فرهنگی و آموزشی

نکاتی برای کاهش ابتلا به کرونا در مدارس ویژه دانش آموزان و معلمان

نکات مهم برای کاهش ابتلا به کرونا در مدرسه را در هوم سرویز بخوانید

شیوع ویروس کرونا در دنیا باعث تعطیلی مدارس و دانشگاه ها شد و خیلی از کشورها از جمله ایران به آموزش مجازی روی آوردند و کلاسهای آموزشی را به صورت آنلاین برگزار کردند؛ اما با شروع واکسیناسیون و کاهش خطر ابتلا به کرونا، این امکان وجود دارد که مدارس مجددا به صورت حضوری برگزار شوند و دانش آموزش به مدرسه بروند.

اما باید بدانید که در کنار واکسیناسیون و موارد دیگری که وجود دارد، رعایت یک سری نکات، باعث می شود که ابتلا به کرونا در مدارس کمتر شود و دانش آموزان و معلمان بتوانند از خطرات ابتلا به کرونا جلوگیری کنند.

در ادامه این مقاله می خواهیم درباره روش های کاهش ابتلا به کرونا در مدارس صحبت کنیم که دانش آموزان و معلمان با رعایت این نکات و روش ها، بتوانند خودشان را در برابر ویروس کرونا ایمن کنند و از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنند.

فهرست مطالب

اگر معلم هستید یا فرزند محصل دارید و فرزندتان می خواهد به صورت حضوری به مدرسه برود، توصیه می کنیم که حتما این مقاله را با دقت بخوانید و نکات آن را به کار بگیرید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن ریسک ابتلا به کرونا در مدارس را کاهش دهید.

کاهش خطر ابتلا به کرونا در مدارس
نکات مهم برای کاهش خطر ابتلا به کرونا در مدارس

نکاتی برای کاهش ابتلا به کرونا در مدارس ویژه دانش آموزان و معلمان

برای کاهش خطر ابتلا به کرونا در مدارس، این نکات را به خاطر داشته باشید:

1- نرفتن به مدرسه در صورت مشکوک بودن:

یکی از نکات مهمی که باید در مدرسه رفتن رعایت کنید، این است که هرگاه علائم مشکوکی دیدید و حس کردید ممکن است نشانه های سرماخوردگی یا ویروس کرونا باشد، حتما با مدرسه هماهنگ کرده و از رفتن به مدرسه خودداری کنید و تست ها و اقدامات موردنظر را برای اطمینان از این موضوع انجام دهید.

اشتباهی که خیلی از افراد مرتکب می شوند، این است که با داشتن علائم مشکوک باز هم خود را قرنطینه نمی کنند و این موضوع ممکن است باعث شود که جان دیگران به خطر بیفتد و دیگران دچار آسیب شوند؛ پس توصیه می کنیم که این موضوع را جدی بگیرید و در صورت مشکوک بودن، به هیچ وجه به مدرسه نروید.

برای اطمینان از ابتلا یا عدم ابتلا به ویروس کرونا، بهترین کار انجام تست یا آزمایش کرونا است. شما می توانید تست کرونا از دانش آموزان را با تیم پزشکی هوم سرویز در داخل مدرسه انجام دهید.

2- برنامه شستشو و نظافت در مدرسه:

دانش آموزان مخصوصا دانش آموزان ابتدایی، ممکن است با اهمیت شستشوی دست ها و نظافت آشنا نباشند و این موضوع باعث شود که به صورت مرتب دست های خود را نشویند. به همین خاطر بهتر است که مدارس برنامه ای را ترتیب بدهند که دانش آموزان در طول مدت زمان حضور در مدرسه، چندین بار بتوانند دست های خود را بشویند و نکات بهداشتی را رعایت کنند و با این کار، از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کنند.

نظافت مدرسه
ضدعفونی کردن و نظافت مدرسه

3- ضدعفونی کردن مدارس:

در راهروها و کلاس های مدارس رفت و آمد زیادی انجام می شود و به همین خاطر ممکن است آلودگی زیادی در این مکان ها وجود داشته باشد. برای جلوگیری از ابتلای دانش آموزان و معلمان به ویروس کرونا، توصیه می کنیم که روزانه حداقل یک بار محیط مدرسه به صورت کامل ضدعفونی شود تا خیال معلمان و دانش آموزان از بابت نظافت آنجا راحت باشد.

در ضدعفونی باید تمام دیوارها، راهروها و میز و صندلی ها در نظر گرفته شود و تمام این بخش ها به صورت کامل ضدعفونی شوند تا در صورت دست زدن دانش آموزان به این قسمت ها، مشکلی برایشان ایجاد نشود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

4- فراهم کردن وسایل بهداشتی و امکانات لازم:

برای اینکه دانش آموزان بهتر بتوانند نظافت را رعایت کنند و شستشوی مرتب دست ها را جدی بگیرند، بهتر است که مدارس امکانات بهداشتی را برای آنها فراهم کنند تا در این زمینه همه چیز مهیا باشد و دانش آموزان به این کار پایبند شوند.

مثلا دستگاه های ضدعفونی کننده می توانند کمک زیادی کنند. بهتر است چند عدد از این دستگاه در مدرسه باشد تا دانش آموزان نیازی به ماندن در صف نداشته باشند. همچنین امکانات دیگر و سطل زباله برای انداختن زباله هایی مانند دستمال کاغذی کمک می کنند که دانش آموزان بهداشت را رعایت کرده و از ابتلا به کرونا در مدارس جلوگیری کنند.

رعایت فاصله گذاری در مدارس
رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مدارس

5- رعایت فاصله گذاری اجتماعی:

با وجود تمام نکات و تدابیری که برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در مدارس اندیشیده شده است، همچنان یکی از بهترین کارها فاصله گذاری اجتماعی است و باید این موضوع را در مدارس ترویج داد تا دانش آموزان آن را رعایت کنند.

برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی توصیه می کنیم که در مدرسه تعداد دانش آموزان کمتر شود و بین صندلی های دانش آموزان فاصله کافی قرار داشته باشد. اگر تعداد دانش آموزان زیاد است، آنها را در دو شیفت در مدرسه پذیرا باشید.

همچنین در صف های صبحگاهی و تجمعات، حتما فاصله گذاری را رعایت کنید و از تجمع دانش آموزان در یک مکان جلوگیری کنید تا احتمال ابتلا به کرونا در مدارس کاهش پیدا کند.

6- جلوگیری از ازدحام دانش آموزان:

بهتر است دانش آموزان را توجیه کنید و ساعات تعطیلی مدرسه را طوری بچینید که نیازی نباشد تعداد زیادی دانش آموزان در جایی جمع شوند یا دانش آموزان به صورت یکجا وارد خیابان شوند. در واقع از ازدحام دانش آموزان جلوگیری کنید. برای جلوگیری از این موضوع، توصیه می کنیم که سعی کنید دانش آموزان را به صورت کلاس به کلاس از مدرسه خارج کنید و از آنها بخواهید که فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

7- لغو کردن کارهای پرخطر:

برخی از دروس و کارها مانند برگزاری رویدادهای مختلف یا ورزش، باعث می شوند که دانش آموزان در یک جا جمع شوند و بخواهند کارهای مختلفی مانند بازی و ورزش را انجام دهند. مثلا جشنهایی که در نمازخانه یا سالن اجتماعات برگزار می شود، از جمله برنامه های پرخطر هستند. در این دوران برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در مدارس، توصیه می کنیم که برنامه های این چنینی را لغو کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود و مشکلی برای دانش آموزان و معلمان پیش نیاید.

در نظر گرفتن دانش آموزان مبتلا به کرونا
در نظر گرفتن معلمان و دانش آموزان مبتلا به کرونا

8- در نظر گرفتن معلمان و دانش آموزان بیمار:

احتمال اینکه در طول دوران مدرسه، دانش آموزان یا معلمان به ویروس کرونا مبتلا شوند، وجود دارد. به همین خاطر بهتر است در مدرسه حالتی برای رسیدگی به این شرایط در نظر گرفته شود که اگر معلمی به کرونا مبتلا شد و چند روزی نتوانست به مدرسه مراجعه کند، بتوان فردی جایگزین برای او در نظر گرفت یا اگر دانش آموزی مبتلا به کرونا شد و نتوانست به مدرسه بیاید، برای او برنامه جبرانی در نظر گرفته شود تا از درس ها عقب نیفتد.

این موضوع باعث می شود که افراد در صورت وجود علائم مشکوک، به راحتی بتوانند وضعیت خودشان را اطلاع داده و برای درمان اقدام کنند. اما اگر برنامه ای برای رسیدگی به افراد مبتلا به کرونا وجود نداشته باشد، ممکن است افراد مبتلا به ویروس کرونا، از ترس اینکه از دروس عقب بیفتند، همچنان به مدرسه مراجعه کنند و افراد دیگر را نیز مبتلا کنند؛ پس به این موضوع توجه داشته باشید. چقدر خوب می شود که در این دوران بیشتر همدلی کنیم و در مدارس، هوای معلمان و دانش آموزان مبتلا به کرونا را بیشتر داشته باشیم تا با آرامش بیشتر از این دوران سخت عبور کنیم.

یکی از کارهای ضروری برای حفظ سلامتی در دوران کرونا، دریافت واکسن کرونا است. برای اطمینان از اثربخشی واکسن کرونا می توانید تست اثربخشی واکسن کرونا را با تیم پزشکان هوم سرویز انجام دهید تا خیالتان از این موضوع کاملا راحت باشد و سریعتر واکسن مناسب را دریافت کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

9- ترکیب آموزش حضوری و مجازی:

اگر حس می کنید نیاز است، می توانید چند روز در هفته، دانش آموزان را به صورت حضوری و در مدرسه پذیرا باشید و چند روز هم آموزش ها را به صورت مجازی ادامه دهید.

فقط توجه کنید که برای انجام چنین اقدامی باید برنامه ریزی مناسبی داشته باشید و با ترکیب این نوع آموزش ها، سعی کنید برنامه های آموزشی را طوری بچینید که دانش آموزان بهترین نتیجه را بگیرند. مثلا می توانید برای کلاس های تئوری، آموزش مجازی در نظر بگیرید و سپس برای کلاس های عملی و تعاملی، دانش آموزان را در مدرسه آموزش دهید تا با این راهکار، آمار ابتلا به کرونا در مدارس را کاهش دهید.

10- تمیز بودن سرویس بهداشتی:

در زمانی که دانش آموزان در مدرسه هستند، احتمال استفاده از سرویس بهداشتی زیاد است، به همین خاطر باید این موضوع را در نظر بگیرید که حداقل یک بار در روز سرویس بهداشتی مدرسه به صورت کامل شسته و نظافت شود و عملیات ضدعفونی در آن انجام شود.

همچنین سعی کنید که در داخل سرویس بهداشتی به اندازه کافی مواد ضدعفونی کننده قرار دهید و همچنین تعداد سرویس بهداشتی به اندازه کافی باشد تا از تجمع دانش آموزان خودداری شود.

تهویه مناسب در محیط کلاس
ضرورت ایجاد تهویه مناسب در محیط کلاس

11- ایجاد تهویه مناسب در محیط:

یکی از نکات مهمی که در کاهش ابتلا به کرونا در مدارس بسیار موثر است، ایجاد تهویه مناسب در محیط است. بهتر است در محیط مدرسه و کلاس ها، تهویه مناسب وجود داشته باشد تا هم هوا عوض شود و هم امکان پخش شدن ویروس در هوا کاهش پیدا کند.

برای این کار در صورت امکان می توان از دستگاه تصفیه کننده هوا استفاده کرد. همچنین می توان با باز گذاشتن پنجره ها، کاری کرد که هوا بهتر در داخل کلاس گردش پیدا کند و امنیت بیشتری در این مکان وجود داشته باشد.

12- نصب پوسترهای آموزشی در محیط مدرسه:

برای اینکه دانش آموزان بتوانند مدام در معرض آموزش های رعایت پروتکل های بهداشتی باشند، بهتر است در راهروها، کلاس ها و محیط مدرسه، پوسترهای آموزشی نصب شود تا بتوانند آنها را ببینند و با دیدن آنها، نکات بهداشتی را رعایت کند. توصیه می کنیم اگر در مدرسه چنین امکاناتی وجود ندارد، حتما درخواست کنید تا این پوسترهای آموزشی نصب شود؛ زیرا تاثیر زیادی در آموزش دادن به بچه ها دارد.

چکیده مطلب

در این مقاله درباره روش های کاهش ابتلا به کرونا در مدارس صحبت کردیم و گفتیم که چه روش هایی می توانند کمک کنند که امکان ابتلای دانش آموزان و معلمان به کرونا کاهش پیدا کند و دانش آموزان بتوانند در امنیت بیشتری درس بخوانند.

همچنین تک تک راهکاری موجود برای این موضوع را بررسی کردیم و گفتیم که چطور می توانید آنها را در مدارس پیاده سازی کنید تا سلامت دانش آموزان و معلمان به خطر نیفتد و در این دوران دانش آموزان بتوانند با خیال راحت به تحصیل بپردازند.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با روش های کاهش ابتلا به کرونا در مدارس آشنا شوید و آنها را عملی کنید تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود و هرچه زودتر ویروس کرونا از بین برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا