زیبایی

15 ترفند مهم و کاربردی برای جلوگیری از ریزش مو

راهکارهای عالی برای جلوگیری از ریزش موها

تصور کنید هر روز از خواب بیدار می‌شوید و موهایتان را شانه می‌کنید. تا اینجا همه چیز طبیعی است. اما وقتی یک مشت تار مو را می‌بینید که لابه‌لای دندانه‌ های شانه گیر افتاده‌اند، دچار چه حسی می‌شوید؟ ترس و اضطراب از اینکه به زودی کچل خواهید شد! جلوگیری از ریزش مو، دغدغه خانم‌ها و آقایان زیادی است. احتمالا از خود می‌پرسید برای ریزش مو چه باید کرد؟ در این نوشته با ما همراه باشید و نگاهی به ترفندهای ساده اما مهم برای جلوگیری از ریزش مو بیندازید.

ماسک مو با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

فهرست مطالب

برای اینکه موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید، این نکات را رعایت کنید تا از موهایتان به خوبی مراقبت کنید و آنها را سالم و شاداب نگه دارید.

ابتدا علت ریزش مو را شناسایی کنید

به اندازه موهای سرتان، دلیل برای ریزش موها وجود دارد. از علل طبیعی مثل اختلالات تیروئیدی، تغذیه نامناسب و عفونت کف سر گرفته تا کاهش ناگهانی وزن، زیاده‌ روی در استفاده از وسایلی مانند اتو مو و غیره. البته تشخیص دقیق علت ریزش مو کار راحتی نیست. ممکن است همزمان چند عامل دست به دست هم داده و این وضعیت را ایجاد کرده باشند. به ویژه اینکه علت ریزش مو در زنان معمولاً با مردان متفاوت است. همچنین تیروئید و ریزش مو رابطه مستقیمی با هم دارند.

رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

در بهشت هم که زندگی کنید؛ رمز سلامتی، رژیم غذایی درست است! بنابراین بهتر است قبل از هر کاری، یک برنامه غذایی سالم برای خود بریزید. بیایید با هم اصول تغذیه سالم برای جلوگیری از ریزش مو را بررسی کنیم:

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

اگر با ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنید، غذاهایی بخورید که آمینو اسید دارند. چون آمینو اسید به ساخت پروتئین کمک می‌کند. از این رو، غذاهای حاوی پروتئین مانند غذاهایی دریایی، گوشت ‌های بدون چربی، تخ مرغ و حبوبات را در رژیم خود جای دهید. این مواد اسیدهای چربی مانند امگا 3 دارند که در حفظ سلامت مو و پوست سر، نقش مهمی دارند.

در میان ویتامین ها هم از ویتامین A غافل نشوید. طبق تحقیقات، رتینوئید که از این ویتامین مشتق می‌شود، مرحله رشد فعال مو را طولانی‌تر می‌کند. غذاهای زیادی منبع ویتامین A هستند. دانه‌های روغنی، هویج و سیب زمینی از آن دسته هستند. البته نگران نباشید؛ مکمل‌ های کمکی هم در راه هستند!

رژیم غذایی سالم برای پیشگیری از ریزش مو
رژیم غذایی سالم برای پیشگیری از ریزش مو

از قرص‌های مکمل کمک بگیرید

خوشبختانه قرص‌های مکمل برای آنهایی که ویتامین‌ ها و مواد لازم را از رژیم غذایی دریافت نمی‌کنند، یک گزینه ایده ‌آل هستند. حالا دیگر همه می‌دانند که آهن، سلنیوم، زینک و ویتامین‌های A ،B ،C و D  هم به جلوگیری از ریزش مو در زنان کمک می‌کنند و هم مردان. اگر به شدت از کمبود این مواد رنج می‌برید، مولتی‌ ویتامین‌های روزانه راه‌ حل خوبی هستند. حتی می‌توانید از قرص ویتامین D، بیوتین و جینسنگ هم برای رشد موها استفاده کنید. ضمن اینکه مکمل های کلاژن ساز نیز به عنوان منبع آمینواسید و آنتی اکسیدان به رشد و سلامت موها کمک می‌کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ویتامینه و ماسک مو بانوان هم ارائه میده؟
قرص‌های مکمل ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو
قرص‌های مکمل ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو

از محصولات مراقبتی موثر در رشد موها استفاده کنید

نازک شدن موها و خیز برداشتن آنها به سوی ریزش دغدغه خیلی ‌ها است. پای دغدغه زیبایی هم که وسط می‌آید، شرکت‌های تولید کننده لوازم بهداشتی وارد عمل می‌شوند. بنابراین در حال حاضر محصولاتی را می‌توان در بازار دید که برای احیای رشد موها طراحی شده‌اند. شامپوهایی که حاوی روغن‌ها و مواد معدنی هستند را باید در این دسته قرار داد. این شامپوها چند کار مهم انجام می‌دهند: به نبرد باکتری های مضر برای ریزش مو می روند، گردش خون را در پوست سر بهبود می بخشند و به رشد مو کمک می‌کنند.

ماساژ پوست سر، یک راه عالی برای جلوگیری از ریزش مو است

اگر یک رژیم سفت و سخت را برای مراقبت از مو به کار بسته ‌اید، ماساژ را هم در آن بگنجانید. ماساژ همیشه تأثیرات مثبتی به همراه دارد؛ چه برای پوست سر باشد و چه دیگر اعضای بدن. پس هنگام دوش گرفتن و بعد از شامپو یا نرم‌ کننده دست به کار شوید. نوک انگشتان خود را به صورت دورانی روی پوست تمام سر بچرخانید. بهتر است 5 دقیقه این حرکت را انجام دهید. نتیجه این کار بهبود گردش خون در سر است و نتیجه این کار، کاهش استرس و افزایش رشد مجدد موها خواهد بود. اگر می‌خواهید ماساژتان حرفه‌ای‌تر شود، روغن‌های طبیعی را امتحان کنید. رزماری، اسطوخدوس، آویشن و روغن نارگیل از آن جمله هستند.

مثل همیشه ماسک‌های خانگی به کمک می‌آیند

برای درمان خانگی ریزش مو می‌توانید ویتامینه و ماسک مو با مواد طبیعی را امتحان کنید. روشی که خیلی‌ها به آن باور دارند؛ شما چطور؟ اگر پاسختان مثبت است، از عصاره‌ های طبیعی استفاده کنید. مثلاً عصاره پیاز، عصاره سیر خام یا زنجبیل علی ‌رغم بوی بد، نتیجه خوبی روی سرتان به جای می‌گذارند. یک نمونه دیگر، چای سبز حاوی آنتی ‌اکسیدان است. کافی است دو عدد چای سبز کیسه‌ای را در یک فنجان آب قرار داده، چای را روی کف سر ریخته و پس از یک ساعت بشویید. حواستان باشد چای، داغ نباشد!

دست رد به سینه الکل، سیگار و کافئین بزنید

بعضی عادت‌ها واقعا بیماری‌ زا هستند و ترک آنها موجب سلامتی است! مثلاً کشیدن سیگار و مصرف بیش از حد نوشیدنی‌ های الکلی یا کافئین ‌دار، ریزش موی شما را تشدید می‌کنند. یادتان باشد که با سیگار کشیدن، جریان خون در بدنتان با اختلال مواجه می شود. آن وقت گردش خون در پوست سر هم مختل می‌شود. حتماً می‌دانید که جریان یافتن خون به پوست سر یک فاکتور مهم در رشد و حفظ مو است.

در مورد نوشیدنی‌های الکلی و کافئین ‌دار هم همینطور است. آنها سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند که نقش مهمی در چرخه رشد مو دارد. علاوه بر اینها، الکل و کافئین باعث اختلال در خواب می‌شوند و خواب سالم هم سلامتی می‌آورد!

با استرس مقابله کنید

استرس و تنش یکی از مهم‌ترین علل ریزش مو هستند. اگر ریزش موی شدید دارید و همزمان تحت فشار زیادی هستید، بهتر است ذهن‌تان را آرام کنید. مثلاً با یوگا، مدیتیشن، گذران وقت در بیرون از خانه یا انجام برخی سرگرمی‌ها می‌توانید آرامش را به خود برگردانید. اول یک بررسی انجام دهید و ببینید کدام روش‌ها روی شما جواب می‌دهند. سپس آنها را برای کاهش استرس و در نتیجه جلوگیری از ریزش مو به کار ببندید.

به ‌طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم نه تنها باعث کاهش استرس می‌شود، بلکه سلامتی کلی شما را هم تضمین می‌کند. یک بدن سالم هم عامل مهمی برای جلوگیری از ریزش مو است. ورزش همچنین از طریق به جریان انداختن خون در پوست سر، مانع ریزش مو می‌شود. اما فراموش نکنید که ورزش شدید و تغذیه ضعیف، برعکس عمل کرده و ریزش زودرس موها را باعث می‌شوند.

با موهای خود مهربان‌تر باشید

استفاده از وسایلی مانند سشوار یا اتو مو حالا دیگر عادی شده است. عجله داریم و می‌خواهیم موهایمان سریع‌تر خشک شوند! دوست داریم موها همیشه صافِ صاف باشند! اما می‌دانید گرما با موها چه می‌کند؟

گرما باعث شکسته شدن پیوندهای داخل تارهای مو، شکنندگی و در نتیجه ریزش آنها می‌شود. پس اگر استفاده از سشوار برایتان اجتناب ‌ناپذیر است، باد خنک آن را امتحان کنید. در هنگام اتو کردن مو هم کمی محتاط باشید. به درجه حرارت زیاد سشوار یا اتو، حتی فکر هم نکنید! علاوه بر این، اتو را برای مدت طولانی روی یک قسمت خاص از موهایتان نگه ندارید و هر 10 ثانیه آن را حرکت دهید. تا آنجا که ممکن است موقع استفاده از این دست وسایل، از اسپری‌های محافظتی بهره بگیرید.

پرهیز از گرما برای جلوگیری از ریزش موها
پرهیز از گرما برای جلوگیری از ریزش موها

موی خیس، شانه نمی‌خواهد!

بدون شک، موی خیس در ضعیف ‌ترین حالت خود است. پس برای جلوگیری از ریزش مو آن را شانه نکنید. اما اگر این کار شدنی نیست، به جای برس از شانه‌هایی با دندانه‌ های پهن‌تر استفاده کنید. فراموش نکنید که موها را با لطافت هرچه تمام شانه کنید و آنها را نکشید. همچنین برای باز کردن گره‌های بد قلق به انگشتان خود متوسل شوید و نه شانه و برس.

دور بعضی از مدل های مو را خط بکشید

دم ‌اسبی مدل محبوب خانم‌ها است. اما این محبوبیت ممکن است کار دستتان دهد. این مدل و مدل‌های مشابهی مثل بافت، تارهای مو که در خط رویش مو قرار دارند را می‌کشند و همین موضوع باعث ریزش این بخش از موها می‌شود. در حقیقت فشار بیش از اندازه به مو و بستن تنگ موها، روی موهای ظریف خط مو تأثیرگذار هستند. در نتیجه موها به تدریج به سمت نازک شدن و ریزش می‌روند. یک راه برای جلوگیری از ریزش مو در مدل دم ‌اسبی، استفاده از کش موهای بدون فلز است. در این ‌صورت، می‌توانید مطمئن باشید که موها در کش گیر نکرده و هنگام باز کردن، کشیده نمی‌شوند.

افزایش ریزش مو با دم اسبی بستن موها
افزایش ریزش مو با دم اسبی بستن موها

شاید داروهای موضعی نجات‌بخش باشند

از ماینوکسیدیل چه می‌دانید؟ یک داروی بدون نسخه که به صورت مایع یا موس روی موها استعمال می‌شود. ماینوکسیدیل با تحریک فولیکول‌های مو و بهبود رشد آنها، در کمتر از شش ماه نتیجه می‌دهد. اگر شش ماه کمی طولانی به نظر می‌رسد، می‌توانید همزمان از اسپری‌های ضخیم ‌کننده مو استفاده کنید. این اسپری‌ها که موها را پوشانده و ظاهر حجیم‌تری به آنها می‌دهد.

بعد از تعریق زیاد، آبی به سرتان بزنید

اینکه مرتب ورزش کنید و خیس عرق شوید یا بی‌ دلیل، فرقی ندارد. نباید اجازه دهید عرق روی پوست سر شما تجمع کند. تجمع عرق یعنی کم آبی، انسداد منافذ، رشد باکتری‌ها و حتی قارچ! ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد شوره نیز عرق کردن است. شاید به همین دلیل است که یکی از پیشنهادها برای جلوگیری از ریزش مو مردان، شامپوهای حاوی آلوورا است. چون پوست سر مردان بیشتر عرق می‌کند و شامپو آلوورا هم سر را خنک نگاه می‌دارد.

کمی موهایتان را به حال خود رها کنید

این روزها تا دلتان بخواهد می‌توان روش‌های مختلف را روی موها پیاده کرد. از کراتینه مو و صاف کردن آن گرفته تا فر، رنگ، دکلره و غیره. خوب در همه اینها از مواد شیمیایی فوق‌العاده مضر برای موها استفاده می‌شود. در واقع موها به تدریج ضعیف شده و در این حالت، جلوگیری از ریزش مو کمی سخت می‌شود. یک راه این است که به رنگ موی طبیعی خود وفادار بمانید. راهی که البته کمی غیر‌ممکن به نظر می‌رسد.

راه دیگر این است که موهای خود را یک یا دو درجه تیره یا روشن‌تر از رنگ طبیعی موهای خود رنگ کنید. در این‌صورت آسیب ناشی از مواد شیمیایی هم به حداقل می رسد. ضمن اینکه به محض رنگ کردن، برنامه مراقبت از موهای رنگ شده را پیاده کنید. تا آنجا هم که امکان دارد بین انجام این روش‌ها حداقل یک سال فاصله بیندازید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ویتامینه و ماسک مو بانوان هم ارائه میده؟
راه‌های جلوگیری از ریزش مو در زنان
راه‌های جلوگیری از ریزش مو در زنان

سخن پایانی

در این مقاله از بایدها و نبایدهایی گفتیم که به شما کمک می کنند تا موهایی سالم و شاداب داشته باشید. حالا دیگر تقریباً می‌دانید که چرا تارهای مو روی سرتان بند نمی‌شوند! برای جلوگیری از ریزش موهای خود برای موها وقت بگذارید و از آنها به خوبی مراقبت کنید تا از وجود موهایی سالم و شاداب لذت ببرید و زیباتر شوید.

اگر علاوه بر سلامت موها، به زیبایی پوست یا شیک بودن استایل خود علاقه‌مند هستید، می‌توانید به سراغ مقالات دیگر بروید. ما در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مطالب متعددی را در اختیارتان گذاشته‌ایم که با خواندن این مطالب، زیبایی و سلامتی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا