تعمیر و سرویس خودرو

نحوه تشخیص زمان تعویض روغن

بهترین زمان تعویض روغن موتور چه زمانی است؟

همه‌ی رانندگان به خوبی می‌دانند که باید روغن موتور خودروی خود را تعویض نمایند. اما همه نمی‌دانند که زمان تعویض روغن، هر چند وقت یکبار است. پاسخ ثابتی وجود ندارد. همه چیز بر اساس شرایط و عادات رانندگی شما می‌تواند متفاوت و متغیر باشد. اگر هنوز هم نمی‌دانید زمان تعویض روغن چه وقتی است، با ما همراه باشید.

شما برای تعویض روغن به چه فردی مراجعه می‌کنید؟ هر چند وقت یک بار خودروی خود را برای سرویس دوره‌ای نزد مکانیک می‌برید؟ برای چه خدماتی باید به مکانیکی مراجعه کنید و کدام خدمات می‌تواند در محل انجام شود. 

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

برآورد زمان تعویض روغن 

امروزه صنعت خودروسازی پیشرفت شایانی کرده است. قبل از آن، چیزی حدود هر ۴۰۰۰ کیلومتر یک بار، زمان تعویض روغن محسوب می‌شد. اما امروزه با توجه به پیشرفت قابل توجه در سیستم‌های سوخت، مواد موتور، روش‌های تولید و شیمی روغن، داستان کاملا متفاوت شده است. امروزه موتورهای مدرن خودروهای مدرن، هر ۱۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ کیلومتر یک بار ممکن است نیازمند تعویض روغن باشند. اما بالاخره، از کجا می‌توان زمان تعویض روغن را برآورد کرد؟

زمان تعویض روغن خودروهای دارای گارانتی

در مورد خودروهای صفر، داستان بسیار ساده است. در صورتی که تمایل ندارید از گارانتی خودروی خود استفاده کنید، باید به دفترچه راهنما مراجعه کنید. نوع روغن، تعداد کیلومتر‌های طی شده و فاصله‌ زمانی در دفترچه ذکر شده است. 

اگر دفترچه راهنما در دسترس‌تان نیست، راه سریع‌تر مراجعه به اینترنت است. قطعا می توانید در اینترنت جواب خود را بیابید.

اما در اغلب موارد، وقتی خودروی خود را برای سرویس دوره‌ای نزد مکانیک می‌برید، بررسی روغن ماشین و تعویض آن، در صورت نیاز نیز در این سرویس گنجانده شده است.

زمان تعویض روغن
بهترین زمان برای زمان تعویض روغن

مانیتورهای دیجیتال یا نشانگرهای زمان تعویض روغن

بسیاری از خودروهای مدرن دارای مانیتوری هستند که عمر روغن را نشان می‌دهند. این مانیتورها از الگوریتم، حسگر و نرم‌افزارهای متعددی استفاده می‌کنند. این الگوریتم‌ها با در نظر گرفتن دمای رانندگی، استارت سرد، ساعات رانندگی، ساعاتی که خودرو خاموش است و دور موتور می‌توانند زمان تعویض روغن را نشان دهند. 

کامپیوتر خودرو با توجه به داده‌های به دست آمده، وضعیت روغن و فواصل تعویض روغن را محاسبه می‌کند؛ اما فراموش نکنید که این مانیتورها، فقط برای نوع روغنی تنظیم شده‌اند که در دفترچه راهنما ذکر شده است.

در مانیتور، هشدارهایی در رابطه با سرویس خودرو ذکر می‌شود. در برخی از سیستم‌ها نیز باقیمانده‌ عمر روغن به صورت درصدی بیان می‌شود. دقت کنید که این نشانگر، متفاوت از چراغ قرمز هشدار فشار روغن است. چراغ هشدار هنگام روشن شدن موتور روشن می‌شود. اگر هنگام رانندگی یا وقتی خودرو استارت سرد می‌زند، چراغ روشن است، یعنی روغن تمام شده یا موتور مشکلی جدی دارد. در این گونه مواقع باید خودرو را پارک و سوئیچ را ببندید.

زمان تعویض روغن خودروهایی که گارانتی ندارند

وقتی دیگر خودروی شما شامل گارانتی نمی‌شود، کار کمی دشوار به نظر می‌رسد. در این مواقع باید از طریق حدس و گمان پیش بروید. البته اگر خودروی شما دارای مانیتورهای نشانگر زمان تعویض روغن باشند، کار ساده است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

توصیه‌هایی که اغلب وجود دارند، بسته به نوع رانندگی می‌توانند متفاوت باشند. حتی بسته به فردی که از او سوال می‌پرسید، فصلی از سال که می‌پرسید و جایی که رانندگی می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد.

شرایط رانندگی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سفرهای بسیار کوتاه- در دمای معمولی

سفرهای کوتاه- در دمای انجماد

حرکت و توقف بسیار زیاد در هوای بسیار گرم

رانندگی در مسافت طولانی با سرعت کم

رانندگی طولانی در جاده‌های خاکی، گل‌آلود، شور، شنی یا سنگریزه

و …

آیا زمان تعویض روغن باید با فواصل کم باشد؟

اگر از ارائه دهندگان خدمات مانند مغازه‌ها یا نمایندگی‌های تعویض روغن بپرسید، فواصل کوتاه‌تر را پیشنهاد می‌کنند. درست است که این فواصل کوتاه باعث آسیب به موتور نمی‌شود، اما می‌تواند هزینه‌ی گزافی روی دستتان بگذارد.

قطعا وقتی خودروی شما در مکان تعویض روغن قرار بگیرد، سایر قطعات مانند لنت ترمز، مایع مبرد، لاستیک و مواردی این چنینی نیز قابل ارزیابی و البته قابل تعویض است. این گزینه می‌تواند رونق کسب و کار آن‌ها را به همراه داشته باشد. 

البته توجه کنید که در مورد خودروهای قدیمی که روغن سوزی دارند، ماهانه یک بار باید روغن موتور را چک کنید.

اما اگر شما هم از آن دست اقلیتی هستید که رانندگی را در شرایط سختی که بالاتر ذکر کردیم، تجربه نمی‌کنید، دفترچه راهنما می‌تواند حکمی قطعی برایتان باشد. اغلب آنچه دفترچه راهنما ذکر کرده است، با زمان تعویض فیلتر روغن یکی است.

زمان تعویض روغن
فواصل میان دفعات تعویض روغن

زمان تعویض روغن موتور با ماندگاری بالا

به نظر شما فواصل تعیین شده برای روغن‌های مصنوعی با عمر بالا و البته گران‌قیمت چگونه است؟ 

تقریبا اغلب خودروهای مدرن از این دست روغن‌ها استفاده می‌کنند؛ پس اگر سازندگان این روغن‌ها را توصیه کرده باشند، باید از همان استفاده نمایید.

اما خودروهای قدیمی که در زمان تولید آن‌ها روغن‌های مصنوعی باب نبودند، همچنان از روغن‌های معمولی مبتنی بر نفت استفاده می‌کنند. در این مورد، حق انتخاب با خود شما است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

اما به غیر از مواردی که گفته شد، دیگر چه نشانه‌هایی وجود دارد؟

نشانه‌های زمان تعویض روغن

تعویض روغن اگر در مراکزی انجام شود که خدمات مدرن خودرو را ارائه می‌دهند، کاری ساده و بی دردسر است. روغن یکی از اصلی‌ترین موارد برای تضمین سلامت خودرو است. روغن موتوری که خوب و تمیز باشد، عملکرد موتور را بهبود بخشیده و عمر آن را افزایش می‌دهد. اما بسیاری از رانندگان مدام تعویض روغن را به تاخیر می‌اندازند. علت چیست؟

بسیاری از رانندگان، تنها ملاکشان برای زمان تعویض روغن، کیلومتر طی شده‌ خودرو است. اما عوامل دیگری نیز در این امر دخیل هستند. کیفیت روغن، سن خودرو و نحوه‌ رانندگی خودرو می‌تواند بر زمان تعویض روغن تاثیر مستقیم بگذارد. 

روغنی که تمیز و تازه است، قطعات متحرک موتور را روان کرده و باعث بهبود عملکرد می‌شود. اما با گذشت زمان، این مایع تجزیه می‌شود. تجزیه‌ مایع، مانع از انجام وظیفه‌ روغن می‌شود. اگر از زمان تعویض روغن شما گذشته باشد، وقتی خودروی خود را روشن می‌کنید، با برخی علائم روبرو می‌شوید. در ادامه شما را با این نشانه‌ها آشنا می‌کنیم.

چراغ هشدار موتور یا تعویض روغن

واضح‌ترین هشداری که خودرو می‌تواند به شما بدهد، همین چراغ است. هنگامی که روغن کافی در سیستم وجود نداشته باشد، چراغ تعویض روغن روشن می‌شود. به همین دلیل باید میله‌ی چک روغن را بررسی نمایید. 

اما اگر چراغ چک موتور روشن شود، معنی بدتری با خود به همراه دارد. چراغ چک موتور به این معنی است که اوضاع به قدری خراب است که قطعات موتور، به دلیل عدم وجود روغن کافی، یا روان بودن، در معرض آسیب قرار گرفته است.

صدای موتور

یکی از وظایفی که روغن بر عهده دارد، این است که لایه‌ای محافظ میان قطعات موتور ایجاد می‌کند. با این کار از اصطکاک فلز با فلز جلوگیری می‌شود. در نتیجه موتور روان و بدون سر و صدا عمل می‌کند. اما اگر روغن وظیفه‌ خود را به خوبی انجام ندهد، میان قطعات اصطکاک ایجاد  شده و از موتور، صدا به گوش می‌رسد. در موارد شدیدتر حتی این امکان وجود دارد که صدای ضربه زدن یا کوبش را از موتور بشنوید. این بدان معنی است که به دلیل کمبود روغن، موتور در حال از هم پاشیدن است.

 روغن تیره و کثیف

روغنی که تازه و تمیز است، رنگی کهربایی داشته و کمی هم شفاف است. با گذشت زمان، ذرات گرد و غبار و آلودگی با روغن ترکیب شده و رنگ روغن تیره‌تر می‌شود. اگر ماهانه یک بار روغن خودرو را چک نکنید، هرگز متوجه این تغییر رنگ نخواهید شد. به همین دلیل لازم است تا میله چک را بردارید. آن را پاک کنید و دوباره در لوله مربوطه فرو کنید. اگر میله‌ روغن به واسطه‌ این که به روغن آغشته است، دیده نمی‌شود، زمان تعویض روغن فرا رسیده است.

روغن موتور تمیز
روغن تمیز کهربایی و شفاف

بوی روغن داخل خودرو

زمانی که از داخل کابین خودرو، بوی روغن استشمام کنید، یعنی روغن دچار نشتی شده است. اگر همزمان بوی گاز با دود را نیز احساس کنید، یعنی خودرو بسیار گرم شده است. در هر دو صورت، به این معنی است که زمان تعویض روغن فرا رسیده است. 

دود اگزوز

همیشه، در حین کار کردن موتور، بخاری شفاف از لوله‌ اگزوز خودرو خارج می‌شود‌، اگر این بخار شفاف به دود تبدیل شود، یعنی زمان چکاپ است. امکان دارد ایراد از قطعات موتور باشد. اما احتمال نشت روغن را نیز باید در نظر گرفت.

کیلومتر طی شده زیاد

اگر در ماه اخیر، مسافت زیادی را با خودروی خود رانندگی کرده‌اید، بهتر است زودتر از زمان معمول، برای تعویض روغن اقدام کنید. درست است که خودروها با یکدیگر متفاوت هستند، اما اغلب آن‌ها نیازمند تعویض هر ۳ ماه یک بار یا هر ۴۰۰۰ کیلومتر یک بار هستند. البته در خودروهای مدرن این رقم به ۷۰۰۰ کیلومتر یا ۶ ماه یک بار ارتقا پیدا کرده است. 

با این‌ حال بهتر است یا سطح روغن را چک کنید یا از دفترچه راهنما کمک بگیرید.

زمان تعویض روغن است!

تعویض روغن، کاری ساده، بی‌دردسر و آسان است. با انجام منظم این‌کار می‌توانید از فرسودگی زودرس خودروی خود جلوگیری کنید. اگر میزان و کیفیت روغن مناسب باشد، از ساییدگی و خوردگی بیش از حد موتور جلوگیری می‌شود. آنچه حاصل می‌شود، تعمیرات کمتر در جاده است!

تعویض روغن موتور با هوم سرویز

برای اینکه روغن موتور را تعویض کنید، بهتر است کار را به کاردان بسپارید‌. برای این کار لازم است تا نزد مکانیک متخصصی بروید که سررشته‌ این کار در دست اوست. اگر هنوز هم نمی‌دانید چگونه باید به یک متخصص دسترسی داشته باشید، کافی است اپلیکیشن هوم سرویز را نصب کنید و از خدمات ما بهره ببرید. شما می توانید تعویض روغن موتور و باتری خودرو را به تیم هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع و با هزینه مناسب این کار را برای شما انجام دهند.

همچنین شما می توانید از دیگر خدمات تعمیرکاری هوم سرویز مانند پنچرگیری و نصب شیشه اتومبیل در محل استفاده کنید. برای این منظور کافی است اپلیکیشن هوم سرویز را نصب کنید و درخواست خود را ثبت بفرمایید تا کارشناسان هوم سرویز هماهنگی های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا