هوم سرویز

درباره خواص گلاب و فواید آن برای پوست و مو چه می دانید؟

با خواص گلاب برای زیبایی پوست و مو آشنا شوید

گل رُز نماد زیبایی است و عطر آن هم در صنعت عطرسازی جایگاه خود را دارد. اما از عطر و زیبایی که بگذریم؛ عصاره این گل از هزاران سال پیش تاکنون منبع فواید بیشمار بوده است. گلاب را هم درمان استرس و خستگی می‌دانند و هم درد معده. اما کاربرد آن در زیبایی، محبوبیتش را دوچندان کرده است. خواص گلاب برای پوست آنقدر زیاد است که صنعت زیبایی هم از آن بهره برده است. برای خیلی‌ها هم لیست طولانی خواص گلاب برای مو کافی است تا سراغ آن بروند. اگر هنوز از فواید این عصاره خوشبو برای پوست و مو چندان اطلاع ندارید، این مقاله را بخوانید.

خواص گلاب برای پوست
خواص گلاب برای پوست و مو

فواید گلاب برای پوست؛ همه آنچه باید بدانید

درباره اینکه گلاب چه فوایدی برای پوست صورت و بدن دارد، می‌توان چندین مقاله نوشت؛ اما تردیدی نیست که موارد زیر در زمره مهم‌ترین اثرات گلاب روی پوست قرار می‌گیرند.

گلاب یک تونر طبیعی است

اگر از جمله کسانی هستید که به سلامت پوست خود اهمیت می‌دهید، حتماً نام تونر را شنیده‌اید. کار تونر(Toner) پاک کردن چربی، آلودگی و باقیمانده‌های آرایش از روی پوست است. اگرچه تونر آلودگی‌ها را از سطح پوست پاک می‌کند، اما در pH آن اختلال ایجاد نمی‌کند. حالا که با کارکرد تونر آشنا شدید، بهتر است بدانید که گلاب یک تونر کاملاً طبیعی است. به عبارت دیگر، این ماده خوشبو:

  • منافذ پوست را تمیز می‌کند و برای پاکسازی صورت در خانه مناسب است؛
  • چربی اضافی پوست را از بین می‌برد؛
  • از ایجاد جوش‌های سرسیاه، سرسفید و آکنه جلوگیری می‌کند؛
  • pH پوست را متعادل نگاه داشته و باعث خشکی آن نمی‌شود.
زیبایی پوست با گلاب
خواص گلاب برای پوست صورت

گلاب پف زیر چشم را کاهش می‌دهد

پف زیر چشم به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود؛ از خستگی و کم‌خوابی گرفته تا استرس و حساسیت. شاید جالب باشد بدانید که این ورم در حقیقت تجمع مایعات زیر ناحیه چشم است. از آنجایی که پوست اطراف چشم نازک است، این پف‌های ناخوشایند به‌راحتی دیده می‌شوند. اما نقش گلاب در این میان چیست؟

کار گلاب آبرسانی، احیا و مرطوب نگه داشتن پوست است. نتیجه هم یک ظاهر شاداب و سرحال است. از آنجایی که گلاب، طبیعی و سبک است؛ می‌توان آن را برای بافت حساس اطراف چشم هم به کار برد. اگر پف چشم‌های شما ناشی از کم‌خوابی است، کافی است یک کار ساده انجام دهید. گلاب را در بطری ریخته و آن را برای مدتی در یخچال قرار دهید. سپس یک تکه پنبه را به گلاب آغشته کرده و به‌آرامی روی پلک‌های خود بگذارید. این کار را هر چند وقت یک بار انجام دهید تا از حس لذت‌بخش آن هم بهره‌مند شوید.

گلاب برای پاک کردن آرایش هم به کار می‌آید

برای برخی، ریموو آرایش از روی صورت یک دردسر واقعی است! به‌ویژه اگر بدانید که محلول‌های پاک‌کننده، حاوی الکل و ترکیبات شیمیایی هستند که پوست را خشک می‌کنند. به‌ علاوه، پوست‌های خیلی حساس ممکن است چندان از این ریموورها استقبال نکنند. با این تفاسیر، یک پاک‌کننده طبیعی و ملایم حتماً جایگزین خوبی خواهد بود. گلاب با خاصیت تسکین‌دهندگی خود، یک ریموور عالی برای همه انواع پوست است.

اگر پوست خشکی دارید، اضافه کردن کمی روغن نارگیل یا بادام هم می‌تواند معجزه کند. در واقع با ترکیب گلاب و این روغن‌ها، حتی آن دسته از مواد آرایشی سرسخت و مقاوم هم از روی صورت شما پاک خواهند شد. نکته دیگر این که گلاب برای زدودن آرایش چشم‌ها هم کاملاً بی‌خطر است.

گلاب یک آبرسان تمام عیار است

این روزها به لطف زندگی ماشینی، کمتر کسی به فکر آبرسانی به پوست خود می‌افتد. متأسفانه بی‌آبی پوست مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد: پیری زودرس، قرمزی، احساس کشیدگی و حتی جوش. البته بخشی از وظیفه آبرسانی به بدن را همان چند لیوان آبی بر‌عهده دارند که روزانه می‌نوشیم. اما آبرسانی خارجی هم به همان اندازه مهم است. یعنی همراه داشتن یک اسپری آبرسان که بتوان در هوای گرم و مرطوب از آن کمک گرفت.

یکی از بهترین خواص گلاب برای پوست، آبرسانی است. کافی است چند قطره گلاب را روی صورتتان اسپری کنید تا از حس خنکی، لطافت و آرامش‌بخشی آن سرمست شوید. می‌توانید کمی هم خلاقیت به خرج دهید و چند قطره از این مایع معطر را به کرم مرطوب‌کننده‌تان اضافه کنید.

فواید گلاب
فواید گلاب برای زیبایی پوست و مو

گلاب برای چه نوع پوستی مناسب است؟

خوب؛ اجازه دهید سر اصل مطلب برویم! گلاب برای همه انواع پوست‌ها مناسب است. همانطور که می‌دانید چهار نوع متفاوت برای پوست تعریف شده که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. بیایید به کارکرد گلاب برای هرکدام از این انواع پوست نگاهی بیندازیم:

خواص گلاب برای پوست حساس

گلاب به‌ واسطه ملایم و لطیف بودن خود شناخته شده است. بنابراین بهترین گزینه برای پوست‌های حساس است که ممکن است چندان با مواد شیمیایی سازگار نباشند. علاوه بر این، خاصیت مغذی و تسکین‌دهندگی نیز آن را به یک گزینه مطلوب برای پوست حساس بدل کرده است.

خواص گلاب برای پوست چرب

همانطور که گفتیم؛ گلاب چربی طبیعی پوست را متعادل می‌کند و یک تونر عالی است. پس چه گزینه‌ای از این بهتر برای پوست‌های چرب که با منافد باز و چربی زیاد دست به گریبان هستند؟

خواص گلاب برای پوست خشک

افراد با پوست خشک معمولاً از دهیدارته شدن شکایت دارند. گلاب یک آبرسان طبیعی است که رطوبت مورد‌نیاز پوست را تأمین می‌کند. بنابراین چه در زمستان و چه در تابستان یک انتخاب عالی به‌عنوان مرطوب‌کننده است. البته خواص گلاب برای پوست، شامل پوست دست و بدن هم می‌شود.

خواص گلاب برای پوست ترکیبی

فواید گلاب برای پوست ترکیبی درست مانند پوست خشک و چرب است. از یک سو، چربی طبیعی پوست را متعادل نگاه می‌دارد و از سوی دیگر، قسمت‌های کم آب را مرطوب می‌کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ویتامینه و ماسک مو بانوان هم ارائه میده؟

گلاب برای مو
خواص فوق العاده گلاب برای انواع مو

خواص شگفت‌انگیز گلاب برای مو که کمتر کسی می‌داند

شاید تا به حال درباره خواص گلاب برای پوست زیاد شنیده باشید؛ اما فواید این ماده خوشبو فقط به پوست محدود نمی‌شود. گلاب می‌تواند تأثیرات شگفت‌انگیزی روی موهای سر شما هم داشته باشد.

اگر موهای چرب دارید، از گلاب کمک بگیرید

موی چرب آنقدر کلافه‌کننده است که برای خلاص شدن از شر آن بخواهید هر روشی را امتحان کنید. وقتی موهایتان چرب است، یعنی غدد چربی شما بیش از حد فعال هستند. بنابراین پوست سر شما مقدار زیادی چربی تولید می‌کند. در این صورت احساس می‌کنید که موها و سر شما تبدیل به یک کارخانه روغن‌کشی شده‌اند! نقش گلاب در این میان چیست؟ pH موجود در گلاب برای تغذیه مو مناسب است. در نتیجه پوست سر شما نیز تقویت شده و میزان ترشح چربی کاهش پیدا می‌کند.

گلاب به یاری موهای خشک و وز می‌آید

داشتن موهای خیلی خشک هم به‌اندازه موهای چرب دردسر است. پس اگر موهای وِز و خشک دارید هم می‌توانید روی گلاب حساب کنید. به این صورت که گلاب پوست سر را مرطوب کرده و تأثیرات گرما و آلودگی را کم می‌کند. به عبارت دیگر، آبرسانی به پوست سر همان چیزی است که شما را از دست موهای خشک و غیرقابل کنترل نجات می‌دهد.

گلاب موهای آسیب‌دیده را نجات می‌دهد

این روزها به لطف ابزارهای مختلفی مثل سشوار، موی خشک و آسیب‌دیده پدیده عجیبی نیست! حتی استفاده بیش از حد از اسپری و موس هم به درخشندگی طبیعی موها صدمه می‌زند. پناه بردن به یک ماده طبیعی مثل گلاب می‌تواند راه‌حل خوبی برای ترمیم این آسیب‌ها باشد. چطور؟ اگر پوست سر خود را با گلاب ماساژ دهید، گردش خون را در سرتان بهبود بخشیده‌اید. نتیجه این کار جوانسازی فولیکول‌های پوست سر است. یک راه دیگر این است که بعد از شامپو، موهای خود را با گلاب ماساژ دهید. این روش باعث می‌شود که موهای شما ظاهری درخشان و نرم پیدا کنند.

گلاب با شوره سر مبارزه می‌کند

شوره سر؛ این دانه‌های سفید کوچک و مزاحم به‌قدر کافی آزاردهنده هستند. اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید، احتمالاً هزینه زیادی را صرف شامپوهای ضدشوره رنگارنگ کرده‌اید. شاید حالا وقت آن رسیده باشد که یک درمان طبیعی کم‌هزینه را امتحان کنید. چند دانه شنبلیله را به‌مدت چهار تا پنج ساعت در گلاب خیس کرده و سپس آن را به‌شکل خمیر درآورید. مخلوط را برای 15 تا 20 دقیقه روی پوست سر گذاشته و آن را با شامپو و آب ولرم بشویید.

البته خواص گلاب برای مو کم نیست. مثلاً این مایع خوشبو به‌علت داشتن ویتامین‌های A، B3، C و E به ویتامینه مو و رشد آنها هم کمک می‌کند.

چند ماسک مو مفید  با گلاب که موهای شما را زیر و رو می‌کنند!

گلاب به تنهایی می‌تواند تأثیرات فوق‌العاده‌ای روی موها داشته باشد. اما افزودن چند ماده مفید دیگر مثل روغن جوجوبا، بادام یا نارگیل این تأثیرات را چند برابر می‌کند. شاید بد نباشد با چند ماسک موی ساده آشنا شوید که از گلاب تشکیل شده‌اند.

ماسک موی گلاب و گلیسیرین برای موهای خشک

نام گلیسیرین با چربی مترادف شده است! پس اگر موهای خیلی خشکی دارید، بهتر است به گلیسیرین متوسل شوید. به این صورت که مقدار یکسانی از گلاب و گلیسیرین را با هم ترکیب کرده و مایع حاصل را روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید. می‌توانید اجازه دهید ماسک برای نیم‌ ساعت روی موهایتان بماند و سپس آن را با یک شامپوی ملایم شستشو دهید. یک راه دیگر این است که مایع را در ظرفی ریخته، آن را خوب تکان داده و بعد روی موهای خود اسپری کنید.

ماسک موی گلاب، سرکه و تخم مرغ برای انواع مو

برای اینکه از خواص گلاب برای مو بیشتر بهره ببرید، می‌توانید یک شامپوی خانگی برای خود تهیه کنید. سه عدد تخم مرغ را با نصف فنجان گلاب و سرکه ترکیب کرده و خوب هم بزنید. سپس آن را روی پوست سر و موی خود گذاشته و اجازه دهید تا 30 دقیقه بماند. حالا موهای خود را با آب ولرم و یک شامپوی ملایم بشویید.

در این مقاله شما را با فواید و خواص گلاب برای پوست آشنا کردیم. همچنین از خواص گلاب برای مو و چند ماسک ساده نیز سخن گفتیم. حالا می‌دانید که با توجه به نوع پوست و نیاز خود، چگونه می‌توانید از گلاب استفاده کنید. علاوه بر این، مطالب دیگری نیز از دنیای زیبایی و آرایش در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز با شما به اشتراک گذاشته شده است. با خواندن این مقالات می‌توانید به‌راحتی به زیبایی مورد‌نظر خود برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا