هوم سرویز

درمان خانگی رفع چین و چروک و سیاهی دور چشم

تا به حال برای شما هم پیش آمده که به آینه نگاه کنید و با دیدن چروک‌های اطراف چشم، دستپاچه شوید؟ احتمالاً اگر کمی هم دور چشم‌هایتان تیره باشد، نگرانی‌تان دو چندان‌می شود. ممکن است بلافاصله به فکر یک درمان سریع برای رفع سیاهی دور چشم و حتی لایه برداری پوست صورت بیفتید یا شاید ترجیح دهید برای رفع چروک دور چشم، از مواد طبیعی کمک بگیرید. صرف‌ نظر از هر تصمیمی، بهتر است با این مهمان‌های ناخوانده و چند درمان خانگی برای مبارزه با آنها بیشتر آشنا شوید.

حلقه‌های سیاه دور چشم از کجا می‌آیند؟

اگر ساعت‌ها به سیاهی دور چشم خود خیره می‌شوید و خودتان را به‌ خاطر آنها سرزنش می‌کنید، بد نیست علت این حلقه‌های ناخوشایند را بدانید. در واقع با دانستن عوامل ایجادکننده، ممکن است بتوانید از شر آنها خلاص شوید.

  • خستگی و کم‌خوابی
  • افزایش سن و پیری
  • خیره شدن به صفحه کامپیوتر یا موبایل
  • واکنش آلرژیک به یک ماده خاص
  • بی‌آبی و دهیدراته شدن
  • قرار گرفتن زیاد در معرض نور آفتاب
  • عوامل ژنتیک و ارثی

چند راه حل ساده برای از بین بردن سیاهی دور چشم

اگرچه کرم‌های دور چشم گران قیمت یا حتی ماسک‌های خانگی ساده می‌توانند به داد شما برسند، اما بهتر است نکات ابتدایی را از قلم نیندازید. در ادامه به چند نکته مهم اشاره می‌کنیم که ممکن است آنها را فراموش کرده باشید.

حواستان به ساعت‌ خوابتان باشد

شاید آنقدر شب‌ها بیدار مانده باشید که بدنتان به آن عادت کرده باشد. اما الان وقت آن رسیده که کمی هم به فکر چشم‌هایتان باشید. بله! بی‌خوابی و خستگی می‌تواند حلقه‌های تیره سمج را دور چشم‌های شما ایجاد کند. به‌ علاوه، خواب کم چهره‌تان را بی‌رنگ و بی‌حال جلوه داده و مجالی برای خودنمایی سیاهی دور چشم است. بنابراین یک راه ساده برای رفع سیاهی دور چشم این است که حداقل 6 تا 8 ساعت را در شبانه‌روز به خواب اختصاص دهید.

بالش خود را در سطح بالاتری قرار دهید

بالشی که زیر سر خود می‌گذارید، درست به‌ اندازه کفش شما اهمیت دارد. جدا از سفتی یا نرمی، بهتر است همیشه یک بالش اضافی را هم زیر سرتان قرار دهید. این کار چه تأثیری دارد؟ تجمع مایع در پلک پایینی کاهش پیدا کرده، پف و در نتیجه سیاهی اطراف چشم هم به‌مرور از بین می‌روند.

گاهی کیسه آب سرد را امتحان کنید

اتساع رگ‌های خونی دور چشم می‌تواند یکی از دلایل ظاهر شدن حلقه‌های سیاه باشد. در این صورت، کمپرس آب سرد رگ‌های خونی را باز کرده و سیاهی دور چشم را کمرنگ می‌کند. البته بهتر است این کار را با گذاشتن و برداشتن کمپرس انجام دهید. چرا که نگه داشتن کیسه آب سرد برای مدت طولانی روی پوست اطراف چشم، ممکن است ایجاد قرمزی کند.

از مرطوب کننده های مخصوص استفاده کنید

کمک گرفتن از یک کرم مرطوب کننده دور چشم هم راه‌حل خوبی است. دقت کنید که این نوع کرم‌ها معمولاً حاوی کافئین، ویتامین E، آلوئه‌ورا، هیالورونیک اسید یا رتینول هستند. اگر به سراغ استفاده از این کرم‌ها می‌روید، آنها را به روتین تبدیل کنید تا اثرشان را مشاهده کنید.

آب هم به‌ اندازه خواب، مهم است

می‌دانستید یکی از دلایل ظاهر شدن حلقه‌های سیاه دور چشم، بی‌آبی یا دهیدراته شدن است؟ وقتی بدن شما به‌میزان کافی آب دریافت نکند، پوست نازک زیر چشم اولین نشانه‌ها را بروز می‌دهد. دلیل آن هم نزدیکی به استخوان زیرین است. پس برای رفع سیاهی دور چشم، به‌قدر کافی آب بنوشید.

درمان خانگی سیاهی زیر چشم با نوشیدن آب
درمان خانگی سیاهی زیر چشم با نوشیدن آب

این ماسک‌های مفید خانگی برای رفع سیاهی دور چشم مؤثرند

سیاهی دور چشم از هر کجا که آمده باشد، می‌توان برای رفع آن دست به کار شد. کرم‌های شیمیایی، لیزر و این قبیل درمان‌ها احتمالاً هزینه سنگینی روی دست شما می‌گذارند. اما می‌توانید در خانه و به کمک مواد ساده هم به نبرد با آنها بروید. مثلاً چند قطره آبلیمو یا گلاب می‌توانند نقش یک ماسک دور چشم برای رفع سیاهی را بازی کنند. ما هم چند ماسک ساده خانگی را برای از بین بردن سیاهی دور چشم به شما معرفی می‌کنیم:

ماسک خیار؛ مفیدتر از آنچه فکرش را می‌کنید

احتمالاً یک خانم با دو برش خیار روی چشم‌ها، صحنه‌ای است که در سریال‌های تلویزیونی زیاد دیده‌اید. اما آیا خیار واقعاً معجزه می‌کند؟ بهتر است بدانید که خیار، روشن‌کننده و قابض پوست است. بنابراین می‌توانید روی آن به عنوان درمانی برای رفع تیرگی دور چشم حساب کنید. به این صورت که خیار را به تکه‌های ضخیم تقسیم کرده و برای مدت 30 دقیقه در یخچال بگذارید. آنها را 10 دقیقه روی چشم‌های خود گذاشته و سپس با آب گرم بشویید. این کار را 2 بار در روز تکرار کنید.

ماسک خیار
ماسک خیار برای کاهش چین و چروک

وقتی ترکیب آب خیار و آب لیمو معجزه‌ بخش می‌شود

این احتمال وجود دارد که ماسک خیار چندان اثری روی سیاهی چشم‌های شما نداشته باشد. بد نیست سراغ یک ترکیب مفید بروید. مقدار مساوی آب خیار و آب لیموی تازه را با هم مخلوط کنید. سپس پنبه را به این محلول آغشته کرده و روی حلقه‌های سیاه اطراف چشم بگذارید. 15 دقیقه صبر کنید و بعد چشم‌ها را با آب گرم بشویید. مراقب باشید که این محلول معجزه‌ بخش وارد چشم هایتان نشود!

گلاب؛ اسانس خوشبو و آرامش‌بخش که سیاهی را می‌شوید

گلاب فقط عطر خوشی ندارد؛ خاصیت آرامش‌بخشی و جوانسازی آن هم اثبات شده است. در حقیقت گلاب هم مثل خیار، قابض است و می‌تواند به‌ خوبی نقش یک تونر را بازی کند. تنها کافی است پنبه را به گلاب آغشته کرده و برای چند دقیقه روی پلک‌های بسته خود قرار دهید. تکرار این کار برای مدت 15 دقیقه آن هم دو بار در روز بسیار مفید است.

گوجه‌فرنگی، میوه خوش‌رنگی که درمان تیرگی دور چشم است

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است؛ ماده‌ای که برای سلامت قلب و عروق، بینایی و پوست فوق‌العاده مفید است. لیکوپن همچنین به لطافت پوست و کاهش حلقه‌های تیره دور چشم کمک می‌کند. چطور از این میوه برای رفع سیاهی دور چشم استفاده کنیم؟ مقدار مشابهی آب گوجه و آب لیمو را با یکدیگر ترکیب کرده و با یک پنبه، محلول را روی ناحیه پایین چشم بمالید. 10 دقیقه صبر کنید و سپس با آب گرم آن را شست‌و‌شو دهید.

چای کیسه‌ای، حلقه‌های سیاه اطراف چشم را محو می‌کند

چای کیسه‌ای ساده‌ترین و در دسترس‌ترین درمان سیاهی دور چشم است. به‌ ویژه چای سبز که آنتی اکسیدان اضافه دارد و به کاهش التهاب و تیرگی اطراف چشم کمک می‌کند. البته فراموش نکنید که کیسه چای گرم را روی چشمتان نگذارید. بهتر است آن را در آب تمیز خیسانده و به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید. سپس روزی دو بار آن را روی ناحیه سیاه دور چشم گذاشته و بعد با آب گرم شستشو دهید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات پاکسازی صورت بانوان هم ارائه میده؟
ماسک چای سبز
استفاده از چای کیسه‌ای برای رفع تیرگی دور چشم

شیر سرد؛ لبنیاتی که به کمک چشم می‌آید

لبنیات به ویژه شیر منبع غنی ویتامین A و رتینوئید هستند که به حفظ شادابی و جوانی پوست کمک می‌کنند. شیر علاوه بر نوشیدن می‌تواند به عنوان ماسک هم مورد‌استفاده قرار گیرد. به‌ این صورت که یک پنبه یا پد ریموور آرایش را برای چند دقیقه در بطری شیر خیس کنید. سپس آن را زیر چشم گذاشته و 10 دقیقه صبر کنید. حالا می‌توانید چشم‌های خود را با آب گرم بشویید.

چند ترفند مؤثر برای رفع چروک دور چشم در خانه

چین و چروک دور چشم برای بعضی با کاهش اعتماد به نفس مترادف است. بالا رفتن طبیعی سن در کنار استرس، مصرف سیگار و الکل عواملی هستند که این خطوط آزاردهنده را مهمان پوست اطراف چشم‌های ما می‌کنند. اما درست مثل سیاهی دور چشم، چروک‌ها را هم می‌توان با کمک انواع کرم، سرم و حتی ماسک‌های خانگی کمرنگ کرد. البته به‌ خاطر داشته باشید که حتی بهترین ماسک چروک دور چشم هم نمی‌تواند معجزه کند!

ماساژ را به برنامه روزانه خود اضافه کنید

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که ماساژ اطراف چشم با افزایش پروتئین‌سازی، ظاهر چروک‌ها را بهبود می‌بخشد. بنابراین هر روز به مدت 3 تا 5 دقیقه اطراف چشم‌ها را با نوک انگشتان به حالت دَوَرانی ماساژ دهید. با این کار هم به کاهش استرس خود کمک کرده‌اید و هم چروک‌ها را به مبارزه طلبیده‌اید!

موادی که باید در برنامه غذایی خود بگنجانید

حتی اگر بهترین و گران‌ترین کرم‌ها را هم برای رفع چروک دور چشم به خدمت بگیرید، کار تغذیه را انجام نمی‌دهند. بنابراین بهتر است تمرکزتان را روی رژیم غذایی خود بگذارید. توصیه می‌کنیم هر طور شده این مواد را در برنامه غذایی خود جای دهید:

  • روغن زیتون
  • غذاهای حاوی ویتامین C مثل میوه ها و سبزیجات
  • غذاهای حاوی زینک مانند حبوبات، پنیر، بادام زمینی، جو بلغور و غیره
  • غذاهای حاوی سلنیوم مانند تخمه آفتابگردان، ماست، موز، اسفناج و غیره
رژیم غذایی برای کاهش سیاهی دور چشم
رژیم غذایی برای کاهش سیاهی دور چشم

چند ماسک خانگی مفید برای کاهش چین و چروک را نیز بشناسید

برای از بین بردن چین و چروک دور چشم هم می‌توان به ماسک‌های خانگی متوسل شد. هرچند که تعداد این نوع ماسک‌ها بسیار زیاد است، اما برخی از آنها امتحان خود را بهتر پس داده‌اند. شاید بد نباشد با چند ماسک مؤثر برای رفع چین و چروک اطراف چشم آشنا شوید:

ماسک پودر قهوه و پودر کاکائو؛ یک ترکیب خوشمزه برای چشم!

پودر قهوه و پودر کاکائو، هر دو سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و ترکیب آنها یعنی یک ضدچروک قوی. برای تهیه این ماسک؛ پودر قهوه و کاکائو را به‌مقدار یکسان با هم ترکیب کنید. سپس چند قاشق عسل به آن اضافه کنید تا خمیر حاصل شود. خمیر را زیر چشم قرار داده و پس از 15 دقیقه خوب با آب گرم بشویید. البته این ماسک را می‌توانید به عنوان بخشی از فیشال صورت در خانه برای تمام صورت خود امتحان کنید.

ماسک پودر کاکائو و قهوه
ماسک پودر کاکائو و قهوه برای کاهش سیاهی زیر چشم

ماسک روغن نارگیل و زردچوبه؛ ترکیبی که چروک‌ها را فراری می‌دهد

روغن نارگیل یک منبع غنی ویتامین E است که رطوبت پوست را حفظ می‌کند. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با اندکی زردچوبه ترکیب کرده و خوب، به‌هم بزنید. می توانید در صورت تمایل، کمی هم روغن بادام یا روغن بابونه اضافه کنید. ترکیب حاصل را روی چروک‌های دور چشم بمالید و پس از 20 دقیقه با آب گرم شست‌و‌شو دهید.

ماسک ماست و عسل؛ بهترین ماسک چروک دور چشم

ماست یک منبع سرشار از آلفاهیدروکسی اسید است که به پاکسازی پوست و رشد بافت جدید کمک می‌کند. چند قاشق ماست را با کمی عسل و چند قطره گلاب مخلوط کنید تا خمیر یکدستی ایجاد شود. خمیر را زیر چشم قرار داده، 20 دقیقه صبر کنید و سپس با آب گرم بشویید. می‌توانید این ماسک را هر روز استفاده کنید.

در این مطلب شما را با چند راه‌حل آسان برای رفع سیاهی دور چشم آشنا کردیم. همچنین از چند ماسک ساده و مفید که به رفع چروک دور چشم کمک می‌کنند، برایتان گفتیم. شما هم می‌توانید این ماسک‌ها را در خانه امتحان کرده و به زیبایی خود کمک کنید. علاوه بر این، ما مقالات دیگری را هم در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز در اختیار شما قرار داده‌ ایم. به‌ کارگیری نکات این مقالات، زیبایی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا