا