تعمیر و سرویس خودرو

درباره شغل تعویض روغن ماشین چه می‌دانید؟

با آینده کاری شغل تعویض روغن آشنا شوید

یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های هر فرد، داشتن شغل مناسب است. شغلی که هم نیازهای مالی وی را رفع کند، هم بتواند از نظر روحی بتواند نیازهای روحی فرد را تامین کند. شغل تعویض روغن یکی از هزاران مشاغلی است که شما می‌توانید انتخاب کنید و انجام دهید. اما چه میزان درباره‌ شغل تعویض روغن ماشین، فرصت‌ها و آینده‌ کاری آن اطلاع دارید؟ با ما‌ همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

هر شخصی که خودرو دارد، بی‌شک روزی نیازمند رفتن نزد مکانیک می‌شود. تفاوتی ندارد که خودرویش نیازمند تعویض روغن ماشین است یا زمان تعویض لنت‌ ماشین او فرا رسیده است. در هر صورت، صاحبان خودرو دیر یا زود باید به یک مکانیک مراجعه کنند. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که یکی از مشاغلی که در هر شرایطی مراجعان خاص خود را همیشه دارد، شغل تعویض روغن خودرو است. بهتر است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا با ویژگی های شغل تعویض روغن بیشتر آشنا شوید.

شغل تعویض روغن
شغل تعویض روغن

از شغل تعویض روغن چه می‌دانید؟

صنعت خودروسازی امروزه پیشرفت چشمگیری داشته است.‌ همین امر سبب می‌شود که هر بخش از خودرو، به اطلاعات تخصصی نیاز داشته باشد. شاید در گذشته می‌توانستید همه‌ کارها را به یک فرد بسپارید، اما امروزه این کار چندان میسر نیست.

شغل تعویض روغن یکی از ده‌ها مشاغلی است که با صنعت خودروسازی، در ارتباط است. دامنه‌ فعالیت‌های مرتبط با این شغل کم نیست. تعویض روغن موتور، ترمز، گیربکس و حتی تعویض فیلترهای خودرو در حیطه‌ فعالیت‌های این شغل است.

تعویض لنت، تنظیم باد چرخ‌ها، تعویض روغن هیدرولیک فرمان، بالانس و تنظیم چرخ‌ها نیز از دیگر‌ مواردی است که متخصص این حوزه می‌تواند انجام دهد. البته کارهای بسیار دیگری نیز وجود دارد که دست متخصصین این حوزه را برای فعالیت و کسب درآمد باز می‌گذارد.

کار در زمینه تعویض روغن ماشین را از کجا‌ باید شروع کرد؟

بسیاری از افراد این شغل را از کودکی یا از شاگردی در مغازه‌های تعویض روغنی آغاز کرده‌اند. این افراد بیش از این‌که به صورت علمی به این حرفه تسلط داشته باشند، از نظر تجربی در این شغل مهارت پیدا کرده‌اند. درست است که یکی از ارکان اصلی این شغل تجربه و دیگری دانش است، اما یک نکته را فراموش نکنید: صنعت خودروسازی روز به روز رشد می‌کند. در نتیجه تنها تجربه نمی‌تواند راهگشای شاغلین در این حرفه باشد. داشتن اطلاعات آکادمیک زمانی که خودروهای نوین به بازار ورود پیدا می‌کنند می‌تواند حرف اول را بزند.

برخی از افراد ۳ سال و در مقطع دوم متوسطه، این رشته را می‌آموزند. رشته‌ مکانیک خودرو، از طریق هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای می‌تواند اطلاعاتی ابتدایی را در اختیار فرد قرار دهد. از طرفی فرد را به سرعت وارد بازار کار خواهد کرد. تحصیل در رشته‌ مکانیک در مقطع دانشگاه و تحصیلات تکمیلی نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توان از طریق آن وارد این کار شد.

البته راه دیگری نیز وجود دارد. می‌توانید در دوره‌های آموزشی که برای این شغل برگزار می‌شود نیز شرکت کنید. این دوره‌ها توسط مراکز فنی و حرفه‌ای آزاد و دولتی برگزار می‌شود. این دوره‌ها فرد را به صورت تئوری و عملی آماده‌ ورود به این حرفه و بازار کار می‌کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

کاندیدای اصلی شغل تعویض روغن کیست؟

حتما شما هم به خوبی می‌دانید که‌ علاقه به آچار و کارهای فنی و از همه مهم‌تر، غرق شدن در‌ سیاهی روغن از ویژگی‌های اصلی یک مکانیک تعویض روغنی است. پس اگر علاقه به نشستن پشت میز دارید، یا تمیزی لباس‌هایتان برایتان اهمیت دارد، اصلا مناسب این شغل نیستید.

فعالیت جسمانی بالا و خستگی بسیار‌ زیاد، از اصلی‌ترین ویژگی‌های شاغلین این حرفه است. اگر متعهد به کارتان باشید و مسئولیت خودروهایی که نزدتان می‌آید را به طور کامل بر عهده‌‌ بگیرید، می‌توانید منتظر مشتری‌های بیشتری باشید. مشتری‌های بیشتر به دنبال افرادی با وجدان کاری بالاتر هستند. این امر می‌تواند منجر به درآمد بالاتر برای شما نیز بشود.

پیش نیاز شروع به کار در شغل تعویض روغن چیست؟

برای شروع، مانند بسیاری از کارهای دیگر نیاز به سرمایه دارید. اگر مکانی را در اختیار ندارید، هزینه‌ رهن و اجاره، اولین هزینه‌ای است که با آن روبرو می‌شوید. متراژ مغازه باید بالای ۳۰ متر باشد. فراموش نکنید که کاربری مغازه باید تعویض روغنی باشد. شما به یک چاله‌ تعویض روغن نیز نیاز دارید.

 تهیه‌ دستگاه و ابزارآلات و ملزومات این شغل نیز یکی دیگر از مواردی است که باید به آن فکر کنید. برای یک شروع خوب و عالی چیزی حدود ۵۰ الی ۱۲۰ میلیون تومان را باید در نظر بگیرید. اما اگر به صورت محدود آغاز کنید، سوای هزینه‌ اجاره و رهن، مبلغی حدود ۳۰ الی ۵۰ میلیون می‌تواند کار شما را راه بیندازد.

مغازه تعویض روغن
مغازه تعویض روغن

لوازمی که برای شروع این شغل مورد نیاز است عبارت هستند از:

  • دستگاه تعویض لاستیک
  • دستگاه بالانس چرخ خودرو
  • دستگاه کمپرس در باد
  • دستگاه مکنده روغن
  • دستگاه جک سوسماری
  • دستگاه بوکس بادی
  • ست کامل آچار بوکس
  • انواع آچار و پیچ گوشتی
  • باکس جمع آوری روغن سوخته
  • آینه و تجهیزات مغازه مانند قفسه‌ نگهداری

البته آنچه تا کنون ذکر شد، بیشتر ابزارآلات مورد نیاز بود؛ اما برخی از محصولات نیز به عنوان محصولات مصرفی در این شغل مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواردی مانند انواع روغن موتور، روغن گیربکس، آب رادیاتور، مایع مبرد، ترموستات، اسید باتری، انواع روغن ترمز، روغن هیدرولیک و مواردی از این دست جزو محصولات مصرفی هستند.

درآمد شغل تعویض روغن از چه محلی است؟

افرادی که به شغل تعویض روغن مشغول هستند از سه محل می‌توانند کسب درآمد کنند.

بی‌شک ارائه‌ خدماتی مانند تعویض روغن، تعویض فیلتر، پنچرگیری، تعویض آب رادیاتور و موارد مشابه، از اصلی‌ترین محل‌های کسب درآمد برای شاغلین این رشته محسوب می‌شود. 

اما یک تعویض روغنی، می‌تواند علاوه بر این موارد از فروش محصولات مصرفی که پیشتر ذکر کردیم نیز کسب درآمد و سود کند. اما راه سومی نیز وجود دارد. شاغلین تعویض روغن می‌توانند با فروش روغن سوخته جمع آوری شده نیز کسب درآمد کنند. 

بازار کار شغل تعویض روغن

با پیشرفت چشمگیری که صنعت خودروسازی کرده است، چیزی نمانده تا به ازای هر فرد یک خودرو وجود داشته باشد. اما نکته‌ مهم این است که خودروی شما هر چقدر هم که پیشرفته باشد، باز هم پس از مدتی باید اقدام به تعویض روغن، فیلتر یا چرخ‌های خودرو کنید.

با توجه به جایگاهی که خودروها در خانواده‌ها پیدا کرده‌اند، تمامی مشاغلی که به نحوی با خودرو در ارتباط هستند، می‌توان گفت که آینده‌ درخشانی دارند.

درست است که اگر در  سطح شهر گردش کوچکی کنید، با تعداد زیادی از مکانیکی‌هایی روبرو می‌شوید که تعویض روغن را انجام می دهند؛ اما اگر به این شغل علاقه دارید، دو نکته را باید در نظر داشته باشید:

اول اینکه با توجه به حجم عظیم خودروهایی که وجود دارد، می‌توان وجود این تعداد مکانیکی را توجیه کرد.

از طرفی بی شک، اگر مسئولیت پذیر باشید و به کار خود متعهد باشید، زمان زیادی نمی‌گذرد که می‌توانید مشتری‌های وفادار خود را پیدا کرده و پیشرفت کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

در واقع نیازی نیست نگران پیدا کردن مشتری باشید؛ اگر کارتان خوب باشد، همیشه مشتریهای زیادی خواهید داشت.

معایب شغل تعویض روغن

هر شغلی، علاوه بر مزایایش، معایبی نیز دارد. بهتر است قبل از ورود به این شغل با معایب آن نیز آشنا شوید.

کیت تعویض روغن
لوازم کاربردی در شغل تعویض روغن

یکی از معایبی که این شغل دارد، عدم تعطیلی است.‌ اغلب افراد در روزهای تعطیل برای تعویض روغن اقدام می‌کنند. در نتیجه افرادی که در این شغل مشغول به کسب درآمد هستند، میان تعطیلی و کسب درآمد باید یکی را انتخاب کنند!

نمی‌توان از روغنی بودن همیشگی دست‌ها، لباس و حتی صورت در این شغل چشم‌پوشی کرد. اگر تصورتان از شغل آینده، لباس‌های تمیز و اتو کشیده است، شغل تعویض روغن مناسب شما نیست.

یکی از مهم‌ترین معایبی که البته در سایر مشاغل هم وجود دارد، نوسانات قیمتی است. به روز نبودن قیمت‌ها می‌تواند به ضرر شما تمام شود. هر چند از نارضایتی مشتری‌ها نیز نمی‌توان به سادگی گذر کرد!

اگر در این شغل حرفه‌ای نباشید و نتوانید روغن‌های تقلبی را اصل تشخیص دهید، کم کم مشتری‌های وفادار خود را نیز از دست می‌دهید. ورود بازار سیاه و تقلبی به این عرصه، یکی از معایب آن برای شاغلین در این رشته به حساب می‌آید.

نحوه‌ کسب پروانه کار

این شغل نیز مانند هر شغل دیگری نیازمند کسب پروانه‌ کار است. برای این امر باید به اتحادیه مربوطه مراجعه کرده و تقاضای اخذ مجوز کنید. 

برای طی مراحل، باید به اتحادیه صنف فروشندگان روغن موتور نیز مراجعه کنید. سپس درخواست اخذ مجوز داشته باشید.

در اینجا لازم است تا  برخی مدارک از قبیل مدارک مربوط به تحصیل، فتوکپی شناسنامه، کارت پایان خدمت، کارت ملی، اصل یا کپی سند اجاره نامه، معاینه پزشکی، گواهی عدم اعتیاد، عدم سوء پیشینه، تائیدیه اماکن و مواردی از این دست به اتحادیه داده شود. در صورتی که صلاحیت شما برای دارا بودن این شغل احراز شد، پروانه‌ کسب صادر می‌شود.

جمع بندی مطلب

مشاغلی که به خودرو ارتباط پیدا می‌کند، روز به روز گسترده‌تر می‌شود. از آنجا که داشتن خودروی شخصی نیز‌ به سبک زندگی همه تبدیل شده است، می‌توان آینده درخشانی را برای این دسته مشاغل متصور شد.

اگر هنوز هم نیاز به مشاوره با متخصصین این امر دارید اما نمی‌دانید از کجا می‌توانید فردی مطمئن را بیابید، اینجا جای شماست.‌ کافی است اپلیکیشن هوم سرویز را نصب کنید و با متخصصان ما در ارتباط باشید. شاید روزی شما یکی از متخصصین ما شدید و تعویض روغن ماشین را شما به صورت حرفه ای انجام دادید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا