فرهنگی و آموزشی

بهترین راهکارهای تشویق بچه ها برای انجام تکالیف چیست؟

روشهای تشویق دانش آموزان برای درس خواندن و مشق نوشتن

در دوران آموزش مجازی، معلم ها دیگر پیش دانش آموز نیستند که بخواهند او را تشویق یا تنبیه کنند و تکالیف او را تحویل بگیرند، به همین خاطر زحمت این کار روی دوش والدین افتاده است و آنها باید با روش های مختلف فرزند خودشان را تشویق کنند که تکالیف مدرسه را انجام دهد. برای اینکه بتوانید این کار را به درستی انجام دهید، باید با روش های تشویق بچه ها برای انجام تکالیف مدرسه آشنایی داشته باشید و بتوانید این روش ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید تا فرزند شما تشویق شده و راحت تر به انجام تکالیف خودش بپردازد.

در این مقاله می خواهیم درباره بهترین راهکارهای تشویق بچه ها برای انجام تکالیف صحبت کنیم و بگوییم که چه روش هایی برای این کار وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید به بهترین شکل ممکن فرزند خودتان را تشویق کنید تا تنبلی را کنار بگذارد و تکالیف خودش را انجام دهد.

فهرست مطالب

اگر پدر و مادری هستید که فرزند شما همیشه درگیر بازی و کارهای دیگر است و به تکالیف خودش توجهی نمی کند، یا معلمی هستید که دانش آموزان شما به خوبی تکالیف خودشان را انجام نمی دهند، توصیه می کنیم که حتما این مقاله را مطالعه کنید و راهکارهای آن را عملی کنید تا بتوانید این مشکل را به راحتی حل کنید.

تکالیف مدرسه
تکالیف مدرسه

راه حل تکلیف ننوشتن دانش آموزان چیست؟

در دوران آموزش مجازی، دانش آموزان می توانند آزادانه به بازی با دوستان خود بپردازند و به بیرون از خانه بروند یا می توانند با بازی های کامپیوتری و موبایلی سرگرم شوند، به همین خاطر باید این کارها توسط والدین کنترل شود تا دانش آموز بتواند تکالیف خودش را سر موقع انجام داده و در کلاس ارائه کند؛ در غیر این صورت دانش آموز چیزی یاد نمی گیرد و نمی تواند از سال تحصیلی اش به خوبی استفاده کند.

شاید فکر کنید که موضوع مهم، گذراندن سال تحصیلی است و یاد گرفتن چیزها اهمیتی ندارد، اما باید بدانید که سال های تحصیلی به هم مرتبط هستند و هرکدام، پایه سال تحصیلی بعدی است، به همین خاطر اگر فرزند شما مباحث مختلف در یک درس را به خوبی متوجه نشود، نمی تواند در سال تحصیلی بعدی هم درست عمل کند و مطالب بعدی را خوب یاد بگیرد.

مثلا اگر الفبا برای کلاس اولی ها به خوبی آموزش داده نشود و این دانش آموزان درس را متوجه نشوند، نمی توانند در سال دوم به خواندن و نوشتن بپردازند و این موضوع برایشان بسیار مشکل ساز است.

پس توصیه می کنیم که به انجام تکالیف اهمیت بدهید و این موضوع را جدی بگیرید و از راهکارهایی که در ادامه به شما خواهیم گفت، حتما به بهترین شکل استفاده کنید.

ننوشتن تکالیف
ننوشتن تکالیف

راهکارهای تشویق به انجام دادن تکالیف مخصوص والدین

در این قسمت می خواهیم راهکارهایی را بگوییم که والدین می توانند با استفاده از آنها، کاری کنند که فرزندانشان راحت تر به انجام تکالیف بپردازند و بیشتر به این کار متعهد شوند.

1- برای فرزندتان برنامه ریزی کنید:

برنامه ریزی کردن برای فرزندان، کاری است که ممکن است خود آنها نتوانند به خوبی انجام دهند، به همین خاطر شما باید این کار را برایشان انجام دهید و در کنار کارهای مختلفی که انجام می دهند، زمانی را هم در طول روز، برای انجام تکالیف آنها در نظر بگیرید.

این موضوع خیلی مهم است که در کنار بازی کردن و گشتن در شبکه های اجتماعی و…، زمانی را تعیین کنید که فرزند شما با تمرکز کافی در آن زمان بتواند تکالیفش را انجام دهد و آنها را به معلم تحویل دهد.

2- فرزندتان را همراهی کنید:

یکی از بهترین راهکارهای تشویق بچه ها برای انجام تکالیف، این است که خودتان هم آنها را همراهی کنید. بسیاری از والدین وقت کافی برای همراهی کردن فرزند خودشان نمی گذارند و این موضوع باعث می شود که کودک خودش به تنهایی تکالیف را انجام دهد و چون کسی در کنارش نیست، خیلی اوقات این کار برایش لذت بخش نیست و انجامش نمی دهد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

اما وقتی شما هم همراه او باشید و کمک کنید که تکالیف را بهتر انجام دهد، می تواند با تمرکز بیشتری این کار را بکند و به انجام آن متعهد شود.

3- برای برنامه ریزی از فرزندتان نظر بخواهید:

اشتباهی که خیلی از والدین در برنامه ریزی برای کودکان انجام می دهند، این است که خودشان برنامه ریزی می کنند و از فرزندشان نظر نمی خواهند! این موضوع باعث می شود که فرزندتان راحت تر از زیر انجام کارها فرار کند و برنامه ریزی را جدی نگیرد.

اما راهکار مناسب این است که از خود فرزندتان در مورد بهترین زمان انجام تکالیف نظر بخواهید تا خودش این موضوع را مشخص کند، در این صورت راه بهانه آوردن را برایش می بندید و می توانید بگویید که خودش این زمان را انتخاب کرده است.

این موضوع باعث می شود که فرزند شما عادت کند مسئولیت کارهای خودش را بر عهده بگیرد و راحت تر به انجام کارهایی که مشخص کرده است پایبند شود.

4- خودتان تکالیف را انجام ندهید!

یکی از اشتباهات بزرگی که والدین مرتکب می شوند، این است که خودشان به جای فرزندشان تکالیف مدرسه را انجام می دهند و برای معلم ارسال می کنند! دلیل ناراحتی و عصبانیت والدین هم دقیقا همین موضوع است. اما باید بدانید که این کار فرزند شما را بد عادت می کند و باعث می شود که او دیگر به انجام تکالیف متعهد نشود.

توصیه می کنیم که به جای این کار، در کنار فرزندتان بنشینید و به او کمک کنید که خودش تکالیف را انجام دهد و با انجام کارهای مختلف مانند بازی، این کار را برایش لذت بخش کنید.

همراهی با دانش آموز در انجام تکالیف
همراهی با دانش آموز در انجام تکالیف

5- هنگام انجام تکالیف از فرزندتان پذیرایی کنید:

سعی کنید در هنگام انجام تکالیف، با میوه و آبمیوه و خوراکی، از فرزند خودتان پذیرایی کنید، این کار به نوعی باعث تشویق او می شود و متوجه می شود که شما چقدر به درس خواندنش ارزش می دهید و می تواند راحت تر به انجام تکالیف خودش بپردازد.

6- با پاداش دادن، فرزندتان را تشویق کنید:

سعی کنید بدون خبر قبلی، بعد از انجام تکالیف به فرزند خودتان هدیه ای بدهید که دوستش دارد. این هدیه می تواند یک نوشیدنی ساده باشد یا زمانی برای انجام بازی دلخواهش یا رفتن به پارک.

وقتی شما به فرزندتان پاداشی می دهید که به آن علاقمند است، راحت تر می تواند انگیزه بگیرد که تکالیف خودش را انجام دهد تا به پاداشی که دوست دارد برسد. به همین خاطر سعی کنید با هدیه های دلخواه فرزندتان، او را به انجام تکالیف تشویق کنید و انگیزه کافی برای این کار را به او بدهید.

اگر فرزندتان تکالیفش را به خوبی انجام داده است، به او اجازه بازی کردن بدهید تا با کنسول بازی، کامپیوتر، گوشی یا تبلتش بازی کند و اوقاتی خوش داشته باشد. برای تعمیر کنسول بازی و تعمیر کامپیوتر دانش آموزان هم شما می توانید این کار را به متخصصان هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع و با هزینه مناسب این کار را برای شما انجام دهند و وسایل بازی و سرگرمی فرزند شما به راحتی درست شود.

7- تهدید و تنبیه را فراموش کنید:

هنگام کمک به فرزندتان، هرگز سعی نکنید با تهدید کردن او و مجبور کردن به انجام تکالیف، کار را جلو ببرید. چون در این صورت شاید کودک شما در آن لحظه مجبور شود که تکالیف را انجام دهد، اما دفعات بعدی از شما دوری می کند و سعی می کند که از انجام تکالیف طفره برود و آنها را انجام ندهد.

توصیه می کنیم که به هیچ عنوان از تهدید و عصبانیت برای کودک خودتان استفاده نکنید و به جای این کار، او را تشویق کنید و همراهش باشید تا انجام تکالیف برایش لذت بخش شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

تشویق بچه ها برای انجام دادن تکالیف
تشویق بچه ها برای انجام دادن تکالیف

راهکارهای تشویق کردن دانش آموزان برای انجام دادن تکالیف مخصوص معلمان

در این قسمت می خواهیم راهکارهای موثری را توضیح دهیم که معلمان می توانند با استفاده از آنها، دانش آموزان را به انجام تکالیف متعهد کنند.

1- زمان انجام تکالیف مدرسه را مشخص کنید:

خیلی از اوقات معلمان فقط می گویند که تکالیف خود را انجام دهید و زمانی برای این موضوع تعیین نمی کنند. این کار باعث می شود که دانش آموز احساس تعجیل نکند و تکالیف خودش را انجام ندهد.

به همین خاطر توصیه می کنیم که دقیقا به دانش آموزان بگویید که مثلا این تکالیف را باید تا جلسه بعدی آماده کرده و آنها را ارسال کنند تا تکالیفشان بررسی شوند. این کار کمک می کند که دانش آموزان بیشتر به انجام تکالیف متعهد شوند.

2- واقعا تکالیف دانش آموزان را بررسی کنید:

خیلی اوقات معلمان انجام تکالیف را سفت و سخت می گیرند؛ اما آنها را واقعا بررسی نمی کنند و به دانش آموزان بازخوردی نمی دهند. این موضوع باعث می شود که دانش آموزان فکر کنند معلم اهمیتی به این کار نمی دهد و در نتیجه انجام تکالیف را به تعویق می اندازند. سعی کنید اگر به دانش آموزان خود تکالیفی می دهید، حتما آنها را چک کنید تا برای کار آنها ارزش قائل شده باشید و جدیت خودتان را در انجام این کار نشان دهید.

3- بچه ها را در کلاس درس تشویق کنید:

اگر دانش آموزانی دارید که به صورت منظم تکالیف خودشان را انجام می دهند، در کلاس های مجازی حتما آنها را به عنوان دانش آموزان خوب تشویق کنید. این کار را به این خاطر انجام دهید که دانش آموزان دیگر نیز تشویق شوند که تکالیف خودشان را انجام دهند. حتی می توانید برای انجام تکالیف، جایزه تعیین کنید، مثلا بگویید که هرکسی تمام تکالیف خودش را تا ماه آینده انجام دهد، به یک اردوی تفریحی با شما خواهد آمد و این کار می تواند انگیزه ای عالی برای ترغیب دانش آموزان باشد.

تشویق دانش آموزان
تشویق دانش آموزان

جمع بندی مطالب

در این مقاله درباره بهترین راهکارهای تشویق بچه ها برای انجام تکالیف صحبت کردیم و گفتیم که چرا انجام تکالیف اهمیت دارد و چه تاثیری در کیفیت درس خواندن دانش آموزان می گذارد.

همچنین در ادامه گفتیم که چه راهکارهایی را والدین می توانند استفاده کنند که فرزندانشان به انجام تکالیف متعهد شوند و بتوانند بهتر به انجام آنها بپردازند. در بخش بعدی هم راهکارهایی را برای معلمان گفتیم که کمک می کند آنها بتوانند دانش آموزان خودشان را به انجام تکالیف متعهد کنند.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با بهترین راهکارهای تشویق بچه ها برای انجام تکالیف آشنا شده باشید و بتوانید با تشویق و پاداش، کودکان خودتان را به انجام این کار ترغیب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا