فرهنگی و آموزشی

آیا آموزش مجازی، اعتماد به نفس دانش آموزان را دچار مشکل خواهد کرد؟

افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان در دوران آموزش مجازی

اعتماد به نفس، موضوع مهمی است که در زندگی و موفقیت انسان نقش اساسی دارد. به همین خاطر خیلی از والدین تلاش می کنند که اعتماد به نفس فرزندانشان افزایش پیدا کند. موضوعی که بعد از مجازی شدن مدارس مطرح شده است، این است که آیا آموزش مجازی اعتماد به نفس دانش آموزان را دچار مشکل خواهد کرد یا خیر؟ باید بگوییم که این موضوع کاملا بستگی به والدین دارد و نحوه برخورد آنها و معلمان باعث می شود که دانش آموزان اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند یا اعتماد به نفسشان کم شود.

به همین خاطر می خواهیم در این مقاله در مورد افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان در دوران آموزش مجازی صحبت کنیم و بگوییم که والدین و معلمان چه کارهایی را می توانند انجام دهند که به افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان کمک کنند.

اگر معلم هستید یا فرزند دانش آموز دارید و می خواهید در زمینه اعتماد به نفس کودکان اطلاعات بیشتری داشته باشید و به آنها کمک کنید که با اعتماد به نفس تر باشند، توصیه می کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید و نکات مهمی که گفته می شود را رعایت کنید.

فهرست مطالب

چگونه آموزش مجازی می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس دانش آموزان شود؟

در ادامه می خواهیم عواملی را برایتان توضیح بدهیم که در آموزش مجازی، اعتماد به نفس دانش آموزان را تضعیف می کنند و باعث می شوند که دانش آموز نتواند عملکرد مناسبی در کلاس داشته باشد.

1- عدم یادگیری مناسب دروس:

یادگیری دروس در آموزش مجازی، یکی از چالش های بزرگ دانش آموزان است و ممکن است به دلایل مختلف از جمله نداشتن تمرکز کافی، حضور در محیط نامناسب برای یادگیری، توضیحات ناقص معلم، عدم دسترسی به معلم برای پرسیدن سوالات و… نتوانند بسیاری از مباحث درسی را متوجه شوند.

این موضوع باعث می شود که در زمان پرسش و پاسخ در کلاسهای درس، دانش آموز اعتماد به نفس کافی برای پاسخگویی به آن سوالات را نداشته باشد. به علاوه، اگر در کلاس جواب اشتباهی بدهند، قطعا برایشان بسیار سخت خواهد بود و اعتماد به نفسش تضعیف می شود.

سرزنش والدین
سرزنش والدین، یکی از عوامل اصلی کاهش اعتماد به نفس کودکان

2- مقایسه والدین:

عادت بدی که بسیاری از والدین آن را دارند، این است که فرزند خودشان را با دیگران یا خودشان مقایسه می کنند و به جای تمرکز روی نقاط قوت بچه ها، روی نقاط ضعفشان تمرکز کرده اند و مدام آنها را به دلیل کم کاری، تنبلی و خوب یاد نگفتن دروس سرزنش می کنند. این موضوع باعث می شود که دانش آموز احساس ضعف کند و فکر کند که خودش دانش آموز خوبی نیست و نمی تواند به خوبی از پس درس هایش بربیاید و این موضوع شدیدا روی کاهش اعتماد به نفس فرزندتان تاثیرگذار خواهد بود.

به همین خاطر توصیه می کنیم که هرگز فرزندتان را با دیگران مقایسه نکنید و و فرزندتان را همانطور که هست بپذیرید. با این دیدگاه می توانید به مشکلات درسی فرزندتان پی ببرید و با همدلی و مهربانی به او کمک کنید تا مشکلات درسی اش را حل کند.

3- کمک نکردن به دانش آموز:

گاهی اوقات ممکن است در آموزش مجازی دانش آموزان سوالاتی داشته باشند و نیاز باشد که آن را از معلم یا والدین خودشان بپرسند، تعدادی از معلمان یا والدین هستند که در چنین زمانی به جای پاسخ درست به دانش آموز، او را به خاطر حواس پرتی اش در سر کلاس، خوب گوش ندادن به مطالب درسی، تنبلی و بازیگوشی سرزنش می کنند!

این کار هم می تواند شدیدا روی کاهش اعتماد به نفس دانش آموز تاثیر بگذارد و باعث شود که حتی اگر مشکلی داشته باشد، از معلم یا والدین خودش نپرسد؛ چون او فکر می کند که سوال پرسیدن به معنای یاد نگرفتن درس و تنبل بودن است! پس اگر معلم یا والدین دانش آموز هستید، توصیه می کنیم که به هیچ وجه این کار را انجام ندهید و همیشه آماده کمک به دانش آموز باشید.

افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان
افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان

روش های جلوگیری از کاهش اعتماد به نفس دانش آموزان برای والدین

در ادامه می خواهیم چند روش را برای جلوگیری از کاهش اعتماد به نفس دانش آموزان بگوییم که والدین باید آنها را رعایت کنند تا فرزندشان دچار مشکل نشود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

1- به فرزندتان فشار وارد نکنید:

برخی از والدین عادت دارند با فشار آوردن به فرزندشان، کارهای خودشان را پیش ببرند، اما اینکه مدام به فرزندتان فشار وارد کنید و او را بترسانید، باعث می شود که اعتماد به نفس او از بین برود و به بچه ای ترسو و بی اعتماد به نفس تبدیل شود که از تنبیه های شما فراری است!

پس توصیه می کنیم که به هیچ وجه از فشار، تنبیه، اذیت و آزار کودک استفاده نکنید و سعی کنید بیشتر فرزندتان را تشویق کنید تا کارهای مختلف را انجام دهد.

برخورد درست با دانش آموز
برخورد درست با دانش آموز در دوران آموزش مجازی

2- مشکلات فرزندتان را حل کنید:

اگر فرزندتان سوالی دارد یا متوجه شده اید که در یادگیری دروس خود مشکلی دارد، توصیه می کنیم که به جای سرزنش کردن او، سعی کنید ریشه مشکل را پیدا کرده و آن را حل کنید. مثلا اگر می بینید درس ها را به خوبی متوجه نمی شود، خودتان یک روز کنار او بنشینید و در کلاس شرکت کنید و ببینید که در این زمان چه کاری انجام می دهد. ممکن است تمرکز کافی را در حین کلاس نداشته باشد یا صدای تلویزیون و خیابان و… او را اذیت کند یا معلم به خوبی درس را توضیح نمی دهد. ابتدا این موارد را بررسی کنید و مشکل را پیدا کنید و سپس سعی کنید با راهنمای فرزندتان و مشاوره از دیگران، مشکل را برطرف کنید.

3- پاک کن به دست نباشید!

یکی از موضوعاتی که خیلی می تواند روی کاهش اعتماد به نفس فرزندان شما موثر باشد، این است که یک پاک کن دست بگیرید و بالای سر فرزندتان بنشینید و مدام اشتباهات او را پاک کنید و بخواهید که مجددا بنویسد! این رفتار بسیاری از والدین است که دوست دارند فرزندشان همیشه کارهایش را کامل و بی عیب و نقص انجام دهد و هرگز اشتباه نکنند.

به این موضوع دقت کنید که نیازی نیست همه کارهای فرزندتان درست باشد و تکالیف را به بهترین شکل انجام دهد، اگر اشتباهات او را به این صورت تصحیح کنید، هم اعتماد به نفس او را کاهش می دهید و هم باعث می شوید که نتواند به خوبی آن درس را یاد بگیرد. بهتر است بگذارید فرزندتان خودش تکالیف را انجام دهد و سپس شما با بررسی آن تکالیف، به او کمک کنید که اشتباهات را پیدا کرده و آنها را تصحیح کند.

4- وسواسی نباشید!

بسیاری از والدین در دوران آموزش مجازی، رفتارهای وسواسی از خود نشان می دهند و این موضوع باعث شده است که هم کودکان آنها اعتماد به نفس کمتری داشته باشند و هم خودشان بسیار عصبانی و ناراحت شوند.

توصیه می کنیم که از رفتارهای وسواسی دوری کنید و نگرانی را کنار بگذارید. قرار نیست که فرزند شما همیشه نمره های عالی بگیرد؛ بلکه قرار است با درس خواندن اشتباه کند و یاد بگیرد که مشکلاتش چیست و آنها را برطرف کند.

پس از رفتارهای وسواسی دوری کنید و سعی کنید به جای اذیت کردن خودتان و فرزندتان، به او کمک کنید که راحت تر درس بخواند و سال تحصیلی را با حال خوب و آرامش پشت سر بگذارد.

افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان
نقش معلمان در افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان

روش های جلوگیری از کاهش اعتماد به نفس دانش آموزان برای معلمان

در ادامه می خواهیم روش های جلوگیری از کاهش اعتماد به نفس دانش آموزان را بگوییم که معلمان باید آنها را رعایت کنند تا اعتماد به نفس دانش آموزان خود را کاهش ندهند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

1- بچه ها را تحقیر نکنید!

بعضی از معلمان وقتی در آموزش مجازی از دانش آموزان خودشان سوالی می پرسند و دانش آموز نمی تواند به آن سوال جواب بدهد، او را تحقیر می کنند و حرف های نادرستی را در جمع همکلاسی ها به او می گویند. این موضوع هم می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس دانش آموز شود و هم باعث می شود که آن دانش آموز از معلم خود تنفر داشته باشد و نتواند در کلاس شرکت کند.

2- به دانش آموزان فرصت دهید:

در هنگام پرسش و پاسخ های کلاسی، اگر می خواهید از دانش آموزان خودتان سوال بپرسید و از آنها امتحان بگیرید، ابتدا سعی کنید از آنها بپرسید که درس را مطالعه کرده اند یا خیر، اگر دانش آموزان گفتند که این کار را انجام نداده اند، به آنها فرصت بدهید و بگویید که مثلا درس را مطالعه کنند و در جلسه بعدی از آنها سوالاتی خواهید پرسید.

این کار باعث می شود که اعتماد به نفس دانش آموز شما حفظ شود و خودش را برای جواب به سوالات شما در جلسه بعدی آماده کند.

3- مشکلات دانش آموزان را حل کنید:

اگر دانش آموزان از شما سوالی دارند یا متوجه شده اید که بخشی از مباحث را به خوبی نفهمیده اند، به جای سرزنش آنها، بهتر است به سوالات پاسخ دهید یا آن بخش را مجددا توضیح دهید تا بتوانند بهتر بخش موردنظر را درک کنند.

سرزنش در این موارد می تواند اعتماد به نفس دانش آموزان را شدیدا کاهش دهد و باعث شود که آنها دیگر سوالات خودشان را از شما نپرسند.

4- دانش آموزان را تشویق کنید:

یکی از کارهای موثر برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان، تشویق کردن آنها است. اگر بچه ها درسی را خوب یاد گرفته اند یا تکالیفشان را کامل انجام داده اند، برایشان جایزه در نظر بگیرید یا آنها را حسابی تشویق کنید. همه افراد عاشق تشویق شدن هستند و با این کار، اعتماد به نفسشان زیاد می شود؛ پس در نظر داشته باشید که در ازای رفتارهای خوب دانش آموزان، آنها را تشویق کنید و به آنها نشان دهید که ارزشمند و محترم هستند.

تاثیر آموزش مجازی روی دانش آموزان
تاثیر آموزش مجازی روی دانش آموزان

جمع بندی مطالب

در این مقاله درباره این صحبت کردیم که آیا آموزش مجازی، اعتماد به نفس دانش آموزان را دچار مشکل خواهد کرد؟ در ادامه گفتیم که چه کارهایی می تواند اعتماد به نفس دانش آموزان را در آموزش مجازی کاهش دهد.

همچنین در ادامه گفتیم که معلمان و والدین چه کارهایی را باید انجام دهند تا اعتماد به نفس دانش آموزان آنها دچار مشکل نشود. با رعایت این نکات می توانید کار مهمی انجام دهید و به افزایش اعتماد به نفس فرزندان و دانش آموزان خودتان کمک زیادی کنید که در آینده هم نقش مهمی در موفقیت بچه ها می گذارد.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با روش های افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان در دوران آموزش مجازی آشنا شوید و با رعایت این موارد، افرادی با اعتماد به نفس بالا و ارزشمند را برای آینده جامعه تربیت کنید.

اگر می خواهید مشکلات ارتباطی خود را با کودک حل کنید و بتوانید رفتار درستی در برخورد با او داشته باشید، پیشنهاد می کنیم که از مشاوره های روانپزشک کمک بگیرید. کمک گرفتن از روانپزشک در دوران کرونا به ما کمک می کند تا بتوانیم راحت تر این دوران را پشت سر بگذاریم و درگیر مشکلات خانوادگی، شخصی و… نشویم.

دوران قرنطینه کرونا و شیوع این ویروس، تغییرات زیادی در دنیا ایجاد کرده است که آموزش مجازی، یکی از این تغییرات است. برای اینکه بتوانیم به خوبی از دوران کرونا عبور کنیم، باید بتوانیم با این تغییرات کنار بیاییم و بهترین کار را در هر زمان انجام دهیم و از سلامتی جسمی و سلامتی روانی خود و دیگران به خوبی مراقبت کنیم. برای اطمینان از سلامتی خود، شما می توانید تست کرونا را با تیم پزشکی هوم سرویز در منزلتان انجام دهید و با خیال راحت به کار و زندگی خود برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا