تعمیر و سرویس خودرو

بهترین زمان تعویض روغن ۲۰۶

نکات مهم برای تعویض روغن 206

یکی از محبوب‌ترین خودروها، همین پژو ۲۰۶‌هایی هستند که با هر رنگی می‌توانید بیابید. اما نگهداری از هر خودرویی، علی‌الخصوص این نواده‌ پژوها، نکات خاص خود را دارد. تعویض روغن ۲۰۶ هر چند کیلومتر انجام می‌شود؟ با ما همراه شوید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

بسیاری از دارندگان این مدل خودروها، اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارند. آن‌ها نمی‌دانند تعویض روغن موتور ۲۰۶ هر چند وقت یکبار باید انجام شود. دانستن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا خودرویتان را سالم‌ نگه دارید. پس با ما در این نوشته همراه باشید، به خودروی خود احترام بگذارید و عمر مفیدش را افزایش دهید.

فهرست مطالب

همه‌چیز درباره خودروی پژو ۲۰۶

۲۰۶، یکی از خودروهایی است که کارخانه پژو، آن را برای جایگزینی خودروی ۲۰۵ وارد میدان کرد. درست است که این کارخانه نتوانست خودروی بدون عیب و نقصی تولید کند، اما توانست توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. 

بسیاری از عاشقان خودرو، محو طراحی زیبا، ظریف و مینیمال این خودرو شدند. همین امر باعث شد تا این خودروها از نمایشگاه‌ها بیرون بزنند و در کل جهان شناخته شوند. 

پژو ۲۰۶ دارای انواع موتورهای بنزینی ۱.۱، ۱.۴، ۱.۶ و ۲.۰ لیتر است‌. البته دو مدل ۱.۴ و ۲.۰ لیتر توربو دیزلی نیز از دیگر مدل‌های آن محسوب می‌شود.

خودروی ۱.۱ لیتری، نسبت به سایر مدل‌ها کمی بی‌حال‌تر بوده،  با این حال مناسب رانندگی در شهر است. اما مدل ۲.۰ لیتر بنزینی، باعث می‌شود تا عاشقان سرعت در بزرگراه‌ها احساس سرخوشی و راحتی کنند. 

درست است که ۲۰۶ خودروی نسبتا مجهزی است. اما استفاده از پلاستیک‌های ارزان در برخی قسمت‌های خودرو یا کم‌جا بودن صندلی سرنشینان عقب را نمی‌توان نادیده گرفت. این سوپر مینی، با وجود برخی از عیوب خود، هنوز هم جزو جذاب‌ترین خودروها محسوب می‌شود.

اطلاعات شما درباره تعویض روغن ۲۰۶ چقدر است؟

بسیاری از دارندگان این خودرو، تنها عاشق طراحی آن هستند و به همین دلیل آن را خریداری کرده‌اند. خیلی از آن‌ها حتی نمی‌دانند کدام روغن موتور مناسب ۲۰۶ است؟ یا فواصل بین تعویض روغن ۲۰۶ چقدر باید باشد؟ اگر شما هم جزو کسانی هستید که دوست دارید اطلاعات خود را افزایش دهید با ما همراه باشید تا به شما توضیح بدهیم که فواصل تعویض روغن چقدر باید باشد؟ بهترین روغن موتور مناسب این خودرو کدام است؟ و هر چند وقت یکبار باید خودروی خود را سرویس کنید؟

پیشرفت روز به روز صنعت خودروسازی باعث شده تا خودروهای مدرنی مانند ۲۰۶ نسبت به خودروهای ۲۵ سال قبل، نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری داشته باشند. با این‌حال نمی‌توان آن‌ها را به حال خود رها کرد. ۲۰۶ مانند خودروهای قدیمی نیاز به تعویض ۳ ماه یکبار روغن یا سرویس ۶ ماه یکبار ندارد؛ اما اگر می‌خواهید خودرویتان بیشتر عمر کند، باید به صورت منظم اقدام به تعویض روغن ۲۰۶ خود کنید.

تعویض روغن ۲۰۶
تعویض روغن ۲۰۶

همانطور که گفتیم تعویض روغن ۲۰۶، اگر به طور مرتب انجام شود، عمر خودرو افزایش می‌یابد. برای نگهداری هر چه بهتر پژو ۲۰۶، باید مرتب روغن استفاده شده را تخلیه کنید و آن را با روغن تمیز جایگزین کنید. هم خودتان می‌توانید این کار را انجام دهید هم می‌توانید به متخصصین و مکانیک‌ها مراجعه کنید. بسیاری از متخصصان خودرو کارهایی مانند موتورشویی خودرو در محل را نیز انجام می دهند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

بهترین فواصل تعویض روغن ۲۰۶ 

دانستن این مطلب که هر چند وقت یکبار باید روغن خودروی خود را تعویض کنید، امری لازم و ضروری است. نه تنها خودروی ۲۰۶، بلکه روغن هر خودروی دیگری اگر به موقع تعویض نشود، می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود. بسته به خودرویی که دارید این زمان متغیر خواهد بود.

خودروی‌ پژو ۲۰۶، حدود هر ۲۰ هزار کیلومتر یا هر ۱۲ ماه یکبار نیاز دارد تا تعویض روغن در آن انجام شود.  البته به یک نکته توجه داشته باشید. موتورهای دیزلی بسیار حساس‌تر از موتورهای بنزینی هستند. پس اگر ۲۰۶ شما دارای موتور دیزلی است، بهتر است به جای هر ۲۰ هزار کیلومتر، هر ۱۵ هزار کیلومتر این کار را انجام دهید.

البته اگر میزان رانندگی شما، کم و با فواصل کوتاه است، نباید برای ۱۵۰۰۰ کیلومتر صبر کنید. اگر در طی یک سال به این حد از کیلومتر نرسیدید، باز هم لازم است روغن موتورتان را هر سال یک بار تعویض نمایید. تحت شرایط زیر، حتی اگر خودروی شما بنزینی بود، باز هم لازم است تا از ۲۰ هزار کیلومتر، تعویض روغن خود را به ۱۵ هزار کیلومتر کاهش دهید:

اگر دمای محیطی که در آن زندگی و رانندگی‌ می‌کنید بسیار سرد یا بسیار گرم‌ باشد،

اگر فواصل طولانی مدت رانندگی می‌کنید،

اگر عادت دارید تا با سرعت رانندگی کنید نیز لازم است تا حتما در فواصل کوتاه‌تری روغن موتور را تعویض کنید. در این فواصل روغن ویسکوزیته خود را از دست می‌دهد، در نتیجه آسیب بیشتری به خودرو می‌زند.

مناسب‌ترین روغن موتور برای ۲۰۶ شما چیست؟

روغن موتور نقشی حیاتی در عملکرد بهتر هر خودرویی دارد. ۲۰۶ نیز از این قاعده مستثنا نیست. روغن موتور باعث می‌شود موتور روان‌تر حرکت کند. در نتیجه از اصطکاک موتور جلوگیری می‌کند. همین امر باعث می‌شود تا مانع از تولید ذرات ریز فلزی و ترکیب آن با روغن می‌شود.

اگر تصمیم دارید تا خودتان روغن موتور را تعویض کنید، باید در انتخاب روغن دقت کنید. کیفیت روغن‌ موتور، از یک روغن به روغن دیگر بسیار متفاوت است. این کیفیت بسته به خودروهای مختلف، متفاوت خواهد بود.

اولین نکته‌ای که برای تعویض روغن ۲۰۶ باید مد نظر داشته باشید، ویسکوزیته روغن است. اگر خودروی شما اسپرت است، حتما ویسکوزیته را باید متناسب با نوع موتور تنظیم کنید. در این نوع موتورها، چون سرعت موتور بالاتر است، روغن کاری باید به بهترین نحو انجام شود. 

روغن مناسب ۲۰۶
روغن مناسب ۲۰۶

برای این‌که بتوانید بهترین ویسکوزیته را انتخاب کنید، باید مشخصات فنی را بررسی کنید. بر روی مشخصات فنی نوشته‌ای این چنینی‌ را مشاهده می‌کنید: “5w30” یا “10w40” و این نوشته‌ای است که مشاهده می‌کنید.

عدد اول نشان می‌دهد که میزان توانایی روغن در هوای سرد چقدر است. هر چه عدد کوچک‌تر باشد، کارآیی روغن در سرمای بیشتر، بالاتر است. 

عدد دوم نشان‌دهنده‌ مقاومت روغن در دمای بالا است. هر چه عدد بیشتر باشد، روغن مقاومت بیشتری دارد.

نوع روغن مناسب برای تعویض روغن ۲۰۶ چیست؟

پس از این‌که ویسکوزیته را انتخاب کردید، وقت آن است که نوع روغن را انتخاب کنید. معدنی، مصنوعی و نیمه مصنوعی از انواع آن است.

اگر اهل رانندگی در فواصل کوتاه هستید و خیلی خودروی خود را از پارکینگ بیرون نمی‌آورید، روغن‌های معدنی مناسب ۲۰۶ شما هستند. اما اگر در شهر ولی با سرعت بالا رانندگی‌ می‌کنید یا موتور ۲۰۶ شما اسپرت است، روغن‌های نیمه مصنوعی مناسب‌ترین گزینه هستند. روغن‌های مصنوعی بیشتر مناسب رانندگانی است که رانندگی معمولی دارند و بیشتر از بزرگراه‌ها تردد می‌کنند..

نشانه‌های تعویض روغن ۲۰۶ 

اگر با نشانه‌ها آشنا باشید، در وقت مناسب، می‌توانید اقدام به تعویض روغن ۲۰۶ کرده و از آسیب‌های دیگر‌ جلوگیری کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟
نشانه‌های تعویض روغن
نشانه‌های تعویض روغن

یکی از اصلی‌ترین علائم، خروج دود سیاه از لوله اگزوز خودرو است. البته اگر متوجه شدید خودروی شما بیش از حد سوخت مصرف می‌کند نیز باید به هوش باشید؛ زیرا زمان تعویض روغن و فیلتر خودرو رسیده است.

چند نکته مهم

بهترین میزان برای تعویض روغن ۲۰۶، ۵ لیتر است.

اگر تعویض روغن را به تعویق بیاندازید، خطرات زیادی می‌تواند ۲۰۶ شما را تهدید کند.

هر چه زمان بیشتری از تعویض روغن قبلی فاصله بگیرید، روغن کیفیت خود را از دست می‌دهد. در اثر مرور زمان گرد و خاک در روغن جمع شده و در نتیجه باعث می‌شود که موتور به خوبی عمل نکند. آنچه حاصل می‌شود کاهش عمر خودرو و موتور شما است.

بهتر است هر سال یک بار یا هر ۱۵۰۰۰ الی ۲۰۰۰۰ کیلومتر یکبار تعویض روغن ۲۰۶ انجام شود.

کلام آخر

خودروی پژو ۲۰۶، یکی از خودروهای جهانی است که با استقبال بی‌نظیری در ایران و سراسر جهان روبرو شده است. پر بیراه نیست اگر‌ بگوییم طراحی زیبا و امکاناتی که در اختیار رانندگان قرار دارد، باعث این محبوبیت شده است. اما ۲۰۶ نیز مانند بسیاری از خودروهای دیگر، نیازمند مراقبت و نگهداری بسیار خوب و به موقع است تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. 

اگر تازه صاحب خودرو شده‌اید و نمی‌دانید باید خودروی خود را برای سرویس‌های دوره‌ای یا تعویض روغن به کجا ببرید کافی است با متخصصین هوم سرویز تماس بگیرید و این کار را به متخصصان هوم سرویز بسپارید.

قیمت تعویض روغن و فیلتر خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا